Vivera lanceert nieuwe Signature Burger campagne over echtheid

Vivera lanceert nieuwe Signature Burger campagne over echtheid
  • Food-en-retail
  • 21 mei 2025 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Vivera introduceert de Signature Burger met een nieuwe, gedurfde campagne die speelt met de dunne grens tussen echt en nep. In een wereld waar bijna niets meer écht is — van siliconen tot sixpacks, van fillers tot filtertjes — omarmt Vivera fake.

Eigenlijk gaat het het foodmerk om de schoonheid van alles dat niet echt is.

'De Vivera Signature Burger is zó sappig, zó juicy en zó intens lekker dat je je afvraagt: is dit echt vlees? Spoiler: nee. Maar weet je wat? Het maakt niet uit. De burger is volledig plantaardig, met die iconische gegrilde randjes en een smaak die door je zintuigen breakdancet. Geen koeien, geen schuldgevoel, alleen pure smaakbeleving', aldus de makers.

Wat maakt het uit?
De nieuwste campagne van Vivera wil een dikke vette streep trekken door ouderwetse ideeën over ‘echt’ en ‘nep’. 'Met een flinke knipoog zien we gebruinde goden uit een fles, lippen die drie postcodegebieden bestrijken, biceps als opblaaspoppen en nagels die kunstwerken zijn geworden. En tussen al die perfectie prijkt één waarheid: het is niet echt, maar maakt het uit? Zolang het maar raakt en... smaakt, toch? Met deze campagne wil Vivera niet alleen laten zien hoe lekker plantaardig kan zijn, maar ook hoe je zonder schuldgevoel kunt genieten van iets dat niet ‘echt’ is. Want als iets goed voelt, goed smaakt en de planeet helpt, waarom zou je dan moeilijk doen over wat echt is?'


Campagne-uiting

Een positieve boodschap
De campagne, ontwikkeld door bureaus Heldergroen en Trojan Monkeys, draait om het omarmen van positieve keuzes zonder te wijzen op wat er mis is. Arthur Herpel, Managing Partner bij Heldergroen, stelt: 'Om gedragsverandering te realiseren moeten we niet het probleem centraal stellen en groter maken, maar het positieve alternatief op een aanstekelijke manier presenteren. Volgens mij zijn we daar in deze campagne best aardig in geslaagd.'

Auke van Rossum, creative director bij Trojan Monkeys, vult aan: 'We wilden een campagne maken die net zo sappig en vol smaak is als de Signature Burger zelf. Geen belerend verhaal, gewoon iets dat smaakt naar meer — en dat mag best een beetje nep zijn!”

De Signature Burger is Vivera’s antwoord op de vraag: hoe krijg je mensen aan het plantaardig eten zonder belerend te zijn? Door te laten zien dat ‘niet echt’ lekker mag zijn. Omdat jij het waard bent. Omdat dieren best cute zijn. Omdat planeet A onze enige is. En omdat ‘echt’ tegenwoordig toch al nergens meer op slaat. Kortom: 'De Signature Burger. Hij is niet echt. Maar maakt het uit?'

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken