Picnic start campagne met goedkoper Duits assortiment

- Food-en-retail
- 20 mei 2025 @ 10:45
- Link
-
Tamara de Vos
Allround redacteur
BBP Media - Geen tag
- 20 mei 2025 @ 10:45
- Tamara de Vos
Online supermarkt Picnic introduceert een nieuw assortiment van ongeveer vijftig populaire producten die in Duitsland voordeliger zijn ingekocht. Nederlandse klanten kunnen de artikelen vanaf deze week bestellen via de Picnic-app.
Volgens Picnic zijn de prijsverschillen tussen Nederland en Duitsland aanzienlijk, ondanks eerdere juridische en praktische obstakels bij grensoverschrijdende inkoop. De campagne volgt op eerdere ophef over zogenoemde 'inkoopmuren' die fabrikanten opwerpen om grensoverschrijdende handel te beperken.
Besparing
Tijdens een recent rondetafelgesprek van de vaste commissie voor Economische Zaken uitte Kamerlid Jesse Klaver zijn verbazing over prijsverschillen bij identieke producten, zoals zonnebrandcrème van het merk Nivea. Ook programmamaker Arjen Lubach besteedde in zijn televisieprogramma aandacht aan de handelspraktijken van fabrikanten. Volgens een studie van de Europese Commissie uit 2020 zouden Europese consumenten jaarlijks € 14,1 miljard kunnen besparen als supermarkten vrij over de grens mochten inkopen.
Vrij verkeer van goederen
Fabrikanten vermelden op producten die voor de Duitse markt bestemd zijn vaak geen ingrediënten in het Nederlands. Omdat dit in Nederland wettelijk verplicht is, voorziet Picnic deze producten van stickers met een Nederlandse ingrediëntenlijst.
'In de Europese Unie geldt vrij verkeer van goederen', zegt Picnic-medeoprichter Michiel Muller. 'De fabrikanten profiteren daarvan door bijvoorbeeld op een centrale locatie zo goedkoop mogelijk te produceren, maar werpen blokkades op als supermarkten hun klanten van dit voordeel willen laten profiteren. Dat moet echt stoppen en wij gaan door met de strijd.'
-
Tamara de Vos
- Werkt bij: BBP Media
- Functie: Allround redacteur
- Website:https://bbpmedia.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo lanceert 'De lekkerste bakkerij van Nederland'
- Zachtfruitcampagne ‘Een handje zomer’ richt zich op jonge...
- [column] Waarom communicatie het verschil maakt in de...
- Alpro helpt met voedingsstoffen in elke hap
- [onderzoek] Consument kiest vaak voor duurzaamheid bij...
- [marketeer 226] Jasper Spaargaren - CMO Flower Farm
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Vlaggetjesdag Scheveningen 2025: van... 16-06-2025
- [marketeer 226] Jasper Spaargaren -... 13-06-2025
- Nationaal Jenevermuseum Schiedam en... 11-06-2025
- Bakker Bart speelt in op knorrende... 10-06-2025
- Aldi verleidt pubers met versaanbod10-06-2025
- Jumbo lanceert 'De lekkerste... 05-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation