
Omzet detailhandel hoger in Q2, volume lager
De detailhandel zette in het tweede kwartaal van 2022 ruim 3% meer om dan in hetzelfde kwartaal in 2021. De hogere omzet heeft te maken met hogere prijzen, het volume (omzet minus prijsstijgingen) nam met ruim 3% af. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers over de detailhandel.

Wakker Dier maakt nominaties Liegebeest 2022 bekend
Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier heeft 16 augustus de vijf kandidaten bekend gemaakt voor de Liegebeestverkiezing van 2022. Het gaat om de ‘Boeren houden van koeien’ commercial, de ‘eerlijke ingrediënten’ van Van Dobben, de ‘vrije’ kalfjes van Plus, de ‘natuurlijk’ gekweekte tilapia van Jumbo en ‘optimaal welzijn’ in de geitensector.

McDonald's lanceert juwelencollectie van zwerfafval
De restaurantketen introduceert een limited edition collectie 14 karaat gouden en vergulde juwelen, gemaakt van echt zwerfafval.

Martijn Rommertz van Mycosan: 'Ik erger me aan commercials waarin bekende Nederlanders een rol in spelen'
Martijn Rommertz is Brand Manager Mycosan bij Serrix. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Met deze campagne creëren we op ludieke wijze awareness voor voetschimmel.’

HelloFresh rapporteert hoogste kwartaalomzet ooit
HelloFresh, leverancier van maaltijdboxen, heeft in het tweede kwartaal van 2022 een recordomzet van ruim 1,96 miljard euro behaald. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is dat een groei van 16% en daarmee de hoogste kwartaalomzet ooit.

Prijsbeleid belangrijkste aspect bij nominaties retailer of the year
De kanshebbers voor de categorieprijzen van de ‘ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland’ en de ‘ABN AMRO Webshop Award the Netherlands’ editie 2022-2023 zijn bekend.

Lore Vanaudenhove van Bristol: 'Goede marketing is verrassend en durft buiten de lijntjes te kleuren'
Lore Vanaudenhove is Marketing Manager bij Bristol. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden. 'We zijn keihard aan het werk om Bristol volledig te transformeren en klaar te stomen voor de toekomst.'

Plus en Thuisbezorgd.nl starten samenwerking
Plus en Thuisbezorgd.nl starten een samenwerking met het bezorgen van dagelijkse boodschappen. Het gaat om een pilot van een half jaar bij vijf supermarkten.

Deadline inzenden GPCM 30 augustus en 5 tips om je daarbij te helpen
Op dinsdag 4 oktober 2022 worden de Grand Prix Content Marketing Awards feestelijk uitgereikt in Postillon in Amsterdam. Inzenden van cases kan nog tot 30 augustus!

Ilse van Loon van Stoov: 'Zo zonde om te zien dat van merken soms niets meer overblijft dan een lege huls'
Ilse van Loon is Head of Brand & Communications bij Stoov. Het Nederlandse Stoov werd opgericht in 2014 en ontwerpt en produceert kussens met infraroodverwarming. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.

G-Star RAW lanceert exclusieve city rides
G-Star RAW heeft samen met de zogenoemde Super73-teams fietsprogramma’s samengesteld om fans van het denim merk de steden New York, Berlijn, Tokio, Kaapstad en Rotterdam op een bijzondere manier te laten ontdekken. Elke groep lokale creatievelingen maakt namelijk een speciale gids van hun stad.

Anastasia Dellis nieuwe General Manager Nederland bij Gorillas
Anastasia Dellis is de nieuwe General Manager Nederland van flitsbezorger Gorillas. Zij was bijna anderhalf jaar werkzaam als Commercieel Directeur, waarbij zij verantwoordelijk was voor de samenstelling van het Nederlandse assortiment en daarnaast de inkoopmarges heeft laten groeien.

DOSSIER STUDIEREIS Mariëlle Krouwel van NN Group
De redactie vroeg vijf marketeers welk marketingboek er in de koffer zat tijdens de vakantie, of er in het najaar nog een opleiding of cursus voor hen op de planning staat en welke roadtrip er stiekem nog op de wensenlijst staat. In deel 5 Mariëlle Krouwel van NN Group.

Eind 2022 uitsluitend in Nederland geteelde paddenstoelen bij Albert Heijn
Albert Heijn werkt samen in het Beter voor Natuur & Boer-programma, ook voor wat betreft de paddenstoelen. Eind van dit jaar komen alle paddenstoelen bij Albert Heijn uit Nederland.

Ochama rolt verder uit in Europa
Retailconcept Ochama breidt na Nederland nu ook uit in België, Duitsland en Frankrijk. Het bedrijf gaat daar in eerste instantie alleen bezorgen.

3 op de 4 Nederlanders gooit regelmatig versgekoelde groente weg
Hoewel Nederlanders zeggen geen voedsel te willen verspillen, gooit 75% versgekoelde groenten weg omdat de houdbaarheidsdatum is verstreken. Voornamelijk sla en komkommer, maar ook voorverpakte mix groenten, spinazie en broccoli belanden in de prullenbak. Dat blijkt uit onderzoek van Iglo.

Coca-Cola dieper in gaming met Guild Esports
Coca-Cola heeft zijn eerste officiële samenwerkingsovereenkomst getekend met Guild Esports, een internationaal e-sportsplatform. Met deze samenwerking willen de partners fans in heel Europa nieuwe ervaringen en prijzen bieden. Coca-Cola wil op deze manier een nieuwe doelgroep bereiken.

Vegaburger valt niet in de smaak bij Amerikanen
McDonalds stopt in de VS met de verkoop van de vleesloze Vega Burger. Reden is de geringe belangstelling voor het alternatieve product. Dit melden Pigbusiness en Agrarheute.

Bojan Brkić van AutoScout24: Van occasionplatform naar mobiliteitsplatform
Bojan Brkić is Marketing Manager bij AutoScout24. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden.

Snelle bezorging, gepersonaliseerde winkelervaring en reviews belangrijk bij kopen kerstcadeaus
Bij het kopen van cadeaus voor de feestdagen hechten Nederlanders de meeste waarde aan een snelle bezorging. Ook staan een soepele en gepersonaliseerde winkelervaring en een aantrekkelijke prijs hoog op het wensenlijstje. ook laten Nederlanders zich bij een aankoop sterk beïnvloeden door reviews.

DOSSIER STUDIEREIS Martijn Keesmaat van Hooghoudt
De redactie vroeg vijf marketeers welk marketingboek er in de koffer zat tijdens de vakantie, of er in het najaar nog een opleiding of cursus voor hen op de planning staat en welke roadtrip er stiekem nog op de wensenlijst staat. In deel 3 Martijn Keesmaat van Hooghoudt.

Weinig faillissementen, groei platformbedrijven in juli 2022
Het aantal starters in juli 2022 is vrijwel gelijk aan dat in dezelfde maand vorig jaar. Met 20.796 starters is de toename 3%. Het aantal stoppers is met 9.593 6% hoger dan vorig jaar juli. Het aanta; faillissementen blijft laag, terwijl het aantal platformbedrijven blijft groeien.

Michael Nap van DentsuAchtung over 'anti-Instagram' BeReal
Een miljoen downloads al! Sociaal netwerk BeReal - ‘de anti-Instagram’ aldus de makers - bereikte dit in slechts vier maanden en is vooral onder jongeren populair, meldde nos.nl onlangs. Uw verslaggever maakte een account aan en vroeg Michael Nap, Head of Content & Social/MT Member bij DentsuAchtung naar de mogelijkheden voor merken.

WARC over Cannes: 'Marketing als discipline beleeft een existentiële crisis'
WARC, het World Advertising Research Centre, heeft een rapport gepubliceerd over de gemene delers van de Cannes Creative Effectiveness Lions-winnaars van deze zomer: ‘Creatieve effectiviteit kan marketing terugbrengen naar de C suite.’

Onderzoek: bijna 5% Nederlandse webshops verdacht
Bijna 5 procent van de Nederlandse webshops vertoont verdachte kenmerken. Zo voert een deel van de webshops ten onrechte een keurmerk. Sommige webwinkels plaatsen zelfs een niet-bestaand keurmerk. Dat blijkt uit onderzoek van KPN Security onder Nederlandse webwinkels.

DOSSIER STUDIEREIS Anouk van Huissteden van Coca-Cola
De redactie vroeg vijf marketeers welk marketingboek er in de koffer zat tijdens de vakantie, of er in het najaar nog een opleiding of cursus voor hen op de planning staat en welke roadtrip er stiekem nog op de wensenlijst staat. In deel 2 Anouk van Huissteden van Coca-Cola.

Bezoekers Canal Parade direct DOOH-rolmodel
Tijdens de Canal Parade op zaterdag 6 augustus toont Vodafone met de ‘Role Real Models’- campagne realistische rolmodellen in het straatbeeld van Amsterdam.

Met deelname aan Pride wil EasyToys nadruk leggen op nieuwe generatie
Ook de markt voor erotische producten wordt steeds inclusiever, aldus EasyToys. Megan Smit, productspecialist bij EasyToys: ‘Nu het assortiment van marktleider EasyToys met onder meer seksspeeltjes voor transgender en intersekse personen wordt uitgebreid, is er écht voor ieder wat wils.’

50.000e partner op bol.com
Bol.com heeft haar 50.000e verkooppartner verwelkomd. Sinds 2011 ontwikkelt bol.com zich van webshop naar een e-commerce platform waarop Nederlandse en Belgische ondernemers, veelal MKB-bedrijven, hun artikelen verkopen.

DOSSIER STUDIEREIS Nicole Verburg van VodafoneZiggo
De redactie vroeg vijf marketeers welk marketingboek er in de koffer zat tijdens de vakantie, of er in het najaar nog een opleiding of cursus voor hen op de planning staat en welke roadtrip er stiekem nog op de wensenlijst staat. In deel 1 Nicole Verburg van VodafoneZiggo.
![[De zomer van] Marc van Eck: 'Ik heb dus meer zorgen over de wereld dan over mijn werk'](/templates/img/lazyload.gif)
[De zomer van] Marc van Eck: 'Ik heb dus meer zorgen over de wereld dan over mijn werk'
Marc van Eck RM - rechts op de foto met links zijn oudste zoon - is CEO en co-founder van New Growth Strategies. Hij heeft recent zijn Governance Essentials van het NCD - Nederlandse vereniging van commissarissen & directeuren - afgerond en kijkt om zich heen naar een mooie commissarispositie: ‘Maar dat is nog niet zo makkelijk voor een oude, witte man als ik 😉’.

Online super Manaw failliet
De online supermarkt Manaw heeft een jaar na de oprichting de handdoek in de ring moeten gooien. Het bedrijf is door de rechtbank Amsterdam failliet verklaard. Dat meldt vakblad Twinkle op haar website.

Insturen Grand Prix Content Marketing kan nog tot en met 29 augustus 2022
De Grand Prix Content Marketing is terug en hoe! De enige echte awards voor de beste cases op het gebied van contentmarketing heeft een nieuwe partner, nieuwe jury, nieuwe Awards en nieuwe categorieën. In onderstaand artikel ook tips voor het schrijven van een prijswinnende case.
![[De zomer van] Alef de Jong: 'Wunder zoekt collega's'](/templates/img/lazyload.gif)
[De zomer van] Alef de Jong: 'Wunder zoekt collega's'
Alef de Jong is oprichter en strateeg van Wunder. Het strategische designbureau houdt zich niet alleen bezig met merkstrategie en design, zoals de naam als doet vermoeden, maar ook met naamgeving. Vanuit zijn hangmat in de Dauphine Frankrijk mailt hij met de redactie.

Lena Knoerzer van Fairtrade Original: 'Greenwashing ondermijnt het vertrouwen in duurzaamheidsclaims'
Lena Knoerzer is Product Manager Koffie bij Fairtrade Original. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.

Heineken ziet omzet omhoog vliegen
Heineken berekent de gestegen grondstofprijzen door in de consumentenprijzen en noteert mede daardoor een omzetgroei van 37%. De nettowinst in de eerste zes maanden bedroeg bijna 1,3 miljard euro, een stijging met 22 procent. Dit meldt de NOS.

'Expertise, kennis en passie kennen geen geslacht'
Whisky, of whiskey, is voor échte mannen. Gemaakt op de ruige Schotse highlands, gedronken zonder ijs (hoewel niet iedereen het daar over eens is) bij een knapperend haardvuur. Of niet? Het jonge, Amerikaanse merk WhistlePig doet niet mee aan die tradities en probeert op eigen wijze een plek te veroveren op de overvolle whiskeymarkt.

The Good Roll start crowdfunding voor nieuwe fabriek in Ghana
The Good Roll biedt nu ook toiletpapier van bamboe en dit komt sinds kort uit de eigen fabriek in Ghana. Om nog meer sociaal-maatschappelijke, economische en ecologische impact te kunnen maken, heeft het Nederlandse bedrijf een crowdfunding gestart waarbij het streefbedrag één miljoen euro is in de vorm van een rentedragende lening.

Kruidvat start pilot Vandaag in huis met fietskoeriers
Kruidvat is in Den Haag gestart met een pilot met bezorging op dezelfde dag. Deze nieuwe service, Kruidvat Vandaag in Huis, wordt verzorgd in samenwerking met fietskoeriers van Packaly.

McDonald's viert de Dag van de Vriendschap
McDonald’s introduceert Friends Fries om vriendschappen te eren. Zaterdag 30 juli is het namelijk de internationale Dag van de Vriendschap. McDonald’s heeft dus naast French Fries nu ook Friends Fries.

Amazon breidt uit naar België
Amazon heeft officieel de lancering in België aangekondigd. Dit voornemen hing al een poosje in de lucht, maar een officiële bevestiging bleef tot nu toe uit.

Jamie Oliver gasthoofdredacteur Delicious
Jamie Oliver, al meer dan 20 jaar een toonaangevende chef, zelf tot een merk uitgegroeid, wordt gasthoofdredacteur van culi-magazine Delicious. Dat gebeurt in in september 2022, tegelijk met de publicatie van zijn 26-ste kookboek 'Een: Simpel & lekker uit één pan'.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Omzet detailhandel hoger in Q2,... 16-08-2022
- Wakker Dier maakt nominaties... 16-08-2022
- McDonalds lanceert juwelencollectie... 16-08-2022
- Martijn Rommertz van Mycosan: 'Ik... 15-08-2022
- HelloFresh rapporteert hoogste... 15-08-2022
- Prijsbeleid belangrijkste aspect... 12-08-2022
MarketingTribune Events
- 28sep 2022
CustomerFirst Congres
- 4okt 2022
Grand Prix Content Marketing
- 13okt 2022
Shopping Today
- 1nov 2022
Dutch Podcast Conference