[onderzoek] Vrouwen ondervertegenwoordigd op streamingdiensten en omroepen
![[onderzoek] Vrouwen ondervertegenwoordigd op streamingdiensten en omroepen](/media/nieuws/2024/07/onderzoek-vrouwen-ondervertegenwoordigd-op-streamingdiensten-en-omroepen/Representatie-vrouwen-streaming.jpg)
- Media
- 24 jul 2024 @ 10:22
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 24 jul 2024 @ 10:22
- Michiel van Zaane
De representatie van vrouwen, etnische minderheden, senioren en seksuele minderheden op streamingdiensten en bij reguliere omroepen blijft achter. Dat blijkt uit onderzoek van communicatiewetenschapper Serena Daalmans van de Radboud Universiteit.
Om de zo veel jaar bekijkt Daalmans hoe het gaat met de representatie van minderheidsgroepen op televisie. Wat nog ontbrak was een vergelijkend onderzoek waarin ook streamingkanalen werden meegenomen. Daalmans: ‘Bij de meeste streamingdiensten wordt veel aandacht besteed aan diversiteit: er worden bijvoorbeeld mensen aangenomen die specifiek daarmee bezig moeten zijn. Je zou dan misschien ook verwachten dat minderheden op streamers goed vertegenwoordigd zijn.’
In kaart brengen
De communicatiewetenschapper bracht met collega’s Rhanna Haverkort en Mariska Kleemans in kaart wat voor soort mensen voorkwamen in programma’s uit de Top 10 aanbevolen series (na het aanmaken van een nieuw account) bij de streamingdiensten Netflix, Videoland, Prime en Disney. Datzelfde deden ze met een selectie van programma’s die op prime time werden uitgezonden bij reguliere omroepen zoals de NPO, RTL en SBS.
Daalmans: ‘We keken hoeveel mensen uit ondergepresenteerde groepen er voorkwamen in deze programma’s en of dat overeenkwam met het percentage dat ze vertegenwoordigen in de Nederlandse samenleving. Daarnaast onderzochten we de kwaliteit van de representatie. Hoe stereotyp was die? Vrouwen worden bijvoorbeeld vaak alleen maar met kinderen afgebeeld, of als romantisch partner. En verhaallijnen van oudere mensen gaan vaak over ziektes.’
Vrouwen
De belangrijkste conclusie was dat vrouwen er nog steeds bekaaid vanaf komen, zowel bij streamingdiensten als bij omroepen. ‘In de bijna 15 jaar dat ik dit bestudeer, verandert de representatie van deze groep het allerminst. Een op de drie mensen die we zien op tv, is vrouw, terwijl meer dan de helft van de bevolking uit vrouwen bestaat. Daarbij worden ze vaak ook nog heel stereotyp neergezet: we weten bijvoorbeeld soms niet of ze werken, maar wel dat ze een kind of relatie hebben.’
Bij etnische en seksuele minderheden lag dat iets anders: die kwamen wel proportioneel voor, maar etnische minderheden waren niet stereotyp-vrij. Daalmans: ‘We zagen dat etnische minderheden vaker met criminaliteit werden geassocieerd.’
De representatie van senioren liet behoorlijk te wensen over: slechts ruim 5% van de mensen op tv was boven de 65, terwijl die groep ruim 20% van de Nederlandse samenleving uitmaakt.
Verschil streamers en omroepen
Tussen de streamingdiensten en de omroepen zat qua representatie weinig verschil. ‘Streamers roepen vooral heel hard dat ze eerlijk willen representeren, maar doen dit vervolgens niet echt. Er wordt veel gezegd over dat representatie door zowel reguliere uitzenders als streamers beter moet, maar de data laten zien dat de vooruitgang maar met hele kleine stapjes gaat.’
Bron: Radboud Universiteit. Het onderzoek is hier te vinden.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- KPN en S10 starten campagne tegen online buitensluiten Kom...
- De Telegraaf bereikt zakelijke topbeslissers
- TV-reclamemarkt daalt met 8,1%
- Ook Prime Video brengt Premier League naar Nederland
- Onderzoek: Papieren folder blijft massaal gelezen in Nederland
- Donald Duck blijft populairste mediamerk onder kinderen
Laatste Nieuws
- KPN en S10 starten campagne tegen... 12-09-2025
- Donald Duck blijft populairste... 11-09-2025
- Ook Prime Video brengt Premier... 10-09-2025
- De Telegraaf bereikt zakelijke... 08-09-2025
- Onderzoek: Papieren folder blijft... 04-09-2025
- TV-reclamemarkt daalt met 8,1%04-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes