
Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
Het duurzame watermerk Sea Water en bezorgdienst Flink slaan de handen ineen met een opvallende zomeractivatie. Om de introductie van Sea Water-blikjes bij Flink te vieren, krijgen bezorgers een verfrissend blikje mee in speciale houders op hun bezorgfiets. De actie is gericht op zichtbaarheid in het straatbeeld én op het welzijn van de bezorgers, die met oplopende temperaturen extra baat hebben bij goede hydratatie.

Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale uitbreiding
Wibra heeft het jaar 2024 afgesloten met een recordomzet van €286 miljoen, een stijging van 22,7% ten opzichte van 2023. De operationele winst nam toe met 35,6% en kwam uit op €12,7 miljoen. Daarmee beleeft de Nederlandse discountretailer zijn tweede opeenvolgende topjaar.

Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
Jumbo meldt de eerste vruchten van de nieuwe commerciële strategie die in het begin van het tweede kwartaal in 2025 is ingezet nu te plukken. 'De aangescherpte focus op klanten, winkels en assortiment is de drijfveer voor een toename van het aantal klanten en een stijging van de klanttevredenheid.'

Albert Heijn en franchisenemers bereiken akkoord
Albert Heijn en de Vereniging Albert Heijn Franchisenemers (VAHFR) melden een akkoord te hebben bereikt over 'nieuwe toekomstbestendige afspraken'. Daarmee versterken beide partijen hun samenwerking. Er zijn tevens afspraken gemaakt over winkelmarketing. Daarnaast zal de juridische procedure die sinds 2014 liep, in goed overleg beëindigd worden.

Holie's introduceert de Sugar-Score
Wat voor veel mensen voelt als een gezonde start van de dag, blijkt in werkelijkheid een stiekeme suikerklapper, stelt het Amsterdamse granenmerk Holie’s, dat strijdt tegen verborgen suiker. In dat kader wordt de Sugar-Score gelanceerd.

Veggies First: van bijgerecht naar craving
De internationale groentecampagne ‘Veggies First’ is gelanceerd in Nederland. De beweging richt zich op het verhogen van de groenteconsumptie onder generatie Z en jonge millennials, met als doel om groente tegen 2035 structureel de hoofdrol te geven in het dagelijkse eetpatroon.

Praxis introduceert AI-hulp in app voor winkelbezoek
Doe-het-zelvers kunnen met een nieuwe functie in de Praxis-app sneller hun weg vinden in de winkel. De retailer lanceert een AI-gestuurde ‘Product locator’ die direct antwoord geeft op locatievragen van klanten.

Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
De vlag hangt uit bij Dirk. In een rapport van onderzoeksbureau YouGov en vakmedium Distrifood krijgt prijsvechter Dirk het hoogste cijfer van alle landelijke supermarkten.

Guillaume Motte (Sephora) trapt NRF Europe af
Guillaume Motte, CEO van Sephora, opent in september de allereerste editie van NRF 2025: Retail’s Big Show Europe in Parijs. Tijdens zijn keynote, getiteld 'We Belong to Something Beautiful', deelt hij de visie van het iconische beautymerk: een inclusieve wereld waarin iedereen zijn of haar eigen schoonheid kan vieren.

Kassabon in supermarkt informeert moeilijk bereikbare mensen
Eén op de zes Nederlanders ervaart obstakels bij het regeklen van bankzaken, zoals mensen die minder digitaal vaardig of laaggeletterd zijn. Banken kunnen deze groepen over het algemeen lastig bereiken en daardoor minder goed ondersteunen. Een nieuw initiatief maakt het nu makkelijker om gratis hulp te vinden via het kassabonnetje in retail.

Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
Het iconische Nederlandse interieurmerk en woonketen Rivièra Maison is officieel failliet verklaard. Rivièra Maison begon in 1985 als bloemenwinkel en groeide uit tot een internationaal interieurmerk met vestigingen in Europa en de VS.

Aix Rosé prolongeert Aixperiences Under The Sun
Waarom geen merkenbouwen met audio? De Provençaalse wijnmaker Maison Saint Aix viert de officiële start van de zomer met de lancering van een playlist onder de naam 'Aixperiences' - Under the Sun. Hij is gemaakt samen met Playlister.

Krekels op het menu: Kriket komt naar Nederland
De Belgische voedingsstartup Kriket brengt zijn op krekels gebaseerde producten naar Nederland. Na succes in eigen land zijn de mueslirepen, proteïnerepen en granola’s nu onder meer verkrijgbaar bij Holland & Barrett en Bever.

Eén swipe mixt twee bonensoorten: Philips Baristina promoot 'Bean swap'
Philipsmaker Versuni presenteert een innovatie waardoor er modern koffiegezet kan worden. 'Met Philips Baristina met Bean swap wissel je moeiteloos tussen twee soorten koffiebonen - met slechts één swipe.'

Mr Marvis opent eerste shop-in-shop
Het Amsterdamse kledingmerk Mr Marvis slaat de handen ineen met de gerenommeerde multibrand-retailer Van Dijk en opent zijn eerste shop-in-shop in Waalwijk.

Aldi presenteert fanwear-collectie 2025: 'stijlvol, betaalbaar en onmiskenbaar Aldi'
Aldi presenteert de nieuwe 'fanwear-collectie' 2025: een naar eigen zeggen gedurfde en stijlvolle lijn kleding en accessoires waarin de essentie van het merk wordt vertaald naar moderne streetwear. 'Voor het eerst is elk kledingstuk in de collectie volledig uniseks.'

Albert Heijn zet in op hybride food: dierlijk én plantaardig in één
Albert Heijn zet een nieuwe stap om plantbased eten makkelijker én (hopelijk) lekkerder te maken. Vijftien nieuwe producten in de winkels met een hybride combinatie van dierlijke en plantaardige ingrediënten moeten daar vanaf nu aan bijdragen. Van halfvolle zuiveldrink tot grillworst.

BMW lanceert opmerkelijke campagne 'Heart of Joy'
In BMW’s nieuwe merkcampagne voert een octopus een indrukwekkende onderwaterwals uit — aangestuurd door een centraal zenuwstelsel. Dit moet een metafoor zijn voor de bijzondere prestaties van BMW’s nieuwe centrale besturingssysteem: de BMW Heart of Joy.

Blokker heropent eerste dozijn winkels
Blokker heropent vandaag een dozijn winkels, bevestigt de familie in een e-mail aan klanten. Het betreft vestigingen in Alphen aan den Rijn, Amsterdam (Haarlemmerdijk en Rozengracht), Bovenkarspel, Breskens, Den Bosch, Elst, Emmen, Hoogezand, Voorburg, Weert en Zeist.

Creative Gym en AH Retail Media Services bundelen krachten
Creative Gym en AH Retail Media Services starten het Boosting Retail Creativity programma voor merken en bureaus om creatie binnen retailmedia naar een hoger niveau te tillen.
![[update] Vlaggetjesdag Scheveningen 2025: van Haven naar Hofstad](/templates/img/lazyload.gif)
[update] Vlaggetjesdag Scheveningen 2025: van Haven naar Hofstad
Vlaggetjesdag 2025 gaat op zaterdag 21 juni on tour. Dit heeft te maken met de beperkingen die de NAVO-top in Den Haag met zich meebrengt. Onder deze omstandigheden is het onmogelijk gebleken het evenement aan de havens te organiseren. De Hollandse Nieuwe-marketing breekt komende week wel landelijk in alle hevigheid los. [update] De winnaar van 'het eerste vaatje' is The Fishlovers.

Lidl lanceert 'Drop de Biet'
Voor de elfde keer is Lidl de beste supermarkt in groente en fruit. Dat wordt gevierd met een unieke merkactivatie op Best Kept Secret en Pinkpop 2025: Drop de Biet, een minirave waar festivalgangers vijftien minuten lang losgaan op beats, tussen het rondvliegende fruit en een (‘droppende’) biet.

Ola viert Amsterdam 750 met raketijsje
Ter ere van het 750-jarig bestaan van Amsterdam lanceert Ola een speciale ‘Amsterdam Raket’ in de rood-zwarte kleuren van de hoofdstad. Het limited-edition ijsje wordt op 21 juni feestelijk geïntroduceerd tijdens het concert van Kris Kross Amsterdam op het Festival op de Ring.
![[marketeer 226] Jasper Spaargaren - CMO Flower Farm](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 226] Jasper Spaargaren - CMO Flower Farm
In editie 226 van onze successerie [marketeer] spreken we deze week Jasper Spaargaren, CMO Flower Farm. Door het gebruik van niet-duurzame palmolie terug te dringen wil dit merk de natuur behouden en bijdragen aan verantwoorde consumptie. 'Lang leve het regenwoud is geen losse slogan, het is onze rode draad.'

Nationaal Jenevermuseum Schiedam en Nolet Distillery bundelen krachten
In het Nationaal Jenevermuseum Schiedam is de unieke Nolet-tour officieel van start gegaan. Met deze tour slaan twee iconen van de stad – het museum en de Nolet Family Distillery – de handen ineen. De samenwerking heeft een looptijd van vijf jaar.

Bakker Bart speelt in op knorrende trek
Bakker Bart trapt een nieuwe online videomarketingcampagne af die inspeelt op een alledaags én herkenbaar moment: wanneer je plotseling overvallen wordt door trek. De campagne bouwt voort op de eerder geïntroduceerde merkregel ‘Trek? Bakker Bart.’

Aldi verleidt pubers met versaanbod
Aldi richt zich in haar nieuwste campagne op een verrassende doelgroep: ogenschijnlijk ongeïnteresseerde pubers. In een herkenbare scène slenteren twee tieners door de supermarkt, ogenschijnlijk verveeld – tot blijkt dat ze doelgericht tomaten, broodjes en vers gehakt uitkiezen voor een zelfgemaakte hamburger.

Jumbo lanceert 'De lekkerste bakkerij van Nederland'
Er gaat niets boven de geur van versgebakken brood, vindt ook Jumbo. Met de nieuwe campagne ‘De lekkerste bakkerij van Nederland’ laat Jumbo zien dat haar hart sneller klopt van versgebakken brood en patisserie van topkwaliteit.
![[onderzoek] Consument kiest vaak voor duurzaamheid bij boodschappen](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Consument kiest vaak voor duurzaamheid bij boodschappen
Bij het doen van de dagelijkse boodschappen houdt een meerderheid van de Nederlandse consumenten rekening met duurzaamheid. Dit blijkt uit onderzoek van Deloitte, uitgevoerd door Panelwizard onder ruim 1.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Marktbakker 't Stoepje promoot 'Warm warmer warmst'
Bakkerij 't Stoepje, onderdeel van Market Food Group, is de grootste franchiseformule in brood, koek en banket op markten in Nederland. Als 'de marktbakker van Nederland' is ’t Stoepje ook de warmste bakker van Nederland, wat uit het merkthema 'Warm, warmer, warmst' wordt benadrukt.

Alpro helpt met voedingsstoffen in elke hap
Alpro lanceert de campagne ‘Haal meer uit elke hap’ om consumenten te helpen makkelijker gevarieerd en gezond te eten. De campagne speelt in op de toenemende behoefte aan duidelijkheid over voedingswaarden.

Zachtfruitcampagne ‘Een handje zomer’ richt zich op jonge consument
Met de campagne ‘Een handje zomer’ willen zes Nederlandse organisaties jongvolwassenen verleiden tot het vaker kiezen van aardbeien, bessen, bramen en frambozen. De campagne trapt deze week af in Nederland, België en delen van Duitsland, precies op het moment dat zachtfruit op z’n lekkerst is.

Verantwoord naar huis: AB InBev en Uber bieden 30 procent korting op terugrit
Bierbrouwerij AB InBev Nederland en mobiliteitsplatform Uber lanceren vandaag de campagne 'Als je drinkt, rijd dan niet'. Met deze samenwerking willen zij mensen bewust maken van het belang om niet te rijden na het drinken van alcohol.

Meatless McKroket terug op menu bij McDonald’s
McDonald’s Nederland herintroduceert de Meatless McKroket: een lokaal ontwikkeld product met jackfruit dat inspeelt op de groeiende groep flexitariërs. ‘We maken meatless eten laagdrempelig en aantrekkelijk voor iedereen’, aldus Dolly van den Akker, impact director bij McDonald’s.

Lidl introduceert Supersupplementen om groente te promoten
Nederlanders geven jaarlijks 1,6 miljard euro uit aan poeders, pillen en druppels – terwijl we volgens de Voedsel en Landbouworganisatie (FAO) van de Verenigde Naties en Eurostat erg weinig groente en fruit eten vergeleken met andere Europese landen. Zorgwekkend, vindt Lidl, en gooit het op de meest pure supplementen.

Driehoek is het nieuwe vierkant: Verkade vernieuwt chocoladereep
Verkade heeft zijn klassieke chocoladerepen voorzien van een nieuw ontwerp. Het Nederlandse merk introduceert een driehoekige breekvorm die volgens hun eigen onderzoek de smaakbeleving van chocolade versterkt. De receptuur is identiek, maar de vernieuwde vorm zou het mondgevoel verbeteren en het eten vergemakkelijken.

Consumenten beschuldigen Lay's van krimpflatie - foodmerk reageert
Producent PepsiCo verkoopt haar Lay's chips behalve in zakken nu ook in dozen. Op social media stromen veel negatieve reacties binnen. Met een 'Oh chips' advertentie reageert het merk nu. Slim?

Albert Heijn introduceert hamstergezin
Op de kleintjes letten krijgt een nieuwe dimensie bij Albert Heijn. Het bekende hamsterkoppel uit de campagne krijgt er maar liefst acht nieuwe gezinsleden bij: drie kleuters, drie peuters en twee piepkleine babyhamstertjes.

Lipton Ice Tea lanceert Ice Tea Insurance met rapper Ice-T
Lipton Ice Tea en creatief bureau TBWA\Neboko lanceren vandaag de Ice Tea Insurance: een zomercampagne waarin consumenten een gratis Lipton Ice Tea kunnen claimen als ze op het terras een andere ijsthee geserveerd krijgen. Rapper en acteur Ice-T is het gezicht van de campagne.

Heineken en bureau LePub steunen bijgelovige fans
45% van de voetbalfans* geeft toe weleens te zijn gestopt met kijken uit angst de uitslag te beïnvloeden. Speciaal voor de Uefa Champions League Finale op 31 mei in München lanceert Heineken samen met creatief bureau LePub een nieuwe campagne binnen het platform ‘Cheers to the Superstitious Fans’, waarin de trouw van bijgelovige fans centraal staat.

Respondenten BvA-onderzoek: 'retailmedia moet volwassen worden'
Retailmedia is bezig aan een opmars in het Nederlandse marketinglandschap, zo werd ook bevestigd op de j.l. tweede Retail Media Day in Utrecht. Uit het eerste ledenonderzoek van de 'BvA Taskforce Retail Media' blijkt dat 85% van de betrokken merken in 2025 investeert in dit mediatype.

Pathé-popcorn nu ook te koop bij Albert Heijn
Een primeur voor iedereen die graag snackt tijdens het filmkijken. Voor het eerst is de echte Pathé-popcorn verkrijgbaar in de Nederlandse supermarkt, zo meldt de Franse bioscoopketen.

Hak komt met limited edition verpakking 'Bestie'
De Kidneybonen Chili Schotel van Hak krijgt tijdelijk een nieuw jasje, geïnspireerd op de populaire mascotte ‘Bestie’. Deze limited edition verpakking maakt onderdeel uit van de bredere ‘Zak erin!’-campagne, waarin de promotie van de bonenschotels in stazak centraal staat.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Eén swipe mixt twee bonensoorten: Philips Baristina promoot...
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
- Krekels op het menu: Kriket komt naar Nederland
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers