Merken die je herkent met je ogen dicht

Merken die je herkent met je ogen dicht
  • B2b
  • 1 jun 2025 @ 08:07
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Nima Marketing Day

In een tijd waarin visuele prikkels de boventoon lijken te voeren, betoogt Willemijn van Hussen, co-founder van sonic branding-bureau Tambr, dat de kracht van geluid voor merken cruciaal is. Van Hussen, een ervaren professional met een achtergrond als pianist, marketeer en econoom, heeft samen met sonic strategist Niels de Jong Tambr opgericht met de missie een beter klinkende wereld te bouwen voor zowel merken als makers. Met haar expertise in marketing en muziek zal ze op Nima Marketing Day spreken over het belang van sonic branding.

Tambr specialiseert zich in sonic branding, waarbij het bureau merken helpt de kracht van muziek optimaal te benutten. Het bureau, geleid door Van Hussen en De Jong, werkt samen met een netwerk van getrainde producers en maakt gebruik van een eigen algoritme om tot het beste resultaat te komen. Van Hussen: ‘Onze diensten variëren van het creëren van een kenmerkend sound logo of een complete audio-identiteit tot het componeren van perfect passende muziek voor een radioreclame of campagnescores. Wij bouwen strategisch onderbouwde en muzikaal unieke merken.’

In het hoofd van de doelgroep
Ondanks de focus op schermtijd, benadrukt Van Hussen de blijvende relevantie van radio. Van Hussen: ‘Radio is het nog steeds het enige medium waarmee een merk letterlijk in het hoofd van de doelgroep kan komen. Echter, veel radiocommercials klinken nog generiek, met generieke voice-overs, stockmuziek en scripts vol bulletpoints, omdat merken vaak “op safe” spelen. Dit is zonde, want radio vraagt juist om lef en keuzes; je hebt maar een paar seconden om luisteraars jouw wereld in te trekken.’
De 'gouden tip' volgens Van Hussen is om luisteraars een reden te geven om te blijven luisteren: ontroer, amuseer of verras hen. Van Hussen: ‘Cruciaal hierbij is het ontwikkelen van een eigen geluid, wat wij "muzikale kleuren" noemen. Het merk moet hoorbaar uniek zijn, van het ritme van de tekst tot de stijl van de muziek - het gehele palet moet kloppen.’ Van Hussen stelt dat sonic branding zeker geen buzzwoord is. Onderzoek toont aan dat merken met een onderscheidende audio-identiteit significant beter scoren op herkenning, sympathie én koopintentie. Dit bereik je niet met een 'jingle van de plank'.

In de auto mag het knallen
De context waarin geluisterd wordt, is van cruciaal belang. Van Hussen: ‘In de auto mag je “knallen”, maar tijdens het adverteren in een podcast over bijvoorbeeld true crime of politiek ben je te gast. Opdringerigheid werkt dan averechts; je moet respectvol “binnenkomen”, niet als stoorzender, maar als onderdeel van de luisterervaring.’
Tambr onderscheidt zich door verder te gaan dan 'prima' reclames. Van Hssen: ‘Wij helpen merken bouwen die je herkent met je ogen dicht, door een aanpak die zowel strategisch is onderbouwd als muzikaal uniek. Als een merk geluid serieus neemt, meld je dan bij ons.’

tekst Nanny Kuilboer | fotografie Zuiver Beeld

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken