[column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merk

[column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merk
  • Food-en-retail
  • 4 jul 2025 @ 10:30
  • Link
  • Paul Moers
    Paul Moers

    strategisch adviseur en directeur
    PM Strategic Marketing Services
  • Geen tag

Het Britse sportkledingmerk Gymshark opende op zaterdag 21 juni 2025 een nieuwe winkel aan de Kalverstraat 178 in Amsterdam. De winkel heeft drie verdiepingen en een totaaloppervlakte van ruim 1.000 vierkante meter. Het is de eerste permanente winkel van het Britse merk op het Europese vasteland. Opmerkelijk was de enorme rij wachtenden om binnen te mogen komen. Hier zullen veel winkels jaloers naar gekeken hebben.

Wat maakt dit merk nu zo populair?

Ben Francis, de grondlegger van Gymshark, studeerde in Engeland en bezorgde pizza’s om de studie te bekostigen. Hij was daarnaast vaak in de sportschool te vinden. Daar viel hem op dat kleding niet altijd modieus was. Dat moest anders. Met de kleding speelde hij niet alleen in op zijn wens om zijn eigen sportoutfits te verbeteren, maar legde hij ook een behoefte bloot bij de sportgemeenschap om hem heen. De behoefte aan goed zittende en stijlvolle kleding die perfect is om in te sporten. Daarnaast willen sporters een community om hen heen die sport snapt. Dit inzicht zou hem heel ver brengen. Vanaf 2012 zette hij de kleding zelf in elkaar en verhandelde deze vanuit de garage.

Toen hij op het idee kwam om invloedrijke influencers te gaan gebruiken, ging het ineens erg hard. Het merk werd razend populair. De Gymshark community is een plek geworden van iedereen en voor iedereen. Het is een plek waar dalen erkenning krijgen en successen gevierd worden. Waar iedereen vanuit elke discipline en van elk niveau welkom is. Waar het niet uitmaakt hoe je eruit ziet, hoe jouw reis tot nu toe verliep, of welke doelen je hebt.  Ben Francis koos er voor om een direct business to consumer model op te zetten waarbij de spullen online besteld konden worden. Op deze manier bleven de kosten laag en waren ze in staat scherpe prijzen te hanteren.


Chief brand officer Gymshark Noel Mack opent de Amsterdamse flagshipstore

The Sunday Times
riep Gymshark in 2016 uit tot het snelst groeiende bedrijf van het Verenigd Koninkrijk. Dat was nog maar vier jaar na onze oprichting. Gymshark organiseert pop up stores en fitness evenementen. Gebruik van social media is hun kern marketing tool. Gymshark is een way of life geworden met een ijzersterk merk. Prachtig om te zien dat ze nu ook in de Kalverstraat Amsterdam aanwezig zijn. Dat is een verrijking voor het winkellandschap en zorgt er tevens voor dat het merk ook wat meer fysiek aanwezig is. 

Tevens een les voor al die Nederlandse merken zoals Blokker die op de ouderwetse manier proberen om hun business te redden. De methodes van vroeger werken niet meer! Het moet anders en beter.

Nieuwe tijden vragen immers om nieuwe oplossingen.

Paul Moers

openingsbeeld: PM
foto boven: Gymshark featuring Guusje & San Browney

 

Paul Moers

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken