De marketingtransfers van week 20, 2025

- B2b
- 23 mei 2025 @ 08:00
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Personalia
- 23 mei 2025 @ 08:00
- Redactie MarketingTribune
LinkedIn heeft moeite om bij te houden wie waar wanneer naar toe gaat, maar MarketingTribune behoudt het overzicht. Dus tap een bakkie koffie (of misschien een Nespresso ter ere van de nieuwe marketingdirecteur aldaar) en lees verder.
Maaike Klijberg is sinds 1 mei 2025 Marketing Director van Nespresso Nederland. In die rol is zij verantwoordelijk voor de volledige marketingafdeling. Klijberg was eerder actief als Marketing Director Customer Experience en heeft in de afgelopen zes jaar onder andere functies vervuld als Marketing Manager B2B en Head of Customer Experience. Eerder werkte zij voor Coca-Cola en GranFood (Grand’Italia).
Maaike Klijberg
Jos van den Bergh gaat aan de slag als Coördinator PR & Communicatie bij de Vereniging Elektrische Rijders (VER). Eerder werkte hij voor Xpeng, Renault en Peugeot. Bij Renault introduceerde hij ook de eerste reeks volledig elektrische auto’s zoals bijvoorbeeld de Renault Zoe en bij Xpeng begeleidde hij de lancering van het Chinese smart EV-merk in landen als Duitsland, Frankrijk, UK en Italië. Ook gedurende zijn tijd in de reclamebranche werkte hij voor automotive accounts, zoals MG Motor, Honda, Volkswagen-groep en Citroën. Marina van Helvoort, directeur van de VER, is blij met de uitbreiding van het team. ‘Hoewel auto’s die vanaf 2030 geregistreerd worden emissievrij moeten zijn, is er nog veel werk te doen om alle consumenten ervan te overtuigen dat elektrisch rijden nu al de betere keuze is. Daarnaast is het nodig dat de overheid een langetermijnbeleid voor elektrische auto’s gaat ontwikkelen, zodat mensen met vertrouwen de overstap kunnen maken. Onze PR & communicatie-activiteiten, Ontdek Elektrisch-evenementen, lobby en het contact met de auto-importeurs leveren een stevige bijdrage aan de verdere acceptatie van elektrisch rijden. Daarbij groeit de VER nu snel en willen wij elektrisch rijden nog beter op de agenda zetten. Met de komst van Jos van den Bergh trekken we opnieuw een ervaren professional aan die de VER hierbij kan ondersteunen.’ Vanuit zijn achtergrond ziet Van den Bergh veel kansen voor de VER: ‘Samen met onze leden en de auto-importeurs zijn we in staat om condities voor elektrisch rijden gezamenlijk verder te verbeteren en potentiële EV-rijders, media en overheden te voorzien van de juiste informatie. De auto-industrie levert inmiddels fantastische smart EV’s, vaak met een knap staaltje design, maar wat nodig blijft om de transitie naar elektrisch rijden te versnellen is het creëren van de juiste beeldvorming bij consument, media en politiek. Ik kijk ernaar uit dat samen met het VER-team op te pakken en geloof dat PR, content en communicatie daarin cruciaal zijn.’ Als onafhankelijke vereniging zet de VER zich in voor de belangen van eigenaren en berijders van elektrische auto’s.
Jos van den Bergh
Oscar Hamming wordt Plaatsvervangend Directeur Communicatie bij het Ministerie van Defensie. Zoals hijzelf zegt: ‘Tijd voor een nieuw avontuur!’ Hij komt uit de bureauwereld en heeft gewerkt bij onder meer Monks, The Odd Shop en DDB. ‘Soms doet zich een fantastische kans voor. In dit geval zelfs twee. In eerste plaats was daar de kans om na 20+ jaar reclamewereld, wat tijd te nemen om met open vizier de volgende stap te bepalen. Binnen de vertrouwde reclamebranche, erbuiten, in het commerciële domein of in het publieke. De afgelopen periode stond daarom in het teken van veel praten, met oude bekenden en nieuwe gezichten. Zo ontstond een agenda vol inspirerende gesprekken. Over waar je het verschil kunt maken en waar je ogen van gaan stralen. Over wat je meebrengt en over verder ontwikkelen. Gesprekken die stuk voor stuk hebben bijgedragen om richting te geven. Dank aan iedereen die ik heb gesproken! Van het een kwam, zoals dat gaat met gesprekken, het ander. Zo ook dé kans waarin alles op de plek viel. Tijd voor Defensie!
In een snel veranderende en steeds complexere wereld worden we als samenleving geconfronteerd met een nieuwe realiteit waarin veiligheid niet meer vanzelfsprekend is. Defensie speelt hierin een sleutelrol, midden in de samenleving, met urgente thema’s, uitdagende context en een grote verantwoordelijkheid. De organisatie staat daarmee voor grote opgaven en in dat licht is de stap richting Defensie, waar communicatie niet alleen ondersteunend is, maar een essentieel onderdeel vormt, een betekenisvolle volgende stap en unieke kans. Met heel veel plezier start ik per 1 juni 2025 als Plaatsvervangend Directeur Communicatie bij het Ministerie van Defensie. Ik kijk ernaar uit om samen met Wim van der Weegen, Sascha Louwhoff en alle andere Defensie-collega’s aan de slag te gaan om invulling te geven aan de Defensienota Sterk, Slim en Samen.’
Oscar Hamming
Feyza Tamer is per direct benoemd tot Directeur Brand, Marketing en Communicatie bij ING Nederland. Zij combineert deze nationale functie met haar bestaande rol als Head of Global Brand & Marketing bij ING Groep. Tamer begon haar loopbaan bij ING in 2012 in Turkije als Hoofd Digitale Verkoop. Twee jaar later volgde haar benoeming tot Hoofd Marketing en Communicatie in datzelfde land. Sinds 2021 werkt ze vanuit Amsterdam als wereldwijde merkverantwoordelijke binnen de groep. De afgelopen negen maanden gaf ze al samen met Kim Larsen leiding aan het Nederlandse merk- en marketingteam. ‘Ik kijk ernaar uit om de merkpositie van ING in Nederland verder te versterken’, aldus Tamer. ‘Met het team willen we bouwen aan betekenisvolle klantrelaties en een consistente merkbeleving.’ In haar nieuwe functie rapporteert ze hiërarchisch aan Peter Jacobs, CEO van ING Nederland, en functioneel aan Kim Larsen, Global Head of Communications & Brand Experience bij ING Groep.
Feyza Tamer
Met ingang van 1 juli 2025 volgt Rogier Bart de Jonge Karin de Koning op als Country Manager Benelux bij Beiersdorf. De Koning bekleedt vanaf 1 juni 2025 de functie van General Manager Middle East in Dubai voor Beiersdorf. De Jonge was voorheen Country Manager Central Eastern Europe in de organisatie en zal rapporteren aan Alice Jactel, General Manager France en Benelux. Alice Jactel, General Manager France Benelux: ‘We zijn verheugd met de benoeming van Rogier tot Country Manager Benelux. Zijn strategisch inzicht en resultaatgerichte aanpak zullen van grote waarde zijn voor de verdere ontwikkeling van onze activiteiten in de Benelux-markt. Hij staat voor het belang van persoonlijke relaties en het opbouwen van vertrouwen binnen teams. Tegelijkertijd stuurt hij aan op continue innovatie en de adoptie van nieuwe technologieën en gelooft sterk in modern leiderschap dat inclusief is, vertrouwen centraal stelt en een gemeenschapsgevoel bevordert. We hebben er alle vertrouwen in dat hij de succesvolle lijn die onder Karin is ingezet, op een krachtige manier zal voortzetten.’
De Koning heeft bijna dertien jaar diverse commerciële functies binnen Beiersdorf bekleed, na eerder werkzaam te zijn geweest bij PepsiCo onder meer op de merken Nivea, Labello, Eucerin en Hansaplast: ‘Ik ben ontzettend trots op wat we met het Benelux-team hebben bereikt en heb er alle vertrouwen in dat Rogier met zijn ervaring en leiderschap de ingeslagen weg succesvol zal vervolgen en de organisatie naar een volgend niveau zal tillen. Tegelijkertijd kijk ik uit naar mijn nieuwe uitdaging als General Manager Middle East, waar ik mijn ervaring wil inzetten om de groei in deze dynamische markten te versnellen en onze marktpositie en merkbekendheid verder uit te bouwen.’
Karin de Koning
Rogier Bart de Jonge
Walter Kadnar start per 1 september als CEO en CSO van Ikea Nederland. Hij volgt daarmee Alessandra Zini op, die in januari 2025 overleed. Sindsdien werd de functie op interim-basis vervuld door CFO Sandra Schouten. Kadnar is sinds 1988 werkzaam bij Ikea en bekleedde diverse functies binnen het bedrijf. Hij begon zijn loopbaan bij Ikea Oostenrijk als managementtrainee en vervulde daarna onder meer rollen als Store Manager in Parijs, Deputy CEO in Duitsland en CEO in achtereenvolgens Polen, Rusland, Frankrijk en sinds 2022 als CEO en CSO in Duitsland. In zijn nieuwe rol in Nederland zal Kadnar leidinggeven aan circa 6.000 medewerkers. Zijn focus ligt op verdere groei van Ikea in Nederland, het verduurzamen van de winkels en de operatie, en het versterken van de omnichannelstrategie. Kadnar laat weten: ‘Met 47 jaar Ikea in Nederland voel ik me vereerd dat ik het Nederlandse team mag versterken. Mijn eerste prioriteit is om zoveel mogelijk collega's te ontmoeten, want ik ben ervan overtuigd dat leiderschap betekent dat je anderen in staat stelt om te groeien.’
Walter Kadnar
Tim Bork is per 19 mei benoemd tot Chief Commercial Officer (CCO) van Ahold Delhaize Europa & Indonesië. In deze nieuwe functie rapporteert hij rechtstreeks aan Claude Sarrailh, CEO van Ahold Delhaize Europa & Indonesië. Bork wordt verantwoordelijk voor de commerciële en waardeketenontwikkeling in de regio, met als doel de groeistrategie van het bedrijf te versnellen. Bork beschikt over meer dan twintig jaar ervaring in de internationale foodretail. Hij vervulde diverse leidinggevende functies bij Lidl, waaronder recentelijk die van Chief Customer and Purchasing Officer en bestuurslid bij Lidl International. Volgens Sarrailh zal Borks expertise bijdragen aan ‘een nog meer verbonden, klantgerichte en efficiënte bedrijfsvoering’. Bork zelf zegt: ‘Ik kijk ernaar uit om samen te werken met de teams in Europa en Indonesië en hoop waardevolle ervaring mee te brengen, waarbij ik mijn groeimindset combineer met mijn “betaalbaarheids-DNA” om nieuwe kansen te ontsluiten voor innovatie en samenwerking, waarbij de klant altijd centraal staat in alles wat we doen.’
Tim Bork
Helga Sásdi is benoemd tot Executive Vice President (EVP) van Emea bij het digitale bureau Dept. In deze rol wordt zij verantwoordelijk voor de groeistrategie van klanten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, zowel op marketing- als technologievlak. Ze zal onder meer werken voor merken als Logitech, Foot Locker, eBay en EasyJet. Sásdi komt over van Publicis Groupe Hongarije en bekleedde eerder seniorfuncties in New York en Londen, waar zij werkte met internationale merken. In 2023 werd ze opgenomen in Ad Age’s Leading Women-lijst vanwege haar inclusieve leiderschap. Bij Dept zal Sásdi nauw samenwerken met het Emea-leiderschapsteam onder leiding van CEO Joanna Trippett. Sásdi stelt: ‘Je krijgt niet elke dag de kans om je aan te sluiten bij een bureau dat zo uniek opereert op het snijvlak van technologie en marketing.’
Helga Sásdi
Philémon Heutte is benoemd tot PR Manager Benelux bij technologiemerk OnePlus. Vanuit België zal hij samenwerken met het team in Rotterdam en verantwoordelijk zijn voor de coördinatie van mediacontacten en influencerrelaties in België, Nederland en Luxemburg. Zijn opdracht is om de zichtbaarheid van OnePlus in de regio te versterken ter ondersteuning van de groei op de Europese markt. Heutte heeft meer dan twaalf jaar ervaring in PR en strategische communicatie en werkte eerder voor technologiemerken als Google, Meta, HP, Cisco, Tencent, Orange en PayPal. ‘De Benelux-regio biedt enorm veel kansen, en ik kijk ernaar uit om sterke relaties te blijven opbouwen met pers en content creators om de visie en innovatie van OnePlus tot leven te brengen’, aldus Heutte.
Philémon Heutte
Joost Claessens is per direct gestart als Managing Director bij The Good Roll. In deze rol krijgt hij de eindverantwoordelijkheid over de verdere groei en professionalisering van het merk, zowel in Nederland als internationaal. Claessens was hiervoor werkzaam bij No Fairytales en heeft daarnaast ervaring opgedaan bij onder meer Ahold, Gorillas en San Lucar. Hij beschikt over een achtergrond in e-commerce, merkstrategie en duurzame FMCG. Bij The Good Roll zal hij zich richten op het versnellen van de impact, het uitbreiden van distributiekanalen en het versterken van de merkpositie in zowel retail als B2B. Claessens zegt over zijn benoeming: ‘The Good Roll en ik passen goed bij elkaar want het is een merk met lef, visie en echte impact. Ik kijk ernaar uit om met het team de volgende stap te zetten — commercieel én maatschappelijk.’
Joost Claessens
Mirelle Schelvis wordt het nieuwe Head of Account bij Food Cabinet en haar tweelingzus Tamara wordt er interim-accountmanager. Het is voor het eerst dat de tweeling samen bij één bureau werkt.
Georgia Brown (ex-Amazon) is benoemd tot Chief Content Officer bij podcast- en audioboekenplatform Podimo. Zij is vanaf nu verantwoordelijk voor de creatieve ontwikkeling van Podimo: aan haar de taak een wereldwijde mediagroep met meerdere platforms te bouwen, waaronder de uitbreiding naar Engelstalige content. ‘Het is een enorme eer om me juist nu bij Podimo aan te sluiten. De Europese creator-economie groeit explosief - van 14,3 miljard naar een verwachte 112,4 miljard dollar in 2034. De toekomst van content ligt in de kruisbestuiving tussen traditioneel entertainment en de dynamische, snelgroeiende wereld van makers. Podimo bevindt zich in een unieke positie om die werelden met elkaar te verbinden: enerzijds door innovatieve, maker-gedreven formats, anderzijds door hoogwaardige verhalen met sterke formats en rechtvaardige eigendomsrechten.’
Georgia Brown
redactie & samenstelling Nanny Kuilboer & Tamara de Vos
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- De marketingtransfers van week 19, 2025
- Stefan Wijnen van Deli Home: 'Onhandige consument kiest voor...
- KPN op Nima Marketing Day: 'Met "Stukje van mij" maken wij...
- Retailmedia volgens bol Van conversie naar merkambitie
- Kevin Wetzel van Buckaroo op NMD25: 'Van Calimero tot...
- Kim van der Weide van Upperbloom: 'Groen wordt steeds vaker...
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 20,... 23-05-2025
- Rolf Oosterhoff (Albert Heijn) over... 22-05-2025
- Kim van der Weide van Upperbloom:... 21-05-2025
- Retailmedia volgens bol Van... 20-05-2025
- Puzzelspellen stimuleren brein in... 20-05-2025
- Databricks lanceert AI-gedreven... 19-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management