Action meldt sterke groei in Q1/2 2025 - omzet stijgt met 18 procent

- Food-en-retail
- 24 jul 2025 @ 10:45
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 24 jul 2025 @ 10:45
- Peter van Woensel Kooy
Discounter Action heeft in de eerste zes maanden van 2025 opnieuw forse groei geboekt. De onderneming zag de netto-omzet toenemen tot € 7,3 miljard, een stijging van 17,9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In het eerste halfjaar opende Action 125 nieuwe winkels.
De vergelijkbare omzetgroei ('like-for-like') kwam volgens het retailbedrijf uit op 6,8%, waarmee ook bestaande winkels zouden blijven bijdragen aan de resultaten. De stijging in omzet is volgens Action toe te schrijven aan een combinatie van internationale expansie, een toenemend aantal klanten per winkel en een breed assortiment van dagelijkse non-foodartikelen tegen lage prijzen.
Internationale uitbreiding en winkelopeningen
In het eerste halfjaar opende Action 125 nieuwe winkels, waarmee het totaal op 3.043 vestigingen in 13 landen kwam. Het bedrijf streeft ernaar om gemiddeld één nieuwe winkel per dag te openen en zegt op koers te liggen om in 2025 circa 370 winkels aan het netwerk toe te voegen.
Tot de belangrijkste openingen behoren de 600e winkel in Duitsland (Bremen) en de 400e in Polen (Poznań). Duitsland geldt inmiddels als de op één na grootste markt voor het bedrijf, na Frankrijk. In april dit jaar zette Action voet aan de grond in Zwitserland. Inmiddels zijn daar vijf vestigingen operationeel, waarvan het bedrijf meldt dat ze zijn ontvangen met grote belangstelling van klanten. Verder is de opening van de eerste winkel in Roemenië voorzien op 24 september, waarmee het bedrijf zijn intrede zou doen in het 14e land. Ook in Nederland worden volgens een woordvoerder dit jaar meerdere nieuwe filialen geopend.
Mijlpaal: 3.000 winkels in Europa
Op 5 juni 2025 vierde Action de opening van de 3.000e winkel in het Italiaanse San Rocco al Porto. Die mijlpaal werd in alle vestigingen gemarkeerd met acties voor klanten en attenties voor medewerkers. Zo kregen werknemers volgens het bedrijf een eenmalige netto bonus tot € 300 en een jubileumgeschenk. Tijdens een leveranciersbijeenkomst deelde Action bovendien zijn visie op verdere Europese expansie en de voortgang van het eigen duurzaamheidsprogramma.
Logistiek en duurzaamheid
Het bedrijf uit Zwaag (NH) opende recent ook zijn 16e distributiecentrum in Europa, het eerste in Spanje. Dit nieuwe logistieke centrum in Illescas is volgens Action gebouwd volgens de hoogste duurzaamheidsnormen en heeft een BREEAM-certificering ‘Outstanding’ ontvangen – een norm die het bedrijf naar eigen zeggen voortaan voor alle nieuwe distributiecentra wil hanteren. De Spaanse markt, waar Action eind 2022 zijn eerste winkel opende, telt inmiddels 74 winkels en meer dan 1.400 medewerkers, aldus de retailketen.
Maatschappelijke betrokkenheid
In het kader van de 3.000ste winkelopening maakte Action bekend een schenking van € 100.000 te hebben gedaan aan zowel SOS Children’s Villages als de Johan Cruyff Foundation. Daarnaast kondigde het bedrijf een langdurige samenwerking aan met het Prinses Máxima Centrum, gericht op betere behandelingen voor kinderen met kanker. Met deze donaties zegt Action invulling te geven aan zijn bredere maatschappelijke betrokkenheid, gericht op het verbeteren van de levensomstandigheden van kinderen in Europa.
Vooruitblik
Volgens CEO Hajir Hajji blijft Action aantrekkelijk voor prijsbewuste consumenten, zeker in een economisch uitdagend klimaat. Het bedrijf verwacht de komende periode meer klanten aan te trekken in zowel bestaande als nieuwe markten. Met een wekelijkse toestroom van ruim 20 miljoen klanten zegt Action vast te houden aan zijn kernbelofte: een breed assortiment dagelijkse artikelen voor de laagst mogelijke prijs. Het groeimodel van de onderneming is daarbij steeds nadrukkelijker verbonden met duurzaamheid, operationele schaalvoordelen en maatschappelijke impact.
beeld: Action
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Crisp versnelt groei en breidt uit naar foodservice
- Jeremy Clarkson schittert in verboden bierreclame Hawkstone
- Van bloem tot bloeiende business
- Action meldt sterke groei in Q1/2 2025 - omzet stijgt met 18...
- Bol lanceert online én fysieke festivalwinkel
- 12 nieuwe restaurants in de Michelingids Nederland
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Primark introduceert mannequin die... 29-07-2025
- Viper en Sjaak trekken afhakers naar... 28-07-2025
- KitKat steekt iconische break in een... 28-07-2025
- Britse Compass Group neemt... 25-07-2025
- 12 nieuwe restaurants in de... 25-07-2025
- Action meldt sterke groei in Q1/2... 24-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers