[onderzoek] Hiiper: Discount wint terrein

[onderzoek] Hiiper: Discount wint terrein
  • Food-en-retail
  • 20 mei 2025 @ 08:44
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

De Nederlandse winkelstraten veranderen sneller dan ooit. Om het landschap beter te monitoren, introduceert Hiiper daarom deze maand de 'Retail Radar'. Hier de eerste Top 5 met de hardst groeiende retailers, zowel relatief en absoluut.

Terwijl consumenten hun koopgedrag aanpassen aan stijgende prijzen en onzeker economisch sentiment, verschuiven marktaandelen in rap tempo. In dit speelveld winnen prijsvechters terrein, verdwijnen vertrouwde ketens – en duiken onverwachte nieuwkomers op, constateert Hiipers Retail Radar. Met deze maandelijkse datarapportage brengt Hiiper de snelst groeiende offline retailers van Nederland in kaart. Bijzonder aan dit overzicht is naar eigen zeggen de focus op échte winkeltransacties – 'niet op schattingen of vragenlijsten, maar op het aantal huishoudens dat daadwerkelijk een aankoop deed.'

De lijst is gebaseerd op de 200 grootste retailers van het land en laat volgens de onderzoekers goed scherp zien wie marktaandeel wint. Daarbij kijkt men naar:

  • Relatieve groei: de procentuele toename ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar
  • Absolute groei: de stijging in het aandeel huishoudens dat iets kocht (penetratie)

De opvallendste bewegingen van afgelopen maand zijn:

1. Discount domineert
Prijsbewuste formules voeren de lijst aan. Grootste absolute stijger is Lidl Nederland. De supermarktketen wist in april 2025 fors meer huishoudens aan zich te binden dan een jaar eerder. Toch moet worden opgemerkt dat Lidl, ondanks de groei, nog altijd op flinke afstand staat van marktleiders Albert Heijn en Jumbo. De aanhoudende inflatie en het afnemend consumentenvertrouwen zorgen er wel voor dat steeds meer huishoudens overstappen naar budgetvriendelijke alternatieven.

2. KiK springt in het gat van Blokker
De Duitse retailer KiK Textiel en Non-Food B.V. maakt een indrukwekkende sprong op de lijst. Waar Blokker terrein verliest, weet KiK marktaandeel te veroveren. De keten benut het momentum om snel op te schalen in Nederland – met succes.

3. IJs verkoopt in warme lente
De vroege warmte in april had direct effect op het winkelgedrag. De IJswinckel, een formule die zich richt op ambachtelijk ijs, zag zijn klantenbestand in één klap met 72% groeien ten opzichte van vorig jaar. Een schoolvoorbeeld van seizoensgebonden versnelling in consumentenbezoek.

Zie de Top 5 met hardste groeiers hierboven. Hiiper stelt als enige partij in Nederland winkelgedrag in kaart te brengen op basis van honderdduizenden concrete transacties. Geen modellen, geen aannames – maar harde cijfers. Daarmee krijgen retailers een objectief inzicht in wie echt wint in het straatbeeld. 'Zo kun je betere, datagedreven beslissingen nemen. Zowel online als offline.'

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken