Blue Band mag naam 'Roombeter' niet meer gebruiken

- Food-en-retail
- 24 jul 2024 @ 09:22
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 24 jul 2024 @ 09:22
- Michiel van Zaane
Blue Band mag de naam ‘Roombeter’ niet meer gebruiken voor zijn plantaardige boter. Die uitspraak deed de voorzieningenrechter van Rechtbank Midden Nederland op dinsdag 23 juli 2024. Blue Band-eigenaar Upfield heeft drie maanden om alle verpakkingen en uitingen met de naam ‘Roombeter’ te verwijderen.
De zaak was aangespannen door de Nederlandse Zuivelorganisatie en de Stichting Nederlands Voorlichtingsbureau voor Melk en Zuivelproducten. Volgens de voorzieningenrechter is het gebruik van het woord ‘room’ alleen toegestaan voor zuivelproducten onder Europese Regelgeving ((art. 78 lid GMO-verordening, bijlage VII, deel III, punt 5 voor de liefhebber). Volgens Upfield werd meer dan duidelijk genoeg op de verpakking aangegeven dat het om een 100% plantaardig product ging. De rechter ging daar niet in mee en gaf Upfield drie maanden om met de verkoop te stoppen. Doet het bedrijf dat niet kan een dwangsom van 5.000 euro per dag(deel) worden opgelegd met een maximum van 250.000 euro. Ook moet Upfield de proceskosten betalen. Het bedrijf heeft al aangegeven de ‘roombeter’ onder de huidige naam uit de schappen te gaan halen.
In 2023 kreeg Upfield al het ‘Gouden Windei’ voor meest misleidende product voor de Roombeter. Volgens Foodwatch, dat de prijs jaarlijks uitreikt, waren er nog nooit zoveel klachten over één product binnengekomen.
De hele uitspraak van de voorzieningenrechter is hier te lezen.
Zie ook de column van Leo van Sister over dit topic.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Michelins volledige nieuwe lijst voor Nederland
- Nutricia start Ondervoeding op het Menu
- Unilever en For You Agency lanceren Namdong als fan-first...
- Albert Heijn, Aldi en Fish Tales winnaars bij MSC Benelux Awards
- Kinderen grijpen naar Whopper in nieuwe campagne
- EU-verbod op plantaardige naamgeving: vegamerken reageren
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Joost van den Berg van Dr Oetker:... 14-10-2025
- McDonald’s lanceert Bouw Burger voor... 14-10-2025
- Thuisbezorgd.nl geeft campagne nieuw... 13-10-2025
- EU-verbod op plantaardige... 10-10-2025
- Albert Heijn, Aldi en Fish Tales... 10-10-2025
- Kinderen grijpen naar Whopper in... 08-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes