JongeHonden kopen geen Cannes-tickets en organiseren 'Gap Year'

JongeHonden kopen geen Cannes-tickets en organiseren 'Gap Year'
  • Bureaus
  • 30 mei 2025 @ 12:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Cannes

Voor het eerst sinds 1992 is creatievenclub JongeHonden dit jaar niet te vinden op het Cannes Lions Festival of Creativity in Frankrijk. Niet omdat ze het niet kunnen, maar omdat ze het niet willen. Dit keer is het een bewuste keuze: JongeHonden gooien het bot tegen de krib en gaan op tussenjaar.

'In ’92 gingen we onuitgenodigd naar Cannes. We forceerden onze eigen toegang, omdat we wisten dat jonge creatieven óók recht hadden op een plek aan tafel. Toegang kregen we niet, dus namen we het zelf. Nu, in 2025, gaan we nog steeds naar Cannes… maar dit keer doen we het anders. Want ergens onderweg is het festival zijn magie kwijtgeraakt', schrijft het JongeHonden-bestuur.

Creatief pretpark
Het festival is volgens de junioren-creatievenclub veranderd in een creatief pretpark met te veel achtbanen en zonder duidelijke route. 'Terwijl juist buiten de poorten van het festival het échte avontuur begint. De spontane gesprekken, de ideeën om twee uur ’s nachts met veel te dure wijn, de brakke connecties die je toekomst kunnen veranderen.... Daarom gaan we nog steeds naar Cannes, alleen niet naar het festival.'
Ook de hoge kosten van een officiële pas zijn al jarenlang een terugkerend discussiepunt tussen meerdere internationale junior creatievenclubs en de festivalorganisatie. Ook andere Nederlandse clubs zien daarom vaker af van collectief officiëel bezoek. In het informele circuit vanaf eigen locaties blijkt meer mogelijk.

Hallo tegen ons hondenhok
Het bestuur is vastbesloten over de editie 2025: 'We zeggen vaarwel tegen het hoofdevenement en hallo tegen het hondenhok, namelijk ons eigen huis: onze creatieve vrijplaats waar we reclamemakers van over de hele wereld uitnodigen om onze jonge creatieven te inspireren. Kleiner. Intiemer. Menselijker.'

Met het thema ‘Gap Year’ willen de JongeHonden dit jaar inzetten op een mentale reset: persoonlijke groei, échte verbindingen en interactieve inspiratie staan centraal. 'En als we terugkomen, dan is het met frisse ideeën, nieuwe energie en waarschijnlijk een paar twijfelachtige tatoeages. Precies zoals een tussenjaar hoort te zijn.'

Jonge Hondenfeest geprolongeerd
En ja, natuurlijk komt er toch ook gewoon het JongeHonden feest, volgens de meeste Cannes-veteranen (jong en 'oud') het leukste feest van de week voor de Nederlandse en veel internationale gasten. 'De Gap Year Party vindt plaats op dinsdagavond 17 juni 2025 en tickets zijn verkrijgbaar via Eventbrite (zie onder, red.). Kom je langs? Vergeet dan niet even gedag te zeggen en met ons te connecten. Daarvoor zijn we er', aldus het JoHo-bestuur.

beeld: JongeHonden 

Link [JongeHonden-feest in Cannes 'Gap Year' klik hier]

 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken