Onderzoek: Papieren folder blijft massaal gelezen in Nederland

Onderzoek: Papieren folder blijft massaal gelezen in Nederland
  • Media
  • 4 sep 2025 @ 15:03
  • Link
  • Tamara de Vos
    Tamara de Vos

    Allround redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Uit onafhankelijk onderzoek van GfK, uitgevoerd onder begeleiding van het Nationaal Media Onderzoek (NMO), blijkt dat 90% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder nog steeds folders leest. Het jaarlijkse bereik blijft daarmee stabiel op 12,9 miljoen personen.

Volgens het Bereiksonderzoek Folders 2024/2025 lezen consumenten folders voornamelijk op papier, maar ook digitaal. Het lezen gebeurt vooral in het weekend en op maandag, gemiddeld 15 minuten per week. De folders worden gewaardeerd als ‘informatief’, ‘praktisch’ en ‘inspirerend’.

Lezers komen in actie

Folders zijn niet alleen informatief, maar ook activerend. Uit het onderzoek blijkt:

  • 86% van de lezers onderneemt actie na het lezen;
  • 55% gebruikt folders om een boodschappenlijstje samen te stellen;
  • 47% koopt iets dat ze in een folder hebben gezien.

Betrouwbare methode

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van folderverspreider Spotta. GfK analyseerde de data, onder onafhankelijke toetsing van NMO. Volgens Alke Bassler, Head of Media Research bij GfK, ‘blijft de fysieke folder opvallend relevant in een digitale tijd’. Ze voegt toe: ‘Dat ruim 9 miljoen Nederlanders folders via de deurmat ontvangen, onderstreept hoe sterk fysieke aanwezigheid nog steeds werkt.’

Ook Inken Oestmann, Research Manager bij NMO, wijst op het belang van betrouwbare onderzoeksdata: ‘Juist daarom is goed onderzoek naar het bereik van folders belangrijk. Maar betrouwbaarheid komt niet vanzelf.’

Belang voor adverteerders

Thomas Hopman, CCO van Spotta, noemt het onderzoek essentieel: ‘Folders leveren niet alleen bereik, maar vooral ook actie. De cijfers uit dit onderzoek onderstrepen hoe relevant brievenbusreclame nog altijd is in een doordachte mediamix.’

Beeld: Spotta

Tamara de Vos

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken