![[onderzoek] SAN en MetrixLab: 'Beste storytellers maken de beste reclame'](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] SAN en MetrixLab: 'Beste storytellers maken de beste reclame'
SAN en MetrixLab brengen wederom opzienbarende inzichten over de effectiviteit van reclame met het omvangrijke archief van SAN als basis. Want wat blijkt uit dit nieuwe onderzoek? De beste storytellers maken de beste reclame. Het onderzoek sluit perfect aan bij het SAN-thema van 2022: Raak me!, want merkenbouwers, zo blijkt, maken met storytelling meer impact.

DOSSIER BUIKGEVOEL Ohra
Veel zullen het er niet zijn, commercials die voor een uitbreiding van de Dikke van Dale hebben gezorgd. Die van verzekeraar Ohra met een paarse krokodil in de hoofdrol wel. In gesprek met Brenda Gerritsen, manager Merk & Communicatie van Ohra, over humor in reclame en de randjes opzoeken.

DOSSIER THE YOUNG ONES Stelling: 'De invloed van marketing op jongeren wordt overschat'
Wat moet je als marketeer toch met die jongeren? Hoe bereik je ze en hoe voorkom je dat je als merk pubergedrag vertoont, waarschuwt Ana Henriques van TUI. Wil je ze met jouw product überhaupt wel bereiken of doe je liever aan zelfregulering? Zoals Martijn Keesmaat van Hooghoudt het noemt: een duivels dilemma!

Mastercard lanceert muziekalbum
Als volgende stap in de sonic branding van het merk, lanceert Mastercard een muziekalbum. Dit kondigde de creditcardmaatschappij tijdens Cannes Lions aan.

DOSSIER BUIKGEVOEL Kruidvat
Brenda Smith, Directeur Marketing bij A.S. Watson Health & Beauty Benelux, bekend van merken als Kruidvat en Trekpleister, is met haar team uitgeroepen tot SAN Adverteerder van het Jaar. We spreken haar over de stand van het merk en over het belang van ‘buikgevoel’ voor de ontwikkeling van leuke communicatieconcepten. ‘Wat trekt onze aandacht nou beter dan humor?’

Art van der Vorm van Hansgrohe: 'Van B2B naar B2C; het doel is meer Hansgrohe-groen op straat'
Art van der Vorm is Marketing Manager bij Hansgrohe Group. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert hij op een aantal steekwoorden.

DOSSIER BUIKGEVOEL Hornbach
Hornbach is de rebel in doe-het-zelfland en brengt geen ode aan de vrouw die eindelijk in haar leven zelf een peertje vervangt of een medewerker die uitleg geeft dat je verf ook kunt laten mengen in de winkel. In gesprek met Maarten Post, marketingmanager van Hornbach, over humor in reclame en bewust het randje opzoeken.

Nationale Marketing Benchmark: Winnaars investeren in ontwikkeling
Winnende merken zijn meer tevreden over de marketingcompetenties van hun medewerkers. Toch blijven winnaars meer investeren in opleiding en training dan andere bedrijven. De achterstand van dalende merken dreigt daardoor steeds verder toe te nemen. Dat blijkt uit de Nationale Marketing Benchmark, waar nieuwe resultaten van beschikbaar zijn.

DOSSIER BUIKGEVOEL Mariëlle Krouwel van NN Group
Nationale-Nederlanden heeft in samenwerking met creative agency DentsuAchtung een nieuwe merkcampagne gelanceerd. In gesprek met Mariëlle Krouwel, Director of Global Branding bij NN Group, over buikgevoel en creativiteit, humor in reclame en hoe onze Europese buren daarmee net dat stapje verder durven te gaan: ‘Als je niet wakker ligt van de doelen die je stelt, ben je niet ambitieus genoeg.’

DOSSIER BUIKGEVOEL Calvé Pindakaas
Calvé Pindakaas was één van de genomineerden voor de SAN Consistent Award 2021. Het verhaal van Calvé Pindakaas als ‘brandstof voor kinderen’ speelt dan ook al sinds 1983, het doorbraakjaar van Petje Pitamientje. Sinds 1987 kwamen er aspirant-topsporters bij. De verantwoordelijke marketeers vertellen over buikgevoel en slimme branding.

Lego wil meer vrouwen in design
Volgens de Lego groep vindt drie op de vijf Nederlanders nog steeds dat er beroepen zijn waarvoor mannen beter geschikt zijn dan vrouwen, en omgekeerd. Daarom zet de speelgoedfabrikant de volgende stap in de campagne ‘Get ready for Girls’.

NDT krijgt nieuwe identiteit
Creatief bureau The Others ontwikkelt de nieuwe identiteit voor Nederlands Dans Theater (NDT). Centraal in de nieuwe identiteit staat ‘verbinding’.

22 European Design Awards voor Nederland en Verve by Vruchtvlees European Design Agency of the Year
Na twee digitale edities werden de European Design Awards dit jaar weer live uitgereikt en wel op op zaterdag 18 juni in de Estlandse hoofdstad Tallinn. Verve by Vruchtvlees won vier awards en werd voor de tweede keer European Design Agency of the Year. Verve evenaart daarmee het record van het Haagse bureau Silo.

Steffie van der Velde van Luxaflex: 'Scherpe keuzes maken in je positionering dwingt je om vooral dingen niet te doen'
Steffie van der Velde is per 1 juni 2022 gestart als marketingmanager bij Luxaflex Nederland. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden.
![[NMD22] 'Marketing is echt een vak'](/templates/img/lazyload.gif)
[NMD22] 'Marketing is echt een vak'
Marketing is niet alleen een écht vak, maar ook nog eens een leven lang leren. En het nieuwe Marketingfacts Jaarboek biedt maar liefst 100 pagina’s meer dan de vorige, voor hetzelfde geld. En oh ja, er komt een heus podcastcongres in het najaar. De Nima Marketing Day 2022 staat niet alleen bol van deelnemers, maar ook van nieuws en inzichten.

Nationale Bioscoopbon helemaal in het nieuw
Voor Nationale Bioscoopbon vormden het toenemend aantal cadeaukaarten en de verdergaande digitalisering de aanleiding voor een herpositionering en een geheel nieuw digitaal product en design in samenwerking met Selmore en DotControl.

Maura van Styrum van Livekindly Collective: 'Ongelofelijk dat de vleesindustrie nog steeds subsidies ontvangt'
Maura van Styrum is Brand Manager Benelux bij Livekindly Collective voor de drie plantaardige voedingsmerken LikeMeat, Dutch Weed Burger en Oumph en werkt vanuit hartje Amsterdam met een team van ‘hele gezellige en missiegedreven collega’s. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden.

Supernova Sportswear: 'Hoe je missie te vertalen op het gebied van merk, product, prijs en promotie'
Marieke Romano-van den Hoek (links) en Elise Althoff (rechts), oprichters van Supernova Sportswear, verzorgen samen één van de sessies tijdens Nima Marketing Day 2022. Zij spreken over de dilemma’s en ervaringen van startende impact-ondernemers. Een korte kennismaking.

Lush wil lokale regeneratieve initiatieven ondersteunen
Regeneratief is meer dan duurzaam en ook gericht op herstel. Het Lush Regenerative Fund is er voor kleinere, lokale initiatieven die werken aan ecologische of sociale projecten in Nederland waarbij regeneratieve werkwijzen centraal staan. Aanvragen kunnen ingediend worden tot en met 30 juni 2022.

Tambr: 'Wij geloven dat audio elk merk kan laten groeien en dat geloof verspreiden we graag'
Sonic branding-bureau Tambr verzorgt ook dit keer weer een van de sessies tijdens Nima Marketing Day 2022. Deze keer met medewerking van Ine Stultjens, Head of Marketing & Communication bij Royal Auping. De redactie stelde alvast wat vragen over de sessie aan oprichters Niels de Jong en Willemijn van Hussen.

Onno Koole van Losberger De Boer over het implementeren van value based pricing
Onno Koole is Group Marketing Director bij Losberger De Boer, een van de grootste leveranciers van tijdelijke en permanente modulaire gebouwen ter wereld. Hij is een van de sprekers tijdens Nima Marketing Day 2022. Een korte kennismaking.

Ewa Skotnicki van Fairphone: 'Fysieke ontmoetingen zijn de bakermat van creativiteit'
Ewa Skotnicki is Head of Brand Fairphone. Zij spreekt tijdens Nima Marketing Day 2022. Een korte kennismaking.

Melanie Koning van Grolsch: 'Wat betekent een merk voor mij en voor de maatschappij?'
Melanie Koning is Marketing Manager Grolsch. Zij werkt al 25 jaar voor het bier met de beugel, zowel nationaal als internationaal, en voornamelijk als marketeer. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden.

Martijn Keesmaat van Hooghoudt: 'Merken vinden het lastig om in deze tijd relevant te zijn'
Martijn Keesmaat is Directeur Marketing, Sales en Innovatie bij Familiedistilleerderij Hooghoudt. Tijdens Nima Marketing Day 2022 spreekt hij over ‘hoe een fout een meesterzet bleek’. Ter kennismaking reageert hij op een aantal steekwoorden.

Validators: 'Consumenten zijn op een hele andere manier met merken bezig dan wij vakidioten'
Jelmer Wit (links op de foto), Client Consultant, en Bart Massa (rechts op de foto), Business Manager, spreken samen namens communicatie- en merkonderzoekbureau Validators tijdens Nima Marketing Day 2022. Een korte kennismaking.

UITSLAGEN ESPRIX 2022: Goud voor Hak en Apenkooi Events
Honderdtwintig marketeers, strategen, producers en creatieven kwamen gisteren, donderdag 18 mei, bij elkaar voor de uitreiking van de Esprix Awards in het Felix Meritis. De grote winnaars waren dit jaar Hak met Het helpende bord en Apenkooi Events met Unmute Us, die ieder twee keer werden bekroond en allebei een gouden award in ontvangst mochten nemen.

Chantalle Weemaes: 'Professionals geven vaak net iets te veel gas'
Chantalle Weemaes spreekt tijdens Nima Marketing Day 2022 namens marketing- en fulfilmentbureau Sidekix. Haar topic? Energiemanagement: ‘Zelfs je aantrekkelijkheid wordt door je hoeveelheid energie bepaald.’

Leonie Dankers (Healthy Seas Socks): 'Dat is wat een rebranding en doordacht eenduidig verhaal voor je merk kan doen'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen vast. Experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het als merk goed? In de 7e aflevering van deze serie geschreven door Gijs de Swarte Leonie Dankers, marketingmanager van Healthy Seas Socks.
![[CMO] Lotte Heijnis (AGU): 'We gaan van product sec naar meer beleving en emotie'](/templates/img/lazyload.gif)
[CMO] Lotte Heijnis (AGU): 'We gaan van product sec naar meer beleving en emotie'
Lotte Heijnis, senior brand manager AGU en inmiddels 6 jaar aan boord, was al eerder CMO bij AGU, fabrikant van regen- en fietskleding en fietstassen in Alkmaar. Haar huidige rol als merkenbouwer en sponsormanager past haar echter beter.

Dossier Contentmarketing
Is er nog marketing buiten contentmarketing? Een kort TikTok-filmpje, maar een podcast van 40 minuten kan ook. Of een longread van 10 minuten, een how-to op YouTube, foto’s op Instagram. Allemaal vormen van contentmarketing met als doel de aandacht te trekken én vast te houden. Hoe bepaal je wat je waar plaatst? Kun je elke content op elk kanaal kwijt? Contentspoiler: aan het einde van dit verhaal helaas geen eenduidig antwoord.

Mijn Marketing: Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Marthijn van Oostveen is freelance online marketeer en sinds kort eigenaar van de webwinkel Houtwarenhuis.nl, waarvoor hij zelf ook producten maakt. Voor onze rubriek Mijn Marketing reageert hij op een aantal steekwoorden.

Ipsos en Bugaboo: 'Voorspellen van de toekomst is niet alleen maar koffiedik kijken'
Rozemarijn Landeweerd is Associate Research Director bij Ipsos. Samen met Sophie Krah (Research Executive Ipsos) en Eleonore Schut (Senior Market Intelligence Specialist Bugaboo) verzorgt zij een van de sessies tijdens Nima Marketing Day 2022 op 16 juni in DeFabrique.

RA*W zoekt talent voor DOOH Challenge
Diversiteit, inclusie en duurzaamheid zijn ook actuele onderwerpen binnen de Nederlandse creatieve industrie. Daarom roepen RA*W, platform voor jong ontwerptalent, en de Hogeschool van Amsterdam jonge ontwerpers op om vanaf 24 mei tot 30 juni creaties rond het thema Re-present in te sturen voor de Digital Out-of-Home Challenge 2022.

Rob den Dool van Yumeko: 'Hiermee kunnen we echt impact maken'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen wel vast. Experts te over ook die voorzien dat die trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het goed? Ervaringsdeskundigen aan het woord...

Nominaties European Design Awards 2022 bekend, 34 Nederlandse kanshebbers
De nominaties voor de European design Awards zijn bekend gemaakt. Onder de inzendingen zijn 234 Nederlandse kanshebbers. De winnaars worden op 18 juni 2022 bekendgemaakt tijdens het European Design Festival in de Estlandse hoofdstad Tallinn.

Schakelen met Volkswagen Taigo
De nieuwe loot aan het C-segment van Volkswagen, de Taigo, is een opvallende en stoere verschijning. Het model is feitelijk het gezicht van de nieuwe VW merkstrategie: betrouwbaarheid als belangrijkste positionering.

Elske Vugts van La Trappe: 'Commercie gebruiken we als ruilmiddel om het goede te doen'
Elske Vugts is Marketing & Communicatie Manager bij Bierbrouwerij de Koningshoeven en eindverantwoordelijk voor de global merkstrategie en waardepositionering voor La Trappe Trappist. Daarnaast is zij bestuurslid Nima-Zuid en werd zij vorig jaar de eerste Beste Brabantse Marketeer. Tijdens Nima Marketing Day 2022 spreekt zij samen met Gwenda van Vliet, CMO G-Star Raw, over de opmerkelijke samenwerking tussen de twee merken.

Martin Huisman van Johnson Factory deelt zijn kijk op automotive tijdens Nima Marketing Day 2022
Martin Huisman RM is Managing Director van Johnson Factory, gespecialiseerd in het organiseren en verbeteren van verenigingen en stichtingen. Tevens is hij oud-voorzitter van Nima en werkt hij al zijn hele leven in de automotive. Over dat laatste gaat dan ook zijn presentatie tijdens Nima Marketing Day 2022. Een tipje van de sluier…

Gemeente Den Haag: 'Geluk is het belangrijkste streven van de mens'
Ernst van den Berg SMP (rechts op de foto) is Chief Brand Officer bij Gemeente Den Haag. Samen met Luuk Helleman, Programmamanager Citybranding Gemeente Den Haag, verzorgt hij een van de presentaties tijdens Nima Marketing Day. Samen reageren zij op een aantal steekwoorden.
![[CMO] Gwenda van Vliet van G-Star Raw: 'Hoe rebelser reclame, hoe beter'](/templates/img/lazyload.gif)
[CMO] Gwenda van Vliet van G-Star Raw: 'Hoe rebelser reclame, hoe beter'
Hardcore denimmerk G-Star Raw is sinds een paar jaar nadrukkelijker in zicht bij de consument. En hoe. Reclame mag schuren, vindt CMO Gwenda van Vliet, sinds drie jaar aan het marketingroer bij het modemerk. Haar missie: G-Star de denimspecialist van de wereld maken. In gesprek over mode en media, concurrentie, creativiteit, de toekomst van marketing, e-commerce en de inzet van icoon Snoop Dogg. ‘Wij kleuren graag buiten de lijntjes.’ Deel 21 van de serie 'CMO in het diepe'.

Jiffy Group en BTM: 'Brand Design is meer dan een mooi plaatje'
Global Marketing Manager van Jiffy Group Chantal Oostvogels en Directeur/partner Bataafsche Teeken Maatschappij Ruud Boer RM verzorgen samen een presentatie tijdens Nima Marketing Day met de titel ‘Brand Design als aanjager organisatiecultuur in B2B’. Een korte kennismaking.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Lego wil meer vrouwen in design 21-06-2022
- 22 European Design Awards voor... 20-06-2022
- Nationale Bioscoopbon helemaal in... 16-06-2022
- Tambr Wij geloven dat audio elk merk... 30-05-2022
MarketingTribune Events
- 28sep 2022
CustomerFirst Congres
- 6okt 2022
Grand Prix Content Marketing
- 13okt 2022
Shopping Today
- 1nov 2022
Dutch Podcast Conference