[mediabazen] IPG Mediabrands: Jeroen Oosterbaan
![[mediabazen] IPG Mediabrands: Jeroen Oosterbaan](/bureaus/nieuws/2025/05/jeroen-oosterbaan/mt_mediabazen_sander_oosterbaan.jpg)
- Bureaus
- 19 mei 2025 @ 11:29
- Link
-
IPG Mediabrands
- Geen tag
- 19 mei 2025 @ 11:29
- IPG Mediabrands
We weten het allemaal: superfans zijn goud waard voor merken. Maar waar moet je superfan van zijn als je bij een mediabureau werkt? Ik zeg: vooral van de business van onze klanten!
Bij een bureau ligt het gevaar op de loer dat we fan worden van al onze nieuwe tools, de mooiste dashboards en van onze toppers van mensen. Iedere nieuwe feature, elk nieuw kanaal, elk nieuw datamodel wordt met applaus ontvangen, liefst in de vorm van een shiny casefilm.
En eerlijk: we zijn er goed in. We weten precies hoe je media optimaal laat renderen, hoe je een contentformat uitrolt of een funnel strak inricht. Maar weten we ook precies wat de businessuitdaging van de klant is? Want het laatste dat je als bureau wil horen, is: ‘Jullie snappen onze business niet goed genoeg.’
En daar begint het voor mij. Niet bij GRP’s, CPM’s, ROAS of Lifetime Value, maar bij de vraag: wat is het echte klantprobleem? Je kunt geen waarde toevoegen aan een probleem dat je niet kent. Als Business Strategy Director bij IPG Mediabrands kan ik exact daar beginnen: in de business van de klant. Of het nu gaat om een supermarktketen met een marktaandeel dat onder druk staat, een D2C-merk dat wil verjongen, een energieleverancier die churn wil beperken of een autobouwer die de switch naar elektrisch wil maken, het draait altijd om: wat is het probleem dat je wil oplossen?
Pas dan kun je media slim inzetten. Niet omdat TikTok booming is, maar omdat het past bij de doelgroep, de funnel én het doel. Niet omdat we een performancecampagne draaien, maar omdat we meer verkopen voor onze klanten.
We moeten niet bezig zijn met zenden, optimaliseren, achter trends aan rennen en winnen op bureau-KPI’s. Want dan blijven we superfans van media, maar zijn we geen partner in business. En laat dat laatste nou precies zijn waar ik het verschil wil maken.
Jeroen Oosterbaan
Business Strategy Director
IPG Mediabrands
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Pitchen tussen wolken en zand met Matt Sleeps, RA*W laat...
- 'Mannen - Praat' maakt kwetsbaarheid tussen kerels bespreekbaar
- Becel zet hartgezondheid centraal met nieuwe campagne
- Nieuwe Defensiecampagne richt zich op vrouwen
- Nierstichting gooit het roer om met activistische koers en...
- Allianz Direct stunt met bold campagne voor Gen Z
Laatste Nieuws
- Heineken kiest Hagens als... 20-06-2025
- Engie toont menselijk gezicht met... 20-06-2025
- VanMoof geeft nieuwe S6 filmische... 20-06-2025
- Kruidvat trapt zomer af met... 20-06-2025
- ‘Beweeg waar je bent’: Dreaver... 20-06-2025
- Hibou lanceert innovatiehub Hibou/x... 19-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation