Sire rekent af met vooroordelen ouderdom

- Bureaus
- 1 jul 2025 @ 06:00
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 1 jul 2025 @ 06:00
- Kel Koenen
Vooroordelen over ouder worden hebben niet alleen een maatschappelijke, maar ook een fysieke en mentale tol. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van DVJ Insights in opdracht van Stichting Ideële Reclame (Sire), dat de aanleiding vormt voor de campagne ‘Je bent nooit te oud om te leven’. Met deze campagne wil Sire een breed publiek bewust maken van de schadelijke effecten van zogeheten seniorisme - discriminatie op basis van leeftijd - en vijftigplussers aanmoedigen om zichzelf te blijven uitdagen.
‘Seniorisme is een groeiend probleem in onze vergrijzende samenleving’, stelt SIRE-directeur Lucy van der Helm. ‘We hopen dat Nederland gaat nadenken over de manier waarop we naar ouderdom kijken. En dat vijftigplussers zien hoeveel invloed ze zelf hebben op een vitaal en zinvol leven.’ Volgens het onderzoek ervaart 70% van de vijftigplussers in Nederland negatieve vooroordelen. Bijna de helft zegt zich hierdoor uitgesloten te voelen; 12% zelfs regelmatig tot vaak. De meest gehoorde stereotypen? Dat ouderen niet openstaan voor nieuwe dingen, eenzaam zijn, traag of hulpbehoevend zouden zijn, en weinig meer bijdragen aan de samenleving.
Neuropsycholoog prof. dr. Erik Scherder noemt dat funest: ‘Je bepaalt zelf hoe je oud wordt. Wie zichzelf blijft uitdagen, investeert in vitaliteit en betekenis. Nieuwe dingen doen die moeite kosten, elke dag weer, dat is de sleutel.’ Toch blijkt dat er een kloof bestaat tussen denken en doen. Hoewel 93% van de ondervraagden gelooft invloed te hebben op hoe zij ouder worden, onderneemt bijna een kwart liever geen nieuwe activiteiten. Bijna een derde doet zelden iets fysiek uitdagends.
Met de campagne ‘Je bent nooit te oud om te leven’ wil Sire dat negatieve beeld kantelen. Dat doet ze door vijftigplussers in beeld te brengen die juist wél midden in het leven staan - van actieve vrijwilligers en sporters tot ondernemers en levensgenieters. ‘Het is een spiegel voor ons allemaal’, aldus Van der Helm. ‘En een uitnodiging om anders te kijken naar ouder worden. Niet als eindpunt, maar als waardevolle levensfase.’
Bekijk de commercial hieronder:
Hoogleraar cognitieve neurowetenschappen prof. dr. Richard Ridderinkhof onderschrijft het belang van deze beeldverandering: ‘Als je voortdurend hoort dat je “op” bent, ga je je ernaar gedragen. Dat heeft een bewezen negatief effect op gezondheid en levensverwachting. Mensen met een negatieve kijk op hun eigen ouder worden leven gemiddeld 7,5 jaar korter. Deze campagne is dus geen luxe, maar noodzaak.’
De urgentie is groot: Nederland vergrijst in rap tempo. De komende 15 jaar neemt het aandeel ouderen fors toe, en daarmee ook de druk op zorg en voorzieningen. ‘Daar moeten we ons op voorbereiden’, zegt Scherder. ‘Als we als samenleving vitaliteit bij ouderen stimuleren, is dat niet alleen goed voor henzelf, maar ook voor de samenleving als geheel.’
De campagne wordt gedragen door maatschappelijke organisaties zoals ANBO-PCOB, De Zonnebloem, Alzheimer Nederland en het Nationaal Ouderenfonds.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone kiest Indie voor 'Oh yeah'-campagne
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
Laatste Nieuws
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin... 04-07-2025
- Kruidvat kiest Ace voor social... 04-07-2025
- MediaMarkt kiest Serviceplan als... 03-07-2025
- Candid in financieel zwaar weer -... 02-07-2025
- Reclamecampagne vol droge humor te... 01-07-2025
- ASN Bank trapt rebranding af met... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers