Nissan en Omnicom introduceren Nu Spark

Nissan en Omnicom introduceren Nu Spark
  • Algemeen
  • 5 jun 2025 @ 15:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Zie het als regionale incubator ter ondersteuning bij innovatie in marketing: Nissan en Omnicom introduceren 'Nu Spark', een vernieuwend marketingteam dat vanuit Amsterdam opereert.

Deze nieuwe unit gaat de markten in de Benelux, Denemarken, Zweden en Noorwegen bedienen en heeft volgens Omnicom als doel om nieuwe werkwijzen op het gebied van creatie, media en realtime marketing te testen, te optimaliseren en – wanneer succesvol – internationaal op te schalen binnen de 'AMIEO'-regio en daarbuiten.

Datagedreven
Nu Spark werkt nauw samen met het Europese hoofdkwartier van Nissan United (Nu Central) in Parijs en vertegenwoordigt een nieuwe fase in de manier waarop Nissan marketing inzet: experimenterend, datagedreven en met oog voor versnelling. Door AI, data en automatisering te integreren in het volledige klanttraject, zoekt het team naar manieren waarop creatie en media elkaar in realtime kunnen versterken.

De nieuwe aanpak is volgens de partners niet alleen flexibel en schaalbaar, maar 'bovenal ook grensverleggend in samenwerking'. Nu Spark maakt deel uit van het bredere Nu-model, waarin expertises en tools gedeeld worden, terwijl het tegelijkertijd als regionale proeftuin fungeert. Zo ontstaat er ruimte voor snellere iteratie en lokale relevantie, zonder de aansluiting op de wereldwijde merkstrategie uit het oog te verliezen.



Leon Dorssers, chief commercial officer van Nissan AMIEO: 'We bouwen aan een strategische motor voor de toekomst: sneller kunnen inspelen op de markt, scherper kunnen targeten, en directe verbinding met onze klanten. Impact staat voorop, aangedreven door technologie en efficiëntie.'

Rik Ledder, ceo van TBWA\Neboko, dat als creatief bureau en Omnicom-onderdeel is verbonden aan Nu Spark: 'Dit is samenwerking 2.0. Samen met Nissan herdefiniëren we wat merkbeleving betekent – we doorbreken conventies en zetten een nieuwe standaard voor de relatie tussen merk en bureau. De energie om creativiteit en performance naar een hoger niveau te tillen is voelbaar.'

Ook Roland Teerenstra, managing director van OMD Nederland, benadrukt de kracht van integratie:'De echte doorbraak zit in het volledig samensmelten van creatie, media en distributie. Door traditionele silo’s op te heffen en alles via data en technologie te verbinden, kan Nissan in realtime inspelen op consumentengedrag – met maximale relevantie en meetbaar resultaat. Wendbaar, precies en volledig afgestemd: dát is waar datagedreven marketing om draait.'


De eerste lokale activaties – waaronder de lanceringen van de nieuwe Leaf en Micra – dienen als showcase van de Nu Spark-aanpak. Deze campagnes worden specifiek afgestemd op de lokale marktdynamiek, terwijl ze tegelijkertijd stevig geworteld zijn in de overkoepelende merkstrategie en creatieve lijn van Nissan.

Met Nu Spark onderstreept Nissan naar eigen zeggen zijn toewijding aan toekomstgerichte marketing: lokaal getest, wereldwijd schaalbaar, 'en gebouwd op nauwe samenwerking tussen merk, media en creatie.'

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken