Campagne moet werkgevers bewust maken van werkvloer als leeromgeving

- Bureaus
- 23 jul 2024 @ 08:49
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 23 jul 2024 @ 08:49
- Michiel van Zaane
Blijven leren en je ontwikkelen is essentieel. Het lijkt een open deur, maar leren in de praktijk is heel effectief. En gebeurt al, dagelijks.. De nieuwe campagne 'Leren op de werkvloer levert aardig wat op', van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, speelt daarop in.
Mariska de Jonge, strategisch communicatieadviseur bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: ‘De verantwoordelijkheid voor een goede leercultuur ligt bij werkgevers en werkenden, en er gebeurt ook al heel veel. Maar er is veel ruimte voor groei. Denk bijvoorbeeld aan het mkb en praktisch geschoolden. Bij bedrijven met meer dan 250 werknemers leert bijna de helft van de werknemers veel van taken en collega's. Bij het mbk is dat 37% (taken) en 39% (collega's). Als overheid willen we juist daar het onderwerp meer onder de aandacht brengen en inspireren om met leren en ontwikkelen aan de slag te gaan. Daarom richten wij ons met de campagne juist op deze groep.’
De campagne is ontwikkeld door het ministerie, gedragsbureau Duwtje en Havas Lemz, in nauw overleg met o.a. O&O fondsen en werkgevers- en werknemersorganisaties. Het is de eerste campagne onder het nieuwe koepelthema 'Vandaag geleerd, vandaag gedaan' van SZW, ook ontwikkeld door Duwtje en Havas Lemz. Gedragsbureau Duwtje maakte een grondige gedragsanalyse, sprak uitgebreid met werkgevers en werknemers en identificeerde zo de meest relevante leermomenten.
Elke dag
Michiel Cox, strategy director bij Havas Lemz: ‘De gedragsanalyse liet zien dat leren eigenlijk elke dag gebeurt en veel kansen biedt: meelopen met een collega, feedback krijgen terwijl je werkt, tips delen, een complexe klus op video vastleggen. Door goed te luisteren naar de samenwerkingspartners en te begrijpen waar bedrijven tegenop zien en waar ze afhaken begrepen we wel dat praktijkvoorbeelden heel nauw luisteren. Als het niet klopt of als het nep voelt, haken mensen af.’
Cox: ‘We hebben de focus gelegd op het goede gevoel dat je krijgt door te doen, in plaats van de standaardvolgorde van informeren, verdiepen en activeren in te zetten. Zo blijkt een complexe opgave als ‘het bevorderen van de leercultuur’ ineens eenvoudig te zijn: gewoon het normale zichtbaar maken.’
‘Leren op de werkvloer levert aardig wat op’
De campagne focust op leermomenten die vaak onopgemerkt plaatsvinden in alledaagse werksituaties. Merien Kunst, creative director bij Havas Lemz: ‘We zetten in deze eerste campagne die momenten duidelijk op het netvlies bij de werkgevers. Met onlinevideo’s staan we letterlijk even stil bij alledaagse leermomenten en plakken er een titel op, zoals 'Het Meekijkmoment'. Zo maak je die momenten
Vandaag geleerd, vandaag gedaan
De campagne valt onder het nieuwe koepelthema ‘Vandaag geleerd, vandaag gedaan’ met een eigen logo en huisstijl, ontwikkeld door Havas Lemz en Duwtje. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wil samen met haar partners de communicatie rondom leercultuur onder dit thema bundelen, zodat alle activiteiten communicatief gaan optellen. De Jonge: “Vandaag geleerd, vandaag gedaan is een slogan die de gewenste houding ten opzichte van informeel leren goed vat. We zijn ervan overtuigd dat dit alle inspanningen en activiteiten op dit gebied kan versterken en samenbinden.”
Credits:
Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Mariska de Jonge, strategisch communicatieadviseur; Sander Vastbinder, senior beleidsmedewerker, en Sander van Leeuwen, senior beleidsmedewerker, van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Samenwerkingspartners: O&O fondsen, Katapult, sociale partners, sectororganisaties, Hogeschool Windesheim, TNO.
Bureau: Havas Lemz
Gedragsbureau: Duwtje
RTV-producer: Vittoria Robijns
Productie: Oxford House
Regie: Timo Wils
Grading: De Grot
Muziek & sound design: Public Audio
Fotografie: Léon Hendrickx
Webdesign: Pageking
Media: Initiative
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
- Nieuwe NIX18-campagne richt zich op ouders
Laatste Nieuws
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin... 04-07-2025
- Kruidvat kiest Ace voor social... 04-07-2025
- MediaMarkt kiest Serviceplan als... 03-07-2025
- Candid in financieel zwaar weer -... 02-07-2025
- Reclamecampagne vol droge humor te... 01-07-2025
- ASN Bank trapt rebranding af met... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers