‘Common Ground’ siert Nederlands paviljoen Osaka

- Design
- 2 jun 2025 @ 08:03
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 2 jun 2025 @ 08:03
- Kel Koenen
KesselsKramer heeft het volledige creatieve werk onthuld voor het Nederlandse paviljoen op Expo 2025 in Osaka. Met het concept Common Ground zet het bureau Nederland visueel en inhoudelijk op de kaart als een van de meest in het oog springende deelnemende landen.
Na de succesvolle samenwerking voor Expo 2020 in Dubai, is dit de tweede keer op rij dat KesselsKramer verantwoordelijk is voor de positionering van het Nederlandse paviljoen. De agency ontwikkelde een samenhangend geheel van merkidentiteit, narratief en communicatiestrategie, geïnspireerd op vier eeuwen Nederlands-Japanse relaties.
‘Met Common Ground wilden we iets creëren dat niet alleen onze gedeelde geschiedenis eerde, maar ook ruimte maakt voor toekomstige samenwerkingen’, zegt Gijs van den Berg, Creative Director bij KesselsKramer. ‘Nederland is een klein land, de enige manier om mondiale uitdagingen aan te gaan is door samen te werken.’
Oranje eerbetoon
De visuele identiteit draait om een oranje stip – een knipoog naar de Japanse vlag, maar dan in koninklijk Nederlands oranje. Dit simpele maar krachtige symbool vormt de kern van het gehele ontwerp- en communicatiesysteem, en verwijst ook naar de grafische stijl van Wim Crouwel tijdens Expo Osaka 1970.
KesselsKramer ontwikkelde op basis van dit motief een modulaire design toolkit, inzetbaar op alles van architectuur en digitaal tot merchandise en campagnes. Het concept werd overgenomen door het ontwerpconsortium RAU, Tellart, DGMR en Asanuma, die het vertaalden in een verlichte bol als middelpunt van het paviljoen.
Internationale blikvanger
De introductie van het Common Ground-concept vond al in juni 2023 plaats, via persconferenties in Nederland en Japan. Sinds de opening van de Expo op 13 april is het paviljoen een geliefd oriëntatiepunt op het terrein, waarbij de oranje stip steeds opnieuw opduikt in visuals, signage en promotie-uitingen. ‘We hebben een visueel systeem gecreëerd dat flexibel is in alle middelen’, aldus Van den Berg. ‘Door een uitgebreide toolkit en op maat gemaakte design tools wordt het ontwerp toegepast van architectonische elementen tot digitale platforms.'
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ‘Common Ground’ siert Nederlands... 02-06-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management