Zachtfruitcampagne ‘Een handje zomer’ richt zich op jonge consument
.jpg)
- Food-en-retail
- 4 jun 2025 @ 11:24
- Link
-
Imke Walenberg
Hoofdredacteur Online
MarketingTribune - Marketing
- 4 jun 2025 @ 11:24
- Imke Walenberg
Met de campagne ‘Een handje zomer’ willen zes Nederlandse organisaties jongvolwassenen verleiden tot het vaker kiezen van aardbeien, bessen, bramen en frambozen. De campagne trapt deze week af in Nederland, België en delen van Duitsland, precies op het moment dat zachtfruit op z’n lekkerst is.
De driejarige Europese campagne richt zich op de doelgroep 18-35 jaar en laat zien hoe makkelijk gezond snacken kan zijn. De centrale boodschap: zachtfruit past perfect bij het drukke leven van jonge mensen, als snelle snack, feestelijk ontbijtje of frisse toevoeging aan een zomerse lunch.
De campagne is ontwikkeld door Food Cabinet, een creative agency for good food. Het bureau is specialist in food marketing en helpt (food)merken en organisaties impact te maken met campagnes en strategieën die aanzetten tot bewustwording en gedragsverandering.
Mix van paid en organische content
Op TikTok en Meta loopt een mix van paid en organische content, waarin influencers hun eigen ‘handje zomer’-momenten delen. Denk aan blauwe bessen bij je latte of een bakje frambozen in de trein. Offline is de campagne zichtbaar op de winkelvloer met opvallend promotiemateriaal, en ook op de digitale winkelvloer kunnen consumenten direct hun portie zomer aanklikken.
'We willen laten zien dat gezond snacken niet saai of ingewikkeld hoeft te zijn,' zegt Wilco van den Berg van GroentenFruit Huis. 'Zachtfruit is een heerlijk alternatief voor ongezonde snacks en perfect voor het drukke leven van jonge mensen.'
Initiatief van GroentenFruit Huis
De campagne is een initiatief van GroentenFruit Huis, Glastuinbouw Nederland, NFO, ZLTO, Stichting Berry Promotions en Simply the Bes. Gezamenlijk vertegenwoordigen zij meer dan 80% van de Nederlandse zachtfruitproductie. Met steun van de Europese Unie promoten zij duurzaam geteeld fruit uit de EU, met aandacht voor korte ketens en eerlijke teelt.
Hoewel de zachtfruitmarkt groeit, met name blauwe bessen zijn populair, blijft de consumptie onder jongvolwassenen achter. De gemiddelde Nederlander eet 130 gram fruit per dag, terwijl de aanbevolen hoeveelheid 200 gram is.
Met ‘Een handje zomer’ hopen de initiatiefnemers jongere doelgroepen te inspireren én het zomerse gevoel door te trekken van het voorjaar tot diep in de herfst.
-
Imke Walenberg
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur Online
- Website:https://nl.linkedin.com/in/imkewalenberg
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Consumenten beschuldigen Lay's van krimpflatie - foodmerk...
- Respondenten BvA -onderzoek: 'retailmedia moet volwassen worden'
- Lipton Ice Tea lanceert Ice Tea Insurance met rapper Ice-T
- Albert Heijn introduceert hamstergezin
- Kruidvat en L’Oréal Groupe lanceren tijdelijk een inspirerend...
- Heineken en bureau LePub steunen bijgelovige fans
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Jumbo lanceert 'De lekkerste... 05-06-2025
- [onderzoek] Consument kiest vaak... 05-06-2025
- Marktbakker 't Stoepje promoot 'Warm... 05-06-2025
- Alpro helpt met voedingsstoffen in... 04-06-2025
- Zachtfruitcampagne ‘Een handje... 04-06-2025
- Verantwoord naar huis: AB InBev en... 04-06-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management