Biografie De redactie van MarketingTribune schrijft naast algemeen nieuws ook specifieke nieuwsberichten en achtergronden op acht deelgebieden, te weten B2B, Zorgmarketing, Food&Retail, Media (creatie), Contentmarketing, Sponsoring, Online marketing en Design.
Redactie MarketingTribune

[branded content] Hoe speel je in op de veranderende markt van influencer marketing?
Samen met Bob ten Berge, Head of Strategy, en Leonie Belderbos, Team Lead Brand Partnerships, blikken we in 2 delen terug op tien jaar Talpa Social en de belangrijkste mijlpalen. In dit tweede deel, een blik op de nieuwste trends in influencer marketing.
De Grand Prix Content Marketing is terug!
De Grand Prix Content Marketing is na twee jaren vol coronaleed terug, met een nieuwe partner, nieuwe jury en nieuwe categorieën. Samen met Het Genootschap van Contentstrategen reikt MarketingTribune begin oktober de Grand Prix Content Marketing Awards uit, de enige echte prijzen voor de beste cases op het gebied van contentmarketing.
Leonie Dankers (Healthy Seas Socks): 'Dat is wat een rebranding en doordacht eenduidig verhaal voor je merk kan doen'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen vast. Experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het als merk goed? In de 7e aflevering van deze serie geschreven door Gijs de Swarte Leonie Dankers, marketingmanager van Healthy Seas Socks.
Marketingfacts lanceert nieuwe website
Collega-website Marketingfacts.nl viert een feestje: hun vernieuwde, of beter gezegd: totaal nieuwe, verbeterde, snellere, makkelijkere, mooiere, kortom, in goed Nederlands: better and improved website is online. Tsjokvol met 40.000 postings en 3.000 bloggers.
Rob den Dool van Yumeko: 'Hiermee kunnen we echt impact maken'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen wel vast. Experts te over ook die voorzien dat die trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het goed? Ervaringsdeskundigen aan het woord...
'B2B-marketing is niet een professie die zich dagelijks zorgen maakt over de dag van morgen'
In Rotterdam gingen recent tien internationaal opererende B2B-marketeers in gesprek over de weerbarstige praktijk waarin zij opereren. Doel was kennisuitwisseling. Over hoe om te gaan met ‘maar hier is alles anders’, vertaalproblemen, prioriteiten. Leadgeneratie is soms moeilijk verenigbaar met het bouwen aan een merk.
Wie is de Beste Brabantse Marketeer van 2021?
Op woensdag 25 mei a.s. wordt de Beste Brabantse Marketeer verkozen in het Parktheater te Eindhoven. De titel Beste Brabantse Marketeer wordt in drie categorieën uitgereikt.
Heijmans: 'Merken hebben een grote stem in deze wereld'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen vast, maar hoe doe je het als merk goed? Voor de serie 'Marketeer van een betere wereld' interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In deel 5 Charelle Akihary, Head of Marketing Strategy bij bouwbedrijf en vastgoedbeheerder Heijmans.
Dossier Direct Marketing: Aandacht is een kostbaar goed
Dinsdagavond, u komt terug na een lange kantoordag en leegt de brievenbus. Lopend naar de deur scant u de post. Een brief en een paar reclamefolders. Dan valt uw oog op uw eigen naam. Leuk, attent, is de eerste reactie. Reclame is de tweede gedachte. U bent gespot in de wereld van Direct Marketing.
[column] Love Storm
We kwamen met 2022 net lekker op stoom of Corona werd opgevolgd door Corrie. Zoals Corona namen kent als Delta en Omikron, hebben stormen die ook. Na Corrie kwamen Dudley, Eunice en Franklin. Voor het bedenken van namen zouden meteorologen en virologen wat mij betreft inspiratie op kunnen doen bij make-up merken.
Naïf: 'Het is de kunst om het verhaal simpel te houden'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen vast, maar hoe doe je het als merk goed? Voor de serie 'Marketeer van een betere wereld' interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In deel 4 Naomi Becht van Naïf.
Bedzzzy: 'Gemak bleek nog belangrijker dan duurzaamheid'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen vast. Experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het als merk goed? In de serie 'Marketeer van een betere wereld' interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In deel 3 is het de beurt aan Bedzzzy.
Dossier Digital factcheck
Nieuw in 2022! In elke editie van MarketingTribune het 'Dossier’: ouderwetse naam, actuele thema’s. In editie 03 het Dossier Digital factcheck. MarktingTribune zet de digitale historie op een rij, prikt luchtbellen door en benoemt wat wél relevant is voor ons vak.
Longlist SAN New Kids on the Block 2021
SAN heeft de vijftien bureaus bekend gemaakt die op de longlist staan voor SAN New Kids on the Block.
Mediq: 'Eerst aantoonbare stappen zetten, dan pas communiceren'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen vast. Experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het als merk goed? In de nieuwe serie 'Marketeer van een betere wereld' interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In deel 2 is het de beurt aan Mediq.
[NMD 2022] Marketingdag zoekt marketingcases
Blok die dag! Op donderdag 16 juni 2022 zal de zesde editie van de NIMA Marketing Day plaatsvinden. De brainstorm over de programmering vindt plaats op 3 maart én de organisatie is op zoek naar enthousiastelingen die zitting willen nemen in de Adviesraad NMD.
Dossier Sportmarketing
Nieuw in 2022! In elke editie van MarketingTribune het 'Dossier’: ouderwetse naam, actuele thema’s. In editie 02 het Dossier Sportmarketing in het kader van de Olympische Winterspelen en later dit jaar het WK Voetbal. Een dossier bestaande uit meerdere artikelen, allemaal te vinden op één plek vol kaders, quotes, facts & figures en linkjes naar voor de marketeer relevante artikelen.
Esprix: nog 9 dagen om in te zenden
Nog 9 dagen en dan begint het werk van de ruim 130 juryleden uit het vak om alle cases in te lezen en te beoordelen. De deadline om in te sturen was vandaag 15 februari, maar is reeds verlengd naar woensdag 23 februari.
[column] Voorwaarts
‘Aan domheid valt niet te ontsnappen’, zo dreigde de achterflap. Dat maakte nieuwsgierig en voordat ik het wist was ik – eindelijk - De Draagbare Encyclopedie van de Domheid van Matthijs van Boxsel aan het lezen.
Spar sluit partnership met Atletiekunie
Spar en de Atletiekunie sluiten een meerjarige samenwerking om zo samen richting de Olympische Spelen in Parijs te werken. De verbintenis is per 1 februari van kracht.
Abbot Kinney's: 'Niet dat boze veganistische vingertje'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen vast. Experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het als merk goed? In de nieuwe serie 'Marketeer van een betere wereld' interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken.
[column] Briefing zkt. duidelijkheid
De briefing, de Schrödingers kat van onze industrie. Totdat je ‘m ontvangen hebt, is de opdracht even onduidelijk als dat het duidelijk is. Het enige verschil met het originele gedachte-experiment met de kat is dat na het briefingsmoment het mysterie vaak alsnog niet is onthuld.
MOA: 'Data en insights geven vertrouwen in 2e coronajaar'
De onderzoeksbranche heeft in 2021 ruim 10 procent meer omgezet, blijkt uit de 14e editie van het Trendrapport Marktonderzoekbureaus van het MOA: 'Data en insights geven vertrouwen in 2e coronajaar.'
Dossier Personeel: Oplossen tekort vereist meer dan zak met geld
Nieuw in 2022! In elke editie van MarketingTribune publiceren wij ‘een Dossier’: ouderwetse naam, actuele thema’s. We trappen af met het Dossier Personeel in het kader van de krapte op de arbeidsmarkt. Een artikel vol kaders, quotes, facts & figures en linkjes naar voor de marketeer relevante artikelen.
Nieuwe Country Manager Benelux Puma
Vanaf 1 maart 2022 treedt Gerwin Willemsen (zie foto boven) in dienst als nieuwe Country Manager van Puma Benelux. Hij neemt het stokje over van de huidige Country Manager Bas van den Bemt.
Nima, Pim en Adfo staken uitreiking Dutch Marketing Awards
'Nima, Pim en Adformatie hebben in goed overleg besloten niet verder te gaan met de Dutch Marketing Awards', melden de betrokkenen. De laatste twee edities van de Dutch Marketing Awards vonden wegens corona digitaal plaats.
SAN Next Merkenbouwer-nominaties gevraagd!
SAN roept alle CMO’s, marketingmanagers, brandmanagers van adverteerders en de strategen en account directors van bureaus op om kandidaten voor te dragen voor de SAN Next Merkenbouwer 2021.
MerkWaardige Bazen: CEO Peter Paul Barth van Klaverblad Verzekeringen
De laatste in een serie gesprekken over marketing, management en merken tussen CEO’s van grote adverteerders en belangrijke reclamebureaus met Lodewijk van der Peet. Lodewijk maakt deze interviews voor BrandBase, the come back company. De fotografie is van de hand van Kees Rijken. In deze editie Peter Paul Barth, CEO van Klaverblad Verzekeringen.
[onderzoek] Tekort aan data science-professionals makkelijk op te lossen
Stel je eens voor dat we het tekort aan data science-professionals makkelijk zouden kunnen oplossen. Dit lijkt een utopie, maar dat is het niet. Data science is namelijk nog nooit zo toegankelijk geweest. Voor iedereen, ongeacht opleiding of woonplaats (wereldwijd).
[column] Aha!
We kennen allemaal het aha-moment als we geconfronteerd worden met een scherp inzicht. Inzichten zijn altijd al belangrijk geweest in marketingcommunicatie. Een goed inzicht ligt ten grondslag aan het creatieve werk waar mensen om geven.
[onderzoek] De kracht van muziek in merkbeleving
Muziek speelt - bewust en onbewust - een grote rol in ons leven. Om de invloed van muziek in creatie te achterhalen, hebben Validators en VodafoneZiggo een experiment uitgevoerd. Met behulp van Facial Coding en AI is in kaart gebracht wat de verschillen zijn in merkbeleving bij verschillende soorten muziek.
MarketingTribune jaaroverzicht: Populairste artikelen
Het jaar 2021 zit er bijna op. Als redactie van MarketingTribune schreven we ook dit jaar weer talloze artikelen voor onze lezers. Hier een greep uit de populairste artikelen van 2021. Happy New Year.
Mercedes trekt reclame terug na kritiek China
Mercedes-Benz heeft een reclame met een Chinees model teruggetrokken, nadat er in het Aziatische land kritiek op kwam.
And now this introduceert digitale kerstboom
Brand building agency And Now This introduceert de NFTrees. Een digitale kerstboom die je elk jaar opnieuw kunt gebruiken. Elke boom is one-of-a-kind en random gegenereerd. Het bureau steunt hiermee Restore Earth.
Natuur & Milieu kiest voor Buutvrij for life
Milieuorganisatie Natuur & Milieu kiest voor Buutvrij for life als partner voor een grote publiekscampagne gericht op de warmtetransitie.
[onderzoek] Verbeter de synergie tussen marketing en sales voor een betere klantervaring
Gegevens van sales en marketing op de juiste manier samenvoegen is één van de meeste efficiënte manieren om betere synergie tussen marketing en sales te bereiken, wat uiteindelijk een betere klantervaring met zich mee brengt.
MerkWaardige Bazen: CEO Marc de Vries van Swapfiets
Een serie gesprekken over marketing, management en merken tussen CEO’s van grote adverteerders en belangrijke reclamebureaus met Lodewijk van der Peet. Lodewijk maakt deze interviews voor BrandBase, the come back company. De fotografie is van de hand van Kees Rijken. In deze editie Marc de Vries, CEO Swapfiets.
[onderzoek] Consument wil niet terug naar oude normaal
Wat de consument prettig vindt bij Amazon verwacht hij ook bij Plus. Laat het een wake up call zijn voor bedrijven: consumenten nemen geen genoegen met inferieure CX
Ad Alliance en Dag/Nacht Media bouwen aan podcast advertising
Ad Alliance (RTL Nederland, ViaCom, Disney en Discovery) en podcastproducent Dag & Nacht Media gaan samenwerken om naar eigen zeggen ‘podcast advertising naar een hoger niveau te tillen.’
Adeptiv wordt Springbok
Digital agency Adeptiv en de labels Yourzine en Searchresult gaan verder onder de naam Springbok.
[branded content] 'Laat het product de klant vinden'
Dat e-commerce steeds belangrijker wordt is ondertussen al een cliché. Dat e-commerce ook steeds belangrijker wordt bij CPG (Consumer Packaged Goods, hele gewone producten zoals eten, drank en toiletpapier) is na de lockdown ook geen voorpaginanieuws meer. Maar hoe zorg je dat je (potentiële) klanten jou en je producten vinden?
MerkWaardige Bazen: Ton Anbeek
Een serie gesprekken over marketing, management en merken tussen CEO’s van grote adverteerders en belangrijke reclamebureaus met Lodewijk van der Peet. Lodewijk maakt deze interviews voor BrandBase, the come back company. De fotografie is van de hand van Kees Rijken. In deze editie Ton Anbeek, CEO Accell Group.
[onderzoek] Het antwoord van design op dilemma's van nu
Mobiliteit, milieu, armoede, immigratie. Wat hebben deze vier thema's met elkaar te maken? Juist, het zijn vier grote socio-culturele thema's van de huidige tijd. Uitdagingen waarvan we niet weten waar we moeten beginnen bij het zoeken naar oplossingen.
- AlgemeenNieuws Tomorrowland en Loop Earplugs willen...Nieuws [branded content] Influencer...Nieuws Vandebron en Peter Koelewijn...Nieuws [NMD22] Van der Poel wint gouden...Nieuws [branded content] Marketeers...Nieuws [NMD22] Zonovergoten middag...
- B2BNieuws onderzoek Helft Gen Z bereid meer te...Nieuws Zendesk voor ruim 10 miljard dollar...Nieuws Patrick Kuijsters directeur Brand,...Nieuws Monitor Consumentengedrag:...Nieuws Art van der Vorm van Hansgrohe: 'Van...Nieuws Nationale Marketing Benchmark:...
- BureausNieuws Finale internationale uitslag Cannes...Weblog [column] Het merk als waardensysteemNieuws DOSSIER BUIKGEVOEL KruidvatWeblog [column] Brand Foundation: de...Nieuws [Cannes] Donderdagavond 3x brons...Weblog [column] De meest gemaakte...
- ContentmarketingNieuws Mastercard lanceert muziekalbumNieuws Podcast CMOtalk verhuist naar BNRNieuws Novotel lanceert campagne met...Nieuws Vierdelige podcast over Hanzesteden:...Nieuws Hansaplast viert 100e verjaardag met...Nieuws 'Groene Karavaan' promoot...
- DesignNieuws Lego wil meer vrouwen in design Nieuws 22 European Design Awards voor...Nieuws Nationale Bioscoopbon helemaal in...Weblog [column] Kijken en zien is een...Nieuws Tambr Wij geloven dat audio elk merk...Weblog [column] Treingeluiden
- Food en RetailNieuws Hands Off My Chocolate lanceert...Nieuws Zomercampagne Kruidvat in het teken...Nieuws Buitenwinkel Bever opent eerste...Nieuws Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor:...Nieuws VGM: Verkopen Primark weer boven...Nieuws The Good Wine verandert wijn in water
- MediaNieuws Pathé legt grootste handdoek ooit op...Nieuws Twitter opent zee aan...Nieuws Weinig verschuivingen luistercijfers...Nieuws Sterke groei online podcasts...Nieuws Viaplay compenseert klanten voor...Nieuws Wild Foundation start christelijk...
- Online MarketingNieuws Veronique Bouree Sales Director...Nieuws Bedrijven gaan standaard ontwikkelen...Nieuws TikTok moet meer onderscheid reclame...Nieuws Benetton verenigt fysieke en...Nieuws Online fondsenwerver Kentaa...Nieuws Leen Bakker en Vandentop Tuinhout...
- SponsoringNieuws KNVB en ING slaan handen ineen om...Nieuws Fietsen op de dam voor vluchtelingenNieuws DPG Media verlengt partnership met...Nieuws Acne Amsterdam lanceert campagne...Nieuws Kansino nieuwe hoofdpartner van AZNieuws Johan Cruijff ArenA: Huis van Oranje...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- onderzoek Helft Gen Z bereid meer te... 27-06-2022
- Zendesk voor ruim 10 miljard dollar... 27-06-2022
- Patrick Kuijsters directeur Brand,... 27-06-2022
- Monitor Consumentengedrag:... 24-06-2022
- Art van der Vorm van Hansgrohe: 'Van... 24-06-2022
- Nationale Marketing Benchmark:... 23-06-2022
MarketingTribune Events
- 28sep 2022
CustomerFirst Congres
- 6okt 2022
Grand Prix Content Marketing
- 13okt 2022
Shopping Today
- 1nov 2022
Dutch Podcast Conference
- Toon alle events »