Lessen van Patagonia: 5 tips om trouw te blijven aan je merkmissie
- Algemeen
- 31 jul 2025 @ 11:13
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Geen tag
- 31 jul 2025 @ 11:13
- Nanny Kuilboer
In ‘Van alle marketing thuis’ bespreken vier marketingexperts hoe merken hun kernwaarden in de praktijk brengen. In deze aflevering Patagonia, naast kledingmerk, ook een duurzaamheidsicoon. Wat kun je als merk opsteken van Patagonia's anti-consumptiehouding?
Van links naar rechts de marketingexperts Paulien Gotlieb van PostNL, Michel Tiggelman van Randstad Group, Tjibbe Renkema van Wavemaker en Roger Verdurmen van DPG Brandstudio | foto: Dingena Mol.
In de jaren 70 begon Patagonia met een duidelijke missie: kleding en functionele klimmaterialen maken die veiligheid garandeerden. Al snel groeide het bedrijf uit tot een merk dat het radicaal anders doet dan de traditionele kledingindustrie. Paulien Gotblieb van PostNL: ‘Ik vind het heel knap dat ze altijd blijven aangeven: “ we zijn niet op aarde om fashion te maken, wij maken duurzame producten die een leven lang meegaan om op die manier de planeet te redden”.’
Als je dat durft te doen, ben je trouw aan je merk - Roger Verdurmen, DPG Brandstudio
Deze kernwaarden vind je terug in alles wat Patagonia doet. Van reparatieprogramma's voor kleding tot campagnes zoals Don't Buy This Jacket, waarin consumenten op Black Friday gevraagd werd om minder te kopen. Roger Verdurmen, DPG Brandstudio: ‘ Als je dat durft te doen, ben je trouw aan je merk.’
Wat maakt Patagonia zo uniek?
Patagonia's identiteit begint eigenlijk bij het verhaal van oprichter Yvon Chouinard. Hij hield van klimmen, had een grote liefde voor de natuur en liep voor op alle andere merken op het gebied van duurzaamheid.
Het is geen loze belofte - Tjibbe Renkema, Wavemaker
‘Het ziet er niet uit misschien, maar het is leuk om terug te zien dat het een beetje anti-fashion is. Fashion is natuurlijk een van de meest vervuilende industrieën. Dus dat je daar een rol pakt, dat zit heel erg in het merk en dat voeren ze denk ik ook heel serieus uit. Het is geen loze belofte’ , aldus Tjibbe Renkema van Wavemaker.
Liever kijken en luisteren naar het hele gesprek over Patagonia tussen de vier marketingexperts, klik dan hier.
Hoe houd je je merk toegankelijk?
Naast dat duurzaamheid een belangrijk standpunt is, gaat het ook over de betaalbaarheid van producten. Hoewel het merk geen maximale winst nastreeft, blijft toegankelijkheid een aandachtspunt. Voor veel consumenten blijven fast fashion-merken aantrekkelijk vanwege de lage kosten, ondanks de negatieve impact op het milieu.
Betaalbaarheid is natuurlijk wel een uitdaging voor een grote groep mensen - Michel Tiggelman, Randstad Group
‘De betaalbaarheid is natuurlijk wel een uitdaging voor een hele grote groep mensen. Een groot gedeelte van de wegwerpkleding wordt ook gekocht uit prijsprincipe. Misschien een volgende stap voor Patagonia’, aldus Michel Tiggelman van Randstad Group.
Patagonia heeft iets gedaan wat veel bedrijven proberen, maar weinigen beheersen: purpose driven marketing vanuit de merkbasis. Kan deze aanpak ook in Nederland werken?
Wat de experts adviseren:
● Weet waar je als merk voor staat en blijf trouw aan je kernwaarden
● Als je voor duurzaamheid staat, maak het dan onderdeel van je bedrijfsstrategie, niet een bijzaak
● Durf anti-reclame in te zetten
● Betrek je doelgroep en bouw een actieve community
● Purpose gedreven keuzes zijn niet alleen marketinguitingen, maar ook diepe strategische beslissingen
Wat maakt een reclamecampagne bijzonder? Wat zorgde voor het succes en hoe zou je zoiets vandaag de dag aanpakken? In Van alle marketing thuis praten experts op het gebied van marketing en reclame met elkaar over bijzondere cases. Bekijk ook aflevering 1 over de Like a Girl-campagne van Always, aflevering 2 over ontbijtgranenmerk Surreal en aflevering 3 over watermerk Liquid Death.
Dit artikel is geschreven door Desny Brügemann.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [column] De politiek heeft geen belofte meer
- Campagne 'Wie checkt jou?' waarschuwt op World Drowning...
- Spotler Group versterkt portfolio met klantfeedbackplatform...
- [column] Aura farming: de nieuwe hype waar niemand om vroeg...
- Intertoys nieuwe hoofdpartner De Grote Sinterklaasfilm
- [column] De effectiviteit van marketingoperaties wordt...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers