Zeeman geeft toe dat haar labdiamant niet goedkoper is

Zeeman geeft toe dat haar labdiamant niet goedkoper is
  • Food-en-retail
  • 29 sep 2025 @ 13:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

De uitkomst van het kortgeding aangespannen door Gisser, een Nederlandse sieradenproducent, versus Zeeman is bekend. Uiteindelijk leidde middeling tot een oplossing. Inzet was de 'misleiding' die volgens partijen was ontstaan rond de succesvolle diamantcampagne van de discountformule.

Tijdens de zitting presenteerden beide partijen hun standpunten. Na een voorlopige juridische opinie van de rechter gingen de partijen in gesprek. De rechter stelde voor om eventuele uitkomsten via de pers te communiceren, wat door RTL Nieuws is opgevolgd. Bekijk het item [hier].

De onderhandelingen werden geleid door Patrick Thio, voorzitter van branchevereniging Federatie Goud en Zilver (FGZ). Volgens Thio verliepen de gesprekken 'op een respectvolle manier, waarbij beide partijen zich hebben uitgesproken elkaar nooit in een negatief daglicht te willen stellen'. Hoewel Gisser geen lid is van de FGZ, was Thio op uitnodiging van Gisser aanwezig en speelde hij een sleutelrol bij het bereiken van een akkoord. 'Welkom in de branche, maar er zijn wel wat regels', aldus Thio.

Gisser benadrukt dat er nooit sprake was van opzettelijke misleiding. Na toezegging van Zeeman een door de FGZ voorgestelde rectificatie op de website te plaatsen, beschouwt Gisser de kwestie als afgerond. 'De reden van het kort geding is nooit om Zeeman in een kwaad daglicht te stellen, maar enkel de door Zeeman onbedoelde misleiding recht te zetten en dat is hierbij gebeurd', aldus Ammar Katib namens Gisser.

Zeeman bevestigde aan RTL Nieuws dat vergelijkbare hangers bij andere aanbieders een vergelijkbare prijs hebben. Daarbij benadrukte het retailbedrijf dat 'de Zeeman-hanger met een labdiamant ook in grote aantallen nog steeds voor een groot deel met de hand vervaardigd wordt. Die kosten, evenals de kosten van het zilver en de labdiamanten, worden niet veel lager bij grotere aantallen. Zeeman heeft labdiamanten wel bereikbaar gemaakt voor nóg meer mensen, door labdiamanten als één van de eersten in Nederland op grote schaal aan te bieden gevat in zilver en bewezen dat daar vraag naar is'.

De uitkomst van de afspraken is dat Zeeman erkent een foutieve vergelijking te hebben geplaatst en hiervoor een rectificatie zal publiceren. Ook Patrick Thio onderstreept het belang van reputatie in de juweliersbranche: 'Juist voor herstel van kostbare en emotioneel waardevolle sieraden is het vertrouwen in een merk van groot belang'.

Zeeman liet recent in MarketingTribune weten dat wegens de gigantische aanvraag van de labdiamanten belangstellenden op een wachtlijst zijn geplaatst.(bronnen: RTL Nieuws, FGZ, Gisser en MarketingTribune)

foto: Zeeman

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken