[onderzoek] Consument kiest vaak voor duurzaamheid bij boodschappen
![[onderzoek] Consument kiest vaak voor duurzaamheid bij boodschappen](/food-en-retail/nieuws/2025/06/onderzoek-consument-kiest-vaak-voor-duurzaamheid-bij-boodschappen/mt_onderzoek_duurzame_boodschappen.jpg)
- Food-en-retail
- 5 jun 2025 @ 10:19
- Link
-
Tamara de Vos
Allround redacteur
BBP Media - Geen tag
- 5 jun 2025 @ 10:19
- Tamara de Vos
Bij het doen van de dagelijkse boodschappen houdt een meerderheid van de Nederlandse consumenten rekening met duurzaamheid. Dit blijkt uit onderzoek van Deloitte, uitgevoerd door Panelwizard onder ruim 1.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder.
Van de ondervraagden koopt 29% vaak tot altijd bewust duurzame(re) voedingsmiddelen. Nog eens 55% doet dit af en toe. Vrouwen en hoger opgeleiden maken vaker een bewuste keuze voor duurzame producten. Hoewel 57% van de ondervraagden gelooft dat hun duurzame keuzes daadwerkelijk effect hebben op het milieu, denkt 43% dat het weinig verschil maakt. Jongeren onder de 30 jaar (67%) en hoogopgeleiden (67%) geloven relatief vaker in een positief effect. Milieu- en gezondheidsredenen zijn de belangrijkste drijfveren voor duurzame keuzes. Daarnaast worden minder kunstmatige toevoegingen (37%) en betere kwaliteit (36%) genoemd als overweging.
Interpretatie verschilt
Wat consumenten onder ‘duurzaam’ verstaan, varieert. Biologisch geproduceerd (54%), seizoensgebonden (48%) en duurzaam verpakt (46%) worden het vaakst genoemd. Ook herkomst speelt een rol: 57% vindt het belangrijk dat producten van lokale producenten komen.
Slechts 34% van de respondenten heeft vertrouwen in duurzaamheidskeurmerken, met het hoogste vertrouwen onder jongeren (46%) en het laagste onder 50-plussers (28%). Een grote meerderheid (85%) twijfelt weleens aan duurzaamheidsclaims op verpakkingen. Volgens Randy Jagt, Future of Food-lead bij Deloitte, kan 'een toekomstige overstap op QR-codes op verpakkingen de transparantie verhogen'.
Drempels
Prijs blijkt een belangrijke barrière: 74% noemt dit reden om niet-duurzaam te kopen. Tegelijkertijd motiveert een korting of aanbieding 53% om wél voor een duurzaam alternatief te kiezen. Daarnaast is er behoefte aan informatie: 45% wil meer over herkomst van ingrediënten weten, 35% over milieu-impact en 30% over prijsvergelijkingen.
Een derde van de consumenten kiest soms uit gewoonte voor niet-duurzame producten. Ook twijfels over de duurzaamheid zelf spelen een rol, vooral bij hoogopgeleiden (31%). Voor 22% is het ontbreken van een goed alternatief reden om niet-duurzaam te kopen.
-
Tamara de Vos
- Werkt bij: BBP Media
- Functie: Allround redacteur
- Website:https://bbpmedia.nl
- Profiel »
- duurzaamheid
- herkomstinformatie
- voedingsmiddelen
- keurmerken
- prijsbewust
- consumentenonderzoek
- Deloitte
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Consumenten beschuldigen Lay's van krimpflatie - foodmerk...
- Respondenten BvA -onderzoek: 'retailmedia moet volwassen worden'
- Lipton Ice Tea lanceert Ice Tea Insurance met rapper Ice-T
- Albert Heijn introduceert hamstergezin
- Kruidvat en L’Oréal Groupe lanceren tijdelijk een inspirerend...
- Heineken en bureau LePub steunen bijgelovige fans
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Jumbo lanceert 'De lekkerste... 05-06-2025
- [onderzoek] Consument kiest vaak... 05-06-2025
- Marktbakker 't Stoepje promoot 'Warm... 05-06-2025
- Alpro helpt met voedingsstoffen in... 04-06-2025
- Zachtfruitcampagne ‘Een handje... 04-06-2025
- Verantwoord naar huis: AB InBev en... 04-06-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management