Maastricht sterkste stadsmerk van Nederland

- Algemeen
- 26 mei 2025 @ 18:05
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 26 mei 2025 @ 18:05
- Kel Koenen
Maastricht is voortaan het sterkste stadsmerk van Nederland. Dat blijkt uit het vandaag gepubliceerde Steden & Streken Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Voor het eerst voert de Limburgse hoofdstad de ranglijst aan, na een analyse onder alle 342 Nederlandse gemeenten.
De onderzoekers roemen vooral de sterke combinatie van waardering, binding en merkpersoonlijkheid. Nederlanders associëren Maastricht met positieve eigenschappen als ‘sympathiek’, ‘uniek’, ‘zachtmoedig’ en ‘opgewekt’. Ook de eigen inwoners geven blijk van grote trots en verbondenheid met hun stad.
Burgemeester Wim Hillenaar reageert verheugd: ‘Deze eerste plaats bevestigt wat wij als Maastrichtenaren al lang voelen: onze stad is uniek.’ Volgens hem is de erkenning vooral een compliment aan de Maastrichtse gemeenschap: ‘Een stad waar mensen trots op zijn, of ze hier nu wonen, werken of op bezoek komen.’
Wethouder John Aarts ziet de uitslag als resultaat van jarenlang doelgericht werken aan het stadsmerk: ‘Het succes van Maastricht als merk is geen toeval. Achter deze toppositie schuilt jarenlang consistent werk van veel partijen in de stad - van ondernemers en culturele instellingen tot de inzet van Maastricht Marketing als merkregisseur.’
Maastricht Marketing speelt al jaren een centrale rol in de merkontwikkeling van de stad. Onder leiding van directeur Leontien Mees is strategisch gewerkt aan de nationale én internationale positionering van Maastricht, met speciale aandacht voor het verbreden van de doelgroep en het versterken van de zichtbaarheid.
Foto: Maastricht Marketing | Maison Rowena
Het Steden & Streken Merkenonderzoek wordt sinds 2011 uitgevoerd en is mede ontwikkeld met de Universiteit van Amsterdam en Universiteit Utrecht. Inmiddels zijn ruim 136.000 respondenten bevraagd over de reputatie, aantrekkingskracht en bekendheid van Nederlandse steden, streken en provincies
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
- Maastricht
- Steden & Streken Merkenonderzoek
- citymarketing
- hendrik beerda brand consultancy
- stadsmerk
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Booking.com nieuwkomer in wereldwijde top 100
- Samsung en Van Gogh Museum bundelen krachten
- Yannick Colastica: 'We zetten Floryn niet neer als bank, maar...
- Milka vergroot merkbekendheid met contextueel adverteren
- [onderzoek] Merkstrategie mist plek in B2B-bedrijfsvoering
- Nespresso benoemt Maaike Klijberg tot Marketing Director
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management