![[Marketing the Rainbow #47] Citymarketing: Gay Capital?](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #47] Citymarketing: Gay Capital?
Vorige week beschreef ik in De Ideale Reiziger hoe in de toeristenindustrie een enorm volume aan geld omgaat, en dat de LHBT’ers voor een meer dan proportioneel deel daarvan zorgen.
![[column] De oneindige cirkel van Odido](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De oneindige cirkel van Odido
Het soundlogo van T-Mobile is wereldberoemd. Simpel, helder en optimistisch. Een pakkend deuntje, opgegroeid als ringtone en volwassen geworden als muzikale handtekening van alle T-Mobile-content.
![[column] Kredietloos](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Kredietloos
Twee dagen heeft die kaart probleemloos gewerkt! Het editorial uit MarketingTribune 18, 2023.
![[Marketing the Rainbow #45] Van DE&I naar Marketing, van Representatie naar Respect](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #45] Van DE&I naar Marketing, van Representatie naar Respect
Over de belangrijke rol van de MarCommer bij de klantreis van Representatie naar Respect..
![[Marketing the Rainbow #44b] Volvo en de Rock ’n Roll Drag Queens](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #44b] Volvo en de Rock ’n Roll Drag Queens
Vorige week schreef ik over het corporate beleid van Volvo op het gebied van Diversiteit en Inclusie, en hoe zij heel vroeg begonnen met Marketing the Rainbow. Dit bleef natuurlijk niet zonder reactie, met name in conservatief Amerika.
![[Marketing the Rainbow #44a] Volvo ontdekt de gay automobilist](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #44a] Volvo ontdekt de gay automobilist
Volvo is een van oorsprong Zweeds bedrijf (est. 1915), dat in 1999 werd verkocht aan Ford Motor Company en sinds 2010 eigendom is van de Geely Holding Group, een Chinese multinational. Ze waren een van de vroegste deelnemers aan Marketing the Rainbow, zeker in de autobranche.
![[column] The acceleration of the foundation](/templates/img/lazyload.gif)
[column] The acceleration of the foundation
Iedereen heeft een hekel aan merken die nep zijn. Roepen dat je het goed voor hebt met moeder aarde, maar achter de schermen er niet werkelijk om geven is een doodlopend pad. Mensen eisen steeds nadrukkelijker dat merken hun verantwoordelijkheid nemen en willen daar bewijs van zien, stelt Jeroen Ritsema van True Ideas in deze column.
![[column] The name of the game](/templates/img/lazyload.gif)
[column] The name of the game
Het Jumbo-Visma schaats- én wielrenteam gaan scheiden. Dat is het logische gevolg van de zoektocht naar één of meerdere nieuwe hoofdsponsors nu Jumbo heeft aangekondigd een stap terug te doen. De wielrenners zoeken een groot internationaal merk, er gaan geruchten dat Amazon de nieuwe hoofdsponsor wordt.
![[column] Gaat EV Experience twijfelaars over streep trekken?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Gaat EV Experience twijfelaars over streep trekken?
Menig automobilist twijfelt nog over elektrisch rijden, vanwege de prijs en de actieradius. De EV Experience op het circuit van Zandvoort kan dan ook niet op een beter moment plaatsvinden.
![[column] Gaat sportsponsoring ook het verschil maken voor Odido?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Gaat sportsponsoring ook het verschil maken voor Odido?
Odido is de nieuwe naam van T-Mobile en Tele2. De komende periode zal de marketingmachine op volle toeren draaien om de bekendheid en reputatie te laden. Sportsponsoring is hiervoor bij uitstek geschikt, zie Vodafone en Ziggo. Kiest Odido voor een soortgelijke strategie?
![[column] Poppenkast](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Poppenkast
Dat marketing en reclame vaak één grote poppenkast is, bewijst de wederopstanding van Barbie maar weer eens. Het is nu al de marketingsensatie van het jaar en kan zo het Marketingfacts Jaarboek in als een iconische kneiter. Het editorial uit MarketingTribune 11/12.
![[Marketing the Rainbow #41c] Nike gaat gewoon kleurrijk door](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #41c] Nike gaat gewoon kleurrijk door
Sportmerk Nike (spreek uit: Naikie) is erg actief in Marketing the Rainbow. Hun activiteiten zijn zo omvang- en kleurrijk dat ik het overzicht in drie delen geknipt heb. Vandaag het derde en laatste deel.
![[Marketing the Rainbow #41b] Nike doet het gewoon nog steeds](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #41b] Nike doet het gewoon nog steeds
Sportmerk Nike (spreek uit: Naikie) is erg actief in Marketing the Rainbow. Hun activiteiten zijn zo omvang- en kleurrijk dat ik het overzicht in delen geknipt heb.
![[Marketing the Rainbow #41a] Nike doet het gewoon al vanaf 1995](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #41a] Nike doet het gewoon al vanaf 1995
Nike, Inc. is een Amerikaanse onderneming die zich bezighoudt met het ontwerp, de ontwikkeling, de productie en de wereldwijde marketing en verkoop van schoenen, kleding, uitrusting, accessoires en diensten. Hun activiteiten in Marketing the Rainbow zijn zo omvang- en kleurrijk dat ik het overzicht even in delen geknipt heb. Hier is deel 1.
![[Marketing the Rainbow #40] Avis probeert het harder](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #40] Avis probeert het harder
Na de serie fmcg-artikelen over Unilever een uitstapje naar de reiswereld, ook wel 'Hospitality' genoemd. Dat woord houdt al in dat je je klanten gastvrij en goed moet behandelen – én benaderen.
![[column] Herijken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Herijken
Kennis is gebaseerd op voortschrijdend inzicht en niet op starre dogma’s. Vakantie biedt bij uitstek de mogelijkheid om jezelf, organisaties, je merk of je wereldbeeld te 'herijken'. Wat neem jij mee en wat mee terug?
![[column] De grote oranje stilte](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De grote oranje stilte
‘The Beautiful Game’ noemde Pelé de sport, waarmee hij drie keer een WK won. Aanstaande donderdag begint het WK voetbal, voor vrouwen. Dat dit ‘voor vrouwen’ aan het WK wordt toegevoegd, suggereert dat het ‘échte’ WK het mannen-WK is. Zonder toevoeging dus. Hoe groeiend het vrouwenvoetbal ook is, het blijft een ondergeschoven kindje. Zéker ook commercieel.
![[column] Happy people make a great world](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Happy people make a great world
Op 20 maart 2023 kwam het World Happiness Report van de Verenigde Naties uit. Nederland is met een 5e plaats één van de gelukkigste landen ter wereld en we geven ons leven gemiddeld een 7,4. Tegelijkertijd lijkt de onvrede van veel Nederlanders groot. Wat kunnen we daarmee als marketeers?
![[column] Marketing Affairs 5: Relatieproblemen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketing Affairs 5: Relatieproblemen
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 5: Relatieproblemen.
![[column] Art of positioning 8: Waarachtigheid](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Art of positioning 8: Waarachtigheid
Kent u het verhaal van Koning Ahab? Bijbelkenners onder ons waarschijnlijk wel, maar de meesten van u misschien niet. Om eerlijk te zijn, ik kende het verhaal ook niet tot stadspredikant Tim Vreugdenhil mij het vertelde in het kader van ons nieuwe project Soul (zie kader).
![[column] Collega](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Collega
Dit keer laat ik mijn column aan mijn nieuwe collega, ChatGPT. Dit is wat hij/zij/hen (?) in 6 seconden (!) antwoordde op mijn vraag: ‘Schrijf een kritisch stukje van 250 woorden hoe ChatGPT de wereld van marketing en reclame gaat veranderen.’ Best geinig, al moeten jullie nu wel mijn vileine pen missen😉:
![[column] AI spiegelt gedrag, maar heeft geen eigen wil](/templates/img/lazyload.gif)
[column] AI spiegelt gedrag, maar heeft geen eigen wil
Al decennialang maken we ons zorgen over computers die een eigen bewustzijn ontwikkelen. Voorlopig is het te vroeg om daar echt bang voor te zijn. AI is nog te menselijk; hét bewijs dat artificial intelligence juist géén bewustzijn heeft.
![[Marketing the Rainbow #33b] Unilever 7: het Axe-effect gaat AR](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #33b] Unilever 7: het Axe-effect gaat AR
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur waarin de bijdrage van alle werknemers wordt erkend.
![[Marketing the Rainbow #33a] Unilever 7a: het Axe-effect](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #33a] Unilever 7a: het Axe-effect
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur waarin de bijdrage van alle werknemers wordt erkend.
![[column] Return On Society](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Return On Society
Merkactivisme had ooit een heel andere betekenis. Elk merk heeft de ambitie om zo groot, beroemd en rijk mogelijk te worden. Dat is het enige (marketing)activisme dat hoort bij een merk. Zo was het vroeger althans.
![[column] Hoe krijg je met sponsorship een optimale ROI?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe krijg je met sponsorship een optimale ROI?
Sportsponsoring is voor veel bedrijven een belangrijk marketinginstrument. Steeds belangrijker wordt het om inzichtelijk te maken wat een sponsor terugkrijgt voor zijn geld. Michael Petit, Consultant Sportmarketing bij Markteffect, en Marc Rondagh van de Eredivisie lichten toe en geven 9 tips.
![[column] Verhuizing Brand: meer efficiëntie en meer winst is niet altijd beter](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Verhuizing Brand: meer efficiëntie en meer winst is niet altijd beter
'Heineken sluit Brand bierbrouwerij te Wijlre.' Toen dit bericht mij bereikte, kon ik het in eerste instantie niet geloven. Vestiging zou om meer moeten gaan dan over winstmaximalisatie en aandeelhouders, bepleit Jan-Paul Rutten, directeur van de lokale Gulpener Bierbrouwerij.
![[column] De Britten the Queen, wij Oranje](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De Britten the Queen, wij Oranje
Vorige week maandag werd koningin Elizabeth begraven en eergisteren plaatste het Nederlands voetbalelftal zich voor de Final Four van de UEFA Nations League. Twee gebeurtenissen, die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben. Hoewel, ieder voor zich, zijn zowel ‘the Queen’ als Oranje commerciële mega-attracties.
![[column] Mix](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Mix
In een ver verleden ben ik als journalist eens mee geweest op een ’studiereis’ van Bacardi Rum naar Cuba. Het merk had een prijsvraag uitgeschreven onder duizenden bartenders in Europa en uiteindelijk waren een twintigtal van hen de gelukkige winnaars.
![[column] Hoeveel media-aandacht krijg je als sponsor bij de Tour de France?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoeveel media-aandacht krijg je als sponsor bij de Tour de France?
Sponsoring rondom een event kan organisaties veel naamsbekendheid opleveren. Het is een uitgelezen kans om jouw merk onder de aandacht te brengen bij een evenement dat past bij de identiteit van de organisatie.
![[column] De Oranje sportzomer ontbeert drama](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De Oranje sportzomer ontbeert drama
Ondanks alle oranje sportsuccessen lijkt er dit seizoen nog geen sprake te zijn van enige Oranjekoorts in ons land. Het wachten is volgens columnist Antonie van Schendel op een “wissel van Dick”. Want sport is het ultieme gespreksonderwerp voor bij de koffieautomaat, maar dan moet er wel iets zijn waar we met elkaar over kunnen praten
![[column] Superboycot](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Superboycot
Voetballen in een woestijn was en is natuurlijk een absurd, ongeloofwaardig en banaal idee, maar geld is anno 2022 nu eenmaal veel belangrijker dan het spelletje zelf.
![[column] Je kunt beter tweede worden](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Je kunt beter tweede worden
Misschien win je wel het meest als je tweede wordt. Althans, als je het bekijkt vanuit de ogen van een optimist die het grotere plaatje kan zien. Ik ben tweede kind in mijn gezin en nostalgisch als ik kan worden, is dat een van de mooiste prijzen die ik ooit in ontvangst heb mogen nemen. Met vriendelijke dank aan mijn ouders en uiteraard ook de nummer 1 in dit verhaal: mijn zus.
![[column] Scheef](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Scheef
Sport en politiek. Altijd een lastige combinatie, en daarmee dus ook voor sponsors en adverteerders. Kunnen we een balletje trappen of een rondje schaatsen in landen met een politiek verwerpelijk regime? Een geestelijk dilemma, zowel voor atleten als voor sponsors. Regeert geld of sportieve uitdaging?
![[column] Waarom 2022 hét jaar van het vrouwenvoetbal wordt](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Waarom 2022 hét jaar van het vrouwenvoetbal wordt
Op 30 maart spelen Barcelona en Real Madrid de returnwedstrijd van de Uefa Champions League kwartfinale in een uitverkocht Nou Camp stadion. Maar liefst 85.000 tickets zijn verkocht voor deze Spaanse voetbalkraker. Let wel, het betreft de vrouwenteams van Barcelona en Real Madrid.
![[column] Logo's plakken is dood, lang leve logo's plakken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Logo's plakken is dood, lang leve logo's plakken
Toen Heineken in 2016 een wereldwijd F1 partnership aankondigde, deed dat de nodige stof opwaaien. Niet alleen door de opmerkelijke combinatie van motorsport en alcohol, maar ook door de vraag waarom een merk met de bekendheid en statuur van Heineken investeerde in ‘platte’ merkzichtbaarheid.
![[Xsaga Canon] 18: Koningsdag Groningen](/templates/img/lazyload.gif)
[Xsaga Canon] 18: Koningsdag Groningen
Al 20 jaar bedenkt en produceert bureau Xsaga bijzondere ervaringen voor merken en mensen. In de 20-delige serie 'Xsaga Experience Canon' bespreekt co-founder Patrick Roubroeks deze week een experience voor een Koningsdag-editie in 'The Nordics'.
![[column] New Facebook, New Mark?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] New Facebook, New Mark?
Facebook verandert van naam, een naamsverandering om de ambitie van de techgigant aan te geven. Louis-Philip Cattoir, brand strategist bij Remarkable, vraagt zich af of de naamswijziging strookt met het uiteindelijke doel.
![[column] Uitgekookt](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Uitgekookt
De aardappeleters van Van Gogh. Iconisch, wereldberoemd en nu gesponsord door CêlaVíta. Aardappelen verkopen is hun business, hun doelgroep zijn de aardappeleters van Nederland. Match made in heaven?
![[column] De groei van sponsoring als B2B2C marketinginstrument](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De groei van sponsoring als B2B2C marketinginstrument
Het was de gedroomde terugkeer van Cristiano Ronaldo bij Manchester United. Terug in het iconische rode United shirt, maar met op de borst wel een nieuwe sponsor, Teamviewer. Dit is een voor het grote publiek nog onbekend Duits softwarebedrijf. De sponsoring van Manchester United moet hier verandering in brengen.
![[column] Commercialreview: de beste EK-commercials](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Commercialreview: de beste EK-commercials
Helaas ligt Nederland inmiddels uit het EK. Het waren een aantal weken van steeds verder groeiende Oranjekoorts en stiekem werd er gehoopt op een goed resultaat. Het mocht niet zo zijn, maar gelukkig hebben we de herinneringen nog.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- EasyToys en Vandaag Inside presenteren 'Grootste Lul van het...
- Femke Bol, Fleur Jong en Daphne van Domselaar bij ‘Team Visa’
- Mitsubishi Motors tot en met 2026 partner KNSB
- Unilever pakt met partners voedselpakketten in voor voedselbank
- Adyen helpt Make-A-Wish met feestdagencampagne
- Nivea en COC ondersteunen Paarse Vrijdag
Laatste Nieuws
- Bristol's 'In my Shoes'-sokken vóór... 07-12-2023
- EasyToys en Vandaag Inside... 06-12-2023
- Unilever pakt met partners... 05-12-2023
- Mitsubishi Motors tot en met 2026... 30-11-2023
- KNSB en TIG Sports verlengen... 30-11-2023
- Nivea en COC ondersteunen Paarse... 29-11-2023
MarketingTribune Events
- 26jan 2024
Deadline inschrijven Shopping Awards
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala