Campagne 'Wie checkt jou?' waarschuwt op World Drowning Prevention Day
.jpg)
- Algemeen
- 25 jul 2025 @ 07:02
- Link
-
Imke Walenberg
Hoofdredacteur Online
MarketingTribune - Geen tag
- 25 jul 2025 @ 07:02
- Imke Walenberg
Vandaag, op World Drowning Prevention Day (25 juli), vraagt Nederland opnieuw aandacht voor de gevaren van recreatie in open water. Met de campagne ‘Wie checkt jou? – Veilig in en uit het water’ wordt ingezet op bewustwording en gedragsverandering rondom zwemveiligheid. Aanleiding zijn de nieuwste cijfers van het CBS: in 2024 verdronken 146 mensen in Nederland, zeven meer dan het jaar ervoor.
De campagne roept zwemmers op om vooraf de omstandigheden te checken en af te spreken wie een oogje in het zeil houdt. 'Samen zorgen we ervoor dat iedereen veilig in én uit het water komt,' luidt de centrale boodschap.
De meeste verdrinkingen gebeuren in open water zoals rivieren, meren, recreatieplassen en de zee. Vooral jongeren lopen risico bij het zwemmen, terwijl 60-plussers vaker door een val in het water verdrinken. De campagne benadrukt daarom het belang van risicobewustzijn én het op peil houden van zwemvaardigheid, zeker bij oudere doelgroepen.
Extra kwetsbaar
Kinderen en tieners met een migratieachtergrond blijken extra kwetsbaar. Zo is het verdrinkingsrisico voor kinderen tot 10 jaar met een niet-Nederlandse herkomst elf keer zo hoog als bij leeftijdsgenoten met een Nederlandse achtergrond. Bij tieners tussen de 10 en 20 jaar loopt dit verschil op tot factor 16. Goed zwemonderwijs en gerichte voorlichting zijn volgens de initiatiefnemers dan ook essentieel.
‘Wie checkt jou?’ is onderdeel van het Nationaal Plan Zwemveiligheid en wordt gedragen door partijen als de Nationale Raad Zwemveiligheid, Reddingsbrigade Nederland, Rijkswaterstaat en KNRM.
-
Imke Walenberg
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur Online
- Website:https://nl.linkedin.com/in/imkewalenberg
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers