Biografie Kel werkt al meer dan 20 jaar in de contentindustrie. Als hoofdredacteur/head of content was hij verantwoordelijk voor zo'n dertien multichannel (print, online, socials, video, live, etc) mediaplatforms bij diverse uitgeverijen en ondernemingen in binnen- en buitenland. Sinds maart 2022 is hij als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de uitbouw en ontwikkeling van het CustomerFirst-portfolio bij uitgeverij BBP Media. Sinds 1 november 2024 is hij tevens hoofdredacteur van MarketingTribune.
Kel Koenen


Cannes Lions telt bijna 27 duizend inzendingen
De organisatie van het Cannes Lions International Festival of Creativity maakt zojuist bekend dat dit jaar maar liefst 26.900 inzendingen zijn ontvangen voor de creativiteitsprijzen. Dit aantal weerspiegelt volgens de organisatie de brede wereldwijde deelname en groeiende relevantie van creativiteit.

Orange Lions en Dentsu presenteren: On The Record
Op woensdag 2 juli organiseert Orange Lions samen met Dentsu een uniek en exclusief post-Cannes Lions evenement: On the record. In het Amsterdamse kantoor van Dentsu krijgen bezoekers een ongefilterde blik achter de schermen van het meest prestigieuze reclamefestival ter wereld.

Allianz Direct stunt met bold campagne voor Gen Z
Allianz Direct en social agency Somention lanceren met Stuntje The Movie een onconventionele verzekeringscampagne, gericht op Gen Z. In de hoofdrol: influencer Stuntje, ook wel bekend als Stuntkabouter, die de kans krijgt om stunts uit te voeren voor de verzekeraar – maar in plaats daarvan zijn eigen blockbuster wil maken.

DPG Media deelt attention score met adverteerders
DPG Media introduceert een nieuwe manier om de effectiviteit van digitale campagnes te meten: de attention score. Deze gratis beschikbare metric laat adverteerders zien hoeveel aandacht hun seamless advertenties daadwerkelijk genereren — en niet alleen of ze zijn gezien.

Basic-Fit, Consumentenbond en Jean Bâton winnen Nima Marketing Awards
Tijdens NIMA Marketing Day 2025 zijn Basic-Fit, de Consumentenbond en Jean Bâton uitgeroepen tot beste marketingbedrijven van Nederland. De Nima Marketing Company of the Year Awards bekronen organisaties die marketing als een integrale kracht binnen hun bedrijf inzetten. De winnaars blonken uit in respectievelijk de categorieën Large, Medium en Small.

KVK speelt met realiteit in nieuwe campagne
Na de audiothriller 'Hou je vast!' komt de Kamer van Koophandel met een nieuwe campagne rond het Handelsregister: 'Anders overkomen.' Met humor en herkenbaarheid laat KVK zien wat er mis kan gaan als ondernemers hun gegevens niet actueel houden.

Een einde aan 'do-not-reply’-marketing
Salesforce lanceert vandaag Marketing Cloud Next, een vernieuwing binnen hun platform. Centraal in de nieuwe aanpak staan zogeheten 'Agentic AI agents': autonome digitale assistenten die zelfstandig campagnes creëren, content personaliseren en realtime klantinteracties aangaan en optimaliseren.

Sire stelt eerste social ambassadeurs aan
Stichting Sire heeft voor het eerst in haar bestaan een team van social ambassadeurs aangesteld om haar maatschappelijke campagnes kracht bij te zetten. Het gaat om vijf bekende contentmakers: Mandy Woelkens, Stijn de Vries, Liesbeth Rasker, Sophie Milzink en Anna van Borre.

VanMoof lanceert S6: krachtiger en slimmer dan ooit
VanMoof maakt een comeback met de introductie van de S6 Serie, de eerste nieuwe modellen sinds de overname door McLaren Applied. De vernieuwde e-bikes combineren elf jaar VanMoof-ervaring met de technische knowhow van de nieuwe eigenaar. Resultaat: ‘de ultieme VanMoof’, aldus het Nederlandse merk.

MassiveMusic bundelt krachten tot wereldwijde muziekpartner
Songtradr, het B2B-muziektechnologiebedrijf, brengt vier van zijn dochterbedrijven - 7digital, Big Sync Music, Musicube en Resonance Sonic Branding - samen onder één merknaam: MassiveMusic. Daarmee ontstaat een krachtige, geïntegreerde speler die zich wereldwijd richt op het strategisch inzetten van muziek voor merken, bureaus en platforms.

Karvan Cévitam mixt verfrissende limonade met zomerhits
Karvan Cévitam luidt de zomer in met een creatieve dubbelslag: een nieuwe lijn frisse Zero-limonades én een muzikale campagne vol fruitige parodieën. Met de introductie van Karvan Cévitam Refresh Zero mikt het merk op verfrissing met een twist – letterlijk én figuurlijk.

Jysk investeert in merkbeleving en storytelling
Woonwinkelketen Jysk zet stevig in op merkversterking in Nederland. Naast actiemarketing maakt het bedrijf ruimte voor inspirerende brandingcampagnes, digitale zichtbaarheid en content die het vernieuwde winkelconcept onder de aandacht brengt.

LePub versterkt topteam in Amsterdam
LePub Amsterdam heeft haar leiderschapsteam versterkt met twee belangrijke benoemingen: Kika Douglas (l) treedt aan als Chief Creative Officer en Karen Ballenden wordt General Manager. Met deze strategische zet onderstreept het bureau zijn ambitie om creativiteit, innovatie en effectiviteit naar een nog hoger niveau te tillen.

Digital stuwt mediabestedingen naar recordhoogte
De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2024 met 6,9% gegroeid tot €6,41 miljard. Deze toename van €412 miljoen is voor meer dan 90% toe te schrijven aan digital, dat zelf met bijna 11% groeide. Dat blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2024 van Nielsen.

Klantverlies dreigt voor zwijgende merken
Eén op de vijf Nederlanders boycot actief Amerikaanse merken om politieke redenen. Nog eens 17% overweegt dat te gaan doen. Dit blijkt uit onderzoek van Improof Research in opdracht van Value@Stake.

Bakker Bart speelt in op knorrende trek
Bakker Bart trapt een nieuwe online videomarketingcampagne af die inspeelt op een alledaags én herkenbaar moment: wanneer je plotseling overvallen wordt door trek. De campagne bouwt voort op de eerder geïntroduceerde merkregel ‘Trek? Bakker Bart.’

Aldi verleidt pubers met versaanbod
Aldi richt zich in haar nieuwste campagne op een verrassende doelgroep: ogenschijnlijk ongeïnteresseerde pubers. In een herkenbare scène slenteren twee tieners door de supermarkt, ogenschijnlijk verveeld – tot blijkt dat ze doelgericht tomaten, broodjes en vers gehakt uitkiezen voor een zelfgemaakte hamburger.

Apple en Dove domineren Glass Lion-shortlist
De organisatie van Cannes Lions heeft vrijdag de shortlist voor de Glass: The Lion for Change bekendgemaakt. In deze categorie, die gendergelijkheid en inclusiviteit beloont, zijn onder andere Apple, Dove en Nike genomineerd.

SXSW London brengt creatieve wereldtop naar Shoreditch
De eerste editie van SXSW London is afgesloten met lovende reacties uit binnen- en buitenland. In zes dagen trok het festival ruim 20.000 bezoekers uit 77 landen naar Shoreditch, waar muziek, film, technologie, kunst en business samenkwamen in een bruisende mix van creativiteit en innovatie.

Becel zet hartgezondheid centraal met nieuwe campagne
Met de campagne ‘Begin je dag goed’ presenteert Becel zich opnieuw als gids naar een gezondere levensstijl. De campagne, ontwikkeld door TBWA\Neboko, laat op speelse wijze zien dat kleine keuzes – zoals het vervangen van roomboter door Becel – grote impact kunnen hebben op je gezondheid.

De kracht van smaak en erfgoed
Floor Hesselmans, Chief Operating Officer bij Westland Kaas, bouwt voort op een stevige marketingachtergrond bij bedrijven als onder meer Sara Lee en Douwe Egberts. Ook in haar huidige functie speelt marketing – ondanks het ontbreken in de titel – een centrale rol: het bewaken en verder uitbouwen van iconische merken als Old Amsterdam en Maaslander.

CEO Mark Read vertrekt eind 2025 bij WPP
Mark Read, CEO van WPP, treedt per 31 december 2025 terug na een loopbaan van meer dan dertig jaar bij het bedrijf, waarvan zeven als topman. Dat maakte WPP vandaag bekend. De zoektocht naar een opvolger is inmiddels gestart.

Bol helpt vakantiestress te fixen
De zomervakantie lonkt, maar bij veel Nederlanders slaat de stress toe voordat ze überhaupt vertrokken zijn. Koffers die niet dicht willen, een vergeten slotcode of een onvolledige tent: herkenbare taferelen die Bol aangrijpt in de nieuwe zomercampagne ‘De winkel van vakantiefixers’.

KPN grote winnaar bij SAN Accenten 2024
Tijdens een feestelijke uitreiking in Studio 21 zijn donderdagavond 5 juni de winnaars van de SAN Accenten 2024 bekendgemaakt. In een uitverkochte zaal mochten 44 campagnes uit twaalf categorieën een felbegeerd SAN Accent in ontvangst nemen.

BBC Studios kiest voor samenwerking met Audiohuis
BBC Studios heeft Audiohuis geselecteerd als exclusieve partner voor de advertentieverkoop van BBC-podcasts in Nederland. Daarmee krijgt het toonaangevende Britse audiomerk voortaan commerciële vertegenwoordiging op de Nederlandse reclamemarkt.

Alpro helpt met voedingsstoffen in elke hap
Alpro lanceert de campagne ‘Haal meer uit elke hap’ om consumenten te helpen makkelijker gevarieerd en gezond te eten. De campagne speelt in op de toenemende behoefte aan duidelijkheid over voedingswaarden.

TCL wordt wereldwijde partner van Arsenal
Arsenal FC en elektronica-merk TCL tillen hun samenwerking naar het hoogste niveau. Wat begon als een regionale overeenkomst in 2023, is nu uitgegroeid tot een wereldwijde, meerjarige samenwerking.

Trotse medewerkers GVB werven technisch talent
GVB Amsterdam is deze week gestart met de nieuwe wervingscampagne Alle techniek aan boord, gericht op het aantrekken van technisch talent.

Drie Nederlandse nominaties op eerste Cannes-shortlists
De eerste shortlists van Cannes Lions 2025 zijn bekend: Dan Wieden Titanium Lions en Innovation Lions. Nederland scoort met drie nominaties in de categorie Innovation.

Meatless McKroket terug op menu bij McDonald’s
McDonald’s Nederland herintroduceert de Meatless McKroket: een lokaal ontwikkeld product met jackfruit dat inspeelt op de groeiende groep flexitariërs. ‘We maken meatless eten laagdrempelig en aantrekkelijk voor iedereen’, aldus Dolly van den Akker, impact director bij McDonald’s.

Telegraaf vernieuwt grondig app en website
De Telegraaf heeft zijn app en mobiele website volledig vernieuwd. Met de upgrade staat de mobiele gebruikerservaring centraal, wat volgens de uitgever broodnodig is gezien het sterk toegenomen mobiele verkeer. Meer dan ooit wordt De Telegraaf via smartphone gelezen.

Odido roept op: ‘Gebruik je stem’
Contact maken is dankzij technologie eenvoudiger dan ooit en toch voelt ruim een derde van de Nederlandse jongeren zich eenzaam. Om dat patroon te doorbreken, lanceren telecomprovider Odido, JoinUs en Mind Us samen de campagne 'Gebruik je stem tegen eenzaamheid'.

‘Retailmedia is niet alleen de groeistrategie voor merken, maar ook echt wat consumenten willen’
Op Nima Marketing Day 2025 nemen Stefan Brzozowski (r) en Joshua Thiel, respectievelijk Director Head of Commerce en Head of Advertising Analytics bij bol Retail Media, bezoekers mee in de razendsnelle ontwikkeling van retailmedia.

‘Common Ground’ siert Nederlands paviljoen Osaka
KesselsKramer heeft het volledige creatieve werk onthuld voor het Nederlandse paviljoen op Expo 2025 in Osaka. Met het concept Common Ground zet het bureau Nederland visueel en inhoudelijk op de kaart als een van de meest in het oog springende deelnemende landen.

Trekpleister benadrukt mentale gezondheid in nieuwe campagne
Trekpleister lanceert op 2 juni haar nieuwe merkfilm 'De kracht van aandacht', waarin de nadruk ligt op mentale gezondheid en het belang van tijd voor jezelf. In de campagne speelt merkkarakter Aaf opnieuw de hoofdrol.

(Snelle) taxi voor iedereen
Sneleentaxi heeft vandaag een nieuwe stap gezet in de Nederlandse mobiliteitsmarkt met de lancering van een landelijke on-demand taxi-app. Deze maakt het mogelijk om in álle hoeken van Nederland direct een taxi te bestellen van Zoutelande tot Zoetermeer.

Q8 positioneert zich 'en passant' als mobiliteitspartner
Q8 lanceert een nieuwe merkcampagne waarin het bedrijf zich profileert als volwaardige mobiliteitspartner. Voor de mediastrategie klopte Q8 aan bij Pink, terwijl VML Belgium verantwoordelijk was voor de creatieve ontwikkeling.

Cannes Lions 2025 belicht creatieve toekomst
Tijdens Cannes Lions 2025 komen marketing, technologie en cultuur opnieuw samen in een programma vol inspiratie en strategie. Ook dit jaar belooft het festival weer hét platform te worden voor creatieve denkers wereldwijd.

Boudewijn de Groot wint Lennaert Nijgh Prijs
Boudewijn de Groot ontvangt dit jaar de Lennaert Nijgh Prijs, een oeuvreprijs voor bijzondere verdiensten binnen het Nederlandstalige lied. De uitreiking vindt plaats op maandag 2 juni tijdens het Buma Awards Gala in Internationaal Theater Amsterdam (ITA), waar jaarlijks componisten, tekstdichters en uitgevers worden geëerd.

Slimme rebranding zet Fairphone op de kaart
Fairphone zette samen met De Nieuwe Zaak een strategische herpositionering in gang om een breder publiek te bereiken, zonder haar ethische missie te verliezen. Chief Commercial Officer Rutger Sneep (links) en campagnedenker Jasper Koekoek vertellen hoe creativiteit, performance en purpose hand in hand gingen – en welke keiharde resultaten dat opleverde.

Cloudpillo laat dromen leven: zo bouw je een merk dat blijft hangen
In slechts vier jaar tijd groeide Cloudpillo uit van een startup met een innovatief hoofdkussen tot een internationaal merk in slaapartikelen. Lars van der Wijst (r), oprichter en CMO van Cloudpillo en Jur Baart, medeoprichter van creatief bureau Fitzroy, vertellen hoe scherpe keuzes, een onderscheidende positionering en de juiste balans tussen branding en performance marketing de sleutel vormden tot dat succes.

‘AI is geen bedreiging, maar een katalysator voor creativiteit’
Eelco van der Wiel is een ervaren tech-ondernemer met een scherp oog voor innovatie. Als oprichter van Mach8 – een innovatie- en AI-bureau op het snijvlak van technologie en creativiteit – helpt hij organisaties bij het bouwen van slimme, schaalbare oplossingen die meer zijn dan techniek alleen. Eerder richtte hij onder meer het digitale bureau LiveWall en het SaaS-bedrijf Cape op.

‘Technologie mag geen gimmick zijn – het moet waarde toevoegen’
Hoe ontwikkel je digitale merkervaringen die niet alleen indruk maken, maar ook bijdragen aan merkwaarde, klantloyaliteit en resultaat? Brock de Wolde, Strategy Lead & Enterprise Account Director bij LiveWall, spreekt op Nima Marketing Day 2025 over het raakvlak tussen technologie en creativiteit.
- AlgemeenNieuws Cannes Lions telt bijna 27 duizend...Nieuws Orange Lions en Dentsu presenteren:...Weblog [column] AI-geletterdheid is nu...Nieuws Basic-Fit, Consumentenbond en Jean...Nieuws [onderzoek] Activisme groeit bij...Weblog [column] Marketing masterminds
- B2BNieuws De marketingtransfers van week 23,...Nieuws Een einde aan 'do-not-reply’-marketingWeblog [column] Podcast shorts zijn...Nieuws MassiveMusic bundelt krachten tot...Nieuws Klantverlies dreigt voor zwijgende...Nieuws De marketingtransfers van week 22,...
- BureausNieuws Pitchen tussen wolken en zand met...Nieuws Allianz Direct stunt met bold...Nieuws 'Mannen - Praat' maakt kwetsbaarheid...Nieuws KVK speelt met realiteit in nieuwe...Nieuws Karvan Cévitam mixt verfrissende...Nieuws Jysk investeert in merkbeleving en...
- ContentmarketingNieuws ING steekt vrouwenvoetbal hart onder...Nieuws [column] Wachten als belevenis:...Weblog [column] De suikerbom en de...Weblog [column] Jong & conservatief?Nieuws Backpack toerist de pineut in nieuwe...Nieuws Het Verhaal van Alkmaar van kaasstad...
- DesignNieuws ‘Common Ground’ siert Nederlands...Weblog [column] De stad is het merkNieuws New Dutch Wave organiseert tour naar...Weblog [column] Waarom geluid blijft hangenNieuws Shebang komt met nieuwe kaart...Nieuws ADCN stelt nieuw Creative Board aan
- Food en RetailNieuws [marketeer 226] Jasper Spaargaren -...Nieuws Nationaal Jenevermuseum Schiedam en...Nieuws Bakker Bart speelt in op knorrende...Nieuws Aldi verleidt pubers met versaanbodWeblog [column] Waarom communicatie het...Nieuws Jumbo lanceert 'De lekkerste...
- MediaNieuws Mediaconsumptie zomer: print,...Nieuws DPG Media deelt attention score met...Nieuws Digital stuwt mediabestedingen naar...Nieuws Nieuwe podcast Beauty Bullshit...Nieuws DPG Media zet nieuwe standaard in...Nieuws Telegraaf vernieuwt grondig app en...
- Online MarketingNieuws VanMoof lanceert S6: krachtiger en...Nieuws [column] Marketingtoppers in London...Nieuws AI Assistent wil werken in Albert...Nieuws Maastricht zet bezoeker centraal met...Weblog [column] Marketingfacts Focus #4Nieuws [onderzoek] Nederlandse consument...
- SponsoringNieuws Odido nieuwe partner Esther Vergeer...Nieuws TCL wordt wereldwijde partner van...Nieuws Nieuwe Eredivisiebal eert...Nieuws FC Barcelona spelers kondigen...Nieuws Tadej Pogacar nieuwe merkambassadeur...Nieuws a.s.r. zet ouders en kinderen aan...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Pitchen tussen wolken en zand met... 13-06-2025
- Allianz Direct stunt met bold... 13-06-2025
- 'Mannen - Praat' maakt kwetsbaarheid... 13-06-2025
- KVK speelt met realiteit in nieuwe... 11-06-2025
- Karvan Cévitam mixt verfrissende... 11-06-2025
- Jysk investeert in merkbeleving en... 10-06-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation