Nieuwe Retail Media Commissie bevordert kennisdeling, transparantie en standaardisatie

Nieuwe Retail Media Commissie bevordert kennisdeling, transparantie en standaardisatie
  • Food-en-retail
  • 16 mei 2025 @ 11:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Retail Media Day

Tijdens de Retail Media Day is de nieuwe Retail Media Commissie officieel gepresenteerd. Zes grote retailers slaan de handen ineen om kennisdeling, transparantie en de lang gewenste standaardisatie binnen retailmedia te bevorderen.

De commissie, die onder de vlag van de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) opereert, nodigt andere retailers uit om zich aan te sluiten.

‘Het is belangrijk om de volwassenheid van retail media, kennisdeling en transparantie in de markt te bevorderen, maar ook om het voor adverteerders en mediabureaus makkelijker te maken’, vertelt Bas Komen namens Albert Heijn tijdens de lancering. ‘Een campagne bij Kruidvat of Jumbo zou even eenvoudig moeten verlopen als bij Albert Heijn. We kunnen daar aan bijdragen door elkaar uit te dagen op die onderwerpen en nieuwe standaarden neer te zetten.’

Drie pijlers

De commissie richt zich op drie hoofdthema's:

  1. kennisdeling,
  2. dialoog met de markt, en
  3. meetbaarheid.

‘We willen graag kennis delen, zowel over hoe je als retailer naar de markt gaat als hoe andere retailers retailmedia het beste kunnen aanpakken’, licht Mariëlle Slenders van AS Watson toe. ‘Daarnaast willen we in gesprek met de markt en zorgen we dat we de juiste meetbaarheid overal brengen.’

De commissie staat open voor alle retailers die willen bijdragen aan de professionalisering van retailmedia. ‘Wij staan hier namens de zes, maar we nodigen iedereen uit om deel te nemen’, benadrukt Olivier Fornier van Plus.

Waarom de RND?
De keuze voor de Raad Nederlandse Detailhandel als overkoepelende organisatie was een pragmatische. ‘We hadden niet veel zin in legacy governance en gedoe’, vertelt Fornier. ‘We wilden snel van start. We hebben daarom gekeken naar gemeenschappelijke verbanden met retail partijen in Nederland. Veel retailers zijn al aangesloten bij het RND als brancheorganisatie, dus leek het logisch om onder die vlag deze commissie op te richten.’

Positieve reacties
De oprichting wordt positief ontvangen door adverteerders. ‘Ik ben er heel blij mee’, reageert Henriette van Swinderen van de BVA (Bond van Adverteerders). ‘Vanuit de BVA-taskforce hebben wij zelfs al aan tafel gezeten met de commissie. Wat heel erg belangrijk is, is dat we echt gaan kijken naar de standaardisatie in de markt. Op dit moment zijn we nog appels met peren aan het vergelijken.’

Deli Bom van MediaMarkt geeft in MT-zustertitel Twinkle aan dat er al een jaar voorbereiding aan de lancering vooraf is gegaan. ‘We hebben al een aantal keer overleg gehad. Nu gaan we samen kijken hoe we de totale branche beter kunnen standaardiseren. We willen in gesprek gaan met elkaar, maar ook met de BVA en de VIA om retailmedia verder te professionaliseren.’

Commissieleden

De Retail Media Commissie bestaat uit:

  • Deli Bom (MediaMarktSaturn)
  • Max de Jong (Albert Heijn)
  • Lisette Fransen (Jumbo)
  • Justin Sandee (Bol)
  • Mariëlle Slenders (AS Watson)
  • Olivier Fornier (Plus)
  • Arjen Heida (voorzitter)

Lees ook: Verslag eerste helft Retail Media Day 2025

​(eigen foto)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken