[Marketing the Rainbow #52a] De interne DE&I marketing van Shell
Een paar jaar geleden vierde Shell Pride Amsterdam door vier tankstations rond de stad te versieren met regenbogen. Ze werden door de LHTB-gemeenschap al snel beschuldigd van ‘pinkwashing’ en voor ‘woke’ uitgemaakt door hun tegenstanders. Eén suffe tweeter lachte hardop omdat de regenboog ondersteboven zou staan. Storm in een glas water en reacties van onwetenden. Er zit veel meer in de regenboogcommunicatie van Shell.
[Marketing the Rainbow #51b] Marriott scoort met celebrities, huwelijksbootjes en de Gay Games
Vorige week liet ik zien hoe actief Marriott is op het gebied van diversiteit, en dat dit niet gaat om pinkwashing maar om een goedbedoeld én goed uitgevoerd beleid van diversiteit, ook op het gebied van marketing en communicatie. Dat er bovendien bakken met geld mee worden verdiend is natuurlijk het gevolg.
[column] De gemiste kans in sportsponsoring
Reinjan Prakke is bij audio agency Airborne verantwoordelijk voor de verhalende podcastproducties. Vanuit zijn liefde voor het vertellen van onderhoudende verhalen in audio, vraagt hij zich af waarom sportsponsoring vaak zo oppervlakkig is, terwijl de mogelijkheden om verdieping te geven voor het oprapen liggen.
[Marketing the Rainbow #51a] Hoe het mormoonse Marriott de regenboog omarmde
De ‘hospitality’ industrie is al heel lang bezig met Marketing the Rainbow.
[Marketing the Rainbow #51a] Zalando gaat van controverses naar verborgen verhalen
In de modewereld lopen niet alleen veel regenboogmedemensen (noteer dit even voor Scrabble) rond, maar wordt ook volop aandacht besteed aan de bijbehorende consumenten.
[Marketing the Rainbow #50b] Spanje heeft 6,8 miljard redenen om van regenboogtoeristen te houden
In Spanje weten ze het wel: je doet er goed aan om je te open te stellen voor LHBT-toeristen: ze reizen vaker, blijven langer, geven meer uit en reizen vaak buiten het hoogseizoen. Dit is bij veel bestemmingen niet onopgemerkt gebleven. Spanje is al jaren voorloper op dit gebied.
[column] Sponsordroogte leidt tot ongezond sportklimaat
Het geringe aanbod aan maatschappelijk verantwoorde sponsors zorgt voor een ongezond sportklimaat. Daardoor kiezen volgens Frank van den Wall Bake, associate partner bij IVRM (zie foto hieronder), sportsportorganisaties nog te vaak voor het grote geld van maatschappelijk ongewenste sponsors.
[Marketing the Rainbow #49] Everyone's Gay in Amsterdam
Er gaat in de toeristenindustrie een enorm volume aan geld om, en LHBT’ers zorgen voor een meer dan proportioneel deel daarvan. Daarom is er al decennialang aandacht voor deze doelgroep: o.a. bij hotels en vliegmaatschappijen – maar ook bij bestemmingen.
[Marketing the Rainbow #47] Citymarketing: Gay Capital?
Vorige week beschreef ik in De Ideale Reiziger hoe in de toeristenindustrie een enorm volume aan geld omgaat, en dat de LHBT’ers voor een meer dan proportioneel deel daarvan zorgen.
[column] De oneindige cirkel van Odido
Het soundlogo van T-Mobile is wereldberoemd. Simpel, helder en optimistisch. Een pakkend deuntje, opgegroeid als ringtone en volwassen geworden als muzikale handtekening van alle T-Mobile-content.
[column] Kredietloos
Twee dagen heeft die kaart probleemloos gewerkt! Het editorial uit MarketingTribune 18, 2023.
[Marketing the Rainbow #45] Van DE&I naar Marketing, van Representatie naar Respect
Over de belangrijke rol van de MarCommer bij de klantreis van Representatie naar Respect..
[Marketing the Rainbow #44b] Volvo en de Rock ’n Roll Drag Queens
Vorige week schreef ik over het corporate beleid van Volvo op het gebied van Diversiteit en Inclusie, en hoe zij heel vroeg begonnen met Marketing the Rainbow. Dit bleef natuurlijk niet zonder reactie, met name in conservatief Amerika.
[Marketing the Rainbow #44a] Volvo ontdekt de gay automobilist
Volvo is een van oorsprong Zweeds bedrijf (est. 1915), dat in 1999 werd verkocht aan Ford Motor Company en sinds 2010 eigendom is van de Geely Holding Group, een Chinese multinational. Ze waren een van de vroegste deelnemers aan Marketing the Rainbow, zeker in de autobranche.
[column] The acceleration of the foundation
Iedereen heeft een hekel aan merken die nep zijn. Roepen dat je het goed voor hebt met moeder aarde, maar achter de schermen er niet werkelijk om geven is een doodlopend pad. Mensen eisen steeds nadrukkelijker dat merken hun verantwoordelijkheid nemen en willen daar bewijs van zien, stelt Jeroen Ritsema van True Ideas in deze column.
[column] The name of the game
Het Jumbo-Visma schaats- én wielrenteam gaan scheiden. Dat is het logische gevolg van de zoektocht naar één of meerdere nieuwe hoofdsponsors nu Jumbo heeft aangekondigd een stap terug te doen. De wielrenners zoeken een groot internationaal merk, er gaan geruchten dat Amazon de nieuwe hoofdsponsor wordt.
[column] Gaat EV Experience twijfelaars over streep trekken?
Menig automobilist twijfelt nog over elektrisch rijden, vanwege de prijs en de actieradius. De EV Experience op het circuit van Zandvoort kan dan ook niet op een beter moment plaatsvinden.
[column] Gaat sportsponsoring ook het verschil maken voor Odido?
Odido is de nieuwe naam van T-Mobile en Tele2. De komende periode zal de marketingmachine op volle toeren draaien om de bekendheid en reputatie te laden. Sportsponsoring is hiervoor bij uitstek geschikt, zie Vodafone en Ziggo. Kiest Odido voor een soortgelijke strategie?
[column] Poppenkast
Dat marketing en reclame vaak één grote poppenkast is, bewijst de wederopstanding van Barbie maar weer eens. Het is nu al de marketingsensatie van het jaar en kan zo het Marketingfacts Jaarboek in als een iconische kneiter. Het editorial uit MarketingTribune 11/12.
[Marketing the Rainbow #41c] Nike gaat gewoon kleurrijk door
Sportmerk Nike (spreek uit: Naikie) is erg actief in Marketing the Rainbow. Hun activiteiten zijn zo omvang- en kleurrijk dat ik het overzicht in drie delen geknipt heb. Vandaag het derde en laatste deel.
[Marketing the Rainbow #41b] Nike doet het gewoon nog steeds
Sportmerk Nike (spreek uit: Naikie) is erg actief in Marketing the Rainbow. Hun activiteiten zijn zo omvang- en kleurrijk dat ik het overzicht in delen geknipt heb.
[Marketing the Rainbow #41a] Nike doet het gewoon al vanaf 1995
Nike, Inc. is een Amerikaanse onderneming die zich bezighoudt met het ontwerp, de ontwikkeling, de productie en de wereldwijde marketing en verkoop van schoenen, kleding, uitrusting, accessoires en diensten. Hun activiteiten in Marketing the Rainbow zijn zo omvang- en kleurrijk dat ik het overzicht even in delen geknipt heb. Hier is deel 1.
[Marketing the Rainbow #40] Avis probeert het harder
Na de serie fmcg-artikelen over Unilever een uitstapje naar de reiswereld, ook wel 'Hospitality' genoemd. Dat woord houdt al in dat je je klanten gastvrij en goed moet behandelen – én benaderen.
[column] Herijken
Kennis is gebaseerd op voortschrijdend inzicht en niet op starre dogma’s. Vakantie biedt bij uitstek de mogelijkheid om jezelf, organisaties, je merk of je wereldbeeld te 'herijken'. Wat neem jij mee en wat mee terug?
[column] De grote oranje stilte
‘The Beautiful Game’ noemde Pelé de sport, waarmee hij drie keer een WK won. Aanstaande donderdag begint het WK voetbal, voor vrouwen. Dat dit ‘voor vrouwen’ aan het WK wordt toegevoegd, suggereert dat het ‘échte’ WK het mannen-WK is. Zonder toevoeging dus. Hoe groeiend het vrouwenvoetbal ook is, het blijft een ondergeschoven kindje. Zéker ook commercieel.
[column] Happy people make a great world
Op 20 maart 2023 kwam het World Happiness Report van de Verenigde Naties uit. Nederland is met een 5e plaats één van de gelukkigste landen ter wereld en we geven ons leven gemiddeld een 7,4. Tegelijkertijd lijkt de onvrede van veel Nederlanders groot. Wat kunnen we daarmee als marketeers?
[column] Marketing Affairs 5: Relatieproblemen
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 5: Relatieproblemen.
[column] Art of positioning 8: Waarachtigheid
Kent u het verhaal van Koning Ahab? Bijbelkenners onder ons waarschijnlijk wel, maar de meesten van u misschien niet. Om eerlijk te zijn, ik kende het verhaal ook niet tot stadspredikant Tim Vreugdenhil mij het vertelde in het kader van ons nieuwe project Soul (zie kader).
[column] Collega
Dit keer laat ik mijn column aan mijn nieuwe collega, ChatGPT. Dit is wat hij/zij/hen (?) in 6 seconden (!) antwoordde op mijn vraag: ‘Schrijf een kritisch stukje van 250 woorden hoe ChatGPT de wereld van marketing en reclame gaat veranderen.’ Best geinig, al moeten jullie nu wel mijn vileine pen missen😉:
[column] AI spiegelt gedrag, maar heeft geen eigen wil
Al decennialang maken we ons zorgen over computers die een eigen bewustzijn ontwikkelen. Voorlopig is het te vroeg om daar echt bang voor te zijn. AI is nog te menselijk; hét bewijs dat artificial intelligence juist géén bewustzijn heeft.
[Marketing the Rainbow #33b] Unilever 7: het Axe-effect gaat AR
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur waarin de bijdrage van alle werknemers wordt erkend.
[Marketing the Rainbow #33a] Unilever 7a: het Axe-effect
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur waarin de bijdrage van alle werknemers wordt erkend.
[column] Return On Society
Merkactivisme had ooit een heel andere betekenis. Elk merk heeft de ambitie om zo groot, beroemd en rijk mogelijk te worden. Dat is het enige (marketing)activisme dat hoort bij een merk. Zo was het vroeger althans.
[column] Hoe krijg je met sponsorship een optimale ROI?
Sportsponsoring is voor veel bedrijven een belangrijk marketinginstrument. Steeds belangrijker wordt het om inzichtelijk te maken wat een sponsor terugkrijgt voor zijn geld. Michael Petit, Consultant Sportmarketing bij Markteffect, en Marc Rondagh van de Eredivisie lichten toe en geven 9 tips.
[column] Verhuizing Brand: meer efficiëntie en meer winst is niet altijd beter
'Heineken sluit Brand bierbrouwerij te Wijlre.' Toen dit bericht mij bereikte, kon ik het in eerste instantie niet geloven. Vestiging zou om meer moeten gaan dan over winstmaximalisatie en aandeelhouders, bepleit Jan-Paul Rutten, directeur van de lokale Gulpener Bierbrouwerij.
[column] De Britten the Queen, wij Oranje
Vorige week maandag werd koningin Elizabeth begraven en eergisteren plaatste het Nederlands voetbalelftal zich voor de Final Four van de UEFA Nations League. Twee gebeurtenissen, die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben. Hoewel, ieder voor zich, zijn zowel ‘the Queen’ als Oranje commerciële mega-attracties.
[column] Mix
In een ver verleden ben ik als journalist eens mee geweest op een ’studiereis’ van Bacardi Rum naar Cuba. Het merk had een prijsvraag uitgeschreven onder duizenden bartenders in Europa en uiteindelijk waren een twintigtal van hen de gelukkige winnaars.
[column] Hoeveel media-aandacht krijg je als sponsor bij de Tour de France?
Sponsoring rondom een event kan organisaties veel naamsbekendheid opleveren. Het is een uitgelezen kans om jouw merk onder de aandacht te brengen bij een evenement dat past bij de identiteit van de organisatie.
[column] De Oranje sportzomer ontbeert drama
Ondanks alle oranje sportsuccessen lijkt er dit seizoen nog geen sprake te zijn van enige Oranjekoorts in ons land. Het wachten is volgens columnist Antonie van Schendel op een “wissel van Dick”. Want sport is het ultieme gespreksonderwerp voor bij de koffieautomaat, maar dan moet er wel iets zijn waar we met elkaar over kunnen praten
[column] Superboycot
Voetballen in een woestijn was en is natuurlijk een absurd, ongeloofwaardig en banaal idee, maar geld is anno 2022 nu eenmaal veel belangrijker dan het spelletje zelf.
[column] Je kunt beter tweede worden
Misschien win je wel het meest als je tweede wordt. Althans, als je het bekijkt vanuit de ogen van een optimist die het grotere plaatje kan zien. Ik ben tweede kind in mijn gezin en nostalgisch als ik kan worden, is dat een van de mooiste prijzen die ik ooit in ontvangst heb mogen nemen. Met vriendelijke dank aan mijn ouders en uiteraard ook de nummer 1 in dit verhaal: mijn zus.
[column] Scheef
Sport en politiek. Altijd een lastige combinatie, en daarmee dus ook voor sponsors en adverteerders. Kunnen we een balletje trappen of een rondje schaatsen in landen met een politiek verwerpelijk regime? Een geestelijk dilemma, zowel voor atleten als voor sponsors. Regeert geld of sportieve uitdaging?
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Go Ahead-speler Kuipers en zijn... 06-03-2024
- Heineken hoofdsponsor Amsterdam 750... 27-02-2024
- Emirates start partnerschap met... 26-02-2024
- Exact sponsor WK shorttrack 2024 23-02-2024
- EasyJet komende drie jaar officiële... 21-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing