[onderzoek] Bezoekersaantal koffie- en lunchketens naar 9,6 miljoen

[onderzoek] Bezoekersaantal koffie- en lunchketens naar 9,6 miljoen
  • Food-en-retail
  • 14 mei 2025 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Het aantal bezoekers van koffie- en lunchketens groeide in Nederland het afgelopen jaar naar 9,6 miljoen. Hema blijft de favoriet voor koffie en lunch. Bezoekers nuttigen driekwart (76%) van de bestellingen ter plaatse, terwijl ze bijna een kwart (24%) afhalen, zo blijkt uit vers onderzoek van Multiscope.

De resultaten zijn vanaf vandaag terug te vinden in de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.

Bijna twee derde bezocht koffie- of lunchketen
In het afgelopen jaar bezocht bijna twee derde (65%) van de Nederlanders minstens één keer een koffiezaak of lunchroom. Dat zijn bijna 9,6 miljoen bezoekers. Deze bezoekers zijn samen goed voor 65 miljoen bezoeken in het afgelopen jaar. Het aantal bezoekers steeg in een jaar tijd van 9,2 miljoen naar 9,6 miljoen. 

Hema populairst
De Hema trekt de meeste bezoekers van alle koffie- en lunchketens in Nederland, gevolgd door Bakker Bart. Kort daarop volgen La Place en Starbucks. Subway, Bagels & Beans, Brownies&downieS, BackWerk, Anne&Max en Dunkin’ maken de top 10 compleet.


Bijna een kwart van de bestellingen afgehaald 
Ruim driekwart (76%) van alle bestellingen nuttigen klanten ter plaatse, terwijl bijna een kwart (24%) kiest voor afhalen. Deze verhouding verschilt sterk per keten. Bijna alle bestellingen bij Brownies&downieS (99%), Doppio Espresso (98%), Coffeelovers (96%) en Anne&Max (96%) nuttigen bezoekers ter plaatse. Klanten van Dunkin’ halen de bestelling juist duidelijk vaker af (66%) dan dat ze deze ter plaatse consumeren. 

fotocredit: Brent Gorwin / Unsplash
 

Over Multiscope 
'Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.  De resultaten in dit onderzoek komen uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor koffie- en lunchketens. In het onderzoek zijn 4.999 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.'

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken