Antwerpen viert 20 jaar logo met nieuwe muzikale identiteit

Antwerpen viert 20 jaar logo met nieuwe muzikale identiteit
  • Design
  • 1 jul 2024 @ 08:57
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingBranding

Het logo van Antwerpen bestaat 20 jaar en om dit te vieren ontwikkelde de stad een nieuwe muzikale identiteit ter ondersteuning van de citymarketing. De muziek werd gecomponeerd door de Antwerpse zanger, muzikant en producer Willem Ardui, ook bekend van het Antwerpse hiphop-duo Blackwave.

Erica Caluwaerts, schepen voor marketing en communicatie van Antwerpen: ‘De iconische stralende A krijgt een al even iconische soundtrack. Gecomponeerd door een Antwerpenaar, voor de Antwerpenaar en in het hart van onze stad. Vanaf nu begeleidt het audiologo de video’s, radiospots en de Mijn Antwerpen-app van stad Antwerpen.’

Sonic identity op basis van enquête onder inwoners
In samenwerking met het Rotterdamse sonic branding bureau Tambr componeerde Ardui een sonic identity op basis van een enquête onder de Antwerpse burgers. Op die manier konden kenmerkende stadsgeluiden worden vertaald in muzikale elementen. Zo is in de muziek het geluid van een scheepshoorn verwerkt, als eerbetoon aan de maritieme geschiedenis van de stad en de akoestische gitaar die voor de compositie werd gebruikt, werd gemaakt door twee Antwerpse gitaarbouwers met hout van bomen die sneuvelden bij de heraanleg van de Leien. Niels de Jong, muzikaal strateeg bij Tambr: ‘Dit was een uniek traject door de betrokkenheid van inwoners en de brede vertegenwoordiging vanuit de stad Antwerpen, waarmee de citymarketing echt naar een hoger niveau tilt.’

Beluister hier het nieuwe sound logo van de stad

Beluister hier de nieuwe sonic identity van de stad

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken