Blue Band mag naam 'Roombeter' niet meer gebruiken

- Food-en-retail
- 24 jul 2024 @ 09:22
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 24 jul 2024 @ 09:22
- Michiel van Zaane
Blue Band mag de naam ‘Roombeter’ niet meer gebruiken voor zijn plantaardige boter. Die uitspraak deed de voorzieningenrechter van Rechtbank Midden Nederland op dinsdag 23 juli 2024. Blue Band-eigenaar Upfield heeft drie maanden om alle verpakkingen en uitingen met de naam ‘Roombeter’ te verwijderen.
De zaak was aangespannen door de Nederlandse Zuivelorganisatie en de Stichting Nederlands Voorlichtingsbureau voor Melk en Zuivelproducten. Volgens de voorzieningenrechter is het gebruik van het woord ‘room’ alleen toegestaan voor zuivelproducten onder Europese Regelgeving ((art. 78 lid GMO-verordening, bijlage VII, deel III, punt 5 voor de liefhebber). Volgens Upfield werd meer dan duidelijk genoeg op de verpakking aangegeven dat het om een 100% plantaardig product ging. De rechter ging daar niet in mee en gaf Upfield drie maanden om met de verkoop te stoppen. Doet het bedrijf dat niet kan een dwangsom van 5.000 euro per dag(deel) worden opgelegd met een maximum van 250.000 euro. Ook moet Upfield de proceskosten betalen. Het bedrijf heeft al aangegeven de ‘roombeter’ onder de huidige naam uit de schappen te gaan halen.
In 2023 kreeg Upfield al het ‘Gouden Windei’ voor meest misleidende product voor de Roombeter. Volgens Foodwatch, dat de prijs jaarlijks uitreikt, waren er nog nooit zoveel klachten over één product binnengekomen.
De hele uitspraak van de voorzieningenrechter is hier te lezen.
Zie ook de column van Leo van Sister over dit topic.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Consumenten beschuldigen Lay's van krimpflatie - foodmerk...
- Albert Heijn introduceert hamstergezin
- Jumbo lanceert 'De lekkerste bakkerij van Nederland'
- Lidl introduceert Supersupplementen om groente te promoten
- Zachtfruitcampagne ‘Een handje zomer’ richt zich op jonge...
- Driehoek is het nieuwe vierkant: Verkade vernieuwt chocoladereep
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- [marketeer 226] Jasper Spaargaren -... 13-06-2025
- Nationaal Jenevermuseum Schiedam en... 11-06-2025
- Bakker Bart speelt in op knorrende... 10-06-2025
- Aldi verleidt pubers met versaanbod10-06-2025
- Jumbo lanceert 'De lekkerste... 05-06-2025
- [onderzoek] Consument kiest vaak... 05-06-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation