Richella de Groot van Pesca: 'Anno 2025 moet je verhalen kunnen vertellen, maar ook goed kunnen luisteren'
- Food-en-retail
- 6 aug 2025 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Geen tag
- 6 aug 2025 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
Richella de Groot is creatief strateeg en verantwoordelijk voor marketing & PR bij onder meer restaurantconcept Pesca. Voor aflevering 132 van de rubriek ‘Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Ik beweeg me graag op het snijvlak van branding, beleving en business, en geloof sterk in de kracht van conceptmatig werken. Wat ik het leukst vindt? Het bouwen van merken die voelen als een vriend: herkenbaar, oprecht, eigen en altijd in beweging.
WHAT’S NEW @ PESCA?
Het meest recente nieuws is de opening van onze locatie in Hamburg, na eerder dit jaar ook in Nice te zijn gestart. Verder staan we aan de vooravond van een verbouwing in Pesca Amsterdam - de eerste sinds onze start, bijna tien jaar geleden. Je kunt je voorstellen dat we met marketing toewerken naar een groots plan om dat jubileum te vieren. Een mooi moment om stil te staan bij onze roots én om vooruit te kijken.
MARKETINGVAARDIHEDEN
Anno 2025 moet je verhalen kunnen vertellen, maar ook goed kunnen luisteren. Wendbaarheid en creativiteit zijn key, maar je moet ook analytisch kunnen schakelen en je intuïtie durven volgen. En, misschien het allerbelangrijkste, snappen dat mensen zelden reageren op ‘marketing’, maar wél op gevoel.
MARKETINGINSPIRATIE
Ik haal veel inspiratie uit merken die een hele wereld weten neer te zetten - niet alleen een product of dienst. Wat kledingmerken Jacquemus en Loewe doen, vind ik waanzinnig: visueel gelaagd, intuïtief en gedurfd. Maar ik kijk natuurlijk ook goed naar de hospitalitywereld. Nieuwe openingen, zoals van hotelmerk Rosewood, fascineren me - hoe elk detail klopt, nog vóórdat je binnenstapt. Dat raakt aan mijn overtuiging: een restaurant is óók een merk, en de beleving begint al lang vóór de voordeur.
MARKETINGLES
Dat minder vaak echt meer is. Zeker in hospitality en marketing willen we soms álles tegelijk: concept, verhaal, beeld, activatie. Maar de mooiste ideeën zijn vaak de simpelste. Ik heb geleerd om eerder te schrappen dan toe te voegen - ook omdat het zonde is om enorm veel tijd en energie te steken in iets dat uiteindelijk niemand écht voelt of begrijpt.
MARKETINGETHIEK
Wij stellen onszelf altijd de vraag: ‘Zou ik hier zelf enthousiast van worden? We kiezen heel bewust voor concepten die kloppen, die oprecht willen bijdragen aan een mooie ervaring. Geen bullshitmarketing.
MARKETINGROI
We kijken uiteraard naar cijfers - hoe voller de restaurants, hoe beter wij het doen - maar óók naar gevoel. Voelt een campagne als een gesprek in plaats van een zendmoment? Dan doen we iets goed. Impact is breder dan conversie; het gaat ook over wat mensen vertellen als jij de kamer uitloopt.
ONBEWOOND EILAND
Naar een onbewoond eiland neem ik een goed notitieboek met potlood mee. Alles begint bij ideeën.
MARKETINGPODCAST\-BOEK
Ik luister veel - naar podcasts, interviews en gesprekken. Met mensen zoals Tess en Britt van For You Agency bijvoorbeeld, die ontzettend sterk zijn in het bouwen van merken met gevoel, community en een heldere visuele taal. Unreasonable Hospitality blijft voor mij ook een bijbel: het herinnert me eraan hoe ver je kunt gaan in gastvrijheid als je het écht persoonlijk maakt. En ik leer veel van mensen als Sophie Hospes, die intuïtief bouwen aan merken die raken. Uiteindelijk draait het voor mij altijd om dezelfde kern: hoe breng je iets over zónder het plat te slaan?
WHAT IF?
Als ik niet in de marketing beland was, had ik waarschijnlijk een kleine studio gehad waar ik moodboards maak, tafels dek, mensen ontvang en ergens stiekem tóch aan een merk bouw. Of ik was schrijver geweest. Of wedding planner. Of allemaal tegelijk.
MARKETINGMYTHE
Dat je moet schreeuwen om gehoord te worden. Zachte merken kunnen zó krachtig zijn. Je mag ook fluisteren, als je maar iets zegt dat raakt.
MARKETINGSUPERPOWER
Als ik een marketingsuperkracht zou kunnen hebben? Ik zou instant weten wat mensen écht willen voelen. Niet alleen wat ze zeggen te willen, maar wat eronder zit.
MARKETINGGOEROE
Met welke marketinggoeroe ik een dag zou willen doorbrengen? Samantha Jones, maar dan wel op haar vrije dag. Drie espresso martini’s verder, zonder filter en vol anekdotes.
MARKETINGMEME
Mijn favoriete meme? Die van de klant die ‘iets eenvoudigs wil’ en eindigt met een brand refresh met vijftien revisierondes en een moodboard in Comic Sans.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Action meldt sterke groei in Q1/2 2025 - omzet stijgt met 18...
- [marketeer 228] In gesprek met co-founder Marnix Stokvis van...
- Viper en Sjaak trekken afhakers naar het feestje met nieuwe...
- Nivea haakt in op Pride met Be You en spectacular
- Nominaties ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026 bekend
- Primark introduceert mannequin die rolstoelgebruikers...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Winkelgedrag rond Back to School... 06-08-2025
- Richella de Groot van Pesca: 'Anno... 06-08-2025
- 'In september lanceren we onze... 06-08-2025
- Maud Craandijk brengt Latin Vibe... 04-08-2025
- AI verandert supply chains op... 04-08-2025
- Nivea haakt in op Pride met Be You... 01-08-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers