BZK roept met nieuwe campagne op om je stem te laten horen

- Algemeen
- 6 okt 2025 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 6 okt 2025 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
Op 29 oktober 2025 gaan Nederlanders opnieuw naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. Om twijfelaars te overtuigen van de waarde van hun stem, lanceert het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties samen met Roorda Reclamebureau een landelijke campagne met focus op jongeren.
De campagne speelt in op een herkenbaar inzicht: Nederlanders hebben doorgaans geen gebrek aan meningen, zowel online als offline. Met de verkiezingen krijgen zij de kans om die mening daadwerkelijk om te zetten in invloed. ‘Met jouw stem beslis je mee over jouw toekomst’, luidt de kernboodschap.
Volgens Joeri Jansen, creatief directeur van Roorda, was het dit jaar een bijzondere uitdaging. ‘Nu het vertrouwen in de politiek historisch laag is, is het een nóg grotere uitdaging om mensen te motiveren te gaan stemmen. Daarom laten we in de campagne de actuele zorgen van Nederlanders zien die ze dagelijks met elkaar delen. De enige manier om die zorgen op te lossen, is door je stem ook in het stemhokje te laten horen. Want als je niet stemt, gaat die kans sowieso verloren.’
Bekijk hier de algemene commercial.
Focus op jongeren
Een belangrijk aandachtspunt ligt bij jongeren, van wie sommigen voor het eerst hun stem mogen uitbrengen. Volgens de makers is dat een cruciale ervaring, omdat vroeg stemgedrag vaak bepalend is voor latere deelname aan de democratie.
Onderzoek van de Universiteit van Amsterdam laat zien dat jongeren ondanks hun beperkte ervaring sterk gehecht zijn aan democratie en vrijheid van meningsuiting. Een representatieve democratie is onder hen veruit de populairste bestuursvorm. ‘Jongeren praten steeds vaker met elkaar over politiek en maatschappij, waarbij vrienden een belangrijke rol spelen in hoe zij zich informeren en hun mening vormen,’ aldus het onderzoeksrapport.
De campagne wordt de komende weken breed uitgerold via televisie, radio en onlinekanalen. Gemeenten krijgen daarnaast toegang tot een toolkit met digitale middelen en posters. Bekijk hier de jongerenfilm.
Credits
Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Mayella Deelstra en Clarinda Moonen (BZK), Irene de Roos en Kim Warlicht (DPC)
Strategie: Tabula rasa
Creatie: Roorda Reclamebureau
Agency producer: Marcel Ossendrijver
Productie: 100%
Regie: Rogier Smalhout
DOP: Zeeger Verschuren
Executive Producer: Aemilia van Lent
Producer: Luc Hueber
Productie manager: Lucas Valk
1st AD: Fabian van der Hulst
Gaffer: Willem van Eerde
Styling: Anna Dijkman
Offline: Milan Beltman
VFX: Jorn Slotboom
Compositing: Tim van Paassen, Saba Nayagam, Koen van Someren Greve (The Compound)
Online editor & versioning: Nino Oosterwijk (The Compound)
Grading: Roman Strijbos
Muziek: David Coehorst & Andrés Aracena
Set drummer: Nicky Hustinx
Casting: Multa casting
Fotografie: Ruud Hornstra
Media: Initiative Media
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes