[Grote Jongerenonderzoek] (slot) Merken - Prijs boven idealen
![[Grote Jongerenonderzoek] (slot) Merken - Prijs boven idealen](/algemeen/nieuws/2025/09/grote-jongerenonderzoek-8-merken-prijs-boven-idealen/Mediahuis-Jongerenonderzoek-2025.003-nw-juist-25.jpg)
- Algemeen
- 4 sep 2025 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 4 sep 2025 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
Het Grote Jongerenonderzoek is hét onderzoek van Mediahuis en MediaTest waarin het gedrag, de visie en het gebruik van media onder jongeren wordt getest. Wat vinden zij belangrijk? In acht hoofdstukken zetten we wekelijks de belangrijkste bevindingen op een rij. Met vandaag het laatste deel 8: over een doorslaggevende P in het koopgedrag van Gen Z.
Hoe zit het met merken
Jongeren kopen veel en vaak, maar wat vinden ze nou écht belangrijk bij de aanschaf van een product? Dat hebben wij ze gevraagd.
Voor de meerderheid is het helder: prijs gaat boven kwaliteit. Van de jongeren let 56% als eerste op de prijs. Vooral jongeren van 15 tot 21 jaar vinden een lage prijs belangrijk (62%), terwijl dit bij de oudste groep iets minder speelt (51%). Ook vrouwen laten zich sterker leiden door prijs dan mannen (61% vs. 52%).
Toch willen jongeren wel weten wat ze voor hun geld krijgen. Zeven op de tien jongeren zoeken actief naar reviews of beoordelingen van producten voordat ze tot aankoop overgaan. Mannen van 15 tot 21 jaar checken iets minder vaak reviews.
Duurzaamheid speelt een kleinere rol bij het koopgedrag. Slechts een kwart van de jongeren controleert of een product duurzaam is geproduceerd. Oudere jongeren zijn hier iets bewuster mee bezig (29-35 jaar: 31%). Ook mannen kijken hier vaker naar dan vrouwen.
Slechts 27 procent vindt het belangrijk dat een merk een maatschappelijk doel nastreeft, zoals inclusiviteit of milieubewustzijn. Jongeren van 22 tot 35 jaar hechten daar meer waarde aan dan jongeren van 15 tot 21 jaar (31% vs. 19%). Onder jonge vrouwen (15-21 jaar) is die betrokkenheid nog lager: maar 15 procent vindt het belangrijk dat een merk een ‘purpose’ heeft. Eén op de vier jongeren zegt geen producten te kopen van merken die geen rekening houden met maatschappelijke thema’s die zij belangrijk vinden.
Tot slot laat ruim een kwart (26%) zich sneller verleiden tot een aankoop als een merkproduct ze onderdeel laat voelen van een community. Denk aan merchandise of kleding van een favoriet merk. Ook op dit punt zijn mannen gevoeliger dan vrouwen (32% versus 19%).
Verder lezen?
- Meld je aan voor de whitepaper met alle onderwerpen en resultaten: [klik hier Grote Jongerenonderzoek-2025]
- Aanmelden inspiratiesessie [klik hier].
Lees de eerdere delen terug met de zoekterm 'Grote Jongerenonderzoek'
tekst: Peter van Woensel Kooy m.m.v. Hatice van Leeuwen, Isabel Druijff en Amber Peeren | beeld: MHX met AI
ONDERZOEKSVERANTWOORDING
Het Grote Jongerenonderzoek is voor de achtste keer op rij uitgevoerd door Mediahuis en MediaTest. Deze partijen hebben dit gehouden onder drie groepen jonge Nederlanders van vijftien tot 35 jaar met in totaal 2755 respondenten. Doel is om marketeers en mediastrategen goed onderbouwde inzichten te geven in het gedrag en de gedachten van deze doelgroep, die steeds meer een stempel drukt op onze maatschappij en economie. Derhalve ‘need to know’ informatie met enkele zeer opmerkelijke resultaten. In deze serie behandelen we de XL insights aangaande:
1. Social media - TikTok stoot Facebook uit top 5; schermtijd neemt toe
2. Kijkgedrag - Streamingdiensten en online video’s domineren
3. Nieuwsvoorzieningen - Social media verliest terrein als nieuwsbron; nepnieuws
4. Advertenties - Minder negatief over reclame; liefst kort maar krachtig
5. Online advertising - Reclame door influencers werkt, maar irriteert ook
6. Audio - Audio gaat mee met de tijd
7. Magazines - Online tijdschrift in de lift, print favo bij vrouw en iets ouderen
8. Merken - Prijs boven idealen
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Isabel Druijff
- deel 8
- gebruik van media
- Amber Peeren
- Gen Z
- Peter van Woensel Kooy
- Het Grote Jongerenonderzoek
- MHX
- Hatice van Leeuwen
- koopgedrag
- MediaTest
- Mediahuis
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- 'Deze zomer staat in het teken van loslaten, opladen en nieuwe...
- [analyse] De veranderende bureauwereld: 'Go big, go niche or...
- [onderzoek] Aantal traineeships marketeers daalt 76 procent
- DHL’s merkverhaal achter de Formule 1: race behind the race
- Marketeer van een betere wereld - Liliane Fonds
- Antfarm zet met AI-robots afvalindustrie op z’n kop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers