Zuckerberg deelt nieuwe visie op superintelligentie

Zuckerberg deelt nieuwe visie op superintelligentie
  • Online
  • 1 aug 2025 @ 15:45
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Meta-CEO Mark Zuckerberg presenteert zijn visie op 'persoonlijke superintelligentie' in een recent gepubliceerde brief. Hij verklaart dat het ontwikkelen van superintelligentie nu in zicht is, aangezien de AI-systemen van zijn bedrijf 'steeds vroegere tekenen van zelfverbetering' vertonen.

Zuckerberg schetste in de brief Meta’s onderscheidende benadering van AI, die zich naar eigen zeggen richt op het versterken van individuen in plaats van op het automatiseren van werk. Hij voorziet volgens de nieuwsdienst van Perplexity op basis van maar liefst 28 bronnen persoonlijke AI die gebruikers helpt 'je doelen te bereiken, te creëren wat je wilt zien in de wereld, elk avontuur te ervaren, een betere vriend te zijn voor degenen om wie je geeft, en te groeien tot de persoon die je wilt zijn.'

Overige opvallende punten:

•     De Meta-oprichter zette zijn visie tegenover die van tech-branchegenoten die 'geloven dat superintelligentie juist centraal moet worden aangestuurd om al het waardevolle werk te automatiseren, waarna de mensheid zal leven van de opbrengst', en positioneerde Meta als gericht op individuele empowerment in plaats van op gecentraliseerde automatisering.

•     Zuckerberg voorspelt dat 'slimme brillen' de primaire computerapparaten zullen worden, met AI-aangedreven brillen die 'onze context begrijpen omdat ze kunnen zien wat wij zien, horen wat wij horen, en de hele dag met ons kunnen communiceren'. Vandaar ook Meta's samenwerking met onder andere Ray Ban.

•     Terwijl hij pleitte voor brede toegang tot de voordelen van superintelligentie, erkende Zuckerberg ook dat 'superintelligentie nieuwe veiligheidsproblemen zal opleveren' en waarschuwde dat 'de rest van dit decennium waarschijnlijk de beslissende periode zal zijn voor het bepalen van het pad dat deze technologie zal volgen'.

Het belang van deze visie
Zuckerbergs visie duidt op een fundamentele verschuiving in de AI-ontwikkelingsfilosofie, waarmee Meta zich positioneert tegenover concurrenten die inzetten op gecentraliseerde automatisering. Dit zou de wijze van hoe miljarden mensen met technologie omgaan drastisch kunnen veranderen en kunnen gaan bepalen of AI individuen 'machtigt' of juist menselijke autonomie vervangt, zo vat Perplexity Zucks boodschap samen.

De snelle ontwikkelingen in AI vormen tevens de reden dat via de EU AI-Act het voldoen aan 'AI geletterdheid' sinds dit jaar verplicht is, ook in Nederland. Meer info over het behalen van het bijbehorende Nima-certificaat, specfiaal voor marketeers en bureaumensen, lees je hier: ai-inmarketing.nl.

foto: Julio Lopez | Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken