
DOSSIER Als merk de barricades op! Hoe dan?
Een merk met een ‘geweten’ dat zich activistisch opstelt, raakt vaak een deel van zijn volgers kwijt, maar krijgt er meer nieuwe voor terug, zo blijkt uit vers onderzoek. Nu leent het ene merk zich beter voor engagement dan het andere. En is het belangrijk om een speerpunt te zoeken dat bij je past. Een verkenning van de kansen en (on)mogelijkheden van merkactivisme anno 2023.

Muziekfestival DGTL vergroot focus op inclusiviteit met ABN Amro
Elektronisch muziekfestival DGTL, 7 tot en met 9 april op de NDSM-werf in Amsterdam, wil de maatschappelijke betrokkenheid komende jaren verdiepen t via onder meer een nieuwe samenwerking met ABN Amro die tot 2025 loopt.

DOSSIER Onderzoek: 'Merkcommunicatie klimaatcrisis meest besteed aan jongeren'
Nederlanders worden zich steeds bewuster van de klimaatcrisis. Waar tot voor kort alleen boeren op de snelweg stonden ter protest, lijkt er nu een bredere beweging gaande. Burgers bezetten bijvoorbeeld de snelweg A12 om de ernst van klimaatverandering kracht bij te zetten.

Campagne KNVB en Mitsubishi Electric voor verduurzaming voetbalclubs
Voetbalverenigingen hebben te maken gestegen energieprijzen. Reden voor de KNVB om de Groene Club op te richten. In samenwerking met duurzaamheidspartner Mitsubishi Electric vindt op 9 maart de aftrap plaats van de eerste editie van de Groene Clubweken.

DOSSIER Lush: Groei in harmonie met de natuur
Voor ons Dossier Marketeer als activist in gesprek met Ruby Lee van Hoorn van Lush over mens, dier en milieu en de revolutie die de wereld nodig heeft.

DP World Tour en Fortinet sponsor KLM Open
Met DP World en Fortinet als nieuwe sponsors aan boord wordt van 25 tot met 28 mei 2023 de 103de editie van het KLM Open gespeeld. De Fransman Victor Perez verdedigt op Bernardus Golf zijn titel. Ook alle Nederlandse smaakmakers, onder wie toernooiambassadeur Joost Luiten (zie foto boven), zijn van de partij.

Athlon Nederland verlengt samenwerking met Hulphond Nederland
Aanbieder van mobiliteitsoplossingen Athlon Nederland heeft de samenwerking met Hulphond Nederland met twee jaar verlengd. Athlon is al 12 jaar partner van Hulphond Nederland. Samen willen zij zoveel mogelijk mensen mobiel houden en vrijheid bieden.

Straat Museum en ABN Amro werken aan wereld van gelijke kansen
Bezoekers van het Straat Museum Amsterdam worden overvallen door een zee van kleur en kunnen niet om de enorme witte doeken met de boodschap ‘Gereserveerd. Voor haar’ heen. De doeken staan centraal in de campagne rondom het nieuwe partnership van ABN Amro met Straat Museum.

Armani opent expo 'Guy Bourdin: Storyteller'
Tijdens de recente Milaan Fashion Week opende Giorgio Armani de tentoonstelling ‘Guy Bourdin: Verhalenverteller’ in de Armani/Silos ruimte. Een impressie.

BouwGarant: Gun je kind judo
Judo Bond Nederland en BouwGarant verlengen de maatschappelijke samenwerking met een jaar. De focus van de samenwerking ligt wederom op het zoveel mogelijk kinderen kennis laten maken met de budosport.

Heinz geeft nieuwe boot aan man die op ketchup overleefde
Elvis François leefde op ketchup terwijl hij bijna een maand op zee verdwaald was. Nu biedt het merk H.J. Heinz hem een nieuw zeilschip 'voor zijn toewijding'. De social mediacampagne vooraf #FindtheKetchupBoatGuy ging snel viraal.
![[column] Return On Society](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Return On Society
Merkactivisme had ooit een heel andere betekenis. Elk merk heeft de ambitie om zo groot, beroemd en rijk mogelijk te worden. Dat is het enige (marketing)activisme dat hoort bij een merk. Zo was het vroeger althans.

ABN Amro: Stimuleren van vrouwelijk ondernemerschap is van groot belang
Toename van vrouwelijk ondernemerschap leidt tot economische groei en precies daarom steunt ABN Amro naar eigen zeggen op 16 maart a.s. voor de 4e keer The Self-Made Summit, het business event voor ambitieuze vrouwen.

Center Parcs: 'We vertellen het verhaal over hoe we ons merk vanuit de kern hebben veranderd'
Andres Neira de Back en Bas Post, respectievelijk Marketing Directeur Center Parcs Europa en Marketing Directeur Nederland en België, verzorgen samen één van de presentaties tijdens Nima Marketing Day 2023: ‘Het nieuwe Center Parcs: de evolutie van de vakantie dichtbij’. Een korte kennismaking met beide sprekers.

Team Lewis Foundation steunt duizend goede doelen
De Team Lewis Foundation heeft wereldwijd meer dan duizend goede doelen gesteund met behulp van de ruim 600 medewerkers van het PR- en marketingbureau. Zij mogen namens de stichting duizend euro doneren aan een goed doel naar keuze.

Nationale Postcode Loterij doneert miljoen euro aan Ronald McDonald Huis
Het Ronald McDonald Kinderfonds heeft een cheque met een eenmalige bijdrage van 1 miljoen euro van de Nationale Postcode Loterij gekregen. Het bedrag wordt gebruikt voor de nieuwbouw van Ronald McDonald Huis Utrecht en voor de renovatie van Ronald McDonald Huis Emma Amsterdam.

Ajax eert 100e goal Tadic met 'Ballboard' in geboortestad
Ajax-aanvoerder Dusan Tadic scoorde zondag 19 februari jl. in de met 4-0 gewonnen wedstrijd tegen Sparta Rotterdam zijn 100ste doelpunt voor Ajax. Reden voor Ajax kracht om in zijn geboortestad Bačka Topola een ‘ballboard’ te plaatsen.

Daikin lanceert campagne in aanloop naar 100e gouden schaatsmedaille tijdens WK Afstanden
Tijdens het ISU WK Afstanden in Thialf Heerenveen van 2 tot en met 5 maart 2023 hoopt schaatsland Nederland de 100e gouden schaatsmedaille tijdens een WK Afstanden te veroveren. Sponsor Daikin haakt in.

SKA en Daikin sponsors De Zilveren Bal
Het juniorentoernooi van De Zilveren Bal gaat verder onder de naam SKA De Zilveren Bal Junioren. Tevens wordt Daikin, de nieuwe maatschappelijke partner van de Sven Kramer Academy (SKA), verbonden aan het evenement.

1,5 miljoen voor verbouwing Museum Prinsenhof
Museum Prinsenhof Delft krijgt van de VriendenLoterij een donatie van 1,5 miljoen euro voor de verbouwing van het museum.

Max Verstappen wereldwijde Heineken 0.0 ambassadeur
Met nog twee weken te gaan tot de start van het nieuwe Formule 1 seizoen in Bahrein kondigt Heineken, partner van F1, de samenwerking aan met F1 wereldkampioen Max Verstappen en het team Oracle Red Bull Racing.

Daikin maatschappelijk partner Sven Kramer Academy
Daikin, hoofdsponsor van schaatsend Nederland sinds 2018, slaat de handen ineen met de Sven Kramer Academy en gaat een maatschappelijk partnership aangegaan.

Zinedine Zidane merkambassadeur en sponsor Alpine
Zinedine Zidane is aangesteld als nieuwe merkambassadeur en sponsor van de initiatieven van Alpine voor kansengelijkheid: het Rac(H)er-programma voor inclusie en het Concours Excellence Mécanique.

Plus wordt Foodpartner van FC Utrecht
FC Utrecht en supermarktorganisatie Plus zijn een samenwerking aangegaan. De supermarktorganisatie, waarvan het servicekantoor is gevestigd in Utrecht, is vanaf nu Foodpartner Retail van FC Utrecht. De focus ligt daarbij op de thema’s voeding, gezondheid, fit en innovatie.

Tudor official timekeeper Giro
Horlogemerk Tudor wordt in de rol van timekeeper sponsor van alle door RCS Sport ondersteunde races, inclusief de 106e Giro d'Italia.

Nieuw opgerichte Oorfonds start campagne 'Wat?'
In Nederland lijden een kleine twee miljoen mensen aan gehoorproblemen zoals tinnitus, aangeboren gehoorverlies, ouderdomsdoofheid, overgevoeligheid voor geluid en gehoorproblemen door schade door gevaarlijk harde geluiden bij concerten, evenementen, bioscopen. Om bewustzijn voor dit probleem te creëren is het Oorfonds opgericht en gestart met de campagne ‘Wat?’.

NTFU en Ekoï bundelen krachten
Wielersportbond NTFU en Ekoï, dat fietsgerelateerde producten maakt, gaan tot minstens 2025 samenwerken. Via de samenwerking met de NTFU besteedt het Franse merk extra aandacht aan de Nederlandse fietsers.

KPN en Rijksmuseum verlengen samenwerking
KPN en het Rijksmuseum verlengen hun samenwerking tot en met maart 2025. Joost Farwerck, CEO van KPN en hoofddirecteur Taco Dibbits van het Rijksmuseum, maakten dit bekend tijdens de start van de Vermeer-tentoonstelling.

Giro 555 komt met True Art Of Giving benefietconcert
Het benefietconcert voor Giro 555 vindt plaats op woensdag 15 februari in de Gashouder Amsterdam en is een initiatief van True Art Of Giving in samenwerking met de Westergas-organisatie. De avond wordt gepresenteerd door Eva Cleven en Eric Corton.
![[CMO] Andres Neira de Back van Center Parcs: 'Het grootste gevaar voor marketing is niet willen veranderen'](/templates/img/lazyload.gif)
[CMO] Andres Neira de Back van Center Parcs: 'Het grootste gevaar voor marketing is niet willen veranderen'
In gesprek met marketingdirecteur Center Parcs Europa, Andres Neira de Back over de nieuwe merkbeleving, identiteit, purpose en doelgroepen plus imago, groei, natuur en verbinding en marketing bedrijven in de volle breedte.

MEAU en ING: Vermeer als thuis
Singer songwriter MEAU schreef speciaal voor de tentoonstelling Vermeer in het Rijksmuseum een nieuw lied. Het nummer heet ‘Als Thuis’ en is geïnspireerd op verschillende werken van de 17de-eeuwse schilder.

T-Mobile partner NOC*NSF en TeamNL
T-Mobile Nederland is de nieuwe partner van NOC*NSF en Team NL. Het telecombedrijf steunt de komende vier jaar naast de topsport ook alle 28 sportbonden binnen TeamNL.

Ad Alliance en Dag en Nacht Media breiden samenwerking uit
Ad Alliance - het saleshuis van onder andere RTL Nederland, Paramount, Disney en Discovery - en Dag en Nacht Media, advertentienetwerk voor podcasts in Nederland en België, verlengen en breiden hun samenwerking uit. Ad Alliance gaat vanaf dit jaar ook sponsoring binnen bestaande podcasts bij mediabureaus aanbieden.

Brand Growth Event: 'Bedrijven zonder purpose zouden geen bestaansrecht mogen hebben'
Tijdens de 7e editie van het online ‘Brand Growth Event’ op donderdag 11 mei 2023 presenteert onderzoeksbureau DVJ Insights de onderzoeksresultaten van de jaarlijkse European Brand Growth Study onder meer dan 2.300 marketeers in 10 Europese landen. Nieuw dit jaar: het perspectief van 3.000 consumenten op welke aspecten zij bedrijven beoordelen op hun bijdrage aan de samenleving en welke merken als succesvol worden gezien.

Profile nieuwe naamsponsor Truckstarfestival
Het jaarlijkse Truckstarfestival op het TT-circuit in Assen heet vanaf dit jaar het Profile Truckstar Festival.

Ford keert terug in de Formule 1
De Amerikaanse autofabrikant gaat een langdurig, strategisch en technisch partnerschap aan met Red Bull Powertrains.

Stichting Hartekind start campagne voor kinderen met een hartafwijking
In het weekend van 4 februari start de landelijke campagne van Stichting Hartekind om 4 miljoen euro op te halen voor meer wetenschappelijk onderzoek naar hartafwijkingen bij kinderen. Nog altijd overlijdt er elke 48 uur in Nederland een kind aan een hartafwijking, dat zijn er gemiddeld 150 per jaar.

Mijn Marketing: Imen Laroussi van Team Eiffel
Imen Laroussi is Directeur Marketing Communicatie bij Team Eiffel. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Branding en Marketing horen aan de directietafel thuis.’

IVRM Reputatie lanceert IVRM Sport, Van den Wall Bake partner
IVRM Reputatie lanceert IVRM Sport. Met dit initiatief wil het bureau bijdragen aan de ontwikkeling van sport en het verzilveren van de waarde van sport voor de reputatie van sponsors. Sportautoriteit Frank van den Wall Bake treedt als associate partner toe tot IVRM Sport.

Mijn Marketing: Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Marleen Smit is hoofd marketing & communicatie bij Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam, dat de Museumprijs 2022 won. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.

Fight cancer en partners: grootste spinningmarathon kankeronderzoek
Fight cancer, SportCity, SLAM! en Global Media & Entertainment organiseren op donderdag 23 maart 2023 Spin for Life, de grootste spinningmarathon ooit, om geld op te halen voor onderzoek naar kanker.

Adidas presenteert wedstrijdbal WK Voetbal vrouwen
Adidas heeft de officiële wedstrijdbal voor het FIFA Women's World Cup Australia & New Zealand 2023 gepresenteerd. Het is de negende opeenvolgende bal die het Duitse merk produceert voor het WK Voetbal voor vrouwen. De bal heet ‘Oceaunz’ en is geïnspireerd op de natuur van beide gastlanden.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Muziekfestival DGTL vergroot focus... 16-03-2023
- Campagne KNVB en Mitsubishi Electric... 09-03-2023
- DP World Tour en Fortinet sponsor... 08-03-2023
- Athlon Nederland verlengt... 08-03-2023
- Straat Museum en ABN Amro werken aan... 07-03-2023
- BouwGarant: Gun je kind judo02-03-2023
MarketingTribune Events
- 23mrt 2023
Shopping Awards
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day