Heinz-tune scoort na 15 jaar nog altijd

- Bureaus
- 22 mei 2025 @ 09:44
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 22 mei 2025 @ 09:44
- Kel Koenen
De klassieke jingle van Heinz Sandwich Spread 'Dus wat ik steeds op tafel zet…' blijkt na vijftien jaar afwezigheid nog steeds ijzersterk in ons collectieve geheugen verankerd. Uit recent onderzoek van sonic branding agency TAMBR, Talpa Media en Unravel Research blijkt dat 98% van de luisteraars de tune correct aan Heinz koppelt, terwijl 81% hem direct herkent.
Het onderzoek richtte zich op de blijvende impact van iconische soundlogo’s uit de jaren ’80 en ’90. Merken als Duo Penotti, Johma, RedBand, Cup-a-Soup en Venz blijken nog altijd sterk geassocieerd te worden met hun karakteristieke jingles. 'Geluid roept direct merkassociaties op, versterkt de merkbeleving en wekt positieve gevoelens op', aldus de onderzoekers.
Boaz Disselkoen, verantwoordelijk voor marketing bij Kraft Heinz Benelux, spreekt van een schoolvoorbeeld van effectieve sonic branding: 'De herkenbaarheid van de tune en de sterke koppeling aan het merk tonen aan dat audio iets fundamenteels in ons geheugen raakt. Dat deze jingle na al die jaren nog zo resoneert, is de ultieme droom voor een marketeer.'
Opvallend is dat de succesvolle soundlogo’s vaak langer en melodieuzer zijn dan de huidige generatie, die meestal onder de vijf seconden blijft. De kracht ligt volgens de onderzoekers in consistentie, verhalende elementen en muzikale herkenbaarheid.
Ook slogans blijken zich vast te bijten: ‘4 uur Cup-a-Soup’ en ‘RedBand, als je voor pret bent’ worden door 80% van de luisteraars feilloos herkend. Minder frequent ingezette slogans, zoals ‘Bedenk goed wat je met je laatste Rolo doet’, scoren duidelijk lager. Geluid, mits goed georkestreerd, blijft dus decennialang doorklinken.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- 63ste 'Even Apeldoorn bellen'... 22-05-2025
- Heinz-tune scoort na 15 jaar nog... 22-05-2025
- Eerlijk beeld van de zorg bij Cordaan22-05-2025
- Artbox presenteert Young Meets Old... 22-05-2025
- Campina lanceert interactieve... 21-05-2025
- Doritos lanceert gouden... 20-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management