![[marketeer 223] Sophia Tienstra - founder LX Matten](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 223] Sophia Tienstra - founder LX Matten
In deel 223 van onze serie [marketeer] spreken we Sophia Tienstra. Zij was eerder werkzaam als marketeer voor artiesten, merken en de overheid en startte nu LX Matten: een interieurmerk dat een gat in de markt vond met 'design entreematten op maat'. Intussen wordt de Nederlandse matten-wereld snel veroverd met haar designs.

Jonnie Boer pionier in gastronomie en co-branding
Jonnie Boer (60), chef-kok en mede-eigenaar van het driesterrenrestaurant De Librije in Zwolle, is niet meer. De invloedrijke chef wist zijn culinaire visie uit te bouwen tot een toonaangevend bedrijf met vele merksamenwerkingen.

‘Lipting’ geeft Lipton Ice Tea wereldwijd smoel
Chuck Studios heeft voor Lipton Ice Tea een culinaire merkidentiteit ontwikkeld waarin het nieuwe gebruikersritueel ‘de Lipting’ centraal staat. Dit ritueel combineert een subtiel opgestoken pinkje met een opvallend ‘ting’-geluid, en moet wereldwijd zorgen voor een herkenbare en positieve merkervaring.

Grolsch lanceert zomers bier met kunstglas
Met de comeback van het frisse wheat ale Grolsch Zomerzon en een opvallend limited-edition glas zet het merk in op beleving. Speciaal voor deze editie werkte Grolsch samen met de jonge illustrator Timber Sommerdijk, die zijn kleurrijke stijl losliet op het ontwerp van het nieuwe zomerbierglas.

Albert Heijn lanceert digitale keukenhulp Steijn
Albert Heijn heeft een nieuwe digitale assistent gelanceerd in de Mijn AH app: Steijn. Deze hulp biedt ondersteuning bij dagelijkse vragen over eten, koken en bewaren. De supermarktketen wil hiermee inspelen op de dagelijkse behoefte van consumenten aan inspiratie voor het avondeten.

Hans Anders maakt 3=1-actie deelbaar
In het vervolg op de populaire 3=1-campagne van Hans Anders, krijgt André van Duin gezelschap van Janny van der Heijden én haar teckel Nhaan. De nieuwe campagne, ontwikkeld door creative branding agency Vengean, is 21 april van start gegaan en introduceert een opvallende wending: de actie is vanaf nu deelbaar.

‘Let It Rib’ viert spareribs zonder gêne
Met de nieuwe merkcampagne Let It Rib zet Spare Rib Express vol in op verleiding, herkenbaarheid en humor. De campagne is een pleidooi voor reclame die bovenal vermakelijk is, en positioneert het merk als hét bezorgrestaurant voor premium gerechten, met spareribs als absolute ster.
![[onderzoek] Pasen: Chocola blijft favoriet bij elke generatie](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Pasen: Chocola blijft favoriet bij elke generatie
Met Pasen in aantocht toont een nieuw consumentenonderzoek van YouGov hoe Nederlanders zich op de feestdagen voorbereiden. Chocola blijft onbetwist het populairste paassnoep onder alle leeftijdsgroepen, al tonen de cijfers ook kleine verschillen tussen jong en oud. 'Chocolade blijft hét symbool van Pasen.'

Retailmedia: La Place lanceert app met loyaliteitsprogramma 'Feel Good Food Club'
La Place heeft een vernieuwde app, met als blikvanger het nieuwe loyaliteitsprogramma: de Feel Good Food Club. Met dit programma zet La Place een stap in de nieuwe strategie van de foodserviceformule om meer te innoveren en een jongere doelgroep aan te spreken met een persoonlijker en aantrekkelijker aanbod. De met consent verzamelde first party data versterkt dit retailmedium.

Waarom chocolade met Pasen meer is dan een zoete verleiding
Pasen is voor veel consumenten onlosmakelijk verbonden met chocolade. Of het nu gaat om de traditionele paaseitjes, luxe stollen of nieuwe smaken: chocolade speelt een hoofdrol op de paastafel. Maar achter de kleurrijke verpakkingen en volle schappen schuilt een uitgekiende strategie. Hoe spelen merken als Jumbo en Hands Off die uiteenlopende consumentbehoeften in de paasperiode slim in? We spraken met Jorieke de Vries, directeur Marketing bij Jumbo, en Kim van Drie, Marketing Manager bij Hands Off.

'Broodjes van Sam en Joris' weerspiegelt opkomst broodcultuur
TikTokrijen voor zuurdesumtosti's met kaassoufflés, jonge bakkers die in stad en land hun lang gerezen deeg tot fraai en knapperig brood verwerken en de meest exquise recepten op de socials om erop te doen: in Nederland is ambachtelijk brood weer helemaal hip en dan bij voorkeur bijzonder belegd. Chefs en culi-auteurs Samuel Levie en Joris Bijdendijk schreven er een nieuw boek over.

Primark leert jongeren naaien
Uit onderzoek door Panelwizard in opdracht van Primark blijkt - open deur? - dat jongeren de skills missen om kleding te repareren, op 10 procent na, want die kan het wel! Voor die overgebleven 90 procent organiseert Primark Repair Workshops.

Pepsi en Vrumona lanceren grote omni-channel Meals campagne
Na de re-branding campagne van 2024 waarin het merk een volledig nieuwe visuele identiteit kreeg, lanceren Pepsi en Nederlandse merkhouder Vrumona nu de eerste 'Meals' campagne met de titel 'Better With Pepsi' in Nederland. Deze grootste 360-campagne sinds jaren loopt nu global en is te zien op o.a. televisie, online, de winkelvloer en in de horeca.

Hema kiest voor Nedap bij grootschalige RFID-implementatie
Winkelketen Hema rolt de komende jaren radio-frequency identification (RFID) uit in samenwerking met technologiebedrijf Nedap. Het iD Cloud-platform van Nedap wordt geïmplementeerd in meer dan 740 winkels in Nederland, België, Frankrijk, Luxemburg, Duitsland en Oostenrijk. De uitrol moet medio 2026 zijn voltooid.

Xenos en Sanny Verhoeven lanceren feelgoodcollectie: 'Happy at Home'
Met de nieuwe collectie ‘Happy at Home’ willen Xenos en Sanny Verhoeven consumenten inspireren om in een druk bestaan vaker stil te staan bij kleine geluksmomenten. De samenwerking tussen het woonwarenhuis en de bekende feelgoodondernemer resulteert in een kleurrijke lijn die uitnodigt tot verstilling, reflectie en positiviteit in huis.

Supermarkten en leveranciers ontkennen prijsverschillen en wijzen naar elkaar
Supermarkten en leveranciers moesten zich in de Tweede Kamer komen verantwoorden voor de hoge voedselprijzen. Opmerkelijk: prijsverschillen met het buitenland werden door de aanwezigen namens onder andere Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Unilever en Nestlé ontkend en de partijen wezen naar elkaar.

Rituals lanceert eerste 'airport Mind Oasis' op Schiphol
Schiphol verwelkomt de eerste 'airport Mind Oasis' van luxe beauty & wellbeing merk Rituals Cosmetics. Dit is een speciale plek waar reizigers kunnen ontspannen en opladen tijdens hun reis. 'Deze primeur in travel retail creëert een rustige oase te midden van de levendigheid van de luchthaven', stelt Rituals.

KitKat ruilt smartphones in voor chocola in geestige OOH-campagne
In een wereld waar we gemiddeld vier uur per dag naar ons scherm staren, is KitKat’s beroemde 'Have a Break'-boodschap actueler dan ooit. Dat is precies wat het merk, samen met VML Czechia, laat zien in de nieuwe internationale campagne ‘Phone Break’.

No Waste Army wil met actie 261.000 kilo groenten redden
No Waste Army is een nieuwe reddingsactie gestart om voedselverspilling tegen te gaan. Maar liefst 261.000 kilo groenten – waaronder zoete aardappelen, biologische wortels en pastinaak – dreigen verspild te worden en daardoor in de afvalcontainer te belanden. Tijd voor actie!

Gall & Gall lanceert rosé Bisous van Bas & Nicolette
Met een zonovergoten lancering heeft Gall & Gall het roséseizoen 2025 afgetrapt. Tijdelijk verandert de winkel aan de Cornelis Schuytstraat in Amsterdam in Beachclub Bisous, ter ere van de introductie van rosé Bisous – het nieuwe wijnproject van Bas Smit en Nicolette van Dam.

Marit van Egmond deelt Albert Heijns succesfactoren met McKinsey
Voor de toekomst van Albert Heijn voorziet afzwaaiend ceo Marit van Egmond drie grote trends: technologische innovatie (denk aan AI); veranderende verwachtingen van consumenten op het gebied van service (hyperpersonalisatie); en gezonde voeding als leefstijl.

Holie's wint drie Wheels of Retail
Als eerste merk in 45 jaar heeft ontbijtmerk Holie's drie 'Wheels of Retail' gewonnen, dé jaarlijkse verkiezing voor het beste nieuwe product in de Nederlandse supermarktwereld. Hier de volledige WOR-uitslag en reactie van de winnaars.
![[onderzoek] In woonbranche prevaleert product boven prijs en service](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] In woonbranche prevaleert product boven prijs en service
In de woonbranche staat de wens voor het ‘beste product’ centraal. In de slaapbranche kiezen twee op de drie Nederlanders hiervoor. In de tuin- en bouwmarktbranche is juist een ‘lage prijs’ cruciaal, terwijl in de keukenbranche ‘beste service’ de hoogste prioriteit heeft.

Ikea start pilot met doe-het-zelf-bezorging via e-bikes
Bij Ikea Utrecht is het vanaf nu mogelijk om elektrische vervoersmiddelen te huren waarmee klanten hun aankopen zelf kunnen vervoeren. Denk aan een elektrische bakfiets, een vierwieler met opbergbox of een aanhanger die aan een fiets bevestigd kan worden of geschikt is om te voet mee te nemen.

Aldi start 'Waar liggen de eieren'
Paaseieren zoeken: Nederland is er gek op. Soms moet je zelfs in de supermarkt op zoek. Met dit herkenbare idee speelt Aldi in haar nieuwe 360-campagne op Pasen in, en geeft een knipoog naar de zoektocht naar de eieren.

Jumbo organiseert grootse landelijke paasproeverij
Op 11 en 12 april 2025, het weekend voorafgaand aan Pasen, organiseert Jumbo Supermarkten in al haar elf Jumbo Foodmarkten in Nederland een grote paasproeverij: ‘Proef Pasen’. Een select groepje media en 'foodinfluencers' mocht al even voorproeven.

Geen grap: bitterbalpizza echt te bestellen
In aanloop naar 1 april 2025 viel ons het idee van New York Pizza met Kwekkeboom al op: de bitterbalpizza haalde MT's grappenshortlist. Totdat er aan het einde van deze bewuste dag daadwerkelijk drie van zulke pizza's ter redactie werden bezorgd... 'Echt lekker!'

Hema lanceert campagne Het Thuistoilet tegen wc-tekort op Koningsdag
Koningsdag komt eraan, en dit jaar wil Hema met behulp van medium Linda en bureau Tosti Creative een opvallend maatschappelijk probleem op de kaart zetten: het gebrek aan vrouwenwc’s tijdens Koningsdag, en de gevolgen daarvan.
![[onderzoek] Albert Heijn: geur van versgebakken brood en croissants maakt blij](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Albert Heijn: geur van versgebakken brood en croissants maakt blij
Uit onderzoek blijkt dat niets je meer in de vrolijke paasstemming brengt dan de onweerstaanbare geur van versgebakken brood en croissants - het hart van het paasassortiment van Albert Heijn, stelt AH. De recente 1 april grap 'Eau de croissant' in geurflacon krijgt daarom een serieus vervolg.

Dove pro lichaamsgeur met 'Be fearless - smell beautiful everywhere'
Voor de lancering van de 'Whole Body Deo' productlijn, heeft Dove de Benelux campagne 'Be Fearless, Smell Beautiful Everywhere' ontwikkeld. Hiermee wil het merk Dove het taboe op lichaamsgeur doorbreken.

Shoeby lanceert campagne rond personal styling
Personal styling zorgt niet alleen voor een nieuwe look, maar ook voor meer geluk en zelfvertrouwen. Dat blijkt uit recent onderzoek van Validators in opdracht van Shoeby. Aanleiding voor de fashionretailer om een nieuwe campagne te lanceren waarin ‘Het Shoeby Effect’ centraal staat.
![[marketeer 222] Age Sluis - marketeer Kindergarden](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 222] Age Sluis - marketeer Kindergarden
In alweer deel 222 van onze successerie [marketeer] spreken we Age Sluis, marketeer Kindergarden. Recent startte zijn nieuwe marketingcampagne 'Kindergarden, echt alleen voor kinderen'. Sluis: 'Wij onderscheiden ons als premium merk vooral ook met de aandacht die we geven aan zowel het kind als aan onze medewerkers.'

'Laagsteprijsbeloften van supermarkten onzinnig'
Als negen verschillende supermarkten je op een of andere manier de laagste prijs beloven, dan verkopen ze onzin. 'Want die prijsgaranties kunnen natuurlijk niet allemaal tegelijk kloppen. Daarom vragen we de supermarkten ermee te stoppen', stelt de Consumentenbond.

Coca-Cola herintroduceert Share a Coke
Na ruim tien jaar brengt Coca-Cola de iconische Share a Coke-campagne terug. De campagne die ooit het merklogo op verpakkingen verving door persoonsnamen, krijgt volgens het merk een eigentijdse herlancering met een sterke focus op Gen Z en het belang van offline connecties.

Queer Beer lanceert Tinder voor bieren: Swipe & Sip
Queer Beer, het biermerk dat diversiteit en inclusie viert, komt met een nieuwe, speelse actie: Swipe & Sip. Het concept? Een Tinder-achtige ervaring, maar dan voor bierliefhebbers. Fans krijgen de kans om via swipeandsip.nl of in geselecteerde kroegen hun favoriete smaak naar rechts te swipen. Het bier met de meeste likes wordt het nieuwste Queer Beer: Lesbier.

'Raket-ijsje verdient status als Unesco erfgoed'
Burgemeester Femke Halsema stelde bij de opening van het nieuwe Magnum Ice Cream Company hoofdkantoor in Amsterdam -nog even een Unilever onderdeel- dat het Raketje meer is dan ijs op een stokje.

Rozemarijn Dolman-Plante van Nespresso: 'Marketeers kunnen het verschil maken door patronen te doorbreken'
Rozemarijn Dolman-Plante is Brand Director bij Nespresso. Voor aflevering 123 van de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘We lenen Oatly’s communicatiestijl op een gedurfde manier in onze eigen kanalen om ook een jongere doelgroep aan ons te verbinden.’

Albert Heijn breidt eigen merk Blue Home uit
Albert Heijn introduceert zeven nieuwe keukenapparaten onder het eigen merk Blue Home. Het eigen merk werd eind vorig jaar geïntroduceerd, de retailer spreekt van een succes.

Beste webwinkels van Nederland bekendgemaakt
De beste webwinkels van Nederland zijn bekend. Tijdens het jaarlijkse award gala in Grand Hotel Huis ter Duin te Noordwijk aan Zee werden voor de 24ste keer de Shopping Awards uitgereikt. Picnic Technologies won de titel ‘DHL Beste Webwinkel van het Jaar’ (foto). Hier de volledige uitslag.

Holland & Barrett omarmt de kracht van de natuur in nieuwe skincare-campagne
Holland & Barrett gooit het roer om met hun nieuwste campagne rond huidverzorging. Onder het motto ‘Verrijk je skincare routine met de kracht van de natuur’ wil de retailer consumenten laten zien dat een gezonde huid niet draait om een overdaad aan producten, maar om een bewuste, natuurlijke aanpak.

Jumbo start campagne 'Pasen maak je samen'
Jumbo Supermarkten introduceert haar nieuwe paascampagne ‘Pasen maak je samen’. Deze gaat in op het gezellige samenzijn met dierbaren en genieten tijdens de paasdagen. Daarnaast staat de campagne volledig in het teken van het paasassortiment met ruim 350 lekkernijen.

Nescafé presenteert opmerkelijke mix met KitKat
De Nescafé KitKat Mocha impliceert een innovatieve samenwerking tussen twee van de naar eigen zeggen meest iconische merken van Nestlé. Deze mix is nu verkrijgbaar in supermarkten. De nieuwe blend van koffie en chocolade wil consumenten zo extra drinkgenot bieden, aldus marketeer Roos Bulder.

Circana Merken Top 100: 'Positie A-merk onder druk'
De omzet van de 100 grootste A-merken in de supermarkt daalt aanzienlijk, zo blijkt uit Circana’s jaarlijkse Merken Top 100, voor het eerst sinds 2013. De tabaksban sinds 1 juli 2024 heeft invloed, mede hierdoor zetten de 100 grootste merken samen 9,1 procent minder om.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Xenos en Sanny Verhoeven lanceren feelgoodcollectie: 'Happy at...
- Let It Rib viert spareribs zonder gene
- [column] Minder wijzen meer verbinden: duurzaam merkdenken in...
- [onderzoek] Pasen: Chocola blijft favoriet bij elke generatie
- Retailmedia: La Place lanceert app met loyaliteitsprogramma...
- KitKat ruilt smartphones in voor chocola in geestige...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- [marketeer 223] Sophia Tienstra -... 25-04-2025
- Jonnie Boer pionier in gastronomie... 24-04-2025
- ‘Lipting’ geeft Lipton Ice Tea... 23-04-2025
- Grolsch lanceert zomers bier met... 23-04-2025
- Albert Heijn lanceert digitale... 22-04-2025
- Hans Anders maakt 3=1-actie deelbaar21-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management