Merken die je herkent met je ogen dicht
- B2b
- 1 jun 2025 @ 08:07
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Nima Marketing Day
- 1 jun 2025 @ 08:07
- Nanny Kuilboer
In een tijd waarin visuele prikkels de boventoon lijken te voeren, betoogt Willemijn van Hussen, co-founder van sonic branding-bureau Tambr, dat de kracht van geluid voor merken cruciaal is. Van Hussen, een ervaren professional met een achtergrond als pianist, marketeer en econoom, heeft samen met sonic strategist Niels de Jong Tambr opgericht met de missie een beter klinkende wereld te bouwen voor zowel merken als makers. Met haar expertise in marketing en muziek zal ze op Nima Marketing Day spreken over het belang van sonic branding.
Tambr specialiseert zich in sonic branding, waarbij het bureau merken helpt de kracht van muziek optimaal te benutten. Het bureau, geleid door Van Hussen en De Jong, werkt samen met een netwerk van getrainde producers en maakt gebruik van een eigen algoritme om tot het beste resultaat te komen. Van Hussen: ‘Onze diensten variëren van het creëren van een kenmerkend sound logo of een complete audio-identiteit tot het componeren van perfect passende muziek voor een radioreclame of campagnescores. Wij bouwen strategisch onderbouwde en muzikaal unieke merken.’
In het hoofd van de doelgroep
Ondanks de focus op schermtijd, benadrukt Van Hussen de blijvende relevantie van radio. Van Hussen: ‘Radio is het nog steeds het enige medium waarmee een merk letterlijk in het hoofd van de doelgroep kan komen. Echter, veel radiocommercials klinken nog generiek, met generieke voice-overs, stockmuziek en scripts vol bulletpoints, omdat merken vaak “op safe” spelen. Dit is zonde, want radio vraagt juist om lef en keuzes; je hebt maar een paar seconden om luisteraars jouw wereld in te trekken.’
De 'gouden tip' volgens Van Hussen is om luisteraars een reden te geven om te blijven luisteren: ontroer, amuseer of verras hen. Van Hussen: ‘Cruciaal hierbij is het ontwikkelen van een eigen geluid, wat wij "muzikale kleuren" noemen. Het merk moet hoorbaar uniek zijn, van het ritme van de tekst tot de stijl van de muziek - het gehele palet moet kloppen.’ Van Hussen stelt dat sonic branding zeker geen buzzwoord is. Onderzoek toont aan dat merken met een onderscheidende audio-identiteit significant beter scoren op herkenning, sympathie én koopintentie. Dit bereik je niet met een 'jingle van de plank'.
In de auto mag het knallen
De context waarin geluisterd wordt, is van cruciaal belang. Van Hussen: ‘In de auto mag je “knallen”, maar tijdens het adverteren in een podcast over bijvoorbeeld true crime of politiek ben je te gast. Opdringerigheid werkt dan averechts; je moet respectvol “binnenkomen”, niet als stoorzender, maar als onderdeel van de luisterervaring.’
Tambr onderscheidt zich door verder te gaan dan 'prima' reclames. Van Hssen: ‘Wij helpen merken bouwen die je herkent met je ogen dicht, door een aanpak die zowel strategisch is onderbouwd als muzikaal uniek. Als een merk geluid serieus neemt, meld je dan bij ons.’
tekst Nanny Kuilboer | fotografie Zuiver Beeld
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Rolf Oosterhoff (Albert Heijn) over innovatie, inzichten en de...
- Retailmedia volgens bol Van conversie naar merkambitie
- De marketingtransfers van week 20, 2025
- Kim van der Weide van Upperbloom: 'Groen wordt steeds vaker...
- Puzzelspellen stimuleren brein in nieuwe samenwerking
- De marketingtransfers van week 21, 2025
Laatste Nieuws
- SmartRanking belicht de toekomst van... 01-06-2025
- Slimme rebranding zet Fairphone op... 01-06-2025
- Impact door co-creatie met NSC01-06-2025
- PersonaBots bij Philips: 'sparren'... 01-06-2025
- Privacy is geen beperking, maar een... 01-06-2025
- The Relevance Group: slimmer,... 01-06-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management