Vattenfall en Samuel L. Jackson pleiten voor 'motherf***in windfarms'

Vattenfall en Samuel L. Jackson  pleiten voor 'motherf***in windfarms'
  • Algemeen
  • 31 jul 2025 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Iconisch acteur Samuel L. Jackson werkt samen met het Europese energiemerk Vattenfall om Wind Farmed Seaweed Snacks te lanceren en te pleiten voor meer windparken.

De Vattenfall-campagne, ontwikkeld door lead-agency Nord DDB, is bedoeld om negatieve percepties over windparken te bestrijden door te laten zien dat windparken de productie van voedsel kunnen ondersteunen en kunnen bijdragen aan het herstel van het zeeleven.

Samuel L. Jackson is een cultureel icoon, beroemd geworden met zijn gangster rol in Pulp Fiction, met een tijdloze aantrekkingskracht op publiek van alle leeftijden. Maar zijn bijdragen aan de samenleving gaan veel verder dan zijn acteercarrière. Als activist en filantroop zet hij zich al lange tijd in voor rassengelijkheid en sociale rechtvaardigheid. Nu maakt hij zich samen met Vattenfall op een onverwachte manier sterk voor de voordelen van windparken op zee. 

Zeewiersnacks van Deense zeeboerderij
Bij sommige van Vattenfalls offshore windparken gaan deze voordelen verder dan alleen het produceren van fossielvrije elektriciteit. Samen met partners onderzoekt Vattenfall actief hoe windparken ook de voedselproductie kunnen ondersteunen en het omliggende mariene milieu kunnen helpen herstellen. Het zeewier dat wordt gebruikt voor de Wind Farmed Seaweed Snacks - waar Jackson van snackt - wordt geoogst op Vattenfalls Deense windpark Vesterhav Syd, als onderdeel van een project dat Win@sea heet. 

Mensen uitdagen  
Als iemand die ooit Marine Biologie heeft gestudeerd, is Jacksons passie voor het zeeleven volgens de makers door dit project weer aangewakkerd en hij is enthousiast om de overtuigingen van mensen over windparken uit te dagen. Maar het was niet alleen zijn liefde voor de oceaan die hem tot dit initiatief aantrok. 

'Voor mij gaat het om de wereld die we achterlaten voor de volgende generatie. Daarom wilde ik meedoen aan deze samenwerking met Vattenfall. Deze offshore windparken wekken niet alleen fossielvrije elektriciteit op, ze dragen ook bij aan een leefomgeving waarin zeeleven kan floreren. Zoals zeewier, voedsel dat het omliggende mariene milieu kan helpen herstellen. Dat is vooruitstrevend denken', zegt Jackson. 

Jackson is het gezicht van de Vattenfall-campagne. Zijn geloof in het project en zijn herkenbare geluid waren sleutelfactoren in deze verrassende samenwerking. Bekijk [hier] de film op de actiesite.


Fragment uit de commercial

Bredere partnerschappen
'Ons doel hier is om negatieve percepties over verschillende energiebronnen en in dit specifieke geval windparken aan de kaak te stellen en een minder bekend voordeel te benadrukken: het potentieel onder de turbines. Dezelfde ruimte kan worden gebruikt voor de productie van voedsel dat het zeeleven kan helpen herstellen. De snacks zijn het bewijs dat het mogelijk is. Met een voorvechter als Samuel L. Jackson, die een ware passie voor dit project heeft getoond, hebben we een speelse en effectieve campagne gecreëerd om dit initiatief te delen', zegt Monica Holmvik Persdotter, VP Brand bij Vattenfall. 

De campagne wordt nu gelanceerd op alle belangrijke markten van Vattenfall, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Nederland, Finland en Duitsland. De campagne wordt uitgezonden via een breed scala aan mediakanalen, zoals tv, bioscoop, online video, outdoor en print, met Samuel L. Jackson als frontman. Universal media (UM) is het leidende mediabureau voor Nederland.

'Ik geeft het toe, ik had nooit gedacht dat ik windparken en zeewiersnacks zou promoten, maar het is er dus toch van gekomen en ik ben er helemaal voor. Met dit initiatief hebben we de kans om de perceptie van mensen over windmolenparken uit te dagen en een belangrijk project onder de aandacht te brengen dat ons laat zien wat deze giganten ons naast fossielvrije elektriciteit nog meer kunnen bieden', vult Samuel L. Jackson aan.

Niet te koop in de winkel
Het doel van deze campagne is als gezegd om interesse en buzz te genereren onder verschillende doelgroepen. Naast Jacksons betrokkenheid zal Vattenfall in Nederland ook de samenwerking opzoeken met lokale creators die hun eigen perspectief op het initiatief en snacks zullen geven. De Wind Farmed Seaweed Snacks zijn geproduceerd door Wavy Wonders in Denemarken, waarover [hier] meer. 

Hoewel de Wind Farmed Seaweed Snacks niet bedoeld zijn als commercieel product voor de verkoop, is er een beperkte hoeveelheid geproduceerd die zal worden gedeeld met een selecte groep en Vattenfall-medewerkers. Ook zullen de snacks te proeven zijn op Sail 2025, waar Vattenfall aanwezig is met een ‘the taste of wind’-zeewierbar.

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken