Lidl introduceert Supersupplementen om groente te promoten

- Food-en-retail
- 4 jun 2025 @ 05:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 4 jun 2025 @ 05:00
- Peter van Woensel Kooy
Nederlanders geven jaarlijks 1,6 miljard euro uit aan poeders, pillen en druppels – terwijl we volgens de Voedsel en Landbouworganisatie (FAO) van de Verenigde Naties en Eurostat erg weinig groente en fruit eten vergeleken met andere Europese landen. Zorgwekkend, vindt Lidl, en gooit het op de meest pure supplementen.
Met de introductie van de campagne ‘Supersupplementen’ zet Lidl deze scheve situatie op scherp. En dat doet de supermarktketen op geheel eigen wijze: nuchter, humoristisch én met een knipoog naar de 90’s.
De stunt: Lidl verpakt gewone groente en fruit als voedingssupplementen. Van broccoli tot blauwe bessen, alles krijgt een nieuwe look alsof het zo uit een online supplementenshop komt. De boodschap? Je hebt geen pillen nodig. Je hebt paprika’s nodig.
'Zes op de tien Nederlanders slikken supplementen, terwijl gezonde voeding steeds verder naar de achtergrond verdwijnt', zegt Maurits Wösten, Hoofd Inkoop aardappelen, groente en fruit bij Lidl Nederland. 'We zijn niet tegen voedingssupplementen maar dit is zonde. Zeker omdat juist Lidl ervoor zorgt dat vers en gezond betaalbaar is voor iedereen, zonder marketingtrucs of dure beloftes.'
Hoewel spreken over 'marketingtrucs' ten onrechte suggereert dat dit vak om gebakken lucht gaat -lees dan eerst eens het hoofdstuk over Brand Equity van Giep Franzen op MT- is extra aandacht voor gezonde groente en fruitconsumptie natuurlijk goed.
Tony Lidl is terug
Voor deze campagne is bovendien niemand minder dan Tony Little – de legendarische fitnessgoeroe uit de jaren 90 – terug en omgedoopt tot Tony Lidl. In een over-the-top infomercial prijst hij de nieuwe ‘lijn’ aan, inclusief zijn kenmerkende enthousiasme: 'You can do it'. De campagne is zichtbaar op social media, in het straatbeeld én in de Lidl-winkels, waar een speciale Supersupplementen-sectie wordt ingericht. De campagnevideo is hieronder te zien.
Een jaar lang gratis groente en fruit
Om het eten van groente en fruit te promoten geeft Lidl 10 keer een jaar lang gratis groente en fruit weg. Klanten van Lidl maken hier via de Lidl Plus app kans op, als ze minstens €10,- besteden aan groente en fruit. Met deze ludieke actie onderstreept Lidl naar eigen zeggen een serieus maatschappelijk punt: met verse groente en fruit krijg je van nature vitamines, vezels en antioxidanten binnen – zonder poespas. En dat is niet alleen gezonder, maar ook veel vriendelijker voor je portemonnee.
Creditslijst
Over Lidl Nederland
'Als onderdeel van de Schwarz Group is Lidl een van de meest toonaangevende ondernemingen in de levensmiddelenbranche in Europa. De organisatie exploiteert momenteel meer dan 12.000 winkels en 200 distributie- en logistieke centra in 31 landen. In 1997 heeft Lidl haar eerste filialen in Nederland geopend. Inmiddels is Lidl Nederland uitgegroeid tot een organisatie met circa 440 filialen door het gehele land en een webshop voor non-food artikelen. Onder het motto ‘de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs’ biedt Lidl een verantwoord assortiment in food en non-food artikelen, dat tot stand komt met zorg voor mens, dier en milieu.'
(bron: Lidl)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- fruit
- Schwarz Group
- jaren 90
- Tony Lidl
- Lidl
- retail
- discount
- Giep Franzen
- fit
- FAO
- retailmedia
- gezond
- Tony Little
- groenten
- You can do it
- fitnessgoeroe
- campagne
- fitness trend
- gezond
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo lanceert 'De lekkerste bakkerij van Nederland'
- Zachtfruitcampagne ‘Een handje zomer’ richt zich op jonge...
- [column] Waarom communicatie het verschil maakt in de...
- Alpro helpt met voedingsstoffen in elke hap
- [onderzoek] Consument kiest vaak voor duurzaamheid bij...
- [marketeer 226] Jasper Spaargaren - CMO Flower Farm
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Vlaggetjesdag Scheveningen 2025: van... 16-06-2025
- [marketeer 226] Jasper Spaargaren -... 13-06-2025
- Nationaal Jenevermuseum Schiedam en... 11-06-2025
- Bakker Bart speelt in op knorrende... 10-06-2025
- Aldi verleidt pubers met versaanbod10-06-2025
- Jumbo lanceert 'De lekkerste... 05-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation