Biografie Sinds april 2009 werk ik als beeld- en eindredacteur voor MarketingTribune. Daarnaast ben ik ook redacteur van onze mooie titel, zowel voor print als site en events.
Nanny Kuilboer
Kerst 2024: We kunnen los!
Bij MarketingTribune volgen we gewoontegetrouw de opvallendste nationale en internationale kerstcommercials. Het mag eindelijk van de goedheiligman, dus de Nederlandse retailers kunnen massaal los. Naast Kruidvat, Jumbo, Albert Heijn, Plus en Vodafone, lanceert ook Bol vandaag zijn kerstcampagne, zonder het schattige hondje van Sint en niet op tv. We vullen dit bericht in de loop van de dag steeds aan en het eind van het artikel nog steeds ter inspiratie diverse nationale (de early birds) en internationale kerstcommercials.
De marketingtransfers van week 49, 2024
Het lijkt wel of iedereen nog even gauw een nieuwe baan scoort voor het eind van het jaar. Weten zij iets, wat wij niet weten? Vrees niet, MarketingTribune houdt het allemaal in de smiezen.
Lobke Samallo van Intratuin: 'Onze winkels krijgen in 2025 een klimaatroute'
Manager Formule & Marketingcommunicatie Lobke Samallo heeft ervaring aan bureau en klantzijde. Na haar studie startte zij bij een reclamebureau, maakte toen de switch naar tuincentra en werkt nu alweer bijna tien jaar bij Intratuin, waar het bijna altijd Kerst is. Voor aflevering van 115 van ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.
Leescoalitie lanceert bewustwordingscampagne 'Wie leest heeft een goed verhaal'
In samenwerking met reclamebureau Alfred ontwikkelde de Leescoalitie een nieuwe landelijke bewustwordingscampagne ‘Wie leeft, heeft een goed verhaal’. De campagne is te zien op televisie, sociale media en in bioscopen.
VluchtelingenWerk Nederland lanceert donatiecampagne 'Nederland is meer dan dit'
VluchtelingenWerk Nederland lanceert vandaag een landelijke donatiecampagne onder de titel 'Nederland is meer dan dit'. De campagne, ontwikkeld door Tosti Creative, belicht de realiteit van het leven in Nederlandse noodopvanglocaties en roept op tot steun voor vluchtelingen.
De marketingtransfers van week 48, 2024
Het is nog geen 5 december, maar de marketingwereld is al druk met cadeautjes uitpakken: nieuwe banen! Soms zelfs totaal branchevreemd en aan de overkant van de Atlantische Oceaan en voor de gein ook een Master of Wine. Vrees niet, MarketingTribune houdt het allemaal in de smiezen.
Reistrends 2025 volgens Booking.com: 'Bewust, authentiek en avontuurlijk'
Het onderzoek werd uitgevoerd onder volwassenen die van plan zijn in de komende 12-24 maanden te reizen voor vrije tijd of zaken. In totaal werden 27.713 respondenten uit 33 landen en gebieden ondervraagd. ‘We zien een groeiende vraag naar bewuste keuzes, authentieke ervaringen en unieke avonturen.’
Onderzoek door Warc en TikTok: 'Relevantie is een ambitie om na te streven voor merken'
Warc en TikTok hebben onderzocht hoe merken zich het best kunnen presenteren op social media wat betreft relevantie van content en advertenties.
Jury Warc Awards Europe 2025 bekend
De Warc Awards Europe 2025 in samenwerking met Lions belonen de beste strategische en effectieve marketingideeën die de bedrijfsgroei hebben gestimuleerd. Josefien Olij, Senior Director Global Marketing Communications bij Philips vertegenwoordigt Nederland in de Europese jury.
Ziggo en Netflix lanceren Netflix en Ziggo Sport Totaal
Met een gezamenlijke reclamecampagne introduceren Ziggo en Netflix een nieuwe 'bundel' met live sport en entertainment: het Netflix & Ziggo Sport Totaal-pakket.
Better Places lanceert online campagne voor duurzaam reizen
Reisorganisatie Better Places lanceert in samenwerking met bureau Gardeners een online campagne getiteld ‘All-exclusive’ als alternatief voor en met een knipoog naar het welbekende all-inclusive reizen.
7 vragen aan Jojanneke Meewis van ASML over employer branding: 'Doelgroeponderzoek is altijd het startpunt'
Neerlands trots hightechbedrijf ASML, voortgekomen uit Philips en gevestigd in Veldhoven, vindt employer branding dusdanig belangrijk dat Jojanneke Meewis er head of employer brand communications Europe is: ‘Wij richten ons voornamelijk op landen en regio’s waar onze doelgroep zich bevindt en waarvan wij weten dat er een verhuisbereidheid naar Nederland is.’
DOSSIER DATABASED MARKETING Marketeers op stelling
De drang naar personalisatie lijkt grenzeloos, maar tegen welke prijs? Consumenten ruilen hun privacy in voor gepersonaliseerde aanbiedingen, een trend die steeds meer vragen oproept over ethiek en de toekomst van marketing. Wij vroegen ons panel te reageren op de stelling ‘Databased marketing is de nieuwe religie en consumenten offeren hun privacy op het altaar van personalisatie’.
Amal Kamar van Greetz: 'Marketing zou wel een goede PR-campagne kunnen gebruiken'
Amal Kamar is marketeer in hart en nieren. De Directeur Marketing van online kaartenmerk Greetz reageert in aflevering 114 van ‘Mijn Marketing’ op een aantal steekwoorden: ‘Dat penetratie de belangrijkst drijver is voor groei was een echte een eye-opener.’
De 10 marketingtrends voor 2025 volgens Kantar: 'Een cruciaal moment voor marketing'
Marketingdata en -analysebureau Kantar lanceert zijn jaarlijkse rapport met de marketingtrends voor het nieuwe jaar: ‘Marketing Trends 2025’. Het rapport is een weergave van de voorspellingen van experts ondersteund door houdings- en gedragsdata.
Zwijsen experimenteert op kinderen uit groep 3; missie geslaagd
Op basisschool De Stappen in Tilburg werd groep 3 onderdeel van een experiment. Wat gebeurt er als één klasgenootje bekent dat hij lezen nog erg moeilijk vindt? Een campagne van uitgeverij Zwijsen in samenwerking met reclamebureau LifeHunters.
Ingrid van Kempen (Ohra): 'We gaan van tv naar audio'
Ingrid van Kempen is sinds begin 2024 Manager Merk & Communicatie bij verzekeraar Ohra. Voor aflevering 113 van ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Bij Ohra doen we ons uiterste best om het zo eenvoudig mogelijk te maken.’
Onderzoek: 'Morele mismatch reden opstappen jongeren'
Uit onderzoek van trainingsinstituut de Baak blijkt dat meer dan de helft van de jongvolwassenen (t/m 34 jaar) stress ervaart op werk vanwege maatschappelijke thema’s. Godfried IJsseling, senior trainer van de Baak: ‘Toch blijkt het cruciaal voor de motivatie en het behoud van de jongere generatie werknemers.’
Shopping Awards open voor inschrijvingen
Je kunt je vanaf nu gratis inschrijven voor dé prestigieuze prijzen van de e-commercebranche. Dit jaar kun je kiezen uit maar liefst 6 vakprijzen, 29 publieksprijzen en de Ecommerce50 voor het snelst groeiende e-commercebedrijf. Win je één van de publieksprijzen? Dan maak je automatisch kans op de felbegeerde titel DHL Beste Webwinkel van het Jaar.
Onderzoek: 'Jongeren gevoeliger voor reacties op social dan volwassenen'
Uit onderzoek van de UvA gepubliceerd in ‘Science Advances’ is voor de eerste keer op basis van gebruikersdata aangetoond dat jongeren inderdaad gevoeliger kunnen zijn voor reacties op social dan volwassenen. ‘Het heeft directe impact op hun humeur en de manier waarop ze reageren.’
Scapino en FC Groningen lanceren Shirt van je dromen
Tijdens FC Groningen-FC Utrecht op zondag 20 oktober droeg het thuisteam een shirt van de 11-jarige Ruben Holwerda, winnaar van de ontwerpwedstrijd ‘Shirt van je dromen’ in samenwerking met Scapino. Het shirt is geproduceerd door Robey Sportswear en in beperkte oplage verkrijgbaar via de webshop van FC Groningen. De opbrengst gaat naar het Jeugdfonds Sport & Cultuur.
KNVB en Azerion Vrouwen Eredivisie lanceren campagne
In de nieuwe campagne van de KNVB en de Azerion Vrouwen Eredivisie worden meisjes geïnspireerd hun (voetbal)dromen na te jagen. De videoclip wordt begeleid door een nieuwe versie van ‘Rainbow in the sky’ van zangeres Mara Julia.
Saskia Hamminga-Roest van SeniorWeb: 'Er zijn 3,6 miljoen 65-plussers; dit is zo'n 20 procent van de bevolking'
Saskia Hamminga-Roest is Marketing & Communicatie Manager bij SeniorWeb, een vereniging met meer dan 150.000 leden opgericht in 1996, met als missie alle ouderen in Nederland te helpen digitaal vaardig te worden en te blijven. Voor aflevering 112 van ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Marketeers vinden het niet “sexy” om voor deze doelgroep te werken.’
Marjolijn van Dingenen van Lenovo: 'Het is belangrijk de juiste producttaal te spreken'
Marjolijn van Dingenen werkt nu 4,5 jaar voor Lenovo, producent van computerhardware en consumentenelektronica, waar zij eindverantwoordelijk is voor de marketing & PR in de Benelux. Voor aflevering 111 van ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Lenovo is een start-up in een corporate jasje.’
Stichting Nederlandse Datakluis: Jouw data, jouw regels
Stichting Nederlandse Datakluis is ontstaan als initiatief van vijf grote mediabedrijven: DPG Media, Mediahuis, NPO, RTL en Talpa Network. Zij delen de visie dat persoonsgegevens en gebruiksgegevens over enkele jaren niet langer worden opgeslagen in centrale systemen van aanbieders, maar in een persoonlijke omgeving van de gebruiker zelf. Stichting Nederlandse Datakluis doet onderzoek naar de toepasbaarheid van dit initiatief. In gesprek met co-founder Arno Otto.
Herziene Code Telemarketing in werking getreden
Na goedkeuring door Stichting Reclame Code is de vernieuwde Code Telemarketing per 15 oktober 2024 in werking getreden. De herzieningen zijn gericht op het aanpakken van zorgen die door consumenten en de overheid zijn gesignaleerd. De nieuwe bepalingen gelden voor alle organisaties in Nederland die gebruikmaken van telemarketing om consumenten te benaderen.
'Kwart 50-plussers kan niet meekomen in digitale wereld'
Een kwart van de Nederlanders tussen de 50 en 65 jaar heeft moeite om digitaal mee te komen. Dit blijkt uit de Mantelzorgmonitor van het niet-medische hulpplatform Beep for Help onder 1.061 Nederlanders tussen de 50 en 65 uitgevoerd door Panelwizard. ‘Voor een deel van de ouderen heeft het gebrek aan digitale vaardigheden verstrekkende gevolgen, zo zegt 7 procent dat zij zich hierdoor buiten de maatschappij voelen staan.’
Onderzoek: 'Merken zijn geobsedeerd door Gen Z terwijl Boomers een mediarevolutie veroorzaken'
Babyboomers zijn de rijkste generatie, maar merken slagen er niet in Boomers digitaal bij te houden, zo blijkt uit ‘Baby Boomers’ big digital shift’, het nieuwste ‘Global Advertising Trends’-rapport van Warc.
ADC en Clever Franke bundelen krachten op het gebied van data en AI
Dataontwerp- en technologieconsultancie Clever Franke is overgenomen door ADC Consulting, adviesbureau op het gebied van data en AI. Thomas Clever, medeoprichter van Clever Franke: ‘De AI- en datadienstverlening van beide bedrijven is complementair aan elkaar en samen vormen ze een van 's werelds meest toonaangevende data- en AI-bedrijven.’
Gemeente Den Haag lanceert anti-verspillingscampagne
Met teasers door de hele stad en op social lanceerde Gemeente Den haag de eerste fase van een anti verspillingscampagne in samenwerking met bureau Open Now. Vanaf vandaag wordt duidelijk wie de afzender van de campagne is en wat de bedoeling is: oude of kapotte kleding een tweede leven geven.
Nieuwe campagne Zalando speelt in op universele vraag 'Wat doe ik aan?!'
In de nieuwe social first campagne van Zalando, in samenwerking met Dentsu Creative, staat de meme-cultuur centraal: ‘Eigen stijl en vrije keuze krijgen het podium’. De campagne haakt in op de internationale merkcampagne ‘What Do I Wear’.
Bananenredder Sunt verandert van naam
De oude merknaam Sunt sprak te weinig tot de verbeelding, dus een nieuwe naam bleek noodzakelijk. Oprichter Laura Hoogland: ‘Met Bakers & Bananas is het voor de consument duidelijker wat we doen.’
Onderzoek SeniorWeb: Appende senioren en veiligheidsrisico's
Ook uit het leven van senioren is WhatsApp niet meer weg te denken, blijkt uit een recent onderzoek van SeniorWeb. Maar liefst 93% van de ondervraagde 750 leden van SeniorWeb gebruikt de app en loopt daarmee ook risico op oplichting.
Bouwbedrijf Heijmans lanceert nieuwe merkcampagne 'Het kan samen'
In de nieuwe merkcampagne ‘Het kan samen’ benoemt bouwer Heijmans de grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van bouwen in Nederland. ‘Er is dringend behoefte aan één miljoen extra woningen én plek voor de vrije natuur. We willen bereikbaarheid én biodiversiteit. We moeten bestand zijn tegen teveel water én genoeg hebben op droge dagen.’
Ontdek de kracht van welzijn op de werkvloer tijdens de WOW Conference
Charlie MacGregor is oprichter van The Social Hub, medeoprichter van WOW en mede-initiatiefnemer van de ‘WOW Conference’ op vrijdag 11 oktober 2024 in Theater Amsterdam. Ee korte kennismaking.
Defensie lanceert nieuwe campagne 'Dienjaar'
De afgelopen weken kwam het Dienjaar van Defensie al veelvuldig in het nieuws. Het concept, bedoeld om meer jongeren met Defensie te laten kennismaken, slaat aan. De interesse onder jongeren stijgt en van de eerste lichting Dienjaarders koos maar liefst 80% ervoor om bij Defensie te blijven werken. Aanleiding voor een campagne.
Birgit Tummers van het Chassé Theater: 'Emailcampagnes zijn ons meest effectieve marketingmiddel'
Birgit Tummers is Brand- en Theatermarketeer bij het Chassé Theater in Breda. Voor aflevering 110 van de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Om als marketeer iets teweeg te brengen, moet je lef hebben.’
Laatste kans om ook te schitteren op het podium van de Grand Prix Content Marketing Awards
Tot en met vandaag kun je je mooiste, beste of meest inhoudsvolle case nog inzenden voor de Grand Prix Content Marketing Awards! Zoek je nog een reden om mee te doen? Wat denk je van erkenning, feedback van de zeer deskundige jury en de kans om uitgeroepen te worden tot Bureau van het Jaar of Merk van het Jaar en op het winnen van de originaliteitsprijs. Bovendien wordt de uitreiking geen stijf of suf diner, maar een levendig festival met dito sfeer, streetfood en muziek!
Mercurs bestaat 25 jaar; kaartverkoop gestart
Theater Amsterdam is 19 november 2024 het podium voor de feestelijke 25ste uitreiking van de Mercurs. De Magazine Media Associatie (MMA) organiseert de uitreiking van de Mercurs, de vakprijzen voor de magazinemediabranche.
Nieuwe campagne Chassé Theater zet juist bezoekers in het voetlicht
In de nieuwe campagne voor het aankomende theaterseizoen promoot het Chassé - in samenwerking met creatief bureau Wars - niet de artiesten, maar zet juist de bezoekers in het zonnetje.
Thuiswinkel Markt Monitor: Diensten drijven online bestedingen
Uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat de online retailbestedingen van de Nederlandse consument in de eerste zes maanden van 2024 gegroeid zijn naar 17,5 miljard euro vergeleken met vorig jaar. Dit is een stijging van 6 procent.
EasyToys nu ook in 1.200 Kruidvat-winkels te koop
Erotische webshop EasyToys verdubbelt zijn aandeel in Nederlandse winkels en verkoopt met ingang van vandaag ook via 1.200 winkels van Kruidvat (Nederland en België) en online via Kruidvat.nl.
[interview] Merk meer dan wervingsinstrument: 'Vergeet je bestaande klanten niet'
Een merk is een complex web van percepties dat in de hoofden van consumenten wordt geweven, en ‘merkpositioneren als vak is het definiëren, (bij)sturen en activeren van dit netwerk van associaties’, aldus Marcel Aalders RM, merkpositioneringsexpert en marketingstrateeg.
- AlgemeenNieuws Verkiezing Slechtste Slogan 2024 van...Nieuws De marketingtransfers van week 49,...Weblog [column] 60+: het nieuwe jong Nieuws Onderzoek WARC: marketeers...Nieuws De marketingtransfers van week 48,...Nieuws Rijksmuseum lanceert Collectie...
- B2BNieuws DDMA viert jubileum, Janssen...Nieuws Marketingtrends 2025: AI-snippets,...Nieuws D&IN publiceert protocol datalekken Nieuws Hoe Mediahuis miljoenen...Weblog Column Hoe ga je viral op LinkedIn?Nieuws De marketingtransfers van week 47,...
- BureausNieuws Leescoalitie lanceert...Nieuws VluchtelingenWerk Nederland lanceert...Nieuws In memoriam Dennis Hamakers:...Nieuws Shortlist Gouden Zaag 2024 bekendNieuws ONVZ lanceert nieuwe merkcampagne Nieuws Aidsfonds lanceert de...
- ContentmarketingWeblog [column] De klantreis: jeuk- of...Nieuws MyHeritage animeert LiveMemory met AIWeblog [column] Goede copy is ook goed kijkenWeblog [column] De groten kunnen nog veel...Nieuws Niet in mijn stad actie tegen haat...Nieuws Kidiyo lanceert Kickstarter-campagne...
- DesignNieuws Jaguar toont lef met komst Type 00Nieuws ASML en Van Gogh Museum verlengen...Nieuws ADCN Awards 2024 open voor inzendingenWeblog [column] Jaguar: De dood of de...Nieuws PostNL lanceert decemberzegels met...Nieuws G-Star en Museum Rembrandthuis...
- Food en RetailNieuws Ook moederbedrijf Blokker, Mirage...Weblog [column] Rapportage als katalysator...Nieuws Kerst 2024: We kunnen los!Nieuws [marketeer 211] Caroline Rigo - CEO...Weblog Column Verkoop Vegetarische Slager...Nieuws [onderzoek] Kerstman loopt uit op...
- MediaNieuws Artsen zonder Grenzen:...Nieuws Samen kijken versterkt impact van...Nieuws Onderzoek: jongere generatie kiest...Nieuws Publieke omroep brengt alle...Nieuws Advertentieverkoop FilmBox vanaf...Nieuws Minister wil verlenging concessie...
- Online MarketingWeblog [column] SearchGPT: de nieuwe...Nieuws Onderzoek Visa: 31% online shoppers...Nieuws Waarom de huidige...Nieuws Onderzoek door Warc en TikTok:...Nieuws Google: Gemini Live spreekt nu...Nieuws Kees van der Spek killt de smaak van...
- SponsoringNieuws Gehandicaptensport blij met donatie...Nieuws Voetbalcoach Jurgen Klopp...Nieuws Rijksmuseum lanceert Collectie OnlineNieuws Chocomel officieel eventpartner...Nieuws Haleon nieuwe projectpartner...Nieuws Nationaal Jenevermuseum Schiedam...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Leescoalitie lanceert... 04-12-2024
- VluchtelingenWerk Nederland lanceert... 03-12-2024
- In memoriam Dennis Hamakers:... 03-12-2024
- Shortlist Gouden Zaag 2024 bekend02-12-2024
- ONVZ lanceert nieuwe merkcampagne 02-12-2024
- Aidsfonds lanceert de... 29-11-2024