
Campagne Bavaria parodieert All You Need Is Love
Bavaria maakt met haar carnavalscampagne een parodie op het tv-programma All You Need Is Love: All You Need Is Carnaval.

Plus start met verkoop brood van gisteren
Plus start met de verkoop van brood van gisteren. Hiermee zet de supermarktorganisatie een volgende stap in de strijd tegen voedselverspilling. Brood van de versafdeling dat niet op de dag zelf verkocht wordt, kost een dag later 25 cent, 50 cent of 75 cent.

Ikea doe-het-zelf speeddate
Op zaterdagavond 4 februari vond in Ikea Utrecht een grootschalig speeddate evenement plaats. Binnen twee dagen na de aankondiging hadden meer dan 1.200 mensen zich ingeschreven en was het maximum aantal deelnemers bereikt.

In de strijd tegen voedselverspilling opent vandaag The Banana Factory
Een derde van het voedsel wereldwijd belandt in de prullenbak waaronder scheepsladingen bananen. Sunt Food strijdt sinds 2019 tegen deze onnodige verspilling en maakt bananenbrood en ‘baked donuts’ van bananenpuree van geredde bananen. Vandaag opent Sunt in Geldermalsen: The Banana Factory.

DOSSIER BELOFTE EN BEWIJS Neeve: 'Duurzaamheid is de kern van ons merk'
Voor ons Dossier Belofte + Bewijs in gesprek met Heleen Spruijt en Nadine Bronwasser. van duurzaam kledingmerk Neeve: 'De Bijenkorf wil in 2025 nog enkel duurzame merken verkopen.'

Eerste producten geleverd bij Plus DC Oss
De eerste leveranciers hebben goederen afgeleverd op het nieuwe Plus DC (distributiecentrum, red.) in Oss. De komende weken wordt het verder gevuld. Het nieuwe DC biedt ruimte aan maar liefst 12.000 verschillende producten.

Distributie Albert Heijn steeds duurzamer
Albert Heijn versnelt samen met vervoerspartners en leveranciers de verduurzaming van het transport naar winkels en klanten om zo de uitstoot van CO2 te verminderen. Zo is de thuisbezorging van boodschappen en de bevoorrading van winkels in het centrum van Den Haag inmiddels 100% elektrisch.

Mijn Marketing: Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Elzemieke Olsthoorn is sinds januari 2023 Head of Content & Marketing bij Abovo Maxlead. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.

Vice Media Group en EU lanceren nieuwe docu wedstrijd voor jongeren
Vice Media Group zet samen met de EU een project op om aandacht te vragen voor het belang van onderwijs: Education in Motion. Jongeren in de EU krijgen de komende weken de kans om een documentaire te pitchen over dit onderwerp, de winnaar werkt hem uit tot een docu.

Maxeda lanceert eerste DHZ-marketplace in Benelux
Maxeda DIY Group, waar de winkelketens Praxis, Brico en BricoPlanit onder vallen, lanceert als eerste doe-het-zelfretailer in de Benelux marketplace. De marketplace, is geïntegreerd in de bestaande websites en apps van Brico.be en Praxis.nl.

Albert Heijn en BP openen 100e tankstation met AH to go
De uitrol van AH to go op BP tankstations bereikt een nieuwe mijlpaal. Op het nieuwe BP electrisch laad- en benzinetankstation bij rotonde Kooimeer in Alkmaar is de 100ste AH to go winkel feestelijk geopend.

Nederlander blijft bij huismerk: 'zelfde kwaliteit voor minder geld'
Nederlandse consumenten blijven de huismerk boodschappen trouw. Dat blijkt uit de eerste editie van de Nationale Keuzestress Monitor onder 1.000 respondenten, een initiatief van onderzoeksbureau MSI Consultants.

Warc lanceert Diversity, Equity en Inclusion-platform
Warc heeft een Diversity, Equity & Inclusion-platform gelanceerd om marketeers te helpen bij het implementeren van effectieve DEI-strategieën. Het platform biedt begeleiding aan adverteerders, bureaus en media-eigenaren.

Lidl maakt nieuwe aanpak gezondheid bekend
Omdat voedsel impact heeft op zowel de gezondheid als duurzaamheid, zegt Lidl deze thema’s niet meer als losse thema’s maar als een geheel te gaan beschouwen. Het 'Planetary Health Diet' is het uitgangspunt van een nieuwe aanpak.

DOSSIER BELOFTE EN BEWIJS Stelling: 'Marketingclaims kloppen zelden'
Marketeers dienen de waarheid te spreken en komen niet meer weg met halve of zelfs onwaarheden of misleidende suggestieve weergaven van de werkelijkheid. Toch? We vroegen het ons panel...

Unox: Er valt nog zoveel te schaatsen
De winter is halverwege en het weer voorspelt nog geen dichtgevroren sloten en meren, maar dat is voor Unox geen reden om bij de pakken neer te zitten.
![[Hortus sessie] Nescafé over verduurzaming koffieketen en Plan 2030](/templates/img/lazyload.gif)
[Hortus sessie] Nescafé over verduurzaming koffieketen en Plan 2030
Nescafé introduceert een omvangrijk programma met de ambitie de wereldwijde koffieteelt te verduurzamen: Nescafé Plan 2030. Tijdens een kleinschalige meeting met vakpers en enkele grote afnemers in de Hortus Botanicus Amsterdam leerden we er meer over.

If you like it, put a ring on it
Valentijnsdag is het uitgelezen moment voor veel koppels om ‘de grote vraag’ te stellen. Restaurantconcern De Beren gaat stellen die klaar zijn voor de volgende stap een handje helpen. Vanaf 1 februari start de Valentijnscampagne ‘Proef de Spanning’.

Mijn Marketing: Imen Laroussi van Team Eiffel
Imen Laroussi is Directeur Marketing Communicatie bij Team Eiffel. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Branding en Marketing horen aan de directietafel thuis.’

Procter ziet winst iets dalen
Hogere prijzen compenseerden voor Procter & Gamble de stijgende kosten voor van onder meer transport, grondstoffen en lonen niet. Gemiddeld verhoogde P&G de prijzen op jaarbasis met 10 procent in de laatste drie maanden van 2022.

Nieuwe campagne 'Share the Luve' van Lu door De Vloer
In de nieuwe 'Share the Luve-campagne van koekjesmerk Lu, door het Antwerpse reclamebureau De Vloer, staat die ene speciale persoon centraal, die je het eerste koekje nog meer gunt dan jezelf.

Anne & Max lanceert sharefunding campagne
De snelgroeiende franchiseketen Anne&Max lanceert haar eerste sharefunding campagne om 1 miljoen euro aan groeikapitaal op te halen. De opgehaalde investering gaat Anne&Max inzetten om haar groei te versnellen.

EU: veel manipulatie op websites
De Europese consumententoezichthouders zien veel manipulatieve praktijken op commerciële websites. Dit blijkt uit een gezamenlijk onderzoek op 399 websites waarop diverse producten als kleding en elektronica worden verkocht.

Taster start met 'iconisch delivery-first food'
Taster, een ‘foodie delivery food’ restaurantgroep die is opgericht door een van de eerste werknemers van Deliveroo, Anton Soulier (foto), komt naar Nederland. Hij wil het concept bezorgmaaltijden hiermee gaan veranderen.
![M&M's lijkt te zwichten voor rechts Amerika blijkt niet zo 'smaakvolle' reclamestunt [update]](/templates/img/lazyload.gif)
M&M's lijkt te zwichten voor rechts Amerika blijkt niet zo 'smaakvolle' reclamestunt [update]
De pratende M&M’s lijken de mond gesnoerd door conservatief Amerika. Fox News-presentator Tucker Carlson vindt de nieuwe M&M's 'te woke'. En Mars zwicht…of niet? MarketingTribune heeft een aantal marketeers om een reactie gevraagd. UPDATE: En natuurlijk bleek het een reclamestunt, maar of ie 'smaakvol' is...

Picnic mikt op prijsverlaging via parallelimport
Bij Picnic kan de consument bij sommige producten kiezen voor een goedkoper alternatief uit Duitsland. Zelfde product, ander etiket. Dat mag niet volgens de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.

Unilever benoemt Hein Schumacher als nieuwe CEO
Unilever Global heeft vandaag de benoeming van Hein Schumacher aangekondigd als nieuwe Chief Executive Officer, na een uitgebreide, wereldwijde zoektocht.

Inzamelingsactie Albert Heijn en Voedselbank
Vanaf vandaag, maandag 30 januari, organiseren Albert Heijn en de Voedselbank Nederland samen weer de landelijke actie "Op een lege maag kun je niet leren".

DOSSIER BELOFTE EN BEWIJS Maron Busnel van Hyundai
In het kader van ons Dossier Belofte + Bewijs een interview met marketingdirecteur Hyundai Maron Busnel: ‘Wat je vertelt moet waar zijn.'

Domino's komt met hit tijdens carnaval - de Frietzza
Met de introductie van de Frietzza hoef je niet meer te kiezen tussen pizza of frites, bijvoorbeeld tijdens carnaval. Feestact Gebroeders Rossig schreef samen met creatief bureau Wars het bijbehorende nummer ‘Ik wil met jou puntje puntje’.

Marcel Baas afdelingshoofd Communicatie NVWA
Marcel Baas start met ingang van 1 maart 2023 als afdelingshoofd Communicatie bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

Rogier de Bruin nieuwe ECD van ACE
Rogier de Bruin is de nieuwe ECD van ACE. De oprichter van bureau Herc gaat met zijn uitgesproken visie de creatieve koers van ACE uitbouwen. Herc is sinds 2021 onderdeel van het ACE netwerk.

Boekenmarkt stijgt in omzet 2,7%
Lezers kochten in 2022 in totaal ruim 43 miljoen boeken, met een totale waarde van meer dan 664 miljoen euro. De afzet steeg licht met 0,4% en is daarmee de hoogste in tien jaar tijd. Minpuntje: de groei van de totale markt komt volledig op het conto van anderstalige boeken.

1 op 4 consumenten betaalt zonder mokken retourkosten
Het einde van gratis retourneren is aangebroken. Nadat grote retailers als H&M en Zara in 2022 aankondigden retourkosten voortaan aan de klant door te berekenen, lijkt ook de consument hier steeds meer aan te wennen.

Plantenwebshop Sprinklr gaat voor biodiversiteit
Sprinkl is volgens eigenaren Suzanne van Straaten en Liedewij Loorbach ‘als onderneming niet langer een middel om geld aan te verdienen, maar om de missie te dienen – het vergroten van biodiversiteit.’
![[marketeer 174] Max Blom - medeoprichter kitesurfmerk Mystic](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 174] Max Blom - medeoprichter kitesurfmerk Mystic
In deel 174 van onze lang lopende reeks [marketeer] stellen we vandaag zes vragen aan Max Blom, medeoprichter kitesurfmerk Mystic. 'In 2023 gaan we met het merk naar een nieuwe pay off en campagne genaamd Boundless waters. Hierin laten we zien dat Mystic op meerdere watersporten actief is naast kitesurfen en dat wij niet zijn gebonden door een sport maar door water.'

Mijn Marketing: Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Marleen Smit is hoofd marketing & communicatie bij Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam, dat de Museumprijs 2022 won. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.

Robbie Williams nieuwe ster naast Felix the Cat
Robbie Williams geeft met zijn nieuwe nummer 'It's Great To Be a Cat', onder begeleiding van het Metropole orkest, zijn stem aan ’s werelds meest beroemde kat: Felix.

Restaurantplatforms Formitable en Zenchef bundelen krachten
Formitable, het Amsterdamse groeiplatform voor restaurants, en de Parijse ontwikkelaar van restauranttechnologie Zenchef gaan samenwerken om efficiënter te innoveren en hun eigen marktpositie in Europa verstevigen.

'Betalen voor verzending binnen Nederland onzin'
Veertig procent van de Nederlanders vindt het onzin dat er voor bestellingen binnen Nederland verzendkosten betaald moeten worden. De korte route die binnen Nederland afgelegd moet worden, staat voor hen niet in verhouding met de verzendkosten die zij betalen.

DOSSIER BELOFTE EN BEWIJS De waarheid en niets meer dan de waarheid
In het kader van de goede voornemens trappen we dit nieuwe jaar af met een Dossier Belofte + Bewijs.

Onderzoek InSites Consulting: 'We willen verder gaan dan een standaard trendrapport'
Naar aanleiding van nieuw consumentenonderzoek identificeert InSites Consulting ‘twaalf trends die weerspiegelen wat voor mensen van belang is om een meer betekenisvolle wereld te verwezenlijken.’

Eerste Nederlandse gebiedspilot plantaardige eiwitten van start
De 57.000 inwoners tellende Noord-Brabantse gemeente Altena is het toneel van de eerste Nederlandse gebiedspilot plantaardige eiwitten. Bij supermarkten, scholen en restaurants worden interventies getest om vaker plantbased te eten.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [interview] Nieuwe CCO De Beren stelt 'marketinguitdagingen...
- Mijn Marketing: Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
- Birra Moretti lanceert ongefilterd bier met snufje zeezout
- Lidl staakt huismerk Delicieux en prolongeert Deluxe
- Marijke Vuik nieuwe voorzitter KHN
- Bang & Olufsen kondigt twee nieuwe generaties home speakers aan
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [CBS] 'Aantal rokers aanzienlijk... 20-03-2023
- Nieuwe voorjaarscampagne Plus voor... 20-03-2023
- Koko van Kruidvat houdt van vaste... 17-03-2023
- Cannes Lions benoemt AB InBev tot... 17-03-2023
- Hamsters vieren 20 jaar bestaan 17-03-2023
- Only for Men lanceert nieuw logo OFM17-03-2023
MarketingTribune Events
- 23mrt 2023
Shopping Awards
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day