Biografie Als brandingbureau geloven wij in eerst denken, dan creëren. Een brandingproces waar strategie en ontwerp hand in hand gaan.
Als strateeg is het het doel om alle mogelijke paden tot merksucces te ontdekken en te bewandelen met en voor een opdrachtgever. Wij zijn geen merkmakers, wij zijn merkvertalers. Zo blijven wij altijd dicht bij de kern van wie je echt bent zodat je klaar bent voor de wereld van morgen. Studio Piraat, tomorrow’s brands.
Dion van der Spek


[column] Presenteren in mijn onderbroek
The best of both worlds: een joggingpak dat eruitziet als een nette werkoutfit. Altijd comfortabel op werk, heerlijk. Het is een verlangen geboren uit een menselijke eigenschap die aan de basis stond van onze evolutie en dat er in de basis voor gezorgd dat we nog steeds bestaan: egoïsme.

[column] De wereld niet laten af-branden door te re-branden.
Miscommunicatie. Volgens mij is er bijna geen grotere oorzaak van problemen. En het is overal, die miscommunicatie. Of het nu problemen veroorzaakt in de politiek, geloof, in relaties, in de opvoeding van kinderen, marketingadvertenties, productnamen, oorlogen of het vernielen van onze moeder natuur.

[column] Kijken en zien is een wereld van verschil en ik gun het iedereen
Mijn favoriete branche is de branche waar ik zelf eigenlijk het minst mee heb. Dit is ook de branche waarin mijn vaders interesse haaks tegenover mijn interesse staat.

[column] Je kunt beter tweede worden
Misschien win je wel het meest als je tweede wordt. Althans, als je het bekijkt vanuit de ogen van een optimist die het grotere plaatje kan zien. Ik ben tweede kind in mijn gezin en nostalgisch als ik kan worden, is dat een van de mooiste prijzen die ik ooit in ontvangst heb mogen nemen. Met vriendelijke dank aan mijn ouders en uiteraard ook de nummer 1 in dit verhaal: mijn zus.

[column] Het hokje vervangt het hokje
We kennen allemaal dit gevoel: Je scrolt lekker levenloos door je Instagram en daar zijn ze dan: advertenties voor wielrenfietsbroekjes, baardgroeimiddeltjes, Fifa 2045 en zelfs een whitepaper over ‘Hoe vlam je op je eerste sollicitatie’.

[column] Koning Greenwashing? Shell of toch Vattenfall?
Ik hoor het je denken, ik denk het zelf ook non-stop als ik die reclame hoor, wie denkt Shell voor de gek te houden? De Nederlandse Koning van het oliespel is opeens de grootste aanjager van de energietransitie?

[column] Identiteit vs positionering
Ik kijk geen voetbal meer. Ik had namelijk nooit gedacht dat ik op het punt zou komen dat mijn ooit zo geliefde spel vlak voor mijn ogen zou veranderen in een frustratie. Een groeiende frustratie door de overeenkomsten met mijn vak: de merkenwereld. Ik ga het hebben over een wereldmerk en een van mijn favoriete voetbalclubs: FC Barcelona.
- AlgemeenNieuws Shortlist Nima Marketingprijzen...Nieuws Ontdek hoe merken hun effect op...Nieuws Markteffect bij beste drie Data &...Nieuws Genomineerden Data & Insights Awards...Weblog [column] Segmenteren kun je lerenNieuws Retailmedia is voor merken op elk...
- B2BNieuws De marketingtransfers van week 15,...Nieuws Nima Marketing Day 2025: Het hoe en...Nieuws AI houdt miljarden slechte...Nieuws Digital advertising naar...Nieuws Herna Verhagen draagt bij PostNL...Nieuws VIA draagt drie nieuwe bestuursleden...
- BureausNieuws Alpaca’s stelen de show in nieuwe...Nieuws Akqa Amsterdam, TBWA\, Ace en...Nieuws Look-O-Look lanceert kleurrijke...Nieuws Dr. Oetker lanceert Suprema met ChaseNieuws Dr. Hauschka kiest Onze Kapel voor...Nieuws Contentcreatie zonder grenzen,...
- ContentmarketingNieuws Tabloo start speelse...Nieuws Sterk, creatief en vol lef - ANWB...Weblog Vier TikTok-ads die wél werken (en...Nieuws McDonald’s laat lef en...Nieuws Heineken introduceert ‘The Flipper’...Nieuws Fjällräven opnieuw verkozen tot...
- DesignWeblog [column] De stad is het merkNieuws New Dutch Wave organiseert tour naar...Weblog [column] Waarom geluid blijft hangenNieuws Shebang komt met nieuwe kaart...Nieuws ADCN stelt nieuw Creative Board aan Nieuws Philips lanceert OneUp elektrische...
- Food en RetailNieuws Let It Rib viert spareribs zonder geneWeblog [column] Minder wijzen meer...Nieuws [onderzoek] Pasen: Chocola blijft...Nieuws Retailmedia: La Place lanceert app...Nieuws Waarom chocolade met Pasen meer is...Nieuws 'Broodjes van Sam en Joris'...
- MediaWeblog [column] TikTok in april: álle...Nieuws Nieuwe Dumpert-serie volgt...Nieuws 'Nieuwsmedia worstelen omdat merken...Nieuws NMO breidt luisteronderzoek uit met...Nieuws AvroTros analyseert kijkgedrag met...Weblog [column] Kijkgedrag: Arjen Lubach...
- Online MarketingNieuws Nieuwe website MP Motorsport draait...Weblog [column] Marketingfacts Focus #3Nieuws Swapfiets lanceert speelse...Nieuws [digital detox] Rozemarijn Koopmans...Nieuws 'Verkeer naar websites daalt'Nieuws Starfeed als alternatief voor...
- SponsoringNieuws Total 90-shirt maakt iconische...Nieuws Coca-Cola nieuwe Official Partner...Nieuws KNVB en DPG Media verlengen...Nieuws Van kantine tot klimaatneutraalNieuws Topschaatser Marijke Groenewoud:...Nieuws Adyen Giving haalt 25 miljoen euro...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- New Dutch Wave organiseert tour naar... 19-03-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
- Toon alle events »
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management