Action meldt sterke groei in Q1/2 2025 - omzet stijgt met 18 procent

Action meldt sterke groei in Q1/2 2025 - omzet stijgt met 18 procent
  • Food-en-retail
  • 24 jul 2025 @ 10:45
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Discounter Action heeft in de eerste zes maanden van 2025 opnieuw forse groei geboekt. De onderneming zag de netto-omzet toenemen tot € 7,3 miljard, een stijging van 17,9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In het eerste halfjaar opende Action 125 nieuwe winkels.

De vergelijkbare omzetgroei ('like-for-like') kwam volgens het retailbedrijf uit op 6,8%, waarmee ook bestaande winkels zouden blijven bijdragen aan de resultaten. De stijging in omzet is volgens Action toe te schrijven aan een combinatie van internationale expansie, een toenemend aantal klanten per winkel en een breed assortiment van dagelijkse non-foodartikelen tegen lage prijzen.

Internationale uitbreiding en winkelopeningen
In het eerste halfjaar opende Action 125 nieuwe winkels, waarmee het totaal op 3.043 vestigingen in 13 landen kwam. Het bedrijf streeft ernaar om gemiddeld één nieuwe winkel per dag te openen en zegt op koers te liggen om in 2025 circa 370 winkels aan het netwerk toe te voegen.

Tot de belangrijkste openingen behoren de 600e winkel in Duitsland (Bremen) en de 400e in Polen (Poznań). Duitsland geldt inmiddels als de op één na grootste markt voor het bedrijf, na Frankrijk. In april dit jaar zette Action voet aan de grond in Zwitserland. Inmiddels zijn daar vijf vestigingen operationeel, waarvan het bedrijf meldt dat ze zijn ontvangen met grote belangstelling van klanten. Verder is de opening van de eerste winkel in Roemenië voorzien op 24 september, waarmee het bedrijf zijn intrede zou doen in het 14e land. Ook in Nederland worden volgens een woordvoerder dit jaar meerdere nieuwe filialen geopend.

Mijlpaal: 3.000 winkels in Europa
Op 5 juni 2025 vierde Action de opening van de 3.000e winkel in het Italiaanse San Rocco al Porto. Die mijlpaal werd in alle vestigingen gemarkeerd met acties voor klanten en attenties voor medewerkers. Zo kregen werknemers volgens het bedrijf een eenmalige netto bonus tot € 300 en een jubileumgeschenk. Tijdens een leveranciersbijeenkomst deelde Action bovendien zijn visie op verdere Europese expansie en de voortgang van het eigen duurzaamheidsprogramma.

Logistiek en duurzaamheid
Het bedrijf uit Zwaag (NH) opende recent ook zijn 16e distributiecentrum in Europa, het eerste in Spanje. Dit nieuwe logistieke centrum in Illescas is volgens Action gebouwd volgens de hoogste duurzaamheidsnormen en heeft een BREEAM-certificering ‘Outstanding’ ontvangen – een norm die het bedrijf naar eigen zeggen voortaan voor alle nieuwe distributiecentra wil hanteren. De Spaanse markt, waar Action eind 2022 zijn eerste winkel opende, telt inmiddels 74 winkels en meer dan 1.400 medewerkers, aldus de retailketen.

Maatschappelijke betrokkenheid
In het kader van de 3.000ste winkelopening maakte Action bekend een schenking van € 100.000 te hebben gedaan aan zowel SOS Children’s Villages als de Johan Cruyff Foundation. Daarnaast kondigde het bedrijf een langdurige samenwerking aan met het Prinses Máxima Centrum, gericht op betere behandelingen voor kinderen met kanker. Met deze donaties zegt Action invulling te geven aan zijn bredere maatschappelijke betrokkenheid, gericht op het verbeteren van de levensomstandigheden van kinderen in Europa.

Vooruitblik
Volgens CEO Hajir Hajji blijft Action aantrekkelijk voor prijsbewuste consumenten, zeker in een economisch uitdagend klimaat. Het bedrijf verwacht de komende periode meer klanten aan te trekken in zowel bestaande als nieuwe markten. Met een wekelijkse toestroom van ruim 20 miljoen klanten zegt Action vast te houden aan zijn kernbelofte: een breed assortiment dagelijkse artikelen voor de laagst mogelijke prijs. Het groeimodel van de onderneming is daarbij steeds nadrukkelijker verbonden met duurzaamheid, operationele schaalvoordelen en maatschappelijke impact.

 

beeld: Action

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken