Onderzoek: Veel Nederlandse werknemers zijn duurzaamheidsmoe

- B2b
- 29 jul 2025 @ 10:43
- Link
-
Tamara de Vos
Allround redacteur
BBP Media - Geen tag
- 29 jul 2025 @ 10:43
- Tamara de Vos
Uit nieuw onderzoek van Aces Direct blijkt dat meer dan een derde van de werkende Nederlanders genoeg heeft van duurzaamheidscommunicatie op de werkvloer. De helft van de ondervraagden beschouwt duurzaamheidsmaatregelen vooral als marketinginstrument.
Volgens de IT-indicator 2025 van Aces Direct, uitgevoerd onder ruim 1.000 werkenden, ervaart 35 procent van de respondenten ‘duurzaamheidsmoeheid’. Slechts één op de drie werknemers gelooft dat de duurzaamheidsmaatregelen van hun organisatie daadwerkelijk grote impact hebben. Daarentegen denkt 48 procent dat dergelijke initiatieven vooral worden ingezet om het imago van de organisatie te verbeteren.
Rol van het management
De geloofwaardigheid van duurzaamheidsbeleid staat volgens het onderzoek onder druk als het management ander gedrag vertoont dan van medewerkers wordt gevraagd. Zo zegt 17 procent van de werknemers dat hun organisatie beweert duurzaamheid serieus te nemen, maar ondertussen investeert in vervuilende processen. Een op de vijf (21%) vermoedt dat duurzaamheid direct van de agenda verdwijnt zodra het imago geen voordeel meer oplevert. Daarnaast denkt 26 procent dat organisaties pas serieus werk maken van duurzaamheid als klanten daar expliciet om vragen.
Open en actief
Sven van Boxtel, CEO bij Aces Direct, ziet een duidelijke oorzaak voor deze moeheid: ‘Duurzaamheidsmoeheid is het gevolg van mooie woorden zonder daden. Zolang je alleen belooft maar niets laat zien, verliezen medewerkers de interesse en haken ze af. Als organisatie moet je concrete keuzes maken, hier open over zijn tegen je medewerkers en hen actief meenemen in de uitvoering.’
-
Tamara de Vos
- Werkt bij: BBP Media
- Functie: Allround redacteur
- Website:https://bbpmedia.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Onderzoek: Veel Nederlandse... 29-07-2025
- Albert Heijn en Unilever over retail... 29-07-2025
- Marketingtransfers week 30, 202525-07-2025
- Marketingtransfers week 28, 202518-07-2025
- McDonald’s Duitsland krijgt nieuwe... 14-07-2025
- Payroll-startup Employes overgenomen... 11-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers