Zachtfruitcampagne ‘Een handje zomer’ richt zich op jonge consument

Zachtfruitcampagne ‘Een handje zomer’ richt zich op jonge consument
  • Food-en-retail
  • 4 jun 2025 @ 11:24
  • Link
  • Imke Walenberg
    Imke Walenberg

    Hoofdredacteur Online
    MarketingTribune
  • Marketing

Met de campagne ‘Een handje zomer’ willen zes Nederlandse organisaties jongvolwassenen verleiden tot het vaker kiezen van aardbeien, bessen, bramen en frambozen. De campagne trapt deze week af in Nederland, België en delen van Duitsland, precies op het moment dat zachtfruit op z’n lekkerst is.

De driejarige Europese campagne richt zich op de doelgroep 18-35 jaar en laat zien hoe makkelijk gezond snacken kan zijn. De centrale boodschap: zachtfruit past perfect bij het drukke leven van jonge mensen, als snelle snack, feestelijk ontbijtje of frisse toevoeging aan een zomerse lunch.

De campagne is ontwikkeld door Food Cabinet, een creative agency for good food. Het bureau is specialist in food marketing en helpt (food)merken en organisaties impact te maken met campagnes en strategieën die aanzetten tot bewustwording en gedragsverandering. 

Mix van paid en organische content

Op TikTok en Meta loopt een mix van paid en organische content, waarin influencers hun eigen ‘handje zomer’-momenten delen. Denk aan blauwe bessen bij je latte of een bakje frambozen in de trein. Offline is de campagne zichtbaar op de winkelvloer met opvallend promotiemateriaal, en ook op de digitale winkelvloer kunnen consumenten direct hun portie zomer aanklikken.

'We willen laten zien dat gezond snacken niet saai of ingewikkeld hoeft te zijn,' zegt Wilco van den Berg van GroentenFruit Huis. 'Zachtfruit is een heerlijk alternatief voor ongezonde snacks en perfect voor het drukke leven van jonge mensen.'

Initiatief van GroentenFruit Huis

De campagne is een initiatief van GroentenFruit Huis, Glastuinbouw Nederland, NFO, ZLTO, Stichting Berry Promotions en Simply the Bes. Gezamenlijk vertegenwoordigen zij meer dan 80% van de Nederlandse zachtfruitproductie. Met steun van de Europese Unie promoten zij duurzaam geteeld fruit uit de EU, met aandacht voor korte ketens en eerlijke teelt.

Hoewel de zachtfruitmarkt groeit, met name blauwe bessen zijn populair, blijft de consumptie onder jongvolwassenen achter. De gemiddelde Nederlander eet 130 gram fruit per dag, terwijl de aanbevolen hoeveelheid 200 gram is.

Met ‘Een handje zomer’ hopen de initiatiefnemers jongere doelgroepen te inspireren én het zomerse gevoel door te trekken van het voorjaar tot diep in de herfst.

Imke Walenberg

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken