Oma's Soep en 100 restaurants starten actie tegen eenzaamheid

- Food-en-retail
- 26 mei 2025 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 26 mei 2025 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Op Nationale Opa- en Oma Dag zet foodmerk Oma’s Soep samen met 100 restaurants door heel Nederland ouderen in het zonnetje met ‘Een tafel voor Twee tegen Eenzaamheid’.
Iedereen die op woensdag 4 juni met een opa, oma of andere oudere komt eten, betaalt alleen voor zichzelf – het etentje van je oudere tafelgenoot is gratis. Een overzicht van alle deelnemende restaurants waar je een tafeltje kunt reserveren staat hier.
Een Tafel voor Twee tegen Eenzaamheid
Oma’s Soep en 100 restaurants door het hele land - van Amsterdam tot Maastricht - slaan de handen ineen om aandacht te vragen voor de groeiende eenzaamheid onder ouderen met de terugkerende actie: ‘Een tafel voor Twee tegen Eenzaamheid’. In de deelnemende restaurants schuif je op 4 juni 2025 samen aan voor een warme maaltijd en een goed gesprek. Oma’s Soep strijdt al jaren tegen eenzaamheid onder ouderen.
De helft van de winst uit hun verse soepen en maaltijden wordt ingezet voor activiteiten die jong en oud verbinden. Denk aan de wekelijkse kookdagen, Oma’s Soep festival - en Gala waar studenten en ouderen samenkomen.
Martijn Canters, oprichter Oma’s Soep en vorig jaar nog spreker op de Nima Marketing Day: 'We zijn ontzettend blij met alle deelnemende restaurants. Zij openen hun deuren voor ouderen en maken daarmee echt een enorme impact. Met onze wekelijkse bezoeken en activiteiten geven we ouderen niet alleen wat om naar uit te kijken, maar versterken we ook hun mentale en fysieke gezondheid – en vooral: we brengen weer plezier in hun leven. Een etentje samen, een goed gesprek, écht contact. Het zijn eenvoudige momenten die helpen om die vicieuze cirkel van eenzaamheid te doorbreken.'
Willem Dikkers van restaurant Morgan&Mees: 'We zijn trots dat we met zoveel restaurants door heel Nederland deze actie met Oma’s Soep mogelijk maken. Samen kunnen we niet alleen een lekkere maaltijd delen, maar ook verbinding creëren. Dat is precies waar we ons elke dag met hart en ziel voor inzetten.'
De actieposter
Samen bouwen aan de gezondheid van ouderen
Emiel Hoogendijk, epidemioloog gespecialiseerd in de kwetsbaarheid van ouderen van het Amsterdam UMC, deed onderzoek* naar eenzaamheid. Hij vertelt MarketingTribune: 'Eenzaamheid is voor niemand heilzaam, maar bij ouderen is het aantoonbaar slecht voor hun gezondheid.'
Hoogendijk verwijst naar de term ‘frailty’, die de lichamelijke achteruitgang bij ouderen omschrijft die vaak gepaard gaat met sociale isolatie. Hoogendijk stelt dat er wel degelijk iets te doen is tegen eenzaamheid: 'Er moet een structuur komen om ouderen in de gaten te houden en hen actief te verbinden.'
Oma’s Soep zet zich sinds de oprichting in om eenzaamheid onder ouderen de wereld uit te helpen. Door ouderen in een gezellige, luchtige setting samen te brengen met anderen, zorgt Oma’s Soep ervoor dat ouderen zich weer gezien en gehoord voelen, wat hen niet alleen een sociale verbinding biedt, maar ook bijdraagt aan hun fysieke en mentale welzijn en levenskwaliteit.
Belangeloze medewerking
'Eenzaamheid onder ouderen raakt ons allemaal. Met 'Een Tafel voor Twee' willen we laten zien dat een klein gebaar – een gedeelde maaltijd – een groot verschil kan maken. Vorig jaar begonnen we met 25 restaurants, dit jaar doen er al meer dan 100 mee. Dit laat zien hoeveel mensen bereid zijn hun deur én hun hart open te stellen. Om echte aandacht te vragen voor dit urgente onderwerp, hebben we twee films gemaakt die raken en aanzetten tot actie. Op 4 juni aanstaande zetten we opa’s en oma’s in het zonnetje, want niemand verdient het om alleen te zijn', voegt creatief Mischa Schreuder van betrokken bureau Fitzroy, onderdeel van United Playgrounds, toe. Zijn team werkte geheel belangeloos mee aan de Tafel voor Twee. Kijk voor informatie en voorwaarden op de website en bekijk hier de actievideo in het venster hieronder.
*Onderzoeksbronnen: ziehier Amsterdam UMC en de Nationale Zorggids
Credits actiefilm
Opdrachtgever: Oma's Soep
Bureau: Fitzroy
Cameraman en edit: Woutair Koomen
Regisseur: Mischa Schreuder
Music Agency: Sizzer
Composer: Tessa Rose Jackson
Music Supervisor: Nordin Cornelia
Music Producer: Mees van der Velde
Executive Music Supervisor: Sander van Maarschalkerweerd
Outdoor partij: JC Decaux
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- mvo
- Amsterdam UMC
- epidemioloog
- Emiel Hoogendijk
- Martijn Canters
- Nationale Opa- en Oma Dag
- oprichter
- actie
- Oma’s Soep
- mvo
- soep
- Een tafel voor Twee tegen Eenzaamheid
- Willem Dikkers
- food
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees van Dorp - founders Instama
- Directeur Marketing Jorieke de Vries verlaat Jumbo
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en start festival
- René Repko tijdelijk aan het roer van Marketing bij Jumbo
- Balr failliet - focus verschuift naar voetbalplatform
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Crisp versnelt groei en breidt uit... 18-07-2025
- Bol lanceert online én fysieke... 16-07-2025
- Campina serveert ontbijt op Lowlands... 15-07-2025
- Balr failliet - focus verschuift... 14-07-2025
- Heinz lanceert Europese campagne... 14-07-2025
- Consument wacht op last-minute... 14-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers