![[column] Slap gelul](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Slap gelul
Kent u dat voornemen van een erotische webshop om een voetbalclub te gaan sponsoren? Nou, dat ging dus niet door. Omdat de KNVB zo preuts is. En de tere kinderziel wil beschermen.
![[column] NMW is stiekem gewoon het grootste designcongres van Nederland](/templates/img/lazyload.gif)
[column] NMW is stiekem gewoon het grootste designcongres van Nederland
Van Micael Dahlen, de Scandinavische rockprofessor, heb ik geleerd waarom sommige mensen gelukkiger zijn dan anderen. Hij heeft dat wetenschappelijk onderzocht en ik vind zijn bevindingen superinteressant.
![[column] Hoe schrijf je een prijswinnende case?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe schrijf je een prijswinnende case?
Patrick Severein, head of content bij LVB en jurylid voor de Grand Prix Content Marketing, ziet veel misgaan bij inzendingen en deelt tips over hoe het wel moet.
![[column] Gamers moraal wint van oliedollars](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Gamers moraal wint van oliedollars
Hoe staat het met het morele gedrag in de grote wereld van de sport en gaming? Creatief Kevin Loos van bureau 2Basics analyseert en ziet dat fans een belangrijke rol spelen in dit proces.
![[column] Corona verandert de customer journey in cultuursector](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Corona verandert de customer journey in cultuursector
Met de 1.5 metersamenleving als nieuw gegeven moet ook de cultuursector zich opmaken voor een nieuwe marketing en customer journey. Merkcommissaris Leo van Sister op verkenning.
![[column] Sportmarketing in de 1,5m maatschappij](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Sportmarketing in de 1,5m maatschappij
Hoe gaat sportmarketing eruit zien na de coronatijd? Antonie van Schendel benoemt drie mogelijke trends.
![[column] Voetbalbranche moet fans opnieuw aan zich binden](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Voetbalbranche moet fans opnieuw aan zich binden
Nu wedstrijden worden afgelast of uitgesteld en stadions zijn verlaten, is de afstand tussen sport en supporter groter dan ooit, maar samen kunnen we digitale oplossingen vinden om de afstand te overbruggen.
![[column] Is Bud het intellectuele alternatief?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Is Bud het intellectuele alternatief?
Of ik een gratis Moleskine wil hebben? Als Nederlands ontwerper klinkt die combinatie van ‘gratis’ en ‘Moleskine’ me als muziek in de oren. Dus toen ik dit notitieboekje in mijn buurtsuper kreeg toegeschoven - ‘Neem maar mee, ze liggen hier toch maar’- was ik er net zo blij mee als mijn dochter met haar chocolade verrassingsei.
![[column] Elon Musk met Tesla ook in 2020 de grootste marketingheld](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Elon Musk met Tesla ook in 2020 de grootste marketingheld
Uit de jaarlijkse enquête van MarketingTribune, welke wordt uitgevoerd samen met de Merkcommissarissen, komt duidelijk naar voren dat het aantal onzekerheden voor marketingprofessionals verder groeit.
![[column] Sportmarketeers, durf te kiezen!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Sportmarketeers, durf te kiezen!
Alle lijstjes zijn bekend: het sportmoment van het jaar, de beste sportman en -vrouw, de beste sportploeg én de beste sporters in elke sport denkbaar. Maar wat is dan eigenlijk hét sportsponsormoment van het jaar? Dat wordt lastig, want sportmarketeers hebben dit jaar laten merken dat ze niet kunnen kiezen.
![[column] King Gaming](/templates/img/lazyload.gif)
[column] King Gaming
In de game-wereld beweegt op dit moment van alles. Als vervolg op de column 'De Koning van de Televisie' stellen Thijs Muller (Havas Media) en Rogier van Kralingen daarom nu de vraag: wie wordt King Gaming?
![[column] Internetbedrijven hebben sponsoring hard nodig](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Internetbedrijven hebben sponsoring hard nodig
Jarenlang lieten de ‘pure digital players’ het middel sponsoring links liggen. Het was een complex en ingewikkeld marketingkanaal voor bedrijven gebouwd op data en digitale clicks. Maar het tij keert.
![[column] Thuis sporten, een digitale groeimarkt](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Thuis sporten, een digitale groeimarkt
Nu de temperatuur daalt en de dagen korter worden, hebben veel sporters minder motivatie om buiten te gaan sporten. Maar door nieuwe technologieën neemt de mogelijkheid om in je eigen huis te sporten toe. Dit biedt kansen voor de sportbranche. Thuis sporten is een groeimarkt, niet als vervanging maar juist als extra alternatief voor activiteiten buitenshuis.
![[column] Technologie versnelt strijd om ongebonden sporter](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Technologie versnelt strijd om ongebonden sporter
Consumenten willen meer en meer zelf bepalen waar, wanneer en hoe ze sporten. De toename van apps en online platforms in de sportmarkt is dan ook geen toeval. De strijd om de ongebonden sporter is in volle gang, met technologie als belangrijkste wapen.
![[update] Art Priming: Amsterdam Museum zet premium marketingtrend](/templates/img/lazyload.gif)
[update] Art Priming: Amsterdam Museum zet premium marketingtrend
Hoe trek je langer de aandacht van alle generaties van vandaag en morgen, terwijl de gemiddelde aandachtspanne van de consument steeds korter wordt? Met het nieuwe programma ‘After Hours’ combineert het Amsterdam Museum publieksinteractie met een nieuwe internationale retailtrend: ‘Art Priming’.
![[column] Positivo's promoten Pride 2019](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Positivo's promoten Pride 2019
Veel bedrijven grijpen Pride 2019 aan om zich van zijn inclusiefste kant te laten zien, maar niemand doet dat zo blij positief als gastheer Gemeente Amsterdam. In een sferische campagne-video passeren uiteenlopende Amsterdammers de revue, inclusief de beroemde dragqueen Jennifer Hopelezz. Werkt het ook?

De 5 belangrijkste kenmerken van Generatie Z
Generatie Z is een generatie die opgroeit in een volledig digitale wereld waar ze gewend zijn aan een constante bevrediging van behoeften. Een generatie die uitgroeit tot de grootste en meest diverse generatie die er is. Hiermee vormt deze groep jongeren een belangrijke doelgroep voor bedrijven en merken. Maar wat is er nou zo speciaal aan deze generatie en wat kenmerkt hen?
![[column] Marketing van groeiend toerisme](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketing van groeiend toerisme
Amsterdam bedenkt steeds meer maatregelen om maar minder toeristen naar de hoofdstad te krijgen, terwijl de rest van het land de groei van de toeristenstromen juist omarmt. Wat is hier aan de hand? Laten we de marketing van het groeiende toerisme eens analyseren.
![[column] Fondation Louis Vuitton in ieders belang](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Fondation Louis Vuitton in ieders belang
Behalve als een der hoofdsponsors van het nieuwe dak op de Notre Dame, blijkt Louis Vuitton ook de grote merknaam achter een schitterend paviljoen in het Bois de Bologne te Parijs. In dit spectaculaire gebouw van architect Frank Gehry wordt momenteel getoond wat je met miljarden kunt doen, in ieders belang. We nemen een kijkje.
![[column] Sportsponsoring is niet voor amateurs](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Sportsponsoring is niet voor amateurs
Het vrouwenvoetbal zit wereldwijd in de lift en het WK in Frankrijk krijgt de aandacht die het verdient. Zowel wat betreft aandacht van de media als van het bedrijfsleven middels sponsoring en activatie. Het op een juiste manier activeren van een dergelijk evenement is echter geen sinecure en merken kunnen aan het eind van het toernooi met lege handen staan.
![[column] Sport en marketing: verzilver de successen!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Sport en marketing: verzilver de successen!
Wat hebben voetbal en marketing nog meer gemeen dan de gevleugelde uitspraken ‘voetbal is oorlog’ en ‘marketing is oorlog’? We zien grote successen in het Nederlands voetbal en andere sporten. Toch weten sponsors onvoldoende marketingresultaat uit de sportieve successen te slepen.
![[column] Hoe goed gaat het écht met vrouwenvoetbal?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe goed gaat het écht met vrouwenvoetbal?
De Oranje Leeuwinnen maken zich op voor het WK Voetbal en sponsors staan in de rij. Het gaat dus goed met het vrouwenvoetbal... of toch niet? Met de Eredivisie Vrouwen gaat het een stuk minder. Achilles ’29 stopt ermee en SC Heerenveen moest worden gered door de gemeente. Hoe kan dat anders?

Analyse: de gun-factor van FC Twente
Na jaren van malaise is het Nederlands voetbal eindelijk weer een succesverhaal. Oranje en Ajax winnen van de wereldtop, maar ook het ooit bijna failliete FC Twente promoveert weer naar de Eredivisie. Die laatste wederopstanding heeft in grote mate te maken met de rol van sponsoring.
![[column] Gemeente Emmen zakt in moeras met Wildlands](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Gemeente Emmen zakt in moeras met Wildlands
De gemeente Emmen heeft het onzalige plan bedacht om 100% eigenaar te gaan worden van dierenpark Wildlands in Emmen. Hierdoor stijgen de investeringen die de gemeente doet naar ruim 80 miljoen euro.
![[column] Verstapt G-Star zich met Max?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Verstapt G-Star zich met Max?
Gewone mensen spiegelen zich graag aan Bekende Mensen. We voelen ons er beter door en het geeft het gevoel dat we vriend zijn van onze held. Merken maken hier graag en massaal gebruik van.
![[column] Hoe Max Verstappen de influencer-markt kantelt](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe Max Verstappen de influencer-markt kantelt
De influencer is niet meer weg te denken. Van semi-bekenden tot absolute wereldsterren, hun communicatiekanalen worden steeds vaker ingezet. Het kantelt nu zelfs een (te) gekke kant op: merken kiezen niet alleen influencers. Steeds vaker is het andersom.
![[column] Shoe-gate nachtmerrie voor Nike?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Shoe-gate nachtmerrie voor Nike?
Nike is weer eens in opspraak, niet vanwege een politiek of controversieel statement maar vanwege de sportschoen van topbasketballer Zion Williamson die tijdens een wedstrijd explodeerde. Gevolg was massale aandacht in zowel social media als de klassieke media. Het betrof de vrij nieuwe serie Nike PG 2.5. Effecten zijn een gewonde Zion, een teruggevallen beurskoers en talloze boze fans.
![[column] Het Kiki Bertens-effect](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het Kiki Bertens-effect
Eén week per jaar is tennis echt een sponsor-succes in Nederland, al ruim vier decennia lang. Ook deze week trekt het World Tennis Tournament in Rotterdam weer veel aandacht. Tegelijk borrelt in tennisland luider dan ooit de vraag op: what’s next?
![[Open brief] NS-marketeers, waarom niks gedaan met klimaatmars?](/templates/img/lazyload.gif)
[Open brief] NS-marketeers, waarom niks gedaan met klimaatmars?
Beste directeuren en marketeers bij NS, konden jullie ook wel door de grond zakken toen je donderdag op het Jeugdjournaal een puber zag vertellen dat hij wel wilde gaan demonstreren maar het treinkaartje van 44 euro niet kon betalen? Ik wel! Ik had plaatsvervangende schaamte. Dit is éxact waar het om gaat!
![[column] Het mes in Gillette](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het mes in Gillette
Het is de flop van de maand: Gillette. Dat het merk iets moest doen om zijn marktaandeel te verdedigen was duidelijk. De keuze voor een #MeToo-boodschap is daarnaast dapper. Toch sneedt het scheermesje zichzelf in de vingers.

Marketeer, neem een time-out in 2019!
Tegenstrijdige berichten overspoelen ons land. Enerzijds schijnen we te behoren tot de gelukkigste landen ter wereld en anderzijds neemt de onvrede bij grote groepen burgers stevig toe over de ongelijkheid in de maatschappij en ontstaan de massale protesten van gele hesjes in meerdere landen tegelijk. Waar leidt dit naartoe? Had Thomas Piketty toch gelijk met zijn economische ongelijkheid?

Wie is favoriet voor de SponsorRingen 2018?
Wat vertellen de nominaties voor de SponsorRingen 2018 ons over het afgelopen sponsorjaar? En wie is de grote favoriet? Sponsor-journalist Jeroen Mirck van MarketingTribune maakt de voorlopige balans op.
![[column] Merk en sportheld, goede combinatie?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Merk en sportheld, goede combinatie?
Herrie in het sponsorkamp rond Cristiano Ronaldo. Recent zijn de sponsors van de superster erg nerveus geworden door een opgerakelde verkrachtingszaak uit 2009. Hoe kwetsbaar is sponsoring van sporthelden?
![[column] Purpose-denken (5): Storytelling en contentmarketing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Purpose-denken (5): Storytelling en contentmarketing
Een woeste discussie woedt in de Angelsaksische marketingpers over het purpose-denken. Na vier eerdere blogs sluit ik vandaag af met een laatste blog over ‘purpose’: over de toepassing van storytelling en contentmarketing. We gaan inspiratie uitdelen.

Purpose-denken (4): Missie en positionering
Een woeste discussie woedt in de Angelsaksische marketingpers over het purpose denken. Na drie eerdere blogs gaan we nu technisch en concreet worden: de integratie van purpose in jouw missie en positionering.

Purpose-denken (3): Holistische oorsprong
Er woedt een woeste discussie in de Angelsaksische markt over ‘purpose’. Het loont daarom om in deze derde column uit een serie van vijf te kijken naar de oorsprong van purpose-denken. Dat is het holisme. We gaan lekker de diepte in.

Purpose-denken (2): Nieuwe stakeholders
Een woeste discussie woedt in de Angelsaksische marketingpers over het purpose-denken. Het woord ‘purpose’ wordt te vaak gebruikt om lucht te verkopen. Na een eerste zien we nu de tweede uitdaging: de nieuwe stakeholders personeel en maatschappij.

Purpose-denken (1): Hoe zinvol is purpose?
Een woeste discussie woedt in de Angelsaksische marketingpers over het purpose-denken. Deze zingeving voor bedrijven is goed bedoeld. Het woord ‘purpose’ wordt nu echter te vaak gebruikt om lucht te verkopen. Het eerste grote probleem lijkt het verschil tussen zeggen en doen.

Nike, een merk met een stevige mening
Het merk Nike staat voor de Griekse godin van de overwinning. Iets wat uitstekend past bij sporters, evenals de merkessentie ‘Everybody is an athlete’. Nike is er niet vies van om controversiële onderwerpen aan het merk te koppelen, zoals dit keer Colin Kaepernick. Hoe pakt dit uit?

Nieuw goed doel scoort met duidelijke taal
Soms springt de effectieve communicatie van een nieuw goed doel dat alle steun verdient in het oog van zelfs de meest doorgewinterde marketeer die alles al denkt te hebben gezien in marketingland. De Sytske Foundation signaleert een praktische oplossing voor een toekomstig medisch probleem in Nederland dat daarmee bij voorbaat kan worden voorkomen. Update: doelstelling intussen gehaald.
![[column] Cultuur kan niet zonder slimme marketing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Cultuur kan niet zonder slimme marketing
De cultuursector ontwikkelt zich de laatste jaren steeds meer richting een marketing-gedreven aanpak en dat is ook nodig om als cultuurinstelling het hoofd boven water te houden in Nederland met een overdadig aanbod aan cultuur en activiteiten.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Houthoff verlengt hoofdsponsorschap... 22-01-2021
- Onderzoek: voetbalsponsoring is zeer... 21-01-2021
- Swapfiets en Team Jumbo-Visma gaan... 18-01-2021
- KNLTB verlengt met Pink Elephant 12-01-2021
- Vrienden van Amstel: 20 artiesten in... 12-01-2021
- Hoofdsponsor Ziggo verlengt... 07-01-2021
MarketingTribune Events
- 25mrt 2021
Uitreiking Shopping Awards