Biografie Sinds april 2009 werk ik voor MarketingTribune als (eind)redacteur voor het magazine en sinds september 2013 ben ik ook contentmanager voor onze website in het bijzonder marketingtribune.nl/design. De focus van ons platform over design ligt op packaging, visual id en digital design. Bloggers welkom! Mail me met nieuws en andere wetenswaardigheden op design@marketingtribune.nl.
Nanny Kuilboer

Redesign Beemster-kaas door Cartils
De verpakkingen van Beemster-kaas zijn geredesignd door Cartils om de lokale herkomst extra te benadrukken. Beemster-kaas wordt klimaatneutraal geproduceerd, is GMO-vrij en vegetarisch en komt van hele blije koeien.
[designcase] Nieuwe website Rijksmuseum: 'Digitale bezoeker is net zo waardevol'
De nieuwe website van het Rijksmuseum is ontwikkeld in samenwerking met Fabrique, Q42, Irma Boom Office en Studio Polat. Naast een nieuwe stijl en beeldtaal, lanceerde het Rijksmuseum ook een nieuw platform: Stories. In gesprek met Nanet Beumer, head of digital bij het Rijks en Matthijs Klinkert, directeur en strateeg bij Fabrique.
Hands Off My Chocolate lanceert duurzamer design
Tegelijk met de lancering van een nieuwe smaak - de vegan Caramel Seasalt - steekt Hands Off My Chocolate het gehele assortiment in een nieuw duurzamer jasje: de verpakkingen bevatten 25 procent minder plastic en de cacao is volledig traceerbaar.
Nieuwe merkidentiteit voor Varta
Varta heeft een nieuwe merkidentiteit. Tegelijk met de nieuwe identiteit lanceert het batterijmerk een nieuwe merkclaim: Empowering Independence.
7Up neemt afscheid van groene fles
Na 92 jaar vervangt vervangt 7Up de groene fles voor een transparante versie.
BNO: Minder dan helft ontwerpsector hoopvol voor 2021
Jaarlijks publiceert de BNO de BNO Branchemonitor met de economische prestaties van de ontwerpsector. In de BNO Branchemonitor 2021 wordt gekeken naar de cijfers over 2019, het jaar voorafgaand aan de coronapandemie.
[stelling] 'Er bestaat geen blauwdruk voor brand building'
Ons panel reageert op de stelling: ‘Er bestaat geen blauwdruk voor brand building’.
Lars Evers, CEO Jellow: 'Vraag naar freelancers stijgt'
Sinds de uitbraak van corona groeit de vraag naar freelance specialisten, aldus on demand freelance platform Jellow. CEO Lars Evers: ‘Dit komt doordat bedrijven nu vaker projectmatig werken en hiervoor direct de beste specialist willen inhuren.’
Is packaging design een kostenpost of een investering?
Marketeers reageren op de stelling: Is packaging design een kostenpost of een investering?
Empack 2021 naar 8 en 9 september 2021
De komende fysieke editie van verpakkingsbeurs Empack is verplaatst naar 8 & 9 september 2021. De vakbeurs stond gepland op 31 maart en 1 april 2021 in Brabanthallen ’s-Hertogenbosch, maar organisator Easyfairs heeft in samenspraak met exposanten besloten om de ontwikkelingen omtrent het coronavirus niet langer af te wachten.
Intersac richt zich op verpakkingen afhaal- en bezorgmaaltijden
We bestellen wat af met z’n allen aan afhaal- en bezorgmaaltijden en Intersac vindt dat de verpakkingen van die maaltijden te wensen over laten.
Nieuwe campagne Dirk door Total Design
De campagne ‘Gezond eten voor snackprijzen’ ontwikkeld door Total Design is gelanceerd op tv, radio, OOH, via advertenties en op social media.
Nieuwe visuele identiteit voor Ninjas in Pyjamas door Motto
Het esports-team Ninjas in Pyjamas (Nip) is door branding agency Motto in het nieuw gestoken.
Cap Off is een herbruikbare sluiting voor verpakkingen
Een verpakking moet beschermen en informeren en vaak worden producten afgesloten met een metalen sluiting met een plastic voering, die dus uit meerdere materialen bestaan en dus minder recyclebaar zijn. Cap Off zou daar een oplossing voor kunnen zijn, aldus Packadore Collective.
Ten Ham volgt Jongen op als directeur Thuiswinkel.org
Op 10 mei volgt Marlene ten Ham Wijnand Jongen op als directeur van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor webwinkeliers.
Robot Kittens ontwikkelt nieuwe datingapp Vidate
Techagency Robot Kittens heeft de nieuwe datingapp ‘Vidate’ van bedenkster Janet van Zelderen ontwikkeld.
Center Parcs kiest 5PM voor YouTube-strategie
YouTube Marketing Agency 5PM gaat Center Parcs Nederland, België, Duitsland en Frankrijk helpen een prominentere plek in te nemen op YouTube.
D8 Glasgow zet voet aan wal in Amsterdam
Designbureau D8 Glasgow is een samenwerking aangegaan met creative director Graham Sturt (rechts op de foto) en dit resulteert in D8 Amsterdam.
Verkiezing Taalvoutje 2020 van start
Het platform Taalvoutjes is al negen jaar voor menigeen een bron van vermaak en vanaf vandaag kan er gestemd worden op de grootste tekstuele misser van 2020.
Total Design wint drie International Design Awards
De huisstijl voor Stichting Lezen & Schrijven en de postzegelreeks ‘Typisch Nederlands’ van de hand van Total Design winnen drie International Design Awards.
Random Amsterdam opent vestiging in Parijs
Experience design studio Random Amsterdam neemt studio Bonsoir Paris over en opent een tweede vestiging in Parijs.
Finalisten Lexus Design Award 2021 bekend
De finalisten van de 9e editie van de Lexus Design Award zijn bekend. Dit jaar kwamen er 2.079 inzendingen uit 66 landen. De jury selecteerde hieruit de zes beste ideeën voor een betere toekomst. De winnaar wordt in april bekend gemaakt.
[rondvraag] Packaging design kostenpost of investering?
Is packaging design een kostenpost of een investering? Maar al te vaak worden creativiteitsprijzen toegekend aan packaging design van een product dat na korte tijd alweer uit de markt is of aan concepten. Staat de creativiteit in Nederland onder druk? Waar zit die sweet spot van een creatief hoogstandje dat ook nog eens effectief is? De redactie legde deze vraag voor aan negen designers.
Design Week Awards 2021 open voor inschrijven
De Design Week Awards 2021 zijn geopend voor inschrijvingen. De deadline is 12 maart 2021. Door alle onzekerheid vanwege corona zal de uitreiking weer online plaatsvinden.
Nieuwe identiteit Ancienne Belgique door Vruchtvlees
‘Het Paradiso van België’ Ancienne Belgique heeft een nieuwe aangescherpte merkstrategie en visuele identiteit ontwikkeld door branding agency Vruchtvlees.
[stelling] 'Seks in reclame moet kunnen'
Ons panel reageert op de stelling: ‘Seks in reclame moet kunnen’.
NPO lanceert NPO Kennis in co-creatie met In10 en NTR
In co-creatie met design & innovation agency In10 en publieke omroep NTR heeft NPO het platform ‘NPO Kennis’ gelanceerd.
MoAwards 2021: Bureau van het Jaar XL ook voor niet bij Moa aangesloten bureaus
Bij de MoAwards bepalen vakjury’s de uiteindelijke winnaars, maar iedereen die in het vak werkt, mag kandidaten voordragen. Nieuw dit jaar: Bureau van het Jaar XL ook voor niet bij de Moa aangesloten bureaus.
‘In Return duurzaam alternatief voor B2B-koffieverpakkingen’
Koffieverpakkingen voor bedrijven bestaan vaak uit plastic met een aluminium laag. Efficiënt qua volume en bescherming, maar niet recyclebaar, aldus Packadore Collective. Het conceptuele ‘In Return’ neemt het probleem van recycling in ieder geval weg.
[jong in marketing] Maud Olieslagers: 'Ik heb de allerleukste baan van het land'
Maud Olieslagers (25) is met ingang van 1 januari 2021 voorzitter van Nima Young Professionals. Zij neemt het stokje over van Michel Schrama.
Stem mee! Wie gunt u een jaar lang gratis vrachtwagenreclame?
Trayler Vrachtwagenreclame biedt een jaar lang gratis vrachtwagenreclame aan voor de ondernemer met het mooiste advertentie-ontwerp. Uit alle inzendingen is inmiddels een top-4 samengesteld en er kan gestemd worden.
What Design Can Do lanceert No Waste Challenge
De wereldwijde designwedstrijd What Design Can Do staat dit keer in het teken van radicale oplossingen voor het afvalprobleem.
Take Back is herbruikbare verpakking voor afhaalmaaltijden
Bij afhaalmaaltijden is een plastic wegwerpbakje vaak de norm, maar vanaf 2021 worden vele soorten plastic voor eenmalig gebruik wettelijk verboden.
Burger King lanceert nieuwe visuele identiteit
Voor het eerst in 20 jaar heeft Burger King een volledige rebranding ondergaan, die de ontwikkeling van het merk in voedselkwaliteit, duurzaamheid en digital first moet ondersteunen. Het verantwoordelijke designbureau is Jones Knowles Ritchie.
[designpanel] Catawiki door Dentsu Achtung
De nieuwe identiteit en het vernieuwde platform van Catawiki zijn ontwikkeld door Dentsu Achtung. MarketingTribune vroeg het designpanel om hun oordeel.
[stelling] 'Print is tegenwoordig een premium medium'
In deze editie klopt ons hart for the love of print. Niet zo gek toch voor een vakblad dat als sinds ‘mensenheugenis’ bestaat en je als redacteur elke keer weer het voorrecht geeft om iemand te beloven ‘het artikel ook mee te nemen in print’, want dat is wat uiteindelijk elke geïnterviewde het liefst wil. We vroegen ons marketeers op stelling-panel naar hun liefde voor print.
Globalance World door Clever Franke toont wereldwijde impact aandelen
Via Globalance World - ‘Google Earth voor beleggers’ - kun je zien wat de impact van jouw beleggingen is op de wereld. In opdracht van Globalance Bank creëerde Clever Franke het nieuwe platform dat toegankelijk is voor iedereen.
Win een jaar lang gratis vrachtwagenreclame
Trayler Vrachtwagenreclame biedt een jaar lang gratis vrachtwagenreclame aan voor de ondernemer met het mooiste advertentie-ontwerp. Deadline voor inzenden is 10 januari 2021.
'Zeeuws Meisje' Cover van het Jaar 2020
Editie 20 met de foto van Rem van den Bosch van ‘Zeeuws Meisje’ is MarketingTribunes ‘Cover van het Jaar 2020’ geworden, op de voet gevolgd door edities 17 en 06.
Stem op de Cover van het Jaar 2020 van MarketingTribune
Traditiegetrouw aan het eind van het jaar onze Cover van het Jaar-verkiezing. Welke cover vindt u als lezer de allermooiste? Laat het ons uiterlijk 24 december weten via een mailtje aan nanny@marketingtribune.nl.
[stelling] 'ROI is minder belangrijk in coronatijd'
MarketingTribune legde een aantal marketeers de stelling ‘ROI is minder belangrijk in coronatijd’ voor. De antwoorden leveren vooral een discussie op over de definitie van ROI, want zoals Ina Oome in dit artikel schrijft: ‘Ook moraalridders hebben een doel’.
- AlgemeenNieuws onderzoek Nieuw product Dan eerst...Nieuws PIM Trendrapport 2021 1...Nieuws Marketing the Rainbow 4B Heineken...Weblog [column] Brandr 8: MerkbeschermingNieuws Mijn marketing: Dolly van den AkkerMagazine Een welkome aanvulling op ons...
- B2BNieuws Future of work: flexibiliteit is het...Nieuws Louise Doorn en Martine de Vries...Nieuws [Interview] De toekomst van...Nieuws Reijersen van Buuren hoofd...Weblog 5 marketinglessen na 1 jaar coronaNieuws Onderzoek: thuiswerken blijft, maar...
- BureausNieuws Stichting ALS: geen tijd te verliezenNieuws Amerikaanse bloedbank gaat...Nieuws Swinkels Family Brewers kiest...Nieuws Dille en Kamille kiest The ValleyNieuws Longlist SAN NKOTB 2020 bekendNieuws Ministerie van VWS: maak psychische...
- ContentmarketingWeblog Nieuwe eisen aan medewerkers in...Weblog De marketinglessen van Netflix...Nieuws VIA lanceert boek over marketplacesNieuws Helden, Droomparken en TUI lanceren...Weblog Wat zijn de nadelen van Clubhouse?Weblog Clubhouse: wat zijn de kansen voor...
- DesignNieuws Redesign Beemster kaas door CartilsWeblog Elektrisch rijden inspireert tot...Nieuws designcase Nieuwe website...Nieuws Hands Off My Chocolate lanceert...Weblog column Hoe klinken de politieke...Nieuws Nieuwe merkidentiteit voor Varta
- Food en RetailNieuws Blokker lanceert eerlijke premium...Nieuws Philips TV eerste met personalisatie...Nieuws Tyler The Creator in nieuwe Open...Nieuws Nederlandse jongeren: luxe mode is...Nieuws VanMoof volgt psychedelische...Nieuws AH verduurzaamt kipketen met Beter...
- MediaNieuws KitKat: creatie grandioos, effect...Weblog Nostalgisch kijken is het nieuwe...Nieuws Loeki terug op de buisNieuws Als ratten op social mediaNieuws Willem Kool (Stan Huygens Journaal)...Nieuws Abovo wint account hogeschool Van...
- Online MarketingNieuws De Vooravond en Elastique lanceren...Weblog column Offline heimweeNieuws Akkoord over wetsvoorstel e-Privacy...Weblog column Shine online met de juiste...Nieuws Kantar: effectiviteit digitale ads...Nieuws MediaMonks start digital team...
- SponsoringNieuws SponsorRingen: Droomparken,...Nieuws Nominaties SponsorRingen 2020...Nieuws TCS verlengt samenwerking Amsterdam...Nieuws MVR Brand Partnerships nieuwe agency...Nieuws NOCNSF en Ocean breiden partnership...Nieuws Allianz partner Watersportverbond en...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

BBP Media

Giesbers Group

Giesbers Retail

Giesbers Retail

BBP Media

BBP Media

5PM

BBP Media

VBO

Atlas Copco Internationaal B.V.
MarketingTribune Events
- 25mrt 2021
Uitreiking Shopping Awards
- Toon alle events »