'AI maakt Adobe veel laagdrempeliger'
- B2b
- 1 jun 2025 @ 08:04
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Nima Marketing Day
- 1 jun 2025 @ 08:04
- Nanny Kuilboer
Jeroen Duller is gepokt en gemazeld in de reclamebranche en weet creativiteit en techniek perfect samen te brengen. Daarnaast heeft hij al twee decennia ervaring met het geven van trainingen in Adobe. Eerst als freelance docent op het MediaCollege en daarna zelfstandig onder de vlag van zijn bedrijf Dulcom DTP Trainingen. Duller geeft training aan bedrijven en ZZP’ers. Een korte kennismaking.
Wat zijn de belangrijkste veranderingen in jouw branche de afgelopen jaren?
De komst van AI. Adobe Firefly heeft Photoshop toegankelijker gemaakt en is een game changer. Wat ooit uren kostte, zoals realistische beeldbewerking of het maken van visuals, kan nu in een paar klikken. Dat maakt Adobe, dat toch bekendstaat om zijn complexe programma’s, veel laagdrempeliger. Daarnaast is video niet meer weg te denken, vooral voor social media. Alles moet tegenwoordig bewegen. Niet alleen traditionele video’s, maar ook geanimeerde visuals. Adobe InDesign blijft de standaard voor stilstaande lay-outs, die zowel gedrukt als digitaal gebruikt worden, maar met tools als Adobe Express - de Canva van Adobe - kun je die ontwerpen direct tot leven brengen. Hierdoor kun je binnen de Adobe-stack flexibel schakelen tussen verschillende media.
Welke Adobe-tools zijn onmisbaar voor marketeers?
InDesign, Photoshop en Illustrator blijven dé essentiële tools voor marketinguitingen. Kijk om je heen en de kans is groot dat alles wat je ziet, van posters tot verpakkingen, hiermee is gemaakt. Deze programma’s zijn de standaard binnen reclamebureaus en DTP-studio’s, en bieden de professionele kwaliteit die nodig is om content te publiceren. Tegelijkertijd wordt de combinatie met AI en snelle contentcreatie steeds belangrijker. Adobe biedt een laagdrempelige manier om professioneel content te maken en Firefly helpt om visuele concepten te genereren. Door te leren werken met deze tools, kun je als marketeer niet alleen efficiënter werken, maar ook beter samenwerken met vormgevers en DTP’ers.
Wat kunnen bezoekers verwachten van jouw sessie op Nima Marketing Day?
We gaan kijken waarom je als marketingprofessional zelf aan de slag wilt met de Adobe-programma’s. Wat levert het je op in tijd en kosten? Welke creatieve vrijheid krijg je erbij? En hoe werkt AI binnen Adobe? Ik laat zien hoe je AI en Adobe-tools slim inzet om sneller te werken zonder dat het ten koste gaat van creativiteit en merkconsistentie. Verwacht geen droge presentatie, maar een inspirerende en praktische sessie waarin je direct ideeën opdoet voor je eigen werk. Met AI weet je nooit helemaal wat je kunt verwachten en dat is precies het leuke eraan. Dus reken op hilariteit! We gaan live experimenteren met AI binnen Adobe, waarbij ik laat zien hoe je professionele designs maakt, maar ook welke verrassende en soms bizarre resultaten eruit kunnen komen.
Wat is de belangrijkste boodschap die je marketeers wilt meegeven met betrekking tot het gebruik van Adobe en AI?
Laat je inspireren, maar blijf kritisch. AI is een geweldige tool, maar gebruik het niet alleen omdat het kan. Zorg eerst voor een sterk creatief concept en kijk daarna hoe AI je kan helpen om dat idee efficiënter of sterker te maken. AI moet een middel zijn, geen doel op zich. Wees bovendien niet zomaar tevreden met wat AI of templates je voorschotelen. Creativiteit en strategie blijven het belangrijkst. Juist door AI slim te combineren met je eigen expertise, maak je marketinguitingen die niet alleen sneller geproduceerd worden, maar ook impactvoller zijn.
tekst Nanny Kuilboer | fotografie Zuiver Beeld
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Rolf Oosterhoff (Albert Heijn) over innovatie, inzichten en de...
- De marketingtransfers van week 20, 2025
- De marketingtransfers van week 21, 2025
- Spotta stapt in direct mail met nieuwe landelijke bezorgdienst
- Conversation Studio en House of Treats lanceren Premium Lens
- Slimme rebranding zet Fairphone op de kaart
Laatste Nieuws
- Conversation Studio en House of... 03-06-2025
- ‘Retailmedia is niet alleen de... 02-06-2025
- Audify over de kracht van audio01-06-2025
- SmartRanking belicht de toekomst van... 01-06-2025
- Hoe Swiss Sense en Markteffect samen... 01-06-2025
- Slimme rebranding zet Fairphone op... 01-06-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management