'Een stukje van mij' van KPN en Dentsu Creative wint Warc Award Grand Prix
- Bureaus
- 13 mei 2025 @ 11:05
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Awards
- 13 mei 2025 @ 11:05
- Nanny Kuilboer
De Warc Awards, in samenwerking met Cannes Lions, eren campagnes die uitblinken in marketing en strategische effectiviteit. De vijf Grand Prix gaan naar Nederland, India, Spanje en de VS (2). 'Een stukje van mij' wint de ene na de andere (inter)nationale award. Tijdens Nima Marketing Day gaan Chantal van der Walle en Dave Frauenfelder, respectievelijk als Director Marketing Communication en VP Brand, MarCom & Sponsorships bij KPN, dieper in op deze case: 'Hoe marketing écht impact maakt'.
Eerder deze maand won Een stukje van mij van KPN en Dentsu Creative Amsterdam goud in de category Strategic Thinking. Samen met de andere gouden winnaars gingen zij door voor een Grand Prix, waarvan er uiteindelijk vijf zijn toegekend door de jury bestaande uit de vijf regionale juryvoorzitters en andere juryleden, afkomstig uit Azië-Pacific, Europa, het Midden-Oosten en Afrika, Latijns-Amerika en Noord-Amerika. De Grands Prix werden geselecteerd uit de twintig 20 regionale goudwinnende inzendingen.
De vijf Grand Prix-winnaars:
Channel Pioneer: ‘Find Your Summer’ voor Magnum door Lola MullenLowe, Madrid
IJsmerk Magnum daagde de seizoensgebondenheid van de ijsverkoop in het Verenigd Koninkrijk uit door consumenten aan te moedigen om in de winter te genieten van ijs met de campagne 'Find Your Summer'. Magnum lanceerde een zwart-witfilm die momenten van warmte en plezier met Magnum in beeld bracht en gaf realtime informatie over zonlicht en winkels in de buurt.
Magnum realiseerde een opmerkelijke omzetstijging van 38,9% in de winter, wat het beste seizoen ooit was, en tegelijkertijd de merkkracht en de perceptie van het doel aanzienlijk versterkte.
De jury: ‘We waren er erg blij mee dat het merk een eeuwenoud probleem aanpakte door voort te bouwen op een overtuigend inzicht. De investering in out-of-home reclame, gecombineerd met het feit dat mensen echt hun zomer vonden, maakte dit een duidelijke Grand Prix-winnaar.’
CX: ‘Horror Codes’ voor Uber Eats door Retink, New York
Bezorgmerk Uber Eats stimuleerde de bekendheid en testte zijn bezorgdiensten buiten de horeca in de VS door de Halloween-winkelervaring te gamificeren met de Horror Codes-campagne. De campagne bevatte iconische horrorfilmcitaten die waren omgezet in promotiecodes, die consumenten correct moesten invullen om korting te krijgen op Halloween-snoep.
De Horror Codes resulteerden in meer dan 2 miljoen aanvragen voor promotiecodes, met een stijging van 20% in gemaksbestellingen, een stijging van 18% in boodschappenbestellingen en een 65% hogere gemiddelde winkelwageninhoud voor gebruikers die de campagne uitvoerden.
De jury: ‘Door een doorbraak te forceren tijdens de Halloween-periode door kern-IP van vier verschillende filmstudio's te verkrijgen, overtrof deze campagne onze verwachtingen. Het werkte echt op een ander niveau en verdiende duidelijk een Grand Prix.’
Partnerschappen & Sponsoring: ‘Michael CeraVe’ voor CeraVe door Ogilvy, New York
Huidverzorgingsmerk CeraVe versterkte de culturele relevantie en de betrokkenheid van consumenten bij zijn hydraterende crème door middel van een humoristische en samenhangende mediastrategie in de VS. De Super Bowl-campagne maakte gebruik van organische vermeldingen van een connectie tussen acteur Michael Cera en CeraVe, wat leidde tot een speelse complottheorie die zowel nieuwe consumenten als trouwe fans aansprak.
De campagne genereerde 30 miljard verdiende impressies, 1,44 miljard betaalde media-impressies en een merkgroei van 9%, en genereerde tevens de hoogste verkoop ooit voor CeraVe's moisturizers na de Super Bowl.
De jury: ‘We vonden het opmerkelijk dat een huidverzorgingsmerk deze route naar de Super Bowl nam. De 360-graden betrokkenheid bij het evenement, digitaal en in realtime, leidde tot een directe omzetgroei, waardoor het een uitblinker werd voor een Grand Prix in deze categorie.’
Strategisch Denken: ‘Een stukje van mij’ voor KPN door Dentsu Creative, Amsterda
Het Nederlandse telecommunicatiebedrijf KPN lanceerde de campagne #BeterInternet om bewustzijn te creëren over het delen van intieme foto's zonder toestemming. Muzikant Meau schreef een nummer gebaseerd op gesprekken met slachtoffers en de videoclip werd verspreid via verschillende kanalen, waaronder sociale media, televisie en public relations.
De film ging viraal op TikTok, het verhaal verscheen in landelijke tabloids, wetenschappelijke tijdschriften en websites voor ondersteuning van mensen met een beperking, en zowel de merkrelevantie als de productverkoop stegen.
De jury: ‘In een volwassen, prijscompetitieve markt waren we erg blij met de strategie voor deze campagne die zich richtte op het onderscheiden van het merk via zijn waarden en het begrip van de consument. Het stimuleerde kritische gesprekken over pesten en hielp de wetgeving te veranderen, wat het een Grand Prix opleverde.’
Gebruik van Data: ‘Turf Finder’ voor Gatorade door Leo, Mumbai
Sportdrank Gatorade heeft zijn merkrelevantie in India nieuw leven ingeblazen door stedelijke ruimtes om te vormen tot speelplekken en zo het gebrek aan mogelijkheden voor sportdeelname aan te pakken. Met behulp van 20 jaar aan verkeersgegevens van Google Maps plaatste Gatorade modulaire grasmatten in gebieden met weinig verkeer, creëerde tijdelijke sportarena's en trok meer dan 50.000 deelnemers aan via gerichte advertenties en samenwerkingen met influencers.
De campagne resulteerde in een opmerkelijke algehele groei van 59%, met een stijging van 124% in Mumbai, terwijl de top-of-mind bekendheid werd verdubbeld en aanzienlijke verdiende media-aandacht werd gegenereerd.
De jury: ‘We waren onder de indruk van de eenvoud die aan de basis ligt van dit idee: mensen aanmoedigen om meer Gatorade te drinken door ze aan te zetten tot meer sporten. De resultaten waren ongelooflijk en lieten zien hoe een innovatieve benadering van data een merk echt vooruit kan helpen - en je een Grand Prix kan opleveren.’
NIMA MARKETING DAY 2025
Ook alles weten over Een stukje van mij? De 9e editie van Nima Marketing Day vindt plaats op donderdag 12 juni 2025 in DeFabrique in Utrecht. Verzeker je vandaag nog van een plek en reserveer meteen je ticket met korting.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Monks zijn wereldwijd B Corp gecertificeerd
- Zonnebankmaker JK Group lanceert 'recharge for everybody'
- Big Mac saus nu los te koop in fles
- Goud voor 'Stukje van mij' van KPN en Dentsu Creative bij...
- Wereldmuseum bepleit open blik naar de wereld
- Kellogg’s viert ochtendtypes met vrolijke ontbijtcampagne
Laatste Nieuws
- 'Een stukje van mij' van KPN en... 13-05-2025
- Mentos kiest HPB voor... 13-05-2025
- Campagne ‘Nee tegen vapen’ richt... 13-05-2025
- 12-05-2025
- Domino’s verheerlijkt overwerken met... 12-05-2025
- Employer branding campagne... 12-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management