Zeeman geeft toe dat haar labdiamant niet goedkoper is

- Food-en-retail
- 29 sep 2025 @ 13:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 29 sep 2025 @ 13:30
- Peter van Woensel Kooy
De uitkomst van het kortgeding aangespannen door Gisser, een Nederlandse sieradenproducent, versus Zeeman is bekend. Uiteindelijk leidde middeling tot een oplossing. Inzet was de 'misleiding' die volgens partijen was ontstaan rond de succesvolle diamantcampagne van de discountformule.
Tijdens de zitting presenteerden beide partijen hun standpunten. Na een voorlopige juridische opinie van de rechter gingen de partijen in gesprek. De rechter stelde voor om eventuele uitkomsten via de pers te communiceren, wat door RTL Nieuws is opgevolgd. Bekijk het item [hier].
De onderhandelingen werden geleid door Patrick Thio, voorzitter van branchevereniging Federatie Goud en Zilver (FGZ). Volgens Thio verliepen de gesprekken 'op een respectvolle manier, waarbij beide partijen zich hebben uitgesproken elkaar nooit in een negatief daglicht te willen stellen'. Hoewel Gisser geen lid is van de FGZ, was Thio op uitnodiging van Gisser aanwezig en speelde hij een sleutelrol bij het bereiken van een akkoord. 'Welkom in de branche, maar er zijn wel wat regels', aldus Thio.
Gisser benadrukt dat er nooit sprake was van opzettelijke misleiding. Na toezegging van Zeeman een door de FGZ voorgestelde rectificatie op de website te plaatsen, beschouwt Gisser de kwestie als afgerond. 'De reden van het kort geding is nooit om Zeeman in een kwaad daglicht te stellen, maar enkel de door Zeeman onbedoelde misleiding recht te zetten en dat is hierbij gebeurd', aldus Ammar Katib namens Gisser.
Zeeman bevestigde aan RTL Nieuws dat vergelijkbare hangers bij andere aanbieders een vergelijkbare prijs hebben. Daarbij benadrukte het retailbedrijf dat 'de Zeeman-hanger met een labdiamant ook in grote aantallen nog steeds voor een groot deel met de hand vervaardigd wordt. Die kosten, evenals de kosten van het zilver en de labdiamanten, worden niet veel lager bij grotere aantallen. Zeeman heeft labdiamanten wel bereikbaar gemaakt voor nóg meer mensen, door labdiamanten als één van de eersten in Nederland op grote schaal aan te bieden gevat in zilver en bewezen dat daar vraag naar is'.
De uitkomst van de afspraken is dat Zeeman erkent een foutieve vergelijking te hebben geplaatst en hiervoor een rectificatie zal publiceren. Ook Patrick Thio onderstreept het belang van reputatie in de juweliersbranche: 'Juist voor herstel van kostbare en emotioneel waardevolle sieraden is het vertrouwen in een merk van groot belang'.
Zeeman liet recent in MarketingTribune weten dat wegens de gigantische aanvraag van de labdiamanten belangstellenden op een wachtlijst zijn geplaatst.(bronnen: RTL Nieuws, FGZ, Gisser en MarketingTribune)
foto: Zeeman
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo lanceert spaaractie 'Samen lekker cheffen'
- Bolletje lanceert ronde Bagel Cracker
- Lidl kiest nieuw merkkompas: ‘Je verdient ’t’
- ACM onderzoekt marges en prijsstrategieën supermarkten
- Bakker Bart opent winkels op grotere treinstations
- DPG Media en Albert Heijn lanceren crossmediaal receptconcept
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Zeeman geeft toe dat haar lab... 29-09-2025
- Michelin maakt nieuwe Bib Gourmands... 29-09-2025
- Eru opent Smeerbar als onderdeel... 26-09-2025
- HelloFresh opent pop up 'De... 26-09-2025
- Albert Heijn pakt eenzaamheid onder... 25-09-2025
- Oma's Soep viert 100.000e ontmoeting... 22-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes