Toezichthouders spreken Meta aan op informatie rond gratis account

- Media
- 23 jul 2024 @ 09:45
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 23 jul 2024 @ 09:45
- Michiel van Zaane
De Europese consumententoezichthouders, waaronder de ACM, hebben techreus Meta aangesproken op een mogelijke overtreding van het consumentenrecht. Volgens de toezichthouders zet Meta consumenten onder druk om te kiezen tussen een betaald of een zogenaamd ‘gratis’ account.
Meta laat consumenten kiezen tussen een account voor Facebook of Instagram met of zonder reclame. Volgens de toezichthouders beschikken de consumenten niet over de informatie om een juiste keuze te kunnen maken. Bij de keuze voor de zogenaamd ‘gratis’ versie gaven zij Meta toestemming om hen op basis van hun (persoons)gegevens gepersonaliseerde advertenties te tonen. De actie werd direct na de introductie van dit model gestart, mede naar aanleiding van een klacht van de Europese consumentenorganisatie BEUC waarvan de Consumentenbond deel uitmaakt. De Franse toezichthouder leidt deze EU-brede actie.
De toezichthouders hebben onderzocht of Meta gebruikers vooraf voldoende juiste en duidelijke informatie verstrekte om de gevolgen van hun keuze voor een betaald of ‘gratis’ account te kunnen beoordelen. Daarnaast is gekeken naar de druk die gebruikers hebben kunnen ervaren om snel een keuze te maken tussen beide opties, ook omdat zij vreesden dat zij toegang tot hun account en contacten zouden verliezen.
Mogelijk oneerlijke praktijken
De Europese toezichthouders zien verschillende praktijken bij de uitrol van het nieuwe abonnementsmodel die mogelijk in strijd zijn met de regels die consumenten beschermen tegen oneerlijke praktijken. Eén van die praktijken is het mogelijk misleiden van consumenten door gebruik van het woord ‘gratis’. Meta eist dat gebruikers die zonder kosten Facebook/Instagram gebruiken er akkoord mee gaan dat Meta geld verdient met het gebruik van hun (persoons)gegevens. Dat doet Meta door gepersonaliseerde advertenties te laten zien.
Een ander punt dat de toezichthouders noemen is dat de informatie over hoe Meta voorkeuren en (persoons)gegevens van consumenten gebruikt voor gepersonaliseerde advertenties iastig te vinden is. Pas na veel doorklikken in de app of op de website kun je de informatie vinden in de algemene voorwaarden en het privacybeleid. Daarnaast vinden de toezichthouders dat Meta gebruik maakt van verhullend taalgebruik, zoals ‘jouw info’ als verwijzing naar persoonsgegevens van de consument.
Tenslote stellen de toezichthouders dat Meta druk uitoefent op consumenten om direct te kiezen voor een bepaalde abonnementsvorm en geen toegang te geven tot hun account totdat zij een keuze hebben gemaakt, terwijl Facebook/Instagram een belangrijk onderdeel is van hun sociale interacties.
Vervolgstappen
Meta krijgt tot 1 september 2024 de tijd om te reageren op de brief van het Europese CPC-netwerk van consumentenautoriteiten (Consumer Protection Cooperation) en de Europese Commissie (die deze actie coördineert) en actie te ondernemen. Als Meta niet de nodige stappen onderneemt, kunnen de CPC-autoriteiten elk overgaan tot handhaving.
Deze gezamenlijke actie van het CPC-netwerk richt zich op de beoordeling van Meta’s praktijken onder het EU-consumentenrecht. Hiernaast lopen andere Europese onderzoeken naar de uitrol van dit model: de Europese Commissie doet onderzoek naar een mogelijke schending van de Digital Markets Act en de Digital Services Act; de Ierse toezichthouder doet onderzoek naar een mogelijke overtreding door Meta van de regels van de Algemene verordening gegevensbescherming. Bovendien heeft de European Data Protection Board in april 2024 een opinie gepubliceerd waarin het EDPB aangeeft dat zeer grote online platforms gebruikers niet mogen dwingen zich te laten volgen.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- [column] TikTok in april: álle trends, tools & insights die je...
- AvroTros analyseert kijkgedrag met AI-oplossing van Xebia
- Nieuwe Dumpert-serie volgt verkeerspolitie Rotterdam
- 'Nieuwsmedia worstelen omdat merken de voorkeur geven aan een...
- NMO breidt luisteronderzoek uit met korte luistertrajecten
- Sijthoff Media stopt met Business Insider Nederland
Laatste Nieuws
- Sijthoff Media stopt met Business... 23-04-2025
- Nieuwe Dumpert-serie volgt... 16-04-2025
- 'Nieuwsmedia worstelen omdat merken... 16-04-2025
- NMO breidt luisteronderzoek uit met... 15-04-2025
- AvroTros analyseert kijkgedrag met... 15-04-2025
- Audify lanceert platform voor... 07-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management