![[column] Collega](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Collega
Dit keer laat ik mijn column aan mijn nieuwe collega, ChatGPT. Dit is wat hij/zij/hen (?) in 6 seconden (!) antwoordde op mijn vraag: ‘Schrijf een kritisch stukje van 250 woorden hoe ChatGPT de wereld van marketing en reclame gaat veranderen.’ Best geinig, al moeten jullie nu wel mijn vileine pen missen😉:
![[column] AI spiegelt gedrag, maar heeft geen eigen wil](/templates/img/lazyload.gif)
[column] AI spiegelt gedrag, maar heeft geen eigen wil
Al decennialang maken we ons zorgen over computers die een eigen bewustzijn ontwikkelen. Voorlopig is het te vroeg om daar echt bang voor te zijn. AI is nog te menselijk; hét bewijs dat artificial intelligence juist géén bewustzijn heeft.
![[Marketing the Rainbow #33b] Unilever 7: het Axe-effect gaat AR](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #33b] Unilever 7: het Axe-effect gaat AR
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur waarin de bijdrage van alle werknemers wordt erkend.
![[Marketing the Rainbow #33a] Unilever 7a: het Axe-effect](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #33a] Unilever 7a: het Axe-effect
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur waarin de bijdrage van alle werknemers wordt erkend.
![[column] Return On Society](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Return On Society
Merkactivisme had ooit een heel andere betekenis. Elk merk heeft de ambitie om zo groot, beroemd en rijk mogelijk te worden. Dat is het enige (marketing)activisme dat hoort bij een merk. Zo was het vroeger althans.
![[column] Hoe krijg je met sponsorship een optimale ROI?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe krijg je met sponsorship een optimale ROI?
Sportsponsoring is voor veel bedrijven een belangrijk marketinginstrument. Steeds belangrijker wordt het om inzichtelijk te maken wat een sponsor terugkrijgt voor zijn geld. Michael Petit, Consultant Sportmarketing bij Markteffect, en Marc Rondagh van de Eredivisie lichten toe en geven 9 tips.
![[column] Verhuizing Brand: meer efficiëntie en meer winst is niet altijd beter](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Verhuizing Brand: meer efficiëntie en meer winst is niet altijd beter
'Heineken sluit Brand bierbrouwerij te Wijlre.' Toen dit bericht mij bereikte, kon ik het in eerste instantie niet geloven. Vestiging zou om meer moeten gaan dan over winstmaximalisatie en aandeelhouders, bepleit Jan-Paul Rutten, directeur van de lokale Gulpener Bierbrouwerij.
![[column] De Britten the Queen, wij Oranje](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De Britten the Queen, wij Oranje
Vorige week maandag werd koningin Elizabeth begraven en eergisteren plaatste het Nederlands voetbalelftal zich voor de Final Four van de UEFA Nations League. Twee gebeurtenissen, die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben. Hoewel, ieder voor zich, zijn zowel ‘the Queen’ als Oranje commerciële mega-attracties.
![[column] Mix](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Mix
In een ver verleden ben ik als journalist eens mee geweest op een ’studiereis’ van Bacardi Rum naar Cuba. Het merk had een prijsvraag uitgeschreven onder duizenden bartenders in Europa en uiteindelijk waren een twintigtal van hen de gelukkige winnaars.
![[column] Hoeveel media-aandacht krijg je als sponsor bij de Tour de France?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoeveel media-aandacht krijg je als sponsor bij de Tour de France?
Sponsoring rondom een event kan organisaties veel naamsbekendheid opleveren. Het is een uitgelezen kans om jouw merk onder de aandacht te brengen bij een evenement dat past bij de identiteit van de organisatie.
![[column] De Oranje sportzomer ontbeert drama](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De Oranje sportzomer ontbeert drama
Ondanks alle oranje sportsuccessen lijkt er dit seizoen nog geen sprake te zijn van enige Oranjekoorts in ons land. Het wachten is volgens columnist Antonie van Schendel op een “wissel van Dick”. Want sport is het ultieme gespreksonderwerp voor bij de koffieautomaat, maar dan moet er wel iets zijn waar we met elkaar over kunnen praten
![[column] Superboycot](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Superboycot
Voetballen in een woestijn was en is natuurlijk een absurd, ongeloofwaardig en banaal idee, maar geld is anno 2022 nu eenmaal veel belangrijker dan het spelletje zelf.
![[column] Je kunt beter tweede worden](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Je kunt beter tweede worden
Misschien win je wel het meest als je tweede wordt. Althans, als je het bekijkt vanuit de ogen van een optimist die het grotere plaatje kan zien. Ik ben tweede kind in mijn gezin en nostalgisch als ik kan worden, is dat een van de mooiste prijzen die ik ooit in ontvangst heb mogen nemen. Met vriendelijke dank aan mijn ouders en uiteraard ook de nummer 1 in dit verhaal: mijn zus.
![[column] Scheef](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Scheef
Sport en politiek. Altijd een lastige combinatie, en daarmee dus ook voor sponsors en adverteerders. Kunnen we een balletje trappen of een rondje schaatsen in landen met een politiek verwerpelijk regime? Een geestelijk dilemma, zowel voor atleten als voor sponsors. Regeert geld of sportieve uitdaging?
![[column] Waarom 2022 hét jaar van het vrouwenvoetbal wordt](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Waarom 2022 hét jaar van het vrouwenvoetbal wordt
Op 30 maart spelen Barcelona en Real Madrid de returnwedstrijd van de Uefa Champions League kwartfinale in een uitverkocht Nou Camp stadion. Maar liefst 85.000 tickets zijn verkocht voor deze Spaanse voetbalkraker. Let wel, het betreft de vrouwenteams van Barcelona en Real Madrid.
![[column] Logo's plakken is dood, lang leve logo's plakken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Logo's plakken is dood, lang leve logo's plakken
Toen Heineken in 2016 een wereldwijd F1 partnership aankondigde, deed dat de nodige stof opwaaien. Niet alleen door de opmerkelijke combinatie van motorsport en alcohol, maar ook door de vraag waarom een merk met de bekendheid en statuur van Heineken investeerde in ‘platte’ merkzichtbaarheid.
![[Xsaga Canon] 18: Koningsdag Groningen](/templates/img/lazyload.gif)
[Xsaga Canon] 18: Koningsdag Groningen
Al 20 jaar bedenkt en produceert bureau Xsaga bijzondere ervaringen voor merken en mensen. In de 20-delige serie 'Xsaga Experience Canon' bespreekt co-founder Patrick Roubroeks deze week een experience voor een Koningsdag-editie in 'The Nordics'.
![[column] New Facebook, New Mark?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] New Facebook, New Mark?
Facebook verandert van naam, een naamsverandering om de ambitie van de techgigant aan te geven. Louis-Philip Cattoir, brand strategist bij Remarkable, vraagt zich af of de naamswijziging strookt met het uiteindelijke doel.
![[column] Uitgekookt](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Uitgekookt
De aardappeleters van Van Gogh. Iconisch, wereldberoemd en nu gesponsord door CêlaVíta. Aardappelen verkopen is hun business, hun doelgroep zijn de aardappeleters van Nederland. Match made in heaven?
![[column] De groei van sponsoring als B2B2C marketinginstrument](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De groei van sponsoring als B2B2C marketinginstrument
Het was de gedroomde terugkeer van Cristiano Ronaldo bij Manchester United. Terug in het iconische rode United shirt, maar met op de borst wel een nieuwe sponsor, Teamviewer. Dit is een voor het grote publiek nog onbekend Duits softwarebedrijf. De sponsoring van Manchester United moet hier verandering in brengen.
![[column] Commercialreview: de beste EK-commercials](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Commercialreview: de beste EK-commercials
Helaas ligt Nederland inmiddels uit het EK. Het waren een aantal weken van steeds verder groeiende Oranjekoorts en stiekem werd er gehoopt op een goed resultaat. Het mocht niet zo zijn, maar gelukkig hebben we de herinneringen nog.
![[column] Creatieve crisis treft tv-commercials rond EK Voetbal](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Creatieve crisis treft tv-commercials rond EK Voetbal
Als je dit leest, zit Oranje alweer in het vliegtuig op weg naar huis. Hoewel de straten in Nederland tijdens dit toernooi maar moeizaam oranje kleurden, was er op televisie geen ontkomen aan. De NPO haalde zelfs Loeki de Leeuw weer uit de mottenballen om de Nederlandse Leeuw kracht bij te zetten.

Cristiano Ronaldo daagt Coca-Cola en sportkoepels uit tot kleur bekennen
Cristiano Ronaldo maakte gisteren een zeer zichtbaar statement bij een persconferentie tijdens het Europees Kampioenschap voetbal door demonstratief twee flesjes cola te verwijderen. What's next?
![[column] Van een potje knokken word je sterker](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Van een potje knokken word je sterker
Als het gaat om de kracht van je bureau of bedrijf draait het niet alleen om het verschil ten opzichte van je concurrent. Gezonde rivaliteit binnen het bedrijf is minstens zo belangrijk.
![[column] Slap gelul](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Slap gelul
Kent u dat voornemen van een erotische webshop om een voetbalclub te gaan sponsoren? Nou, dat ging dus niet door. Omdat de KNVB zo preuts is. En de tere kinderziel wil beschermen.
![[column] NMW is stiekem gewoon het grootste designcongres van Nederland](/templates/img/lazyload.gif)
[column] NMW is stiekem gewoon het grootste designcongres van Nederland
Van Micael Dahlen, de Scandinavische rockprofessor, heb ik geleerd waarom sommige mensen gelukkiger zijn dan anderen. Hij heeft dat wetenschappelijk onderzocht en ik vind zijn bevindingen superinteressant.
![[column] Hoe schrijf je een prijswinnende case?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe schrijf je een prijswinnende case?
Patrick Severein, head of content bij LVB en jurylid voor de Grand Prix Content Marketing, ziet veel misgaan bij inzendingen en deelt tips over hoe het wel moet.
![[column] Gamers moraal wint van oliedollars](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Gamers moraal wint van oliedollars
Hoe staat het met het morele gedrag in de grote wereld van de sport en gaming? Creatief Kevin Loos van bureau 2Basics analyseert en ziet dat fans een belangrijke rol spelen in dit proces.
![[column] Sportmarketing in de 1,5m maatschappij](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Sportmarketing in de 1,5m maatschappij
Hoe gaat sportmarketing eruit zien na de coronatijd? Antonie van Schendel benoemt drie mogelijke trends.
![[column] Voetbalbranche moet fans opnieuw aan zich binden](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Voetbalbranche moet fans opnieuw aan zich binden
Nu wedstrijden worden afgelast of uitgesteld en stadions zijn verlaten, is de afstand tussen sport en supporter groter dan ooit, maar samen kunnen we digitale oplossingen vinden om de afstand te overbruggen.
![[column] Is Bud het intellectuele alternatief?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Is Bud het intellectuele alternatief?
Of ik een gratis Moleskine wil hebben? Als Nederlands ontwerper klinkt die combinatie van ‘gratis’ en ‘Moleskine’ me als muziek in de oren. Dus toen ik dit notitieboekje in mijn buurtsuper kreeg toegeschoven - ‘Neem maar mee, ze liggen hier toch maar’- was ik er net zo blij mee als mijn dochter met haar chocolade verrassingsei.
![[column] Elon Musk met Tesla ook in 2020 de grootste marketingheld](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Elon Musk met Tesla ook in 2020 de grootste marketingheld
Uit de jaarlijkse enquête van MarketingTribune, welke wordt uitgevoerd samen met de Merkcommissarissen, komt duidelijk naar voren dat het aantal onzekerheden voor marketingprofessionals verder groeit.
![[column] Sportmarketeers, durf te kiezen!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Sportmarketeers, durf te kiezen!
Alle lijstjes zijn bekend: het sportmoment van het jaar, de beste sportman en -vrouw, de beste sportploeg én de beste sporters in elke sport denkbaar. Maar wat is dan eigenlijk hét sportsponsormoment van het jaar? Dat wordt lastig, want sportmarketeers hebben dit jaar laten merken dat ze niet kunnen kiezen.
![[column] King Gaming](/templates/img/lazyload.gif)
[column] King Gaming
In de game-wereld beweegt op dit moment van alles. Als vervolg op de column 'De Koning van de Televisie' stellen Thijs Muller (Havas Media) en Rogier van Kralingen daarom nu de vraag: wie wordt King Gaming?
![[column] Internetbedrijven hebben sponsoring hard nodig](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Internetbedrijven hebben sponsoring hard nodig
Jarenlang lieten de ‘pure digital players’ het middel sponsoring links liggen. Het was een complex en ingewikkeld marketingkanaal voor bedrijven gebouwd op data en digitale clicks. Maar het tij keert.
![[column] Thuis sporten, een digitale groeimarkt](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Thuis sporten, een digitale groeimarkt
Nu de temperatuur daalt en de dagen korter worden, hebben veel sporters minder motivatie om buiten te gaan sporten. Maar door nieuwe technologieën neemt de mogelijkheid om in je eigen huis te sporten toe. Dit biedt kansen voor de sportbranche. Thuis sporten is een groeimarkt, niet als vervanging maar juist als extra alternatief voor activiteiten buitenshuis.
![[column] Technologie versnelt strijd om ongebonden sporter](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Technologie versnelt strijd om ongebonden sporter
Consumenten willen meer en meer zelf bepalen waar, wanneer en hoe ze sporten. De toename van apps en online platforms in de sportmarkt is dan ook geen toeval. De strijd om de ongebonden sporter is in volle gang, met technologie als belangrijkste wapen.
![[update] Art Priming: Amsterdam Museum zet premium marketingtrend](/templates/img/lazyload.gif)
[update] Art Priming: Amsterdam Museum zet premium marketingtrend
Hoe trek je langer de aandacht van alle generaties van vandaag en morgen, terwijl de gemiddelde aandachtspanne van de consument steeds korter wordt? Met het nieuwe programma ‘After Hours’ combineert het Amsterdam Museum publieksinteractie met een nieuwe internationale retailtrend: ‘Art Priming’.
![[column] Positivo's promoten Pride 2019](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Positivo's promoten Pride 2019
Veel bedrijven grijpen Pride 2019 aan om zich van zijn inclusiefste kant te laten zien, maar niemand doet dat zo blij positief als gastheer Gemeente Amsterdam. In een sferische campagne-video passeren uiteenlopende Amsterdammers de revue, inclusief de beroemde dragqueen Jennifer Hopelezz. Werkt het ook?

De 5 belangrijkste kenmerken van Generatie Z
Generatie Z is een generatie die opgroeit in een volledig digitale wereld waar ze gewend zijn aan een constante bevrediging van behoeften. Een generatie die uitgroeit tot de grootste en meest diverse generatie die er is. Hiermee vormt deze groep jongeren een belangrijke doelgroep voor bedrijven en merken. Maar wat is er nou zo speciaal aan deze generatie en wat kenmerkt hen?
![[column] Marketing van groeiend toerisme](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketing van groeiend toerisme
Amsterdam bedenkt steeds meer maatregelen om maar minder toeristen naar de hoofdstad te krijgen, terwijl de rest van het land de groei van de toeristenstromen juist omarmt. Wat is hier aan de hand? Laten we de marketing van het groeiende toerisme eens analyseren.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Afdracht Nederlandse Loterij groeit naar 195 miljoen
- Ziggo Sport komend seizoen op rug Ajax-shirt
- TP Vision hoofdsponsor FC Barcelona
- Holla legal tax Official Supplier van European Para...
- Herbalife verlengt samenwerking met Cristiano Ronaldo
- Heineken verlengt sponsorcontract met Formule 1 met 5 jaar
Laatste Nieuws
- Moederbedrijf Nivea gaat 5-jarig... 01-06-2023
- Vodafone toont digitaal kunstwerk... 01-06-2023
- Heineken verlengt sponsorcontract... 01-06-2023
- TP Vision hoofdsponsor FC Barcelona 25-05-2023
- Herbalife verlengt samenwerking met... 24-05-2023
- Holla legal tax Official Supplier... 23-05-2023
MarketingTribune Events
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day
- 19sep 2023
CrossBorder Event
- 5okt 2023
CustomerFirst Congres