'Van ruwe data naar een volledig dashboard in slechts 15 minuten'

'Van ruwe data naar een volledig dashboard in slechts 15 minuten'
  • B2b
  • 1 jun 2025 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Nima Marketing Day

John Kivit, ondernemer, innovator, oprichter van online marktonderzoeksbureau Multiscope en spreker op Nima Marketing Day, introduceert Datasensai, een nieuw platform voor data-analyse en visualisatie. Kivit, die in drie decennia ondernemerschap het belang van datagedreven beslissingen heeft ervaren, zag de noodzaak voor een eenvoudigere manier om waardevolle inzichten uit eigen data te halen. ‘Ik leerde van dichtbij hoe één verkeerde keuze jaren kan kosten.’

Datasensai is ontwikkeld als een platform voor data-analyse en visualisatie, speciaal voor beslissers, marketeers en analisten. Kivit: ‘In een wereld waarin data steeds belangrijker wordt, helpt Datasensai organisaties om beter te presteren door verborgen kansen te ontdekken en slimmere beslissingen te nemen. De aanleiding voor de ontwikkeling was de complexiteit van bestaande tools en de vele handelingen die nodig zijn om bruikbare inzichten te genereren.’

Gat in de markt
Datasensai springt in een gat in de markt door de sterke punten van data-analysetools, business intelligence-software en infographictools te combineren tot één oplossing. Kivit: ‘Terwijl de hoeveelheid beschikbare data exponentieel groeit, groeit ook de behoefte aan inzicht. Datasensai is ontworpen om het data-analyse- en visualisatieplatform van de toekomst te zijn. Een belangrijk probleem dat Datasensai oplost, is de inefficiëntie van traditionele tools zoals Excel, Power BI en SPSS. Deze tools worden als niet “intelligent” ervaren en bieden beperkte visualisatiemogelijkheden, waardoor het veel tijd en moeite kost om snel inzichten te verwerven. Volgens onderzoek heeft de helft van de gebruikers kritiek op deze tools en daarom was het vanaf het begin duidelijk dat Datasensai eenvoudig, efficiënt en krachtig moest zijn.’

Meer context voor eigen data
De toegevoegde waarde van Datasensai is het vereenvoudigen van het proces om snel waardevolle inzichten uit data te halen. Kivit: ‘Het doel is om van ruwe data naar een volledig dashboard te gaan in slechts 15 minuten. Datasensai automatiseert processen zoals het herkennen en classificeren van data, analyse en rapportage. Bovendien biedt het platform standaard koppelingen met externe databronnen zoals locatiegegevens, weerinformatie, economische data, vakanties, demografie en marktdata, waardoor eigen data meer context krijgt en betere inzichten mogelijk worden.’

Rol AI en algoritmen cruciaal
Datasensai onderscheidt zich door drie krachtige factoren:

1 Capaciteit: Het platform kan moeiteloos enorme hoeveelheden data verwerken, van honderdduizenden tot vele miljoenen records.

2 Intelligentie: Onder de motorkap zorgen AI en slimme algoritmen voor een snelle en soepele verwerking.

3 Presentatie: Een automatisch gegenereerd dashboard presenteert direct de relevante inzichten.

Kivit: ‘De rol van AI en algoritmen is cruciaal en volledig gericht op gebruiksgemak. Datasensai neemt handmatige taken over door automatisch een groot aantal analyses uit te voeren en alleen de echt relevante inzichten te tonen. AI wordt ook ingezet voor data- en tekstherkenning, waardoor complexe data simpel en waardevol wordt gemaakt.’

Datagedreven besluitvorming
Datasensai is bedoeld voor beslissers, marketeers en analisten die geloven in datagedreven besluitvorming. Hoewel dit volgens vooronderzoek nog een minderheid is, gelooft Kivit dat deze omslag snel zal komen. Er wordt geen enkele sector uitgesloten, maar op korte termijn ziet Multiscope vooral kansen in de automotive, bouw, retail, industrie en zakelijke dienstverlening. De focus ligt nu met name op grotere bedrijven, waar datagedreven besluitvorming doorgaans meer is ingeburgerd.
Kivit: ‘Datasensai kan voor een breed scala aan toepassingen worden ingezet, waarvan een compleet overzicht te vinden is op www.datasens.ai. In grote lijnen biedt het platform direct inzicht in belangrijke aspecten van een organisatie, zoals klantinzichten, transacties, campagnes en advertenties, marktinformatie, productieplanning en management.’

Uitdaging
Een van de grootste uitdagingen tijdens de ontwikkeling was het samenbrengen van de verschillende disciplines binnen Multiscope en dochterbedrijf Shareforce . Kivit: ‘Business, marketing, development en UX moesten nauw samenwerken en begrip tonen voor elkaars expertise om tot een sterk eindproduct te komen . Daarnaast vergde het ontwikkeltraject een aanzienlijke investering en waren intensieve afrondingssessies nodig om het project binnen budget te houden.’

Pijnlijke flops
De naam van Kivit’s sessie tijdens Nima Marketing Day is een logische voor deze datagedreven man: ‘Waarom je niet op je onderbuikgevoel kunt vertrouwen’. Kivit: ‘In een wereld waar bedrijven toegang hebben tot meer data dan ooit, blijven zakelijke beslissers vasthouden aan intuïtie, ervaring of groepsdenken bij het maken van keuzes. Zo blijven kansen liggen, terwijl wetenschappelijk onderzoek bewijst dat data juist de sleutel is tot doordachtere en effectievere beslissingen. Ik laat zien hoe datagedreven besluitvorming écht werkt. Aan de hand van praktijkvoorbeelden - van pijnlijke flops tot grote successen – maak ik duidelijk wat wél werkt en wat je kunt doen om succesvolle beslissingen te nemen. Ook deel ik praktische modellen en tools die je direct kunt toepassen in je eigen werk.’

tekst Nanny Kuilboer | fotografie Arnold Reyneveld

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken