Booking.com nieuwkomer in wereldwijde top 100

- Algemeen
- 16 mei 2025 @ 12:02
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 16 mei 2025 @ 12:02
- Kel Koenen
Voor het eerst sinds het ontstaan van de BrandZ Global Top 100 in 2006 heeft Booking.com zich in de lijst van meest waardevolle merken ter wereld genesteld. Het Nederlandse reisplatform komt binnen op plek 89 en sluit zich daarmee aan bij andere Nederlandse merken die eerder de lijst haalden, zoals ING, ABN Amro, Heineken en Adyen.
Volgens de twintigste editie van de prestigieuze ranglijst, samengesteld door marktonderzoeksbureau Kantar, vertegenwoordigen de honderd sterkste merken gezamenlijk een waarde van 10,7 biljoen dollar—een stijging van 29% ten opzichte van vorig jaar. Sinds de eerste editie in 2006 is de totale merkwaarde zelfs met 9,3 biljoen dollar gegroeid.
‘Booking.com laat zien dat innovatie in aanbod en klantbeleving loont’, aldus Martin Guerrieria, hoofd van Kantar BrandZ. ‘Door naast hotels ook vluchten, autoverhuur en restaurantreserveringen aan te bieden, is het merk uitgegroeid tot een alles-in-één reisplatform.’ De opmars van het merk past binnen een bredere trend: disruptieve en innovatieve merken zijn goed voor ruim 70% van de waardecreatie in de afgelopen twintig jaar.
Opmerkelijk is dat de lijst steeds meer wordt gedomineerd door Amerikaanse merken: hun aandeel steeg van 63% in 2006 naar 82% dit jaar. Europese merken daarentegen vertegenwoordigen nog slechts 7% van de totale merkwaarde. ‘Toch zijn er lichtpunten’, stelt Guerrieria. ‘Naast Booking.com zien we ook Spotify en Zara stijgen, wat laat zien dat Europese merken nog steeds relevantie kunnen afdwingen.’
De lijst kent ook andere opvallende nieuwkomers en stijgers, zoals ChatGPT (plek 60), Stripe (85), Chipotle (86) en het Indiase Airtel, het snelst groeiende telecommerk wereldwijd. Apple blijft voor het vierde jaar op rij de nummer één met een merkwaarde van 1,3 biljoen dollar, gevolgd door Google en Microsoft.
Guerrieria benadrukt het belang van investeren in merken, juist in economisch onzekere tijden. ‘Een merk is het meest waardevolle bezit van een bedrijf. De best presterende merken overstijgen structureel de S&P 500 en MSCI World Index. Ze slagen erin om prijsverhogingen te absorberen zonder vraagverlies, dankzij hun sterke positionering in het hoofd en hart van de consument.’
In de Nederlandse editie van BrandZ, eerder dit jaar uitgebracht, werden Action en Rituals al als snelst stijgende merken aangewezen. Beiden breidden hun succesvolle winkelconcepten internationaal uit.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management