Picnic start campagne met goedkoper Duits assortiment

Picnic start campagne met goedkoper Duits assortiment
  • Food-en-retail
  • 20 mei 2025 @ 10:45
  • Link
  • Tamara de Vos
    Tamara de Vos

    Allround redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Online supermarkt Picnic introduceert een nieuw assortiment van ongeveer vijftig populaire producten die in Duitsland voordeliger zijn ingekocht. Nederlandse klanten kunnen de artikelen vanaf deze week bestellen via de Picnic-app.

Volgens Picnic zijn de prijsverschillen tussen Nederland en Duitsland aanzienlijk, ondanks eventuele juridische en praktische obstakels bij grensoverschrijdende inkoop. De campagne volgt op tussentijds ophef over aanbevolen 'inkoopmuren' die opwerpen om grensoverschrijdende handel te onmogelijk te maken.

Besparen

Tijdens een recent rondetafelgesprek van de vaste commissie voor Economische Zaken uitte Kamerlid Jesse Klaver is verrassend over prijsverschillen bij identieke producten, zoals zonnebrandcrème van het merk Nivea. Ook programmamaker Arjen Lubach besteedde in zijn televisieprogramma aandacht aan de handelspraktijken van voorop. Volgens een onderzoek van de Europese Commissie uit 2020 zouden Europese consumenten jaarlijks € 14,1 miljard kunnen besparen als supermarkten vrij over de grens mogelijk inkopen.

Vrij verkeer van goederen

Fabrikanten vermelden op producten die voor de Duitse markt bedoeld zijn vaak geen ingrediënten in het Nederlands. Omdat dit in Nederland verplicht is, versterkt Picnic deze producten van stickers met een Nederlandse ingrediëntenlijst. 'In de Europese Unie geldt vrij verkeer van goederen', zegt Picnic-medeoprichter Michiel Muller. 'De dominante daarvan door bijvoorbeeld op een centrale locatie zo goedkoop mogelijk te producent, maar werpen blokkades op als supermarkten hun klanten van dit voordeel willen laten gebruiken. Dat moet echt stoppen en wij gaan door met de strijd.'

Tamara de Vos

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken