SmartRanking belicht de toekomst van SEO in het AI-tijdperk

- B2b
- 1 jun 2025 @ 08:18
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Nima Marketing Day
- 1 jun 2025 @ 08:18
- Peter van Woensel Kooy
In aanloop naar Nima Marketing Day spreken we Jarik Oosting, founder & managing director van het toonaangevende SEO-bureau SmartRanking met kantoren in Groningen en Mijdrecht, onderdeel van de Loyals Groep. Hij deelt zijn visie op het vak en licht een tipje van de sluier over wat SmartRanking komt presenteren. ‘Zoekmachines als ChatGPT, Gemini en Perplexity veranderen fundamenteel hoe mensen zoeken en daarmee ook hoe je als merk zichtbaar bent.’
Goeiendag, wie ben je en wat heb je met marketing?
‘Mijn naam is Jarik Oosting, oprichter van SmartRanking. Dit is een SEO-bureau dat sinds 2020 volledig gespecialiseerd is in zoekmachine-optimalisatie. Mijn interesse in online marketing is al vroeg begonnen. Rond mijn 15e had ik een webshop voor tropische vissen, waarvoor ik zelf een website bouwde. Daar is mijn fascinatie voor online marketing, en in het specifiek SEO, gestart, want de website moest immers gevonden worden. Om dat voor elkaar te krijgen, probeerde ik van alles uit en de eerste successen smaakten naar meer.’
Kun je een korte uitleg geven van jullie kernactiviteiten, je USP?
‘SmartRanking helpt bedrijven om op een duurzame manier organisch vindbaar te worden. Daarbij richten we ons op zoekmachines als Google en Bing, maar ook Pinterest, ChatGPT en Perplexity. We geloven in een focus en specialiseren. Daarom richten we ons enkel op SEO, waardoor we uitblinken in ons vakgebied. Inmiddels doen we dat met een team van twintig specialisten, met als doel klanten op een duurzame manier vindbaar maken.’
Wat houdt jullie op dit moment bezig en hoe vlieg je dat aan?
‘Onze focus ligt momenteel op de verschuiving van traditionele zoekmachines naar AI-zoekmachines. Zoekmachines als ChatGPT, Gemini en Perplexity veranderen fundamenteel hoe mensen zoeken en daarmee ook hoe je als merk zichtbaar bent. We investeren dit jaar daarom € 100.000,- in eigen tooling en hebben een AI rank tracker ontwikkeld, om inzicht te krijgen in hoe merken genoemd worden in AI-resultaten. We helpen klanten om organisch zichtbaar te zijn, ongeacht het platform. Voor AI-zoekmachines is dat met GEO (Generative Engine Optimization, red.), maar je kunt ook denken aan Pinterest SEO en TikTok SEO.’
Welke vraag ontvang jij vaak van marketeers?
‘“Is SEO straks nog wel relevant?” is een vraag die ik vaak krijg. Het eerlijke antwoord: SEO verandert, maar verdwijnt niet. Zolang mensen online informatie zoeken, blijft er een behoefte aan zichtbaarheid, maar de zichtbaarheid verschuift, van klikken naar je website naar gegenereerde antwoorden. De uitdaging is dus alleen meer om bovenaan in een zoekmachine te staan, maar ook om genoemd te worden door AI-modellen. En dat vraagt in veel gevallen om een andere aanpak.’
Kun je een tip van de sluier lichten over jouw talk op Nima Marketing Day?
‘Ik geef een talk over de toekomst van SEO in een AI-tijdperk. Wat betekent het als AI straks het startpunt van de klantreis is? Hoe zorg je dat je merk genoemd wordt in de antwoorden van een taalmodel? En wat vraagt dat van je Organic Search strategie? Ik laat zien wat de impact is, maar ook waar de kansen liggen én hoe je daar nu al op in kunt spelen.’
Gut feeling of AI?
‘In mijn ogen is gut feeling veel belangrijker dan AI. AI kan enorm veel, maar werkt op basis van trainingsdata, patronen en waarschijnlijkheden. Hoogstwaarschijnlijk had AI mij niet aangeraden om een SEO-bureau te bouwen, maar op basis van gut feeling is dat een mooi succes geworden.’
Nog ander nieuws dat jullie met MarketingTribune willen delen?
‘We zijn achter de schermen druk bezig met eigen software om nog effectiever te werken, waaronder onze eigen LLM tracker om te meten hoe en waar merken genoemd worden in AI-zoekmachines. Daarnaast zijn we samen met andere bureaus binnen de Loyals Groep bezig om AI breder inzetbaar te maken voor groeibedrijven, zonder het menselijke aspect te verliezen. Wat mij betreft staan we pas aan het begin en liggen er veel kansen voor bureaus om meerwaarde toe te blijven voegen voor hun klanten.’
tekst Peter van Woensel Kooy | fotografie Zuiver Beeld
‘Loyals Groep, full service agency voor ondernemend Nederland’
SmartRanking maakt deel uit van Loyals Groep: een full service agency van zes gespecialiseerde bureaus die de mouwen opstropen voor middelgrote bedrijven in Nederland. Met 150 vakmensen - gespecialiseerd in strategie, merk, development, digitale producten, marketing en data - bieden we alle expertises die nodig zijn om bedrijfsgroei te realiseren. Vanuit een centrale coördinatie werken we als één team aan gezamenlijke ambities. Maar is je vraagstuk specifiek en ligt het zwaartepunt bij één specialisme? Dan helpen we ook net zo graag met één bureau.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Rolf Oosterhoff (Albert Heijn) over innovatie, inzichten en de...
- Retailmedia volgens bol Van conversie naar merkambitie
- De marketingtransfers van week 20, 2025
- Kim van der Weide van Upperbloom: 'Groen wordt steeds vaker...
- Puzzelspellen stimuleren brein in nieuwe samenwerking
- De marketingtransfers van week 21, 2025
Laatste Nieuws
- SmartRanking belicht de toekomst van... 01-06-2025
- Slimme rebranding zet Fairphone op... 01-06-2025
- Impact door co-creatie met NSC01-06-2025
- PersonaBots bij Philips: 'sparren'... 01-06-2025
- Privacy is geen beperking, maar een... 01-06-2025
- The Relevance Group: slimmer,... 01-06-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management